Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016

Η ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΣΑΟΥΛ


Πραξ.θ:1-31 & κβ:1-21

Α. Ο ΣΑΟΥΛ ΑΠ’ ΤΗΝ ΤΑΡΣΟ
 
Ο Σαούλ καταγόταν απ’ την Ταρσό της Μικράς Ασίας. Η Ταρσός ήταν η μεγαλύτερη πόλη της Κιλικίας, απείχε 16 χλμ. απ’ τη θάλασσα και ήταν μια επαρχιακή πρωτεύουσα την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η περιοχή της Κιλικίας ήταν διάσημη για τα ρούχα από τρίχα γίδας.
 

Αν κι ο Σαούλ ήταν Ελληνοεβραίος, ήταν ένας πολύ σκληρός Φαρισαίος. Ο πατέρας του ήταν Ρωμαίος πολίτης, έτσι κι ο Σαούλ γεννήθηκε σαν Ρωμαίος πολίτης. Χωρίς αμφιβολία είχε παρακολουθήσει την Εβραϊκή συναγωγή και τα τοπικά σχολεία. Η Ταρσός ήταν γνωστή για τα σχολεία της, έτσι ο Σαούλ πήρε πάρα πολύ καλή μόρφωση. Αφού διδάχτηκε ό,τι μπορούσε να διδαχτεί στην Ταρσό, πήγε στην Ιερουσαλήμ για να συνεχίσει με τους Ραβίνους. Σπούδασε κάτω απ’ τον Γαμαλιήλ που ήταν Φαρισαίος και σπουδαίος νομοδιδάσκαλος.
 
Όπως ο βασιλιάς Σαούλ «από των ώμων αυτού και επάνω εξείχεν υπέρ παντός του λαού»  φυσικά, το ίδιο κι ο Σαούλ απ’ την Ταρσό εξείχεν υπέρ παντός του λαού ηθικά, διανοητικά και θρησκευτικά. Μπορούσε να καυχάται ότι διετέλεσε άμεμπτος «κατά την δικαιοσύνην την δια του νόμου», αλλά αυτό δεν τον έσωσε.
 
Στις Πραξ.ιγ:9 βλέπουμε να ονομάζεται Παύλος που σημαίνει «μικρός».
 
Στην Ιερουσαλήμ εναντιώθηκε σκληρά στην εκκλησία κι έγινε ένας απ’ τους αρχηγούς στους διωγμούς εναντίον των χριστιανών.

Β. Η ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΣΑΟΥΛ
 
Ο Σαούλ πήγε στον αρχιερέα για να πάρει συστατική επιστολή που θα του έδινε το δικαίωμα να πάει στη Δαμασκό, πέρα στο Βορρά, να συλλάβει χριστιανούς και να τους φέρει πίσω στην Ιερουσαλήμ για να καταδικαστούν απ’ το Συνέδριο.
 
Γίνεται φανερό απ’ τα λόγια του Κύρίου, «σκληρόν σοι είναι να λακτίζης προς κέντρα» (Πραξ.θ:5), ότι η ψυχή του Σαούλ βρισκόταν κάτω από πολύ μεγάλη καταδίκη. Προσπαθούσε να καταπνίξει τη φωνή της συνείδησής του αυξάνοντας σε σφοδρότητα τους διωγμούς.
 
Ένα φως, λαμπρότερο απ’ τον ήλιο του μεσημεριού, έλαμψε πάνω του. Έπεσε κάτω ξέροντας ότι ο Θεός είχε διασταυρωθεί μαζί του. Τυφλός και αβοήθητος, κείται στο χώμα ζητώντας οδηγία απ’ τον Ιησού τον Οποίο μόλις πριν εδίωκε.
 
Η ερώτηση που έκανε ο Κύριός μας στον Σαούλ «Τί με διώκεις;», μας διδάσκει ότι ό,τι κάνουμε στους αγίους, είναι σαν να το κάνουμε στον Ιησού. Το να διώκει κανείς τους πιστούς, είναι σαν να διώκει τον ίδιο τον Ιησού. Κι αυτό είναι αλήθεια, γιατί η εκκλησία είναι το σώμα Του.
 
Ο Σαούλ έκραξε: «Κύριε, τί θέλεις να κάμω»; Ο Κύριος τον οδήγησε να πάει στην πόλη και κάποιος εκεί θα του έλεγε τί πρέπει να κάνει. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Ιησούς δεν του λέει τί πρέπει να κάνει για να σωθεί, αλλά τον στέλνει σ’ ένα κήρυκα. Αυτό μας διδάσκει ότι ο Θεός πάντοτε χρησιμοποιεί ανθρώπους για να μεταδώσει το μήνυμα του ευαγγελίου.
 
Η μεταστροφή του Σαούλ ήταν ολοκληρωτική. Έγινε ένα νέο κτίσμα εν Χριστώ Ιησού. Όλα αυτά που κάποτε θεωρούσε κέρδος, τώρα τα βλέπει ζημιά για τον Ιησού. Ο διώκτης Σαούλ έγινε ο διωκόμενος Παύλος. Το στόμα του τώρα είναι γεμάτο από ευλογίες αντί βλασφημίες. Η καρδιά του είναι γεμάτη από ενθαρρυντικά λόγια αντί κατάρες.
 
Η μεταστροφή του Σαούλ μας δείχνει πόσο φοβερά λάθος μπορεί να είναι κάποιος και όμως να νομίζει ότι είναι σωστός. Ακόμα, μας δείχνει, ότι σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν υπάρχει ελπίδα σωτηρίας.

Γ. Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΟΝ ΣΑΟΥΛ
 
Δεν χρειαζόμαστε μεγαλύτερη απόδειξη της θεότητας του Ιησού, απ’ τη συνομιλία που έλαβε χώρα ανάμεσα στον Ιησού Χριστό και τον Σαούλ.
 
Πραξ.θ:4-5 «και πεσών επί την γήν, ήκουσε φωνήν λέγουσα προς αυτόν, Σαούλ, Σαούλ, τί με διώκεις; Και είπε, Τίς είσαι, Κύριε; Και ο Κύριος είπεν, Εγώ είμαι Ιησούς τον οποίον συ διώκεις......»
 
Ο Σαούλ αναγνώρισε τον Γιάχβε της Παλαιάς Διαθήκης και ήξερε ότι ήταν Αυτός που του παρουσιάστηκε. Στην πραγματικότητα είναι σαν να ρώτησε, Ποιος είσαι Γιάχβε;
 
Αυτή η αποκάλυψη του Ιησού στον Σαούλ, άλλαξε τελείως αυτό το φλογερό διώκτη που πριν λίγο έπνεε απειλές.

Δ. ΠΩΣ ΣΩΘΗΚΕ Ο ΣΑΟΥΛ;
 
Ο Ιησούς δεν είπε στο Σαούλ πώς μπορεί να σωθεί, αλλά του είπε να πάει στην πόλη κι εκεί κάποιος θα του έλεγε τί να κάνει.
 
Τί θαυμαστή αλλαγή έγινε σ’ αυτό τον οργίλο και υπερήφανο διώκτη της εκκλησίας! Για τρεις μέρες δεν μπορούσε να δει, δεν έφαγε και δεν ήπιε νερό. Αυτός ο άνθρωπος που είχε οργώσει στραβές αυλακιές, τώρα βρίσκεται σε μία οδό που ονομάζεται «ευθεία». Βρισκόταν στο σπίτι κάποιου που τον έλεγαν Ιούδα. Ιούδας σημαίνει «δοξολογία». Ο Ιησούς καλεί κάποιο μαθητή που τον έλεγαν Ανανία για να πάει στο Σαούλ. Ανανίας σημαίνει «ο Γιάχβε έχει δείξει χάρη». Ο Ιησούς είπε στον Ανανία «Ιδού προσεύχεται». Τί διαφορά! Τώρα, βλέπουμε το Σαούλ τυφλό, ταπεινωμένο, νηστεύοντας να προσεύχεται και να δοξολογεί, έτοιμο να βρει χάρη απ’ το Θεό. Ο Παύλος έγινε ένας μεγάλος κήρυκας της χάρης του Θεού.
 
Ο Σαούλ βαπτίστηκε στο όνομα του Ιησού κι έλαβε το Πνεύμα το Άγιο. Πώς το ξέρουμε; Τ’ ακόλουθα εδάφια μας το φανερώνουν: Πραξ.κβ:16   Α’ Κορ.ιδ:18   Πραξ.θ:17.

Ε. ΣΚΕΥΟΣ ΕΚΛΟΓΗΣ
 
Τί ήταν αυτό που έκανε τον Παύλο ένα τόσο μεγάλο ιεραπόστολο; Τί είδε ο Θεός σ’ αυτό τον άνθρωπο ώστε να είναι ένα σκεύος εκλογής που θα βαστάζει το όνομα του Ιησού μπροστά σε βασιλιάδες; (Πραξ.θ:15).
 
Ήταν η πλήρης αφιέρωσή του στο έργο του Θεού, η απόλυτη εγκατάλειψή του στο τέλειο θέλημα του Θεού. Υπηρέτησε τον Ιησού με τον ίδιο φλογερό ζήλο που λίγο πριν Τον εδίωκε.

Ζ. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
 
Αν κι ο Παύλος είχε διδαχτεί απ’ το Γαμαλιήλ κι είχε μια τόσο θαυμαστή μεταστροφή, έπρεπε να περάσουν περίπου δώδεκα χρόνια για να γίνει ενεργός εργάτης πλήρους διακονίας.
 
Μπορεί να σκεφτεί κανείς, ότι σύμφωνα με το Πραξ.θ:20, μπήκε αμέσως στη διακονία. Ωστόσο, πέρασαν 3 χρόνια απ’ το Πραξ.θ:19 μέχρι το Πραξ.θ:20. Αμέσως μετά τη μεταστροφή του έφυγε για την Αραβία (Γαλ.α:17) αφιερώνοντας χρόνο σε προσευχή και περισυλλογή. Μετά, επέστρεψε στη Δαμασκό, όπου άρχισε να κηρύττει όπως μας λέει στις Πραξ.θ:20. Εφυγε απ’  την πόλη μέσα σ’ ένα καλάθι επειδή είχε δεχτεί απειλές για τη ζωή του κι επέστρεψε στην Ιερουσαλήμ όπου ο Βαρνάβας μεσολάβησε και τον έφερε στους απόστολους. Σύμφωνα με το Πραξ.θ:30, οι αδελφοί τον πήγαν στην Καισάρεια και τον έστειλαν στην πατρίδα του, την Ταρσό. Έμεινε στην πόλη οκτώ ή εννιά χρόνια κι ήταν εκεί όταν ο Βαρνάβας τον συνάντησε και τον έφερε στην Αντιόχεια όπου έγινε δάσκαλος της εκκλησίας (Πραξ.ια:25-26).
 
Απ’ την Αντιόχεια  ο Παύλος κι ο Βαρνάβας επέστρεψαν στην Ιερουσαλήμ για να παραστούν στην πρώτη σύνοδο της εκκλησίας όπως αναφέρεται στις Πραξ.ιε. Ο Παύλος λέει στους Γαλ.β:1  ότι  είχαν περάσει δεκατέσσερα χρόνια απ’ την αναχώρησή του απ’ την Ιερουσαλήμ. Αυτό σημαίνει ότι βρέθηκε στην Αντιόχεια και ξεκίνησε την διακονία του δώδεκα χρόνια περίπου μετά τη μεταστροφή του.  

Ζ.  ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΕΣ
 
Αξίζει να δούμε μέσα απ’ τη Γραφή τις μεταστροφές αυτών των τριών ανδρών: 

•    Πράξεις η - ο Αιθίοπας ευνούχος
•    Πράξεις θ - ο Σαούλ απ’ την Ταρσό
•    Πράξεις ι - ο Κορνήλιος

1. Οι τρεις αυτοί άνδρες ήταν ηθικοί κι έντιμοι άνθρωποι, αλλά δεν ήταν σωσμένοι. Στους ανθρώπους αυτούς ο Θεός έστειλε έναν αγγελιοφόρο. 
 
2. Αυτοί οι τρείς αντιπροσωπεύουν όλο το ανθρώπινο γένος:

•     Ένας μαύρος
•     Ένας Εβραίος
•     Ένας Εθνικός
Ήταν απόγονοι του Χαμ, του Σημ και του Ιάφεθ.
 
3. Ανήκαν στις τρεις αυτές τάξεις που είναι οι δυσκολότερες να προσεγγιστούν:
 
• Ένας πολιτικός
• Ένας θεολόγος
• Ένας στρατιωτικός