Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2018

Ο λόγος του Θεού (32)

ΨAΛΜΟI

ΤΙΤΛΟΣ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ, ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟΣ ΙΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.

Ο Εβραϊκός τίτλος του βιβλίου είναι «Τεχιλίμ» που θα πει «Ψαλμοί ή ύμνοι δοξολογίας». Οι Εβδομήκοντα έβαλαν τον τίτλο «Ψαλμοί» του οποίου η αρχαία έννοια είναι «το θέτειν δια των δακτύλων εις παλμικήν κίνησιν τας χορδάς εγχόρδου οργάνου, η δόνησις των χορδών, μουσική μελωδία, άσμα δεδομένον προς κιθάραν, ωδή ύμνος». Η ίδια έννοια συνεχίζεται και στην Καινή Διαθήκη.

Συγγραφέας δεν είναι μόνον ένας, αλλά πολλοί, κάθε ένας από τους οποίους έγραψε έναν ή περισσότερους ψαλμούς. Ο κατάλογος των συγγραφέων και ο αριθμός των ψαλμών που έγραψε ο κάθε ένας από αυτούς είναι ο εξής:



  • Ο Δαβίδ έγραψε 73 ψαλμούς
  • Ο Ασάφ έγραψε 12
  • Οι υιοί του Κορέ έγραψαν 12 ψαλμούς
  • Ο Αιμάν ο Εζραίτης έγραψε 1
  • Ο Εθάν ο Εζραίτης 1
  • Έχει συμπεριληφθεί ένας ψαλμός του Μωυσή
  • 50 ανώνυμοι, από τους οποίους 2 έχει γράψει ο Σολομών, ή έχουν γραφεί για τον Σολομώντα.

Το χρονικό διάστημα που καλύπτουν οι Ψαλμοί είναι από τον καιρό του Δαβίδ, μέχρι τον Αγγαίο και τον Ζαχαρία δηλ. από το 1011-500 π.Χ. εξαιρετέου βέβαια του ψαλμού του Μωυσή που είναι πολύ πιο παλιός από όλους τους άλλους.

Ο σκοπός που γράφτηκαν οι ψαλμοί δεν είναι μόνο ένας, αλλά πολλοί.

  • Ορισμένοι γράφτηκαν αρχικά για τους ψαλμωδούς του Ναού για την λατρεία στον Κύριο.
  • Άλλοι γράφτηκαν για όλο τον λαό Ισραήλ για να δοξάζει τον Κύριο. Είναι το υμνολόγιο της λατρείας και της δοξολογίας των Ισραηλιτών.
  • Γράφτηκαν ακόμη για κάθε άνθρωπο που έζησε ή πρόκειται να ζήσει δια μέσου των αιώνων.

Είναι εξαίσιες εκφράσεις πίστης, ελπίδας, αγάπης, θάρρους, ομολογίας, επίκλησης για απολύτρωση και ελευθερία, ψαλμοί μετάνοιας και αφιέρωσης.

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ.

Στο βιβλίο των ψαλμών βλέπουμε 5 βασικούς διαχωρισμούς.

Η πρώτη ομάδα (1-41) είναι κυρίως του Δαβίδ, η κύρια αναφορά τους είναι ο άνθρωπος και έχουν σχέση με την Γένεση.

Η δεύτερη ομάδα (42-72) είναι του Δαβίδ και των υιών του Κορέ, με κύριο θέμα την λύτρωση και την ελευθερία, έχοντας έμμεση σύνδεση με την Έξοδο.

Η τρίτη ομάδα (73-89) είναι κυρίως ψαλμοί του Ασάφ με επίκεντρο το Αγιαστήριο - τον Ναό και συνδέονται έμμεσα με το Λευιτικό.

Η τέταρτη ομάδα (90-106) αποτελείται κυρίως από ανώνυμους ψαλμούς που αναφέρονται στις περιπλανήσεις και τις αναζητήσεις της ψυχής, πράγμα που τους συνδέει με το βιβλίο των Αριθμών.

Η πέμτη ομάδα (107-150) αποτελείται κατά μέρος από ψαλμούς του Δαβίδ και κατά μέρος από ανώνυμους, έχοντας σαν κύριο θέμα τον λόγο του Θεού, τον Νόμο και τα διατάγματα Του, που συμπίπτει να είναι το ίδιο θέμα που έχει το βιβλίο του Δευτερονομίου.

ΟΙ ΕΠΙΚΕΦΑΛΙΔΕΣ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ (λ.χ. ΨΑΛ.18)

Οι επικεφαλίδες αυτές ήδη υπήρχαν τον καιρό που οι Εβδομήκοντα έκαναν την μετάφρασή τους και ήδη τα νοήματα τους ήταν δυσνόητα.

Το πιο πιθανό είναι ότι οι επικεφαλίδες αυτές μπήκαν την ώρα που γραφόταν ο κάθε ψαλμός.

Πολλές από τις επικεφαλίδες είναι ακαθόριστες στο νόημά τους για μας σήμερα. Παραθέτουμε όμως μια κατάταξη των Ψαλμών με βάση την επικεφαλίδα τους:

  • Ψαλμοί χωρίς επικεφαλίδα έχουμε 34
  • Με απλές επικεφαλίδες (λ.χ. τους Ψαλμούς του Δαυίδ) έχουμε 52
  • Με επικεφαλίδες ιστορικού περιεχομένου, έχουμε 14.
  • Με επικεφαλίδες που φανερώνουν σκοπό έχουμε 4.
  • Ψαλμοί που αναγράφονται σαν «ωιδή των αναβαθμών» έχουμε 15
  • Ψαλμούς με ιδιαίτερη επικεφαλίδα έχουμε 31.

ΨΑΛΜΟΙ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΜΕΣΣΙΑ.

Κατά σειρά είναι ο 2ος  8ος  16ος  22ος 23ος   24ος  26ος  40ος  41ος  45ος  68ος 69ος  72ος  87ος  102ος  110ος  118ος .

Οι Ψαλμοί αυτοί προλέγουν την γέννηση, την προδοσία, την αγωνία, τις προσευχές Του, τον θάνατο, την ανάσταση και την ανάληψη του Κυρίου Ιησού Χριστού. Ακόμη προλέγουν τον 2ο ερχομό Του και την χιλιετή βασιλεία.

Η ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ.

Οι πιο αγαπημένοι ψαλμοί είναι: 119ος 139ος  23ος  51ος  91ος  103ος   χκ.τ.λ.

Η αξία των Ψαλμών είναι στο ότι:

Μας δείχνουν την κατεύθυνση και διοχέτευση των συναισθημάτων μας. Όλος ο εσωτερικός κόσμος των συναισθημάτων του ανθρώπου, φαίνεται μέσα στους ψαλμούς πως κατευθύνεται και διοχετεύεται προς τον Θεό.
Είναι ένα χρυσορυχείο αφιέρωσης και αγιασμού.

Μας υπενθυμίζουν κύρια ιστορικά γεγονότα (π.χ. ρε:17..., ρις:8, ξη, κ.τ.λ.

Φανερώνουν την εσωτερική φύση του ανθρώπου.

Κάθε διδασκαλία είναι μέσα στους ψαλμούς.

Κάθε μια από τις ιδιότητες του Θεού βρίσκεται μέσα τους.

Κάθε πτυχή της χριστιανικής ζωής και πείρας εκφράζεται κατά ένα μοναδικό τρόπο.

ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΤΥΠΟΙ ΨΑΛΜΩΝ.

Δοξολογίας: 8ος 9ος 18ος 19ος 21ος  κ.α. Είναι περίπου το 1/3 των ψαλμών.

Κραυγής για λύτρωση: 3ος 4ος 6ος 7ος 13ος 17ος κ.τ.λ.

Εμπιστοσύνης στον Θεό: 3ος 4ος 5ος 11ος 16ος 20ος 23ος .

Της μεγαλοσύνης του Θεού: 19ος 24ος 29ος 33ος 46ος κ.τ.λ. 145ος ..

Φυσικοί - ιστορικοί: 74ος 78ος 79ος 80ος 81ος 83ος 89ος         

Προόδου του ασεβή: 10ος 12ος 14ος 37ος 73ος ....

Σοφίας: 1ος 37ος 49ος 73ος 90ος 111ος     

Μετάνοιας: 6ος 32ος 38ος 51ος 102ος 130ος

Αλληλούια: 146ος 150ος

Ακρόστοιχοι: 9ος 25ος 34ος 37ος 111ος 119ος 145ος