Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

Ο λόγος του Θεού (30)

ΕΣΘΗΡ

ΤΙΤΛΟΣ.

Ονομάστηκε έτσι από την Εσθήρ που είναι και ο κεντρικός χαρακτήρας του βιβλίου. Η Εσθήρ ήταν μια Εβραιοπούλα στην Περσία. Το όνομά της σημαίνει «Αστήρ», ενώ στα Εβραϊκά είναι «Αδασσά» που σημαίνει «Μυρτιά» (β:7).

Ο Έσδρα και ο Νεεμία αντιπροσωπεύουν τους Ιουδαίους του επέστρεψαν από την αιχμαλωσία ενώ η Εσθήρ αντιπροσωπεύει τους Ιουδαίους του έμειναν.


Είναι ένα ζωντανό δράμα με πέντε κυρίους χαρακτήρες: Τον Πέρση βασιλιά Ασσουήρο ή Ξέρξη, την Αστίν την βασίλισσα του έδιωξε ο Ασσουήρος, τον Αμάν τον άνθρωπο του μισούσε τους Εβραίους, τον Μαροδοχαίο που ήταν ο Ιουδαίος αρχηγός και την Εσθήρ που ήταν εξαδέλφη του Μαροδοχαίου η οποία έγινε βασίλισσα.

ΤΟΠΟΣ, ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ.

Η ιστορία αυτή διαδραματίστηκε στην πρωτεύουσα του Περσικού κράτους τα Σούσα.

Η χρονική διάρκεια της ιστορίας του βιβλίου είναι περίπου 12 χρόνια, δηλ. από το 480 - 468 π.Χ. που είναι και η χρονολογία της βασιλείας του Ασσουήρου. Το βιβλίο πρέπει να έχει γραφτεί λίγο αργότερα, δηλ. 460 – 450 π.Χ. περίπου.

Ο συγγραφέας δεν αναφέρεται αλλά πιθανόν να είναι η ίδια η Εσθήρ, ή ο Μαροδοχαίος.

ΣΚΟΠΟΣ

Να φανεί η πρόνοια και η προστασία του Θεού στον λαό Του.

Να μας δείξει περιληπτικά τη ζωή του λαού του Θεού μέσα στην Περσική αυτοκρατορία.

Είναι μια ζωντανή ερμηνεία της Ρωμ.η:28.

ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.

Δεν υπάρχει άμεση αναφορά στο πρόσωπο του Θεού, παρόλο που όλο το βιβλίο είναι γεμάτο από την παρουσία Του, είναι σαν να κρύβεται πίσω από κάθε λέξη και κάθε σελίδα. Μπορεί να μη υπάρχει το όνομα του Θεού αλλά βλέπουμε το δάκτυλο του Θεού ανάμεσα στον λαό Του.

Η Εσθήρ είναι σαν τον Ιωσήφ ή τον Δαυίδ τους οποίους είχε κρυμμένους ο Θεός για την κατάλληλη στιγμή του έπρεπε να γίνει η σωτηρία.

Το βιβλίο αυτό είναι ένα από τα πιο αγαπητά βιβλία των Εβραίων.

Η ΣΥΝΟΨΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.

Η ιστορία αρχίζει με το συμπόσιο του Ασσουήρου. Την 7η μέρα του συμποσίου, ο βασιλιάς ζητά την Αστίν, την γυναίκα του, να δείξει το κάλλος της στους καλεσμένους του πράγμα του εκείνη αρνήθηκε. Ο βασιλιάς στον θυμό του επάνω ακούει τους αυλικούς του και την καθαίρεσε από του να είναι βασίλισσα (κεφ.α).

Στη συνέχεια ο βασιλιάς ψάχνει για μια νέα βασίλισσα ανάμεσα από τις ωραίες παρθένες της βασιλείας του και βρίσκει την Εσθήρ, την οποία αγαπά και κάνει βασίλισσα (β:1-20). Σ’ αυτό το χρονικό διάστημα ο Μαροδοχαίος σώζει την ζωή του βασιλιά (β:21-23).
·        Ο βασιλιάς τιμά τον Αμάν ο οποίος ζητούσε προσκύνηση από όλους και επειδή ο Μαροδοχαίος δεν τον προσκυνούσε αποφασίζει να εξοντώσει όλους τους Εβραίους (γ:1-15).

  • Η Εσθήρ φανερώνεται μπροστά στον βασιλιά με σκοπό να αναιρέσει την δολοπλοκία του Αμάν εναντίον του λαού της (δ:14-16).
  • Συνάμα ο Αμάν στήνει ικρίωμα με σκοπό να κρεμάσει τον Μαροδοχαίο επάνω σ’ αυτό (ε:9-14).
  • Ο βασιλιάς διαβάζοντας τα χρονικά μια νύχτα που ήταν άγρυπνος θυμάται την πράξη του Μαροδοχαίου, τον οποίο τιμά γιατί του έσωσε την ζωή (ς:13).
  • Η Εσθήρ καλεί τον Βασιλιά και τον Αμάν σε γεύμα όπου η δολοπλοκία του Αμάν αποκαλύπτεται και απαγχονίζεται στον στύλο που είχε στήσει για τον Μαροδοχαίο (κεφ.ζ).
  • Ο βασιλιάς εγκρίνει οι Ιουδαίοι να πάρουν εκδίκηση από τους εχθρούς τους (κεφ.η), και ο Μαροδοχαίος υψώνεται σε περίβλεπτη και τιμητική θέση (κεφ.ι).

ΤΕΛΙΚΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ.

Κάνε το θέλημα του Θεού και το σωστό και άφησε τα υπόλοιπα στο χέρι του Θεού.

Ο Θεός ξέρει να ελευθερώνει τα παιδιά Του από κάθε δυσκολία (δ:14). Η προσευχή κινεί το χέρι του Θεού.

Ψαλμ.ος:10 Βεβαίως ο θυμός του ανθρώπου θέλει καταντήσει εις έπαινον σου· θέλεις χαλινώσει το υπόλοιπον του θυμού.