ΙΕΖΕΚΙΗΛ
ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.
Το βιβλίο πήρε την ονομασία του από τον προφήτη Ιεζεκιήλ. Τo
όνομά του σημαίνει «Ο Θεός θα δυναμώσει».
Η ΠΡ0ΣΩΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΕΖΕΚΙΗΛ.
Ο Ιεζεκιήλ ήταν ιερέας από γενιά ιερέων (α:3). Πιθανόν να άρχισε την διακονία του στα 30 του.
Μεταφέρθηκε από την Ιερουσαλήμ στην δεύτερη εξορία που
έκαναν οι Βαβυλώνιοι, όταν βασίλευε ο Ιωαχείν. Τότε πήραν τον Ιωαχείν, την
μητέρα του, άρχοντες, στρατό και δούλους 10.000 άτομα (Β’ Βασ.κδ:12-15).
Εγκαταστάθηκε μαζί με άλλους Ιουδαίους εξόριστους, κοντά
στον ποταμό Χεβάρ στην Βαβυλωνία (α:3). Ο ποταμός αυτός μάλλον ήταν ένας
παραπόταμος μεταξύ Τίγρη και Ευφράτη.
Μετά από 5 χρόνια αιχμαλωσίας ο λόγος του Κυρίου ήλθε σ’ αυτόν
και είδε οράσεις. Έτσι ο Κύριος τον έχρισε στην διακονία της προφητείας για τον
Ιούδα ( ο οποίος ήταν ακόμη κράτος κάτω από την βασιλεία του Σεδεκία για 11
χρόνια) και στους εξόριστους Ιουδαίους στην Βαβυλώνα.
Ο Ιεζεκιήλ ήταν σύγχρονος με τον Ιερεμία, ο οποίος ήταν στην
Ιερουσαλήμ και με τον Δανιήλ ο οποίος ήταν στο παλάτι της Βαβυλώνας. Υπηρέτησε
τον Κύριο από το 593-560 π.Χ.
Παντρεύτηκε (κδ:15-18) και ο Κύριος του πήρε την γυναίκα του
με θάνατο σαν σημείο για τον Ιούδα. (γ:24, η:1).
100 φορές ο Ιεζεκιήλ αναφέρεται ως «Υιός ανθρώπου» και σ’ αυτό
είναι τύπος του Χριστού. Η διακονία του ήταν να είναι «φύλακας» (γ:16-21, λε:7).
Ο Θεός τον απέστειλε να προειδοποιήσει διάφορα άτομα και να τους στρέφει μακριά
από την αμαρτία,(Πράξ.κ:26) και να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του Θεού και των
ανθρώπων (Ιεζ.κβ:30).
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ.
Οι Ιουδαίοι που έμειναν στην Ιερουσαλήμ μετά την δεύτερη
κατάληψη και εξορία, νόμισαν ότι ο Θεός τους έσωσε. Δεν πίστευαν ότι η
Ιερουσαλήμ θα έπεφτε και ότι ο Ναός μπορούσε να καταστραφεί (Ιερεμ.κδ).
Οι εξόριστοι Ιουδαίοι νόμιζαν ότι η αιχμαλωσία θα τελείωνε
σύντομα και θα επέστρεφαν στην γη τους. Δεν ήθελαν να παραδεχτούν ότι όλη αυτή
η κατάσταση ήταν τιμωρία από τον Θεό (Ιερεμ.κθ:4-23). Σ’ αυτό συνέβαλαν και οι
ψευδοπροφήτες οι οποίοι έδιναν ψεύτικες ελπίδες για μια γρήγορή επιστροφή στην
Ιερουσαλήμ. Άλλοι πάλι προσκολλήθηκαν στην ειδωλολατρία των Βαβυλωνίων.
Ο Ιεζεκιήλ είχε την έξης αποστολή:
· Να πάρει τις ψεύτικες ελπίδες που έτρεφαν για
μια γρήγορή επιστροφή.
· Να τους προετοιμάσει για τα νέα της τραγικής
καταστροφής των συγγενικών τους προσώπων και αυτής της ίδιας της Ιερουσαλήμ και
του ναού.
· Να τους υποσχεθεί μελλοντική αποκατάσταση και
επαναφορά στην γη τους.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ.
Η πρώτη όραση και το κάλεσμα του Ιεζεκιήλ από τον Θεό (α-γ).
Η παρούσα κρίση της Ιερουσαλήμ (δ-ζ).
· Παρομοιώσεις και προφητείες της επικείμενης
καταστροφής. (δ-ζ)
·
Όραση του Ναού και της πόλης: Η δόξα φεύγει (η-ια).
· Περισσότεροι τύποι και μηνύματα κρίσης και
καταστροφής (ιβ-κδ).
Ο μελλοντικός προορισμός των εθνών (κε-λθ).
· Προσδοκώμενες κρίσεις σε διάφορα έθνη (κβ-λβ).
· Μετά από την παρούσα κρίση, γίνεται αποκατάσταση
του Ισραήλ σαν σύνολο (λγ-νζ).
· Ο Γωγ και ο Μαγώγ καταστρέφεται, ο Ισραήλ
υψώνεται (λη,λθ).
Ο Ναός της χιλιετηρίδας, η λατρεία και η πόλη (μ-μη).
· Ο ανοικοδομημένος Ναός, και η νέα δόξα (μ:1-μγ:12).
· Η ανανεωμένη λατρεία, και ο άγιος ποταμός (μγ:13-μζ:12).
· Η γη ξαναμοιράζεται και περιγραφή της πόλης του Θεού
(μζ:13-μη:35).
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ.
«θα γνωρίσουν ότι εγώ είμαι ο Γιάχβε». Η φράση αυτή
χρησιμοποιείται περισσότερο από 70 φορές. 29 φορές χρησιμοποιείται η φράση «τιμωρία
της Ιερουσαλήμ», 24 φορές «τιμωρία των εθνών» και 17 φορές «αποκατάσταση του
Ισραήλ».