Αγωνίζησθε δια την πίστιν

Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη, 4 Ιουλίου 2012

ΓΕΝΕΣΗ μα


Γέν.μα:1-4

Ο Ιωσήφ ξεχάστηκε δύο χρόνια στη φυλακή. Μπορεί να τον ξέχασε ο αρχιτρίκλινος, αλλά όχι ο Θεός. Ο Θεός εργάστηκε όλο αυτό το διάστημα μέσα στον Ιωσήφ ένα θαυμαστό έργο ταπείνωσης, υπομονής, υπακοής και πίστης. Την κατάλληλη στιγμή φροντίζει για την απελευθέρωσή του, δίνοντας δύο όνειρα στον Φαραώ, κρατώντας όμως την ερμηνεία τους για να τη δώσει στον Ιωσήφ.
Ο Νείλος είναι πηγή ζωής για την Αίγυπτο. Είναι ο φυσικός της πλούτος απ’ όπου έχουν τροφή. Δεν έχουν ανάγκη τη βροχή γιατί πλημμυρίζει ο Νείλος και ποτίζει τα χωράφια. Τα 7 δαμάλια αναφέρονται στην πληρότητα της εφορίας ή της δυστυχίας που θα υπήρχε για 7 χρόνια αντίστοιχα. Αυτό που είδε ο Φαραώ ήταν τρομακτικό και γι’ αυτό ξύπνησε απ’ τον ύπνο του.
Γέν.μα:5-7
Ανατολικός άνεμος: ερχόταν απ’ την Αραβική έρημο κι έφερνε όλη την κάψα της ερήμου κατακαίγοντας τα πάντα. Έπαιρνε όλη την υγρασία απ’ τα στάχυα κι έτσι ξέραινε τα σπαρτά (Λίβας, Σιρόκο).
στάχυα: στα Εβραϊκά είναι μια λέξη που χρησιμοποιείται γενικά για όλα τα δημητριακά, αλλά εδώ μάλλον αναφέρεται στο στάρι. Σ’ Αιγυπτιακές παραστάσεις εκείνης της εποχής που έχουν βρεθεί, βλέπουμε ότι η κύρια παραγωγή της Αιγύπτου ήταν το στάρι. Τον καιρό της Ρώμης, η Αίγυπτος τροφοδοτούσε με στάρι το Βόσπορο.
Το παράξενο με το στάρι της Αιγύπτου, είναι ότι έχει δύο, τρία, μέχρι κι εφτά κεφάλια αντί για ένα που ξέρουμε εμείς.

Γέν.μα:8
μάγοι: Είχαν να κάνουν με μαγείες, εξορκισμούς, μαγγανείες, αστρολογία κτλ.
σοφοί: αναφέρεται στους μορφωμένους, επιστήμονες πάνω στη φιλοσοφία, τα μαθηματικά που όμως κι αυτοί ήταν ανακατεμένοι με μαγείες.
Ο Φαραώ κάλεσε αυτούς που πίστευε ότι θα μπορούσαν να τον βοηθήσουν, αλλά ο Θεός κρατούσε την ερμηνεία του ονείρου απ’ όλους αυτούς, ακόμα τους εμπόδισε να πουν ψέματα, για να εκπληρώσει τα δικά Του σχέδια (Α’ Κορ.γ:19  Ψαλμ.κε:14).

Γέν.μα:9-13
Ο Θεός φρόντισε για τη απελευθέρωση του Ιωσήφ, δίνοντας δύο όνειρα στο Φαραώ που κανείς δεν μπορούσε να του εξηγήσει.
Ακριβώς αυτή τη στιγμή, ο αρχιτρίκλινος θυμήθηκε τον Εβραίο δούλο μέσα στη φυλακή και λέει στο Φαραώ πώς τους εξήγησε τα δικά τους όνειρα και βγήκαν ακριβώς όπως τους είπε.

Γέν.μα:14
Εξυρίσθη: Οι Αιγύπτιοι άφηναν γένια μόνο σε περίπτωση πένθους. Κανονικά ήταν όλοι ξυρισμένοι και πολλοί απ’ αυτούς ξύριζαν ακόμα και το κεφάλι ή το σώμα για λόγους καθαριότητας.

Γέν.μα:15-16
Ο Ιωσήφ βεβαιώνει το Φαραώ ότι ο Θεός θα του δώσει την ερμηνεία. Βλέπουμε ότι δεν προσπαθεί να οικειοποιηθεί το χάρισμα που έχει. Αυτή η διαγωγή βεβαιώνει το Θεό ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιον με θαυμαστούς τρόπους κι η δόξα κι η τιμή θα παραμείνει σ’ Αυτόν. Ο Θεός δεν έχει πρόβλημα να δώσει στο λαό του περισσότερα πνευματικά δώρα, αν μπορεί να τον εμπιστευτεί ότι θα Του δώσει όλη τη δόξα. Ο Σατανάς καταστρέφει κάθε χάρισμα του Θεού όταν αυτό είναι ανακατεμένο με υπερηφάνεια. Ιωαν.η:28  ιβ:49  ιζ:8.

Γέν.μα:17-24
Ο Φαραώ επαναλαμβάνει τα όνειρα στον Ιωσήφ.

Γέν.μα:25-32
Ο Ιωσήφ ερμηνεύει το όνειρο. Το όνειρο στην πραγματικότητα είναι ένα. Και τα δύο όνειρα έχουν την ίδια ερμηνεία αλλά δόθηκαν έτσι για έμφαση.

Γέν.33-36
Ο Ιωσήφ συνιστά ν’ αποθηκεύεται το 20% της παραγωγής τον καιρό της αφθονίας, που σημαίνει ότι η παραγωγή θα ήταν τόσο μεγάλη που θα τους έφτανε να περάσουν και ν’ αποταμιεύσουν. Ο Φαραώ θα αγόραζε το στάρι για λογαριασμό του, γιατί κανείς δεν θα πειθόταν να φυλάει τη σοδειά του για 7 χρόνια. Αυτός όμως που είχε δει το όνειρο, ήταν πεπεισμένος για τη σοβαρότητα της κατάστασης. Αυτό βέβαια θα κόστιζε, γιατί εκτός απ’ την τιμή του σταριού έπρεπε να κτιστούν κι αποθήκες γι’ αυτό το σκοπό. Όταν όμως θα ερχόταν τα χρόνια της πείνας, ο Φαραώ θα πουλούσε το αποθηκευμένο στάρι κι έτσι θα μάζευε όλο το χρήμα της Αιγύπτου.
Η ερμηνεία του ονείρου ήταν λόγος γνώσης, και το τί θα έκαναν ήταν λόγος σοφίας. Ο Θεός μας καλεί να κάνουμε προμήθειες «άρτου» τώρα, για να έχουμε όταν έρθει η πείνα για τους εαυτούς μας και για τον κόσμο που θα πεθαίνει.
Η ζωή της Αιγύπτου εξαρτάτο απ’ το Νείλο. Όλες οι σοδειές είχαν να κάνουν με τη στάθμη του ποταμού. Αν η στάθμη ανέβαινε μερικούς πόντους πάνω απ’ το κανονικό, τότε ο ποταμός πλημμύριζε κι επειδή αργούσαν ν’ αποτραβηχτούν τα νερά, σάπιζε ο σπόρος. Όταν όμως η στάθμη ήταν στα κανονικά όρια, τότε η λάσπη που έφευγε απ’ το Νείλο, γινόταν λίπασμα για τις φυτείες. Τα 7 πρώτα χρόνια λοιπόν ο Νείλος ήταν σε κανονική στάθμη, ενώ τα επόμενα 7 θα πλημμύριζε. Ο Θεός όμως εξουσιάζει στο Νείλο και κατά συνέπεια στην Αίγυπτο.

Γέν.μα:37-41
Ο Φαραώ κατάλαβε ότι αυτή ήταν η σωστή απάντηση. Διαλέγει τον Ιωσήφ γι’ αυτή τη δουλειά, γιατί αναγνώρισε ότι το Πνεύμα του Ελοχίμ είναι πάνω του. Τί καλά που θα ήταν αν και σήμερα αυτοί που μας κυβερνούν εκλεγόταν με τον ίδιο τρόπο! Ακόμα κι ο κόσμος μπορεί να καταλάβει ότι το Πνεύμα του Θεού είναι μέσα μας, όταν η ζωή μας κηρύττει αυτό (Ιωαν.ζ:46 & Πραξ.δ:13). Ο Ιωσήφ υψώθηκε πάνω από κάθε τι άλλο στην Αίγυπτο, εκτός απ’ το θρόνο του Φαραώ. Ο Ιησούς υψώθηκε πάνω από κάθε τι εκτός τον Πατέρα Θεό (Α’ Πετρ.γ:22).
Α’ Κορ.ια:3: Ο Ιησούς σαν άνθρωπος είναι κατώτερος απ’ τον Πατέρα, αλλά ενεργεί όλη την εξουσία και τη δύναμη του Πατέρα στον κόσμο μέχρι να υποταχτούν τα πάντα σ’ Αυτόν. Κι όταν γίνει αυτό, τότε θα υποταχθεί κι Αυτός στον υποτάξαντα σ’ Αυτόν τα πάντα (Α’ Κορ.ιε:28).
Τελικά ο Ιωσήφ έγινε επικεφαλής στην Αίγυπτο. Ρωμ.η:28 & Εκκλ.ζ:8.

Γέν.μα:42-44
Δακτυλίδιον: το χρησιμοποιούσαν σαν σφραγίδα, σύμβολο εξουσίας και δύναμης. Ο Ιωσήφ θα μπορούσε να σφραγίζει κάτι και θα ήταν σαν να το έκανε ο Φαραώ. Το ίδιο κι ο Χριστός ενεργεί όλη την εξουσία και τη δύναμη του Πατέρα (Εβρ.β:9 και Ματθ.κη:18).
Περιδέρραιον: δείγμα ευγένειας και εξουσίας. Μπροστά στον Ιωσήφ που λίγο πριν ήταν στη φυλακή, τώρα γονατίζει όλη η Αίγυπτος. Ο Χριστός πέθανε σαν ληστής πάνω στο σταυρό, αλλά μπροστά Του θα κλίνει παν γόνυ (Φιλ.β:9). Η ταπείνωση προηγείται της δόξας (Φιλ.β:3).
Τελικά ο Ιωσήφ αποκτά τέτοια εξουσία, που κανείς δεν μπορεί να κάνει τίποτα χωρίς αυτόν (εδ.44).Ιωαν.ιε:5. Γέν.μα:45
Ων: σημαίνει ηλιούπολις, πόλη του ήλιου.
Ζαφνάθ-πανεάχ: είναι Αιγυπτιακό όνομα και ορισμένοι το μεταφράζουν «Κρυφιογνώστης», αλλά όπως επισημαίνει και ο Βάμβας στην παραπομπή του, αυτή η ερμηνεία είναι στα Κοπτικά. Οι Ο’ έδωσαν την ερμηνεία «Σωτήρας του κόσμου» και μάλλον αυτό το όνομα ταιριάζει καλλίτερα στον τέλειο τύπο του Ιωσήφ σε σχέση με το αντίτυπο τον Ιησού Χριστό! Και στην πραγματικότητα ήταν σωτήρας, γιατί αν δεν ήταν ο Ιωσήφ, θα πέθαιναν από πείνα (Πραξ.ε:31  Ματθ.α:21).
Ένας αξιοσημείωτος τύπος βρίσκεται στο γεγονός ότι κατά την περίοδο που ο Ιωσήφ έχει απορριφθεί απ’ τ’ αδέλφια του παντρεύεται μια Εθνική γυναίκα, την Ασενέθ, που το όνομά της σημαίνει «Λάτρης του Νεθ» (Αιγυπτιακή θεότητα). Μετά που οι Εβραίοι απέρριψαν το Χριστό, Αυτός στράφηκε στα έθνη για σύζυγο. Όλοι εμείς με κάποιο τρόπο λατρεύαμε κάποιον «Νέθ» και όχι τον αληθινό Θεό, τον Γιάχβε (Πραξ.ιε:14 και κη:25-28). Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος Ιουδαίος δεν μπορεί να είναι μέλος της νύμφης του Χριστού, αλλά ότι η πλειονότητα θα είναι Εθνικοί.

Γέν.μα:46
Ο Ιωσήφ ήταν 30 χρονών όταν ξεκίνησε να περιέρχεται τη γη της Αιγύπτου. Το ίδιο κι ο Ιησούς, βάδισε στη γη ταΐζοντας τους φτωχούς με πνευματικό άρτο (Ματθ.θ:35). Όπως ο Ιωσήφ ζούσε τη ζωή του κι έπαιρνε τις σωστές αποφάσεις και χωρίς να το καταλαβαίνει γινόταν τύπος του Χριστού, έτσι κι εμείς μπορούμε να ζούμε τη ζωή που ο Κύριος θέλει, να παίρνουμε τις σωστές αποφάσεις και να γινόμαστε τύποι του Χριστού.
Λουκ.γ:23 Ο Χριστός ήταν 30 χρονών όταν ξεκίνησε τη διακονία Του, να «μαζεύει τη γυναίκα Του» απ’ τον Ισραήλ, αλλά κι απ’ τα έθνη (πνευματική Αίγυπτος).

Γέν.μα:47-49
Ο Ιωσήφ με σοφία αποθήκευσε όλο το σιτάρι σε διάφορες πόλεις για να γλυτώσουν τα μεταφορικά. Άρχισε να μετράει τη συγκομιδή, αλλά κάποια στιγμή σταμάτησε «διότι ήτο αμέτρητος». Οι προμήθειες του Θεού για τις ανάγκες μας είτε αυτές είναι πνευματικές είτε φυσικές, δεν έχουν όρια.
Το σιτάρι συμβολίζει το Λόγο του Θεού, αλλά και τους αγίους του Θεού (Ματθ.ιγ:38). Τώρα είναι καιρός να εργαστούμε και να μαζέψουμε τις ψυχές για τον Κύριο, γιατί δεν ξέρουμε μέχρι πότε θα μπορούμε (Β’ Κορ.ς:2).
Τα 7 χρόνια της ευφορίας συμβολίζουν την περίοδο της καρποφορίας και του θερισμού της εκκλησίας πριν την αρπαγή. Τα 7 χρόνια πείνας, συμβολίζουν τη μεγάλη Θλίψη κάτω απ’ τον Αντίχριστο.

Γέν.μα:50-52
Δύο γιοι γεννήθηκαν στον Ιωσήφ πριν απ’ την πείνα. Ο Μανασσής - λησμόνισμα και ο Εφραίμ-καρποφορία. Έπρεπε να έρθει ο καιρός της δοκιμασίας, η πείνα, αλλά πριν έρθει φανερώνεται ο καρπός της ένωσης του Ιωσήφ με τη γυναίκα του. Το ίδιο θα συμβεί και με την εκκλησία, πριν τη Μεγ.Θλίψη. Όλα τα μέλη που την απαρτίζουν θα έχουν κληθεί, ολόκληρο το σώμα θα έχει συμπληρωθεί και ενωθεί με την κεφαλή στον ουρανό.

Γέν.μα:53-57
Τώρα, η πείνα απλώνεται πάνω στη γη. Ο κόσμος με αγωνία ψάχνει για ψωμί, αλλά δεν μπορούν ν’ αγοράσουν ακόμα κι απ’ τον Φαραώ, γιατί αυτός τους στέλνει στον Ιωσήφ. Κάθε προμήθεια άρτου είναι μόνο δια μέσου του Ιωσήφ. Δεν μπορούμε να λάβουμε τίποτα παρά μόνο δια Ιησού Χριστού (Ιωαν.ε:39-40 ιδ:6  Φιλιπ.δ:19). Σήμερα, οι Εβραίοι που προσκολλώνται στις διδασκαλίες των Ραβίνων, αν και εκζητούν συνεχώς το Θεό, επειδή αρνούνται να Τον ψάξουν εν Χριστώ, δεν μπορούν να Τον βρουν.
Ο Ιωσήφ είναι και πάλι τύπος του Χριστού που σώζει τον κόσμο από φυσικό θάνατο με το να του προμηθεύσει ψωμί. Ο Κύριος σώζει τον κόσμο απ’ το δεύτερο θάνατο με το να είναι ο ίδιος «ο άρτος της ζωής», «ο καταβαίνων εκ του ουρανού», που όποιος φάει δεν θα πεθάνει (Ιωαν.ς:48-51). Ο άρτος που ο Χριστός έδωσε ήταν η σάρκα Του την οποία έδωσε υπέρ της ζωής του κόσμου. Όπως έκοψε τον άρτο πριν ταΐσει τις 5000, έτσι το σώμα του Χριστού έπρεπε να κοπεί πριν μπορέσει να δώσει ζωή (Ιωαν.ς:54-56  Εβρ.ι:5,10  Λουκ.θ:16).
Είναι να έρθει στις μέρες μας η μεγαλύτερη πνευματική αλλά και φυσική πείνα όλων των εποχών (Αποκ.ς:3  Αμώς η:11 Αποκ.γ:18). Μόνο ο Ιωσήφ θα μπορέσει να δώσει άρτο, ζωή στην Αίγυπτο (κόσμο) Πραξ.δ:12.
ό,τι σας πει κάνετε: Ματθ.ιζ:5