ΕΥΝΟΜΙΟΣ
Βρίσκονται εξαιρέσεις που ίσως δείχνουν
μια παλαιά πρακτική που εξαφανίζεται. Ο Κυπριανός (Ep.73) και οι ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΙ
ΚΑΝΌΝΕΣ (αριθ. 50) μάχονται τον συντομότερο τύπο, δείχνοντας καθαρά με αυτό τη
χρήση του σε ορισμένες περιόδους.. Η διαταγή του Αποστολικού κανόνα 50
επιτάσσει: "Εάν οποιοδήποτε επίσκοπος ή πρεσβύτερος δεν πραγματοποιεί τα
τρία βαπτίσματα της μύησης, αλλά ένα βάπτισμα που γίνεται στο θάνατο του
Κυρίου, ας καθαιρείται.' " Αυτό ήταν ο τύπος των οπαδών του Ευνομίου
(Σωκρ. 5.24) "γιατί δεν βαφτίζονται στην Τριάδα, αλλά στο θάνατο του
Χριστού.' Αυτοί ενεργώντας ανάλογα χρησιμοποιούσαν μια ενιαία βύθιση μόνο
" Ency. Biblica (Art.
Baptism).
Πώς τα βιβλικά MSS άλλαξαν όταν άρχισε η Μεγάλη Αποστασία; Οι ακόλουθες αναφορές
θα δείξουν την ευκολία με την οποία οι γραφείς άλλαξαν ελεύθερα τα Πρωτότυπα
χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης, έτσι αντίθετα από τους γραφείς των Γραφών της
Παλαιάς Διαθήκης που αντέγραψαν τις ιερές γραφές με σεβασμό και αυστηρή
ακρίβεια. Αυτές οι αναφορές θα δείξουν επίσης την πρόωρη έναρξη της πρακτικής
της τριπλής βύθισης τον καιρό που το δόγμα της τριάδας διαμορφωνόταν. Θα
δείξουν επίσης πώς τα γραπτά της Καινής Διαθήκης αλλάχθηκαν έτσι ώστε να
προσαρμοστούν στην παραδοσιακή πρακτική.
CONYBEARE
Στην περίπτωση που τώρα εξετάζεται
(Ματθαίος 28:19), πρόκειται να παρατηρηθεί ότι δεν έχει διατηρηθεί σε μας ως
αληθινό ανάγνωσμα ένα ενιαίο και μοναδικό χειρόγραφο ή μια αρχαία έκδοση. Αλλά
αυτό δεν πρέπει να μας εκπλήσσει καθώς ο Δρ. C. R. Gregory, ένας από τους
μεγαλύτερους κριτικούς κειμένου, μας υπενθυμίζει, "τα ελληνικά πρωτότυπα
γραπτά χειρόγραφα του κειμένου της Καινής Διαθήκης συχνά αλλαζόταν από τους
γραφείς, οι οποίοι έβαζαν σ' αυτά τα αναγνώσματα που ήταν σ' αυτούς
γνωστά" και οι οποίοι το διατηρούσαν σαν το σωστό ανάγνωσμα». Canon and Text of the N.T., 1907,
page 424." " Αυτά τα γεγονότα μιλούν από μόνα
τους. Τα ελληνικά κείμενά μας, όχι μόνο των Ευαγγελίων, αλλά επίσης και των
Επιστολών, έχουν αναθεωρηθεί και παραποιηθεί με προσθήκες από τους ορθόδοξους
αντιγραφείς. Μπορούμε να επισημάνουμε τις παραφθορές τους στο κείμενο σε
μερικές περιπτώσεις, με την βοήθεια των πατερικών παραπομπών και των αρχαίων
εκδόσεων. Αλλά πρέπει να παραμένουν πολλά χωρία που δεν έχουν διορθωθεί κατ'
αυτό τον τρόπο, αλλά που δεν μπορούμε σήμερα να εκθέσουμε την απάτη. Ήταν
απαραίτητο να δώσουμε έμφαση σ' αυτό το σημείο, επειδή οι Δρ. Westcott και Hort
συνήθιζαν να ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει καμία μαρτυρία απλά και μόνο για τις
δογματικές αλλαγές που έχουν γίνει στο κείμενο της Καινής Διαθήκης. Αυτό είναι
ακριβώς το αντίθετο της αλήθειας, και τόσο διακεκριμένοι μελετητές όπως ο
Alfred Loisy, J. Wellhausen, Eberhard Nestle, Adolph Harnack, για να αναφέρουμε
μόνο τέσσερα ονόματα, δεν διστάζουν να αναγνωρίσουν το γεγονός " [Ενώ αυτό
είναι εντελώς αληθές, εντούτοις " Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους
μπορούμε να αισθανθούμε βέβαιοι για τη γενική αξιοπιστία των μεταφράσεών
μας." Peter Watkins,
'Bridging the Gap' στο The Christadelphian, January 1962,
pp. 4-8.]
ΑΔΕΛΦΙΚΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ (1924, p. 148)
Ο Κώδικας B. (Vaticanus) θα ήταν το
καλύτερο από τα υπάρχοντα γραπτά χειρόγραφα εάν είχε διατηρηθεί πλήρης,
λιγότερο χαλασμένος, (λιγότερο) διορθωμένος, ευκολότερα ευανάγνωστος, και όχι
αλλαγμένος από ένα μεταγενέστερο χέρι σε περισσότερα από δύο χιλιάδες σημεία. Ο
Ευσέβιος, επομένως, δεν είναι χωρίς αιτία που κατηγορεί τους υποστηρικτές του
Αθανάσιου και του νεοανερχόμενου δόγματος της Τριάδας για την πλαστογράφηση της
Βίβλου περισσότερο από μία φορά." Fraternal Visitor, στο The Christadelphian Monatshefte, 1924, page 148. WHISTON " Ξέρουμε βεβαίως για έναν μεγάλο αριθμό παρεμβολών
και αλλοιώσεων που επήλθαν στις Γραφές... από τον Αθανάσιο, που σχετίζεται με
το δόγμα της Τριάδας, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Ενώ δεν
έχουμε, από ότι ξέρω, οποιεσδήποτε τέτοιες παρεμβολές και αλλοιώσεις, που να
έγιναν σε καμία από αυτές ούτε από τους υποστηρικτές του Ευσέβιου ούτε από τους
υποστηρικτές του Αρείου " Second letter to the Bishop of London, 1719,
page15.
SMITH'S DICTIONARY OF CHRISTIAN ANTIQUITIES [Art. Baptism Sec. 50] "
Ενώ η τριπλή βύθιση ήταν κάθε άλλο παρά
καθολική πρακτική, ο Ευνόμιος (circa 360) εμφανίζεται να είναι ο πρώτος που
εισήγαγε την απλή βύθιση «εις τον θάνατον του Χριστού» ... Αυτή η
πρακτική καταδικάστηκε από τον Αποστολικό Κανόνα. 46 (al 50) προξενώντας
ξεπεσμό. Αλλά έρχεται ενώπιον μας πάλι έναν αιώνα αργότερα στην Ισπανία αλλά
έπειτα, αρκετά περίεργα, το βρίσκουμε να θεωρείται σαν χαρακτηριστικό γνώρισμα
της ορθοδοξίας σε αντίθεση με την πρακτική των Αρειανών. Οι παραπάνω διατήρησαν
τη χρήση της τριπλής βύθισης, αλλά με τέτοιο τρόπο ώστε να εκτεθεί το δόγμα
τους σε μια βαθμιαία κλιμάκωση στα τρία πρόσωπα." ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΟΞΦΟΡΔΗΣ ΤΗΣ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΊΑΣ «Στους "Δύο
δρόμους" της Διδαχής, περιγράφονται τα κύρια καθήκοντα των υποψηφίων για
το βάπτισμα και τη μέθοδο της εφαρμογής του με τριπλή βύθιση ή με έγχυση στο
κεφάλι. Αυτή η τριπλή βύθιση βεβαιώνεται επίσης από τον Τερτυλλιανό (Adversus
Praxeas 26). ... Η πιο επιμελημένη μορφή της τελετής στη σύγχρονη Δυτική χρήση
είναι στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία»[pp. 125-126]. ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ ΤΟΥ
HASTINGS " Στις Ανατολικές Εκκλησίες, η τριπλή βύθιση θεωρείται ως μόνη
έγκυρη μορφή βαπτίσματος " [Τομ.1. σ. 243 fn]. ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ
" Η τριπλή βύθιση είναι αδιαφιλονίκητα πολύ αρχαία στην εκκλησία. ... Το
αντικείμενό του είναι, φυσικά, να τιμήσει τα Τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδας
στης οποίας το όνομα γίνεται " [σ. 262]. ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ " Εάν θεωρηθεί όπως πολλοί κριτικοί πιστεύουν, ότι κανένα
γραπτό χειρόγραφο δεν αντιπροσωπεύεται πιστά από τις σχετικά μεταγενέστερες
αλλοιώσεις του κειμένου, είναι απαραίτητο να αντιπαραβάλλουμε τη μάζα των
μαρτυριών των χειρογράφων με την επιρροή της πρακτικής του βαπτίσματος.
Φαίνεται ευκολότερο να πιστέψουμε ότι το παραδοσιακό κείμενο προέκυψε από αυτήν
την επιρροή που λειτούργησε πάνω στο κείμενο του Ευσεβίου, παρά ότι το
τελευταίο προέκυψε από το προηγούμενο εν αντιθέσει προς αυτό " [Art.
Baptism]. CONYBEARE "Η αποκλειστική επιβίωση του παραδοσιακού κειμένου
(Σημ. μεταφραστή: «εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου
Πνεύματος») σε όλα τα γραπτά χειρόγραφα., και ελληνικά και λατινικά, δεν
πρόκειται να προκαλέσει έκπληξη.... Αλλά εν πάση περιπτώσει η μετατροπή (του
χωρίου) του Ευσέβιου (Ματθαίος 28:19) σε εκτενέστερο κείμενο μετά τη σύνοδο της
Νίκαιας δείχνει ότι εκείνη την περίοδο εισήχθη ως Σχίβωλεθ της Ορθοδοξίας σε
όλους τους κώδικες. Δεν έχουμε κανέναν κώδικα παλαιότερο από το έτος 400, εάν είναι
όντως τόσο παλαιό΄ και πολύ πριν από εκείνη την εποχή το θέμα της ενσωμάτωσης
του Αγίου Πνεύματος με ίσους όρους μέσα στην Τριάδα είχε αποκλειστεί έξω, και
ένα τόσο ανεκτίμητο κείμενο στην επικρατούσα πλευρά δεν θα μπορούσε παρά να
επιβληθεί σε κάθε κώδικα, ανεξάρτητα από τις κειμενικές συγγένειές του "[
περιοδικό Hibbert ]. ROBERT ROBERTS "Ο Αθανάσιος... συνάντησε τον Φλαβιανό,
τον συγγραφέα της Δοξολογίας, το οποίο είναι από τότε καθολικό στη
χριστιανοσύνη: " Ας είναι η Δόξα στον Πατέρα, και στο Υιό, κ.λ.π.
...." Αυτό συντέθηκε σε αντίθεση στην Αρειανική Δοξολογία: "Δόξα στον
πατέρα, δια του Υιού, εν Πνεύματι Αγίω" [ Robert Roberts, Good Company,
τομ. ΙΙΙ, σελ. 49].
Συνεχίζεται