ΙΕΡΕΜΙΑΣ
ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ.
Το βιβλίο πήρε την ονομασία του από τον συγγραφέα του, τον
προφήτη Ιερεμία. Το όνομα του Ιερεμία στα Εβραϊκά είναι: «Γιερμαγιάχου «που θα πει
«Ο Γιάχβε υψώνει, ή ο Γιάχβε καταρρίπτει (κατεδαφίζει) (Ιερεμ.α:10, Α' Πέτρ.ε:6).
Συγγραφέας είναι ο γιος του Χιλκία, ο Ιερεμίας, ο οποίος
καταγόταν από ιερατική οικογένεια και έμενε στην Αναθώθ (α:1), η οποία ήταν μια
μικρή κωμόπολη περίπου 5 χιλιόμετρα Βορειοανατολικά της Ιερουσαλήμ, στην γη
Βενιαμίν. Ο Ιερεμίας σαν άνθρωπος φαίνεται πιο καθαρά από κάθε άλλον προφήτη.
Δεν είχε γυναίκα, ούτε παιδιά, (ις:2) οι αδελφοί του τον μισούσαν (ια:18-21, ιβ:6),
καταγράφεται η εσωτερική πνευματική μάχη και ζει το σχίσμα μεταξύ Ιούδα και Θεού
(ιβ:1-4, ια:19-21), ήταν ευαίσθητος, αλλά ταυτόχρονα θαρραλέος στο να προφέρει
την κρίση του Θεού εναντίον του λαού του (κ:9).
Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΖΗΣΕ Ο ΙΕΡΕΜΙΑΣ.
Η ΑΣΣΥΡΙΑ.
· Το 612 π.Χ. η Νινευή, μέχρι τότε πρωτεύουσα της
απέραντης Ασσυριακής αυτοκρατορίας, καταστρέφεται από τους Βαβυλωνίους, με
αποτέλεσμα η Βαβυλώνα να αποκτήσει απόλυτο έλεγχο στην Μέση Ανατολή.
· Ο Ισραήλ σαν Βόρειο βασίλειο δεν υπήρχε πλέον.
Ο ΙΟΥΔΑΣ.
· Τα τελευταία χρόνια του Νότιου Βασιλείου τα
χαρακτηρίζει η σύγχυση και η αταξία.
· Ο βασιλιάς Ιωσίας, ο τελευταίος καλός βασιλιάς
του Ιούδα, σκοτώθηκε από τους Αιγύπτιους στην Μεγιδω, από τον Φαραώ Νεχαώ.
· Μετά τον θάνατο του βασιλιά Ιωσία, ακολούθησαν 4
βασιλείς οι οποίοι ήταν πονηροί. Ήταν ο Ιωάχαζ, ο Ιωακείμ, ο Ιωαχείν και ο
Σεδεκίας.
· Η Βαβυλώνα κατάκτησε τον Ιούδα και την
Ιερουσαλήμ και πήρε τους Ιουδαίους αιχμάλωτους. Τις ημέρες εκείνες ο τόπος είχε
γεμίσει από ψευδοπροφήτες, οι οποίοι κολάκευαν τους βασιλιάδες και τους έλεγαν ό,τι
ήθελαν να ακούν.
Αυτόν τον καιρό ήταν που ο Κύριος έστειλε τον Ιερεμία σ’
αυτόν τον σκληροτράχηλο λαό, να κηρύξει ένα μήνυμα όχι και τόσο ευπρόσδεκτο και
φυσικά να συμμετάσχει στις συνέπειες που συνοδεύουν ένα τέτοιο θαρραλέο
εγχείρημα.
· Η μακρά διακονία του που ήταν λίγο περισσότερο
από 40 χρόνια, είχε ένα βασικό μήνυμα, την κρίση, την κατάκριση μάλλον παρά την
σωτηρία και την λύτρωση.
· Ο Θεός είχε ήδη μακροθυμήσει πάρα πολύ με την
απείθεια του Ιούδα, στέλνοντας τους δούλους Του τους προφήτες, αλλά αυτοί δεν
άκουγαν. Το αποτέλεσμα ήταν ο Κύριος να προαγγείλει την καταστροφή τους, όπως
άλλωστε πολύ καθαρά είχε πει με το στόμα του Μωυσή στο Δευτ.κη-λ. Η Βαβυλώνα θα
αιχμαλώτιζε τον Ιούδα και θα ήταν φρόνιμο γι’ αυτούς να παραδιδόταν για να
σώσουν την ζωή τους.
· Το μήνυμα αυτό του Ιερεμία όχι μόνον απορρίφθηκε
τελείως, αλλά τον κατηγόρησαν σαν προδότη και κατάσκοπο των Βαβυλωνίων. Πολλοί
από τους προεστούς και τον λαό, προσπάθησαν να τον σκοτώσουν.
Το κάλεσμα του Ιερεμία από τον Κύριο: (α:1-19)
· Διώχθηκε από τους συγγενείς του (ιβ:2-5), από
τους ψευδοπροφήτες (ιδ:13-16, κη:10....), από το ευρύ κοινό (ιε:10,15,18),μέχρι
που τον συνέλαβαν και τον φυλάκισαν (κ:1... 26, 32, 33) (Ιωάν.ιε:18-25).
· Ο Ιερεμίας ονομάστηκε «ο θρήνων προφήτης» και
είναι τύπος του Χριστού (θ:1, ια:19, ιγ:17, ιε:16-21, κς:11-15, κζ:15-16, λη:6).
Ο Κύριος χρησιμοποίησε πολλά σύμβολα για να γίνει το μήνυμά
Του, στον λαό Του, πιο ζωντανό.
ΣΥΜΒΟΛΟ
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
|
Την ράβδο της
αμυγδαλιάς
|
1ο
|
Τον αναβράζοντα
λέβητα
|
1ο
|
Η φθαρμένη ζώνη
|
13ο
|
ΟΙ γεμάτοι με
οίνο ασκοί
|
13ο
|
Ανυδρία
|
14ο
|
Το αγγείο του
κεραμέα
|
18ο
|
Η συντετριμμένη
λάγηνος
|
19ο
|
Δυο καλάθια με
σύκα
|
24ο
|
Τα δεσμά και οι
ζυγοί
|
27ο
|
Η αγορά του
αγρού
|
32ο
|
Οι κρυμμένες
πέτρες
|
43ο
|
Το βιβλίο που
καταποντίστηκε στον Ευφράτη
|
51ο
|
ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ.
Η πηγή των
ζώντων υδάτων.
|
β:13
|
Ο Μέγας ιατρός.
|
η:22
|
Ο καλός
ποιμένας.
|
λα:10, κγ:4
|
Ο δίκαιος
Βλαστός.
|
κγ:5
|
Δαβίδ ο
Βασιλιάς.
|
λ:9
|
Ο Λυτρωτής.
|
ν:34
|
Ο Κύριος
(Γιάχβε) η δικαιοσύνη ημών.
|
κγ:6
|
|
|
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ.
· Το κάλεσμα του Ιερεμία από τον Κύριο,
προειδοποιήσεις και προφητείες για την πτώση του Ιούδα από την Βαβυλώνα, (κεφ.α-λγ).
· Ιστορικά και βιογραφικά, (κεφ.λδ-με).
· Προφητείες εναντίον των γύρω εθνών, (κεφ.μς-να).
· Το κεφ.νβ είναι παράρτημα και αναφέρει την
επανάσταση του Σεδεκία και την καταστροφή της Ιερουσαλήμ.
· Το περιεχόμενο του βιβλίου δεν είναι τοποθετημένο
σε χρονολογική σειρά, ούτε υπάρχει κάποια συνέχεια που ακολουθείται. Ορισμένα
από τα μηνύματα είναι διευθετημένα σύμφωνα με τον χρόνο που δόθηκαν, άσχετα αν
η αναφορά τους ήταν για το μέλλον ή το παρελθόν. Άλλα είναι διευθετημένα
σύμφωνα με την ομοιότητα του αντικειμένου με το οποίο διαλέγονται.
ΕΔΑΦΙΑ ΘΗΣΑΥΡΟΙ
Α. ς:16, θ:23-24·, ι:10-13, ιζ:7-10, ιη:1-6, κ:9, κθ:12-14, λγ:3
Β. Η Καινή Διαθήκη στον Ιερεμία: λα:31……, Eβρ.η:6-13
Ο καιρός που προφήτευε ο Ιερεμίας ήταν ακριβώς ο ίδιος με
την εποχή που ήρθε ο Κύριος Ιησούς και προφήτευε. Και στις δυο περιπτώσεις, ο
λαός του Θεού φαινόταν ότι θα χανόταν από τις παγκόσμιες δυνάμεις των εθνών.
Η Νέα αυτή Διαθήκη που αναφέρει ο Ιερεμίας, είναι και η βάση
της επικοινωνίας μας με τον Χριστό σήμερα.