Στην αρχαιότητα, ανάμεσα στ' άλλα αγωνίσματα, υπήρχε και η «λαμπαδηδρομία». Απόσταση τότε 2.500 μ. που έπρεπε η λαμπάδα να μεταφερθεί, για να φτάσει στο τέρμα και ν' ανάψει κάποιο στημένο εκεί βωμό. Αντίστοιχο αγώνισμα σήμερα η «σκυταλοδρομία», που μια σκυτάλη εδώ θα πρέπει να διανύσει 1.600 μ. ή 800 ή 400, για να κόψει το νήμα του τερματισμού.
Δυόμισι χιλιάδες ή χίλια-εξακόσια μ.
είναι βέβαια δρόμος αντοχής ή έστω ημιαντοχής κι όχι ταχύτητας. Κι όμως η
φιλοσοφία τούτου του αγωνίσματος είναι ακριβώς, ένα δρόμο αντοχής να τον
μεταβάλει σε ταχύτητας. Πώς! Με το μοίρασμα του δρόμου σε περισσότερους από
έναν δρομείς. Έτσι έχουμε τα 4Χ100, 4Χ200 και 4Χ400. Η σκυτάλη πρέπει ν'
αλλάζει χέρι από τον προηγούμενο στον επόμενο δρομέα, μέσα σε μια απόσταση 20
μέτρων και στους δυο πρώτους δρόμους (4χ100 και 4χ200) ο δρομέας που θα πάρει
τη σκυτάλη μπορεί να τρέξει μέχρι 11 μ. πριν από τη ζώνη αλλαγής της σκυτάλης
δίπλα στον σκυταλοφόρο, για να μπορέσει έτσι ν' αναπτύξει το μέγιστο της
ταχύτητάς του όταν στη ζώνη των 20 μέτρων θ' αλλάζει τη σκυτάλη.
Το Β’ Τιμ.β:2, μας μιλεί για μια
πνευματική σκυταλοδρομία, δηλαδή για μια απόσταση πνευματικού δρόμου - δρόμου
εξαγγελίας του Ευαγγελίου -που όχι ένας αλλά περισσότεροι δρομείς παίρνουν μέρος.
Ας μελετήσουμε σε τούτο τον πνευματικό στίβο, 7 στοιχεία της πνευματικής
σκυταλοδρομίας.
1. Ο Παύλος ήταν ένας δρομέας.
Σ' αυτό δεν χωράει αμφιβολία.
Κορινθίους, Γαλάτες και Φιλιππήσιους, βεβαιώνει στις επιστολές του (Α’
Κορ.θ:26, Γαλ.β:2, Φιλιπ.β:16), ότι «τρέχω ώς ούκ αδήλως», «τρέχω ούκ
εις κενόν», «ούδέ εις κενόν έδραμον». Δρομέας - λαμπαδηδρόμος του
Χριστού, έτρεξε στα 21 χρόνια της διακονίας του ως «απόστολος εθνών»
(Γαλ.α:16, β:8), με θαυμαστή συνέχεια και συνέπεια. Και 14 από τα 21 αυτά
χρόνια, είναι στενά συνδεδεμένα με τον ελλαδικό χώρο.
2. Ο Παύλος δεν ήταν ο μόνος
δρομέας.
Σωστά ονομάστηκε «Ο πρώτος μετά τον
Ένα», όμως όχι ο μόνος. Τα «ούτως τρέχετε» (Α’ Κορ.θ:26), «ετρέχετε
καλώς» (Γαλ.ε:7) και «δι' υπομονής τρέχωμεν» (Εβρ.ιβ:1), βεβαιώνουν
ότι στην υπόθεση του Ευαγγελίου βλέπει και προτρέπει κι άλλους «να
συναθλούνται στήν πίστη» (Φιλιπ.α:27) και «ίνα συναθλούν στό Ευαγγέλιο»
(δ:3).
3. Ο Παύλος «παρέλαβε από τον
Κύριο».
Υπήρξε αυτός, που παρέλαβε από το
Μεγάλο Αγωνοθέτη και Βραβέα τη σκυτάλη, για να τρέξει το πρώτο μέρος της
διαδρομής. «Εγώ παρέλαβον από του Κυρίου... εγώ παρέλαβον ότι Χριστός
απέθανεν υπέρ τών αμαρτιών ημών» (Α’ Κορ.ια:23, ιε:3). Γίνηκε «ο
λειτουργός του Χριστού στα έθνη» (Ρωμ.ιε:16). Μικρασία, Κύπρος, Μακεδονία,
Ιλλυρικό, Αχαΐα, Κρήτη, Ρώμη, φωτίστηκαν από τούτον τον λαμπαδηδρόμο και
σκυταλοδρόμο του Χριστού.
4. Τα 11 μέτρα, πριν από τη ζώνη της
αλλαγής.
Είχε τη χάρη ο Παύλος να νιώθει ότι το
έργο του Χριστού ήταν πολύ πιο μεγάλο απ' αυτόν. Αυτός ό,τι κι όσα κι αν έκανε,
το πολύ να 'λεγε. «ώς τελειώσω τόν δρόμον μου» (Πράξ.κ:24 ). Πριν όμως
τον τελειώσει, πριν δώσει - ή του πάρουν τη σκυτάλη, βοηθάει άλλους στην
πνευματική τους προθέρμανση. Τιμόθεος, Τίτος, Σίλας, Εραστος, Τυχικός,
Πρίσκιλα κι Ακύλας, Απολλώ, Σώπατρος, Αρίσταρχος, είναι λίγα από τα ονόματα,
που «συνήθλησαν έν τω Εύαγγελίω» μαζί του (Φιλιπ.δ:3).
5. Η σκυτάλη, αλλάζει χέρι.
Μαζί του ο Τιμόθεος έτρεξε και στον
ελλαδικό χώρο κι αλλού. «Ως πατήρ τέκνον σύν αυτώ έδούλευσεν εΙς τό
Ευαγγέλιον» (Φιλιπ.β:22). Τώρα όμως, θα τρέξει χωρίς τον Παύλο. Θα τρέξει
με φουχτωμένη τη σκυτάλη που του δίνει ο Παύλος, που «ήδη σπένδεται» (Β’
Τιμ.δ:6). Με την πνευματική προικοδότηση του «ο ηκουσας παρ' εμού» (Β’
Τιμ.β:2). Άνοιξη του 67 και η σκυτάλη άλλαξε χέρια. Θέρος του ίδιου χρόνου το
μαρτύριο σφραγίζει μια ζωή που «ήδιστα δαπάνησε και δαπανήθηκε» (Β’
Κορ.ιβ:15) και που σύνθημά της είχε το «μεταδούναι ού μόνον τό Ευαγγέλιο,
αλλά και την ίδια του τήν ψυχή» (Α΄ Θες.β:8)
6. Η δεύτερη αλλαγή της σκυτάλης.
Όπως έκαμα εγώ σε σένα, τον Τίτο, τον
Σίλα και άλλους, και συ Τιμόθεε. «Παράδος εις πιστούς ανθρώπους» (Β’
Τιμ.β:2). Μην αρκεστείς στον ευαγγελισμό. Κατάρτισε πιστούς στο να γίνουν κι
αυτοί εργάτες του Ευαγγελίου. Να τρέξουν κι αυτοί «λαμπαδηδρόμοι του Ευαγγελίου»
το δικό τους κομμάτι, στη δική τους γενιά, παίρνοντας τη σκυτάλη από σένα
Τιμόθεε, όπως εσύ την πήρες από μένα. Τιμόθεε, «πqράδος... παράδος... παράδος...».
Σε τούτον και τον άλλον και τον τρίτο.
7. Η τρίτη αλλαγή της σκυτάλης.
Υπάρχει όμως στο Β’ Τιμ.β:2 και τέταρτος
«σκυταλοδρόμος». Ο Παύλος, υπήρξε ο πρώτος. Ο Τιμόθεος δεύτερος. Τρίτο, το «πιστούς
ανθρώπους».
Για να ολοκληρωθεί η πνευματική
σκυταλοδρομία, χρειάζεται και η τέταρτη ομάδα. Υπάρχει στο εδάφιό μας. Είναι το
«άλλους να διδάξωσι» (Β’ Τιμ.β:2). Ο τρίτος δρομέας, πήρε τη σκυτάλη από
τον δεύτερο, ο τέταρτος από τον τρίτο, που μπροστά του έχει πια τον τερματισμό.
Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι εγώ
μαζί με άλλους, είμαι στους τρίτους δρομείς. Εσείς και γενικότερα οι νέοι των
εκκλησιών μας, οι τέταρτοι. Πολύ πιθανόν η γενιά του νήματος. Του τέλους. Της
Έλευσης του Χριστού.
Προτροπή
Τρέξτε λοιπόν, νέοι συναθλητές μας.
Τρέξτε, ίσως το τελευταίο κατοστάρι πριν από το νήμα. Στις κερκίδες οι άγγελοι
του Θεού στέκονται όρθιοι και σας χειροκροτούν. Κηρύξτε «εγκαίρως, ακαίρως»
(Β΄Τιμ.δ:2). Οδηγείστε ψυχές στο Χριστό. «αρπάζοντες αυτούς έκ του πυρός»
(Ιούδα 23). Κι αν ο Κύριος «βραδύνει» (Ματθ.κε:5), συνεχίστε την πνευματική
σκυταλοδρομία του Β’ Τιμ.β:2.
Η σκυταλοδρομία, πρέπει να συνεχιστεί,
ώσπου να 'ρθει ο Κύριος. Το «ικανούς έσονται» (Β΄Τιμ.β:2), μιλά για άξια
στελέχη στο στίβο του Χριστού. Σφιχτά λοιπόν τη σκυτάλη και «τρέχομεν δι'
υπομονής τόν προκείμενον εΙς ημάς αγώνα, αποβλέποντες είς τόν τής πίστεως
αρχηγόν καί τελειωτήν Ιησού» (Εβρ.ιβ:2).