Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

Η οθόνη σε σχέση με το βιβλίο

Τα τελευταία χρόνια, η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή κερδίζει συνεχώς έδαφος. Σύμφωνα με έρευνα ωστόσο, η ανάγνωση κειμένου σε οθόνη - παρόλο που αποτελεί έναν εναλλακτικό και εύχρηστο τρόπο διαβάσματος - στρεσάρει τον εγκέφαλο, ενώ αντίθετα στο χαρτί ηρεμεί τον αναγνώστη.
   Όπως εξηγεί η καθηγήτρια Αν Μάνκγεν του πανεπιστημίου Στάβανγκερ της Νορβηγίας, οι κινήσεις που απαιτούνται στον υπολογιστή - δηλαδή τα συνεχή «κλικ» στις ηλεκτρονικές σελίδες και η κύλισή τους, το λεγόμενο «σκρόλινγκ» - διακόπτουν την εστίαση της προσοχής του αναγνώστη, ο οποίος χάνει την αίσθηση πληρότητας του αναγνωστικού υλικού του, με συνέπεια ο εγκέφαλός του να βιώνει ένα συνεχές στρες.

   Από την άλλη πλευρά, η παραδοσιακή ανάγνωση σε χαρτί, που δίνει στον αναγνώστη τη δυνατότητα να πιάνει τις σελίδες και να τις γυρίζει, αισθανόμενος τη φυσική τους υπόσταση, τον βοηθά να νιώθει πιο ήρεμα. Σημασία έχει και το γεγονός ότι το κείμενο στο βιβλίο ή σε μια τυπωμένη σελίδα δεν μετακινείται, όπως συμβαίνει σε μια ηλεκτρονική σελίδα.
   Προηγούμενες έρευνες που είχαν γίνει από Σουηδούς είχαν καταδείξει ότι στο χαρτί διαβάζουμε καλύτερα και κατανοούμε περισσότερα πράγματα από ό,τι όταν διαβάζουμε το ίδιο κείμενο σε μια οθόνη. Οι επιστήμονες συμφωνούν ότι όταν το βιβλίο ψηφιοποιείται και χάνει τη φυσική του υπόσταση, τότε ο αναγνώστης βιώνει μια αίσθηση απώλειας αναφορικά με τη σφαιρική κατανόηση του κειμένου.
   Σύμφωνα με τη Μάνγκεν, τα περιθώρια εμπλουτισμού ενός ηλεκτρονικού κειμένου με multimedia - όπως βίντεο, ήχοι και εικόνες - στην πραγματικότητα εμποδίζουν ένα αναγνώστη να δημιουργήσει ένα φανταστικό σύμπαν από τις δικές του νοητικές εικόνες..