Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

Το μήνυμα του Ιωάννη του Βαπτιστή και το μήνυμα του Χριστού


Το μήνυμα του Ιωάννη του Βαπτιστή

Η διακονία του Ιωάννη ήταν ουσιαστικά μια προετοιμασία για το μελλοντικό ερχομό του Μεσσία. Το μήνυμά του ήταν μετάνοια και βάπτισμα στο νερό για την άφεση των αμαρτιών: «Ήτο ο Ιωάννης βαπτίζων εν τη ερήμω και κηρύττων βάπτισμα μετανοίας εις άφεσιν αμαρτιών» (Μάρκ.α:4). «Κάμετε λοιπόν καρπούς αξίους της μετανοίας» (Λουκ.γ:8). Ακόμα, ο Ιωάννης έκανε νύξη για το βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος: «Εγώ μεν σας βαπτίζω εν ύδατι εις μετάνοιαν ο δε οπίσω μου ερχόμενος είναι ισχυρότερός μου, του οποίου δεν είμαι άξιος να βαστάσω τα υποδήματα αυτός θέλει σας βαπτίσει εν Πνεύματι Αγίω και πυρί» (Ματθ.γ:11). Επομένως, μπορούμε να διακρίνουμε τρία χαρακτηριστικά στοιχεία στο μήνυμα του Ιωάννη: 

(1) μετάνοια με ανάλογα έργα, 
(2) μετά τη μετάνοια βάπτισμα στο νερό σαν πράξη γνωστοποίησης της μετάνοιας, (3) αναζήτηση Αυτού που θα βαπτίσει με Πνεύμα Άγιο και φωτιά.


Το μήνυμα του Χριστού

Τα 4 ευαγγέλια αναφέρουν τόσες πολλές διδασκαλίες του Ιησού που είναι αδύνατον να τις μεταφέρουμε τώρα όλες εδώ. Ωστόσο, μπορούμε να προσδιορίσουμε τις βασικές διδασκαλίες και εντολές σχετικά με τη σωτηρία. Είναι τρία εδάφια που υπερτερούν, εξαιτίας της έμφασης που ο ίδιος ο Κύριος τους έδωσε. 

Το ένα απ’ αυτά είναι σχετικό με τη θεότητά Του: «Εάν δεν πιστεύσητε ότι ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, θέλετε αποθάνει εν ταις αμαρτίαις υμών» (Ιωάν.η:24). 

Το δεύτερο έχει να κάνει με κάποιες παρατηρήσεις που έκανε στους Εβραίους: «Ουχί σας λέγω αλλ’ εάν δεν μετανοήτε πάντες ομοίως θέλετε απολεσθή» (Λουκ.ιγ:3,5). 

Το τρίτο, είναι τα λόγια που είπε στο Νικόδημο: «Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού (Ιωάν.γ:5).

Οι αναφορές στα ευαγγέλια, των τελευταίων οδηγιών του Ιησού προς τους μαθητές Του, πριν την ανάληψή Του, αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Ο Ματθαίος αναφέρει τις εντολές και τις υποσχέσεις του έτσι: 

(1) Πηγαίνετε και διδάξτε όλα τα έθνη, 
(2) να τους βαπτίζετε, 
(3) εγώ θα είμαι πάντοτε μαζί σας (κη:19-20). 

Η τελευταία δήλωση είναι μια αναφορά στην κατοίκηση του Αγίου Πνεύματος (Ιωάν.ιδ:16-18).

Ο Μάρκος αναφέρει τα παρακάτω στοιχεία: 

(1) Πηγαίνετε να κηρύξετε το ευαγγέλιο σ’ όλο τον κόσμο 
(2) αυτός που θα πιστέψει και θα βαπτιστεί θα σωθεί 
(3) πολλά θαυμαστά σημεία, συμπεριλαμβανομένων και των άγνωστων γλωσσών θ’ ακολουθούν αυτούς που θα πιστεύουν (ις:15-18). 

Η τελευταία υπόσχεση αναφέρεται στη δύναμη που συνοδεύει τη βάπτιση με Πνεύμα Άγιο (Πράξ.α:8, β:4).

Η αναφορά του Λουκά σχετικά με τα τελευταία λόγια του Χριστού περιλαμβάνει τα παρακάτω βασικά σημεία: 

(1) Είστε μάρτυρες του θανάτου και της ανάστασής μου 
(2) κηρύξτε μετάνοια και άφεση αμαρτιών σ’ όλα τα έθνη (φυσικά η άφεση των αμαρτιών περιλαμβάνει το βάπτισμα στο νερό [Πράξ.β:38])
(3) περιμένετε μέχρι να πάρετε δύναμη από ψηλά, την υπόσχεση του Πατέρα, το βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος (κδ:46-49 & Πράξ.α:4-5).

Από τα ευαγγέλια, μπορούμε να συνοψίσουμε τις εντολές του Χριστού που έχουν να κάνουν με τη σωτηρία, έτσι: 

(1) Πίστη στη θεότητά Του
(2) μετάνοια 
(3) γέννηση απ’ το νερό και το Πνεύμα

Αυτή η τελευταία εντολή αντιστοιχεί στην εντολή Του για βάπτιση στο νερό και αναμονή της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος.