Είναι της εποχής μας ανακάλυψη; Μάλλον όχι. Πάντα ο άνθρωπος έβρισκε τρόπο να τα "μπαλώνει". Όχι στα άκρα, ψάξτε τη χρυσή τομή!
Χρυσή τομή θα πει συμβιβασμός. Λίγο απ' εδώ και λίγο απ' εκεί. Έτσι που να μην υπάρχει σύγκρουση.
Η χρυσή τομή είναι προσωρινή γιατί συχνά οι σχέσεις που την ορίζουν αλλάζουν. Τα δεδομένα ανατρέπονται και πρέπει τότε να βρεθεί άλλο σημείο ισορροπίας - άλλη χρυσή τομή.
Επίσης η χρυσή τομή δεν είναι πάντα δίκαιη. Μάλλον ποτέ δεν είναι δίκαιη. Εξαρτάται από τη δύναμη του κάθε μέλους της σχέσης που εξυπηρετεί. Όχι στη μέση, στο δίκαιο, αλλά εκεί που μπορεί να υποχωρήσει ο ισχυρότερος.
Πού εφαρμόζεται; Οπουδήποτε! Σε θέματα οικονομικά, κληρονομικά, πολιτικά, οικογενειακά, νομοθετικά... Είναι πανάκεια! Το φάρμακο για κάθε πρόβλημα στις ανθρώπινες σχέσεις, ακόμη και τις ...εκκλησιαστικές!..
Ας μείνουμε λίγο σ' αυτό το τελευταίο! Φυσιολογικά θα 'πρεπε να βρούμε τη βάση του στις Γραφές, μα τέτοια έννοια δε συναντιέται στη Βίβλο. Όμως υπάρχει άφθονη στον εκκλησιαστικό χώρο. Θα μείνουμε μόνο σ' ένα παράδειγμα: τις δογματικές θέσεις των μελών ορισμένων εκκλησιών.
"Εσείς τα πιστεύετε έτσι κι εμείς αλλιώς. Δεν πειράζει. Αρκεί να μη δημιουργούνται προβλήματα." Και βλέπεις κάποιες συναθροίσεις όπου δε γίνεται δογματική ή ηθική διδασκαλία για να μη δυσαρεστηθεί ο κόσμος. Η χρυσή τομή εδώ βρίσκεται στην αποσιώπηση ορισμένων περικοπών της Αγίας Γραφής που η αναφορά τους και μόνο θα προκαλούσε ενόχληση.
Θα μπορούσαμε φυσικά να προσθέσουμε και άλλες περιπτώσεις, μα είναι τόσο πολλές (σχέσεις κράτους-εκκλησίας-πολιτικής, μουσική, διασκέδαση, σχέσεις των δύο φύλων, θέση των νέων στην εκκλησία, τρόποι ευαγγελισμού κ.ά.), που θα χρειάζονταν πολλές σελίδες για λεπτομερή αναφορά.
Μια ιστορική αναδρομή, ωστόσο, θα μας έπειθε πως η προσπάθεια χάραξης της χρυσής τομής ανάμεσα στο χριστιανικό και το κοσμικό, το πνευματικό και το σαρκικό, το άγιο και το ακάθαρτο, ήταν πάντα σε βάρος της αλήθειας και της άγιας ζωής.
Όμως η διδασκαλία της Αγίας Γραφής πουθενά δε μιλάει για χρυσή τομή. Αντίθετα μια αντίστοιχη λέξη που χρησιμοποιεί ο απόστολος Παύλος είναι η ΟΡΘΟΤΟΜΗΣΗ. Όχι χρυσή τομή, λοιπόν, αλλά ΟΡΘΗ ΤΟΜΗ!
Αυτή είναι η μοναδική θέση του αληθινού Χριστιανού.
Όχι να συμβιβαστεί αλλά ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΣΤΑΘΕΡΟΣ.
Όχι να συμμορφωθεί αλλά ΝΑ ΕΞΕΛΘΕΙ.
Όχι να ομοζυγήσει αλλά ΝΑ ΧΩΡΙΣΤΕΙ.
Όχι να επιβιώσει αλλά ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΝΑ ΔΩΣΕΙ νια την αλήθεια και τη δικαιοσύνη.
Όχι να ρίξει νερό στο κρασί του αλλά ΝΑ ΜΕΝΕΙ Σ' ΕΚΕΙΝΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΜΑΘΕ.
Θα ρωτούσε όμως κάποιος: "Μα τι λέτε; Σε ποια εποχή ζήτε;"
Δεν είναι αυτό που έχει σημασία αδελφέ μας!
Εκείνο που έχει σημασία, είναι η εντολή του λόγου του Θεού:
"Σπούδασον να παραστήσης σεαυτόν...ανεπαίσχυντον, ορθοτομούντα τον λόγον της αληθείας" (Β' Τιμ.β:15).
Επειδή "Η δικαιοσύνη του ακεραίου θέλει ορθοτομήσει την οδόν αυτού· ο δε ασεβής θέλει πέσει διά της ασεβείας αυτού" (Παρ.ια:5).