Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

ΓΕΝΕΣΗ μβ


Γέν.μβ:1-6

Όταν η πείνα έφτασε και στη γη Χαναάν, ο Ιακώβ άκουσε ότι υπάρχει στάρι στην Αίγυπτο και στέλνει 10 απ' τους γιους του να φέρουν προμήθειες για την οικογένεια. Όμως κράτησε το Βενιαμίν στο σπίτι επειδή φοβήθηκε "Μήπως συμβεί εις αυτόν συμφορά", επειδή ήταν κι αυτός απ' την αγαπημένη του Ραχήλ και τώρα ήταν ο πιο αγαπητός.
Το όνειρο του Ιωσήφ αρχίζει να εκπληρώνεται σιγά - σιγά. Ο Ιωσήφ είναι τώρα περίπου 38 χρονών. Ήταν 17 όταν τον πούλησαν, 30 ήταν όταν βγήκε απ' τη φυλακή και 7 χρόνια αφθονίας που πέρασαν.....που σημαίνει ότι έχουν περάσει 21 χρόνια από τότε που είδε το όνειρο και τ' αδέλφια του τον πούλησαν για να μην εκπληρωθεί. Όμως ο Θεός πάντα έχει τους δικούς Του τρόπους να εκπληρώνει ό,τι λέει (Ησ.ξ:11-14 Αποκ.γ:9).

Γέν.μβ:7-12

ελάλει σκληρά: όχι από εκδίκηση, αλλά για να καλυφτεί και να μην τον καταλάβουν, ελπίζοντας να μάθει περισσότερα για την κατάσταση της οικογένειάς του.
Ίσως φαίνεται παράξενο ότι τ' αδέλφια του δεν τον γνώρισαν, αλλά όπως είδαμε πριν, έλειπε 21 χρόνια απ' το σπίτι του. Τότε ήταν μικρός κι όλα αυτά τα χρόνια άλλαξε, αντίθετα με τ' αδέλφια του που ήταν μεγάλα και δεν άλλαξαν πολύ. Ήταν ντυμένος Αιγυπτιακά, με διαφορετική κόμμωση, ξυρισμένος, ενώ αυτοί ήταν όπως τους είχε αφήσει. Τους μιλούσε Αιγυπτιακά χρησιμοποιώντας διερμηνέα (εδ.23) και φυσικά είναι δύσκολο να αναγνωρίσεις κάποιον έξω απ' τα περιθώρια που ξέρεις ότι κινείται, δεν είχαν κανένα λόγο να φανταστούν ότι ο Ιωσήφ θα ήταν σ' αυτή τη θέση ή ακόμα ότι θα ήταν ζωντανός.
Έτσι λοιπόν, στην πρώτη τους επίσκεψη, τ' αδέλφια του Ιωσήφ δεν τον αναγνωρίζουν σαν αυτόν που πούλησαν σκλάβο και γονατίζουν μπροστά του σαν κυβερνήτη της Αιγύπτου. Ο Ιωσήφ όμως τους αναγνώρισε και παρόλο που μέσα του θα είχε μια σφοδρή επιθυμία να τους αγκαλιάσει, δεν τους αποκαλύπτει τον εαυτό του αυτή τη φορά. Ούτε τ' αδέλφια του Ιησού, οι Εβραίοι, Τον αναγνώρισαν σαν τον Μεσσία τους στην πρώτη Του έλευση.
Αν και η καρδιά του Ιωσήφ υπερχειλίζει από αγάπη για τ' αδέλφια του, τους μεταχειρίζεται σκληρά λέγοντάς τους ότι είναι κατάσκοποι, αν και ήξερε ότι δεν ήταν, για να καλύψει τη συμπάθειά του και να μάθει περισσότερα για τον πατέρα του και τον Βενιαμίν. Ο Θεός είναι μέσα σ' όλα αυτά για να φανερώνει τους αιώνιους σκοπούς Του.
υιοί ενός ανθρώπου: προσπαθούν μ' αυτό ν' αποδείξουν ότι δεν είναι κατάσκοποι αφού είναι όλοι αδέλφια.
τα γυμνά: εννοεί τα ασθενή σημεία, τα ακάλυπτα, τα ατείχιστα, για να επιτεθούν.

Γέν.μβ:13-16

Ο Ιωσήφ προσπαθεί να τους κάνει να καταλάβουν λίγο την αγωνία που πέρασε όταν τον πουλούσαν, αλλά θέλει να δει και τον Βενιαμίν και γι' αυτό τους λέει να τον φέρουν.

Γέν.μβ:17-20

Τους βάζει για τρεις μέρες στη φυλακή κι έτσι τους δίνει χρόνο να σκεφτούν, να θυμηθούν τί του είχαν κάνει, να καταλάβουν τον κίνδυνο που διατρέχουν κι έτσι να έρθουν πιο κοντά στο Θεό.
φοβούμαι τον Ελοχίμ: εννοεί τον αληθινό Θεό, όχι τους θεούς των Αιγυπτίων. Θέλει να τους κάνει να δουν ότι δεν είναι ειδωλολάτρης κι ότι είναι δίκαιος για να τον εμπιστευτούν.
Μετά τους λέει να μείνει μόνο ένας στη φυλακή και οι άλλοι να πάνε πίσω και να επιστρέψουν, για να μπορέσουν να μεταφέρουν και τις τροφές. Μ' όλα αυτά τα λόγια προσπαθεί να τους ταπεινώσει και να σπάσει τη σκληροκαρδία τους.
Γέν.μβ:21-23

Κρύβοντας για 21 χρόνια την αλήθεια απ' τον Ιακώβ δεν μπόρεσαν να σταματήσουν τη φωνή της συνείδησής τους. Δεν μπορούμε να έχουμε ειρήνη μέσα μας με το να κρύβουμε τις αμαρτίες μας απ' τους ανθρώπους. Μόνο όταν εξομολογηθούν και καλυφτούν με αίμα, μπορούμε να γνωρίσουμε τί σημαίνει πραγματική ειρήνη.
Μπορεί κάποιος να ρωτήσει: Πώς μπορούσε ο Ιωσήφ να μεταχειρίζεται έτσι κάποιους που έλεγε ότι αγαπά; Όταν όμως δούμε ότι αυτή η συμπεριφορά του τους έκανε να καταλάβουν την αμαρτία τους, μπορούμε ίσως να καταλάβουμε καλλίτερα και τον τρόπο με τον οποίο πολλές φορές ο Θεός φέρεται στους αμαρτωλούς.
Τους πληγώνει τώρα, για να τους θεραπεύσει αργότερα. Τους καταδικάζει ώστε ν' αναγνωρίσουν την αμαρτία τους και να μετανοήσουν για να τους δείξει έλεος.
Εξαιτίας της αγάπης Του για τον αμαρτωλό, πολλές φορές ο Θεός επιτρέπει να έρθουν συμφορές στη ζωή του για να ξυπνήσει μέσα του η πραγματική εικόνα της ενοχής, την οποία πρέπει ν' αναγνωρίσει πριν σωθεί.

Γέν.μβ:24

συρθείς: μάλλον πήγε σε κάποιο άλλο δωμάτιο για να μην τον δουν και να μπορέσει να ξαναποκτήσει την ψυχραιμία του. Η χαρά κι η αγάπη για τ' αδέλφια του, ιδιαίτερα τώρα που τους έβλεπε να μετανοούν, τον έκαναν να μην μπορεί να κρατηθεί από το να κλάψει.
έδεσε τον Συμεών ενώπιον αυτών: πολύ πιθανόν να ήταν ο Συμεών αυτός που έδεσε τότε τον Ιωσήφ. Αυτός κι ο αδελφός του Λευϊ ξέρουμε ότι ήταν αρκετά σκληροί (Γεν.μθ:5-7). Ίσως να τον έδεσε με τον ίδιο τρόπο που κι αυτός τον είχε δέσει.

Γέν.μβ:25-26

αγγεία: εννοεί μεγάλα σακιά. Φυσικά θα ήρθαν προετοιμασμένοι για να πάρουν αρκετό στάρι και γι' αυτό θα είχαν μαζί τους ανάλογα ζώα και αγγεία.
Ο Ιωσήφ τους έδωσε πίσω τα χρήματα, προφανώς από την τσέπη του, όπως ο Κύριος μας δίνει τον άρτο της ζωής δωρεάν (Εφεσ.β:8,9  Ησ.νε:1,2).

Γέν.μβ:27-28

Σακκίον: δεν είναι το αγγείο, αλλά κάποια μικρή τσάντα για το ταξίδι που μπορεί να είχε και τροφή για τα ζώα.
Κατάλυμα: μέρος για να περάσουν τη νύχτα και ν' αναπαυθούν τα ζώα.
Φοβήθηκαν γιατί τώρα ο Ιωσήφ θα μπορούσε να τους ενοχοποιήσει και για κλέφτες.

Γέν.μβ:29-35

Φαίνεται ότι όλοι ξαφνιάστηκαν όταν βρήκαν τα χρήματα, όμως στο μγ:21 βλέπουμε ότι όλοι είχαν ανοίξει τα σακιά τους στο κατάλυμα. Το έκαναν όμως έτσι για να δείξουν στον Ιακώβ ότι όλα έγιναν χωρίς να το ξέρουν κι ότι είναι αθώοι.

Γέν.μβ:36

            Επειδή ο Ιακώβ είχε χάσει τον Ιωσήφ, δεν θέλει να δώσει τον Βενιαμίν, αν και αργότερα άλλαξε γνώμη.
Η λέξη "τάφος", στα Εβραϊκά είναι "Σιόλ" που σημαίνει Άδης. Ήθελε να πει ότι αν έφευγε κι ο Βενιαμίν θα πέθαινε γιατί τώρα πλέον αυτός ήταν η παρηγοριά του. Ήταν ό,τι του είχε απομείνει απ' την αγαπημένη του Ραχήλ.
Πολιά, σημαίνει αγκαλιά, κόλπος. Γηραιά πολιά, η αγκαλιά του γέρου. "Θα κατεβάσεις την πολιά μου στον τάφο" είναι Εβραϊκός ιδιωματισμός που σημαίνει "θα με πεθάνεις".
Ας προσέξουμε τα λόγια του Ιακώβ στο εδ.36: "ο Ιωσήφ δεν υπάρχει και ο Συμεών δεν υπάρχει και τον Βενιαμίν θέλετε λάβει, επ' εμέ ήλθον πάντα ταύτα". Ο φυσικός άνθρωπος δεν μπορεί να διακρίνει τις ευλογίες που είναι κρυμμένες μέσα στις δοκιμασίες που περνάει. Στην πραγματικότητα ο Κύριος απλά προετοίμαζε το δρόμο για μια απ' τις πιο θαυμαστές οικογενειακές συγκεντρώσεις που διαβάζουμε μέσα στο Λόγο Του. Πόσο διαφορετικά βλέπει ένας πνευματικός άνθρωπος τις δυσκολίες που περνάει! Ας ακούσουμε τον Παύλο πώς γράφει μέσα από μια Ρωμαϊκή φυλακή: "Θέλω δε να εξεύρητε αδελφοί, ότι τα συμβάντα εις εμέ συνέτρεξαν μάλλον εις πρόοδον του ευαγγελίου" (Φιλιπ.α:12).