αιώνιος, -α (λόγ. -ία), -ο 1. αυτός που διαρκεί παντοτινά: ~ δόξα
|| η φιλοσοφία εκφράζει την ~ αναζήτηση τού ανθρώπου για την αλήθεια ΣΥΝ.
διηνεκής, αέναος ΑΝΤ. εφήμερος, προσωρινός· ΦΡ. (α) (λογοτ.) αι-ώνια ανάπαυση |
αιώνιο σκοτάδι | αιώνιος ύπνος ο θάνατος (β) αιώνια ζωή (ζωή αιώνιος, Κ.E.
πολλαχού) η ζωή μετά τον θάνατο και ειδικότ. η ζωή στον Παράδεισο ΣΥΝ. μέλλουσα
ζωή, μεταθανάτιος ζωή (Μπαμπινιώτης)
Ματθ.κε:46 καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον,
οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.
Ματθ.κε:41 τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ'
ἐμοῦ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις
αὐτοῦ.
Ματθ.γ:12 οὗ τὸ πτύον ἐν τῇ χειρὶ αὐτοῦ καὶ διακαθαριεῖ
τὴν ἅλωνα αὐτοῦ καὶ συνάξει τὸν σῖτον αὐτοῦ εἰς τὴν ἀποθήκην τὸ δὲ ἄχυρον
κατακαύσει πυρὶ ἀσβέστῳ.
Δαν.ιβ:2 Και πολλοί εκ των κοιμωμένων εν τω χώματι
της γης θέλουσιν εξεγερθή, οι μεν εις αιώνιον ζωήν, οι δε εις ονειδισμόν και
εις καταισχύνην αιώνιον.
Μάρκ.θ:43-48 Και εάν σε σκανδαλίζη η χειρ σου, απόκοψον
αυτήν· καλήτερόν σοι είναι να εισέλθης εις την ζωήν κουλλός, παρά έχων τας δύο
χείρας να απέλθης εις την γέενναν, εις το πυρ το άσβεστον, όπου ο σκώληξ αυτών
δεν τελευτά και το πυρ δεν σβύνεται. Και εάν ο πους σου σε σκανδαλίζη, απόκοψον
αυτόν· καλήτερόν σοι είναι να εισέλθης εις την ζωήν χωλός, παρά έχων τους δύο
πόδας να ριφθής εις την γέενναν, εις το πυρ το άσβεστον, όπου ο σκώληξ αυτών
δεν τελευτά και το πυρ δεν σβύνεται. Και εάν ο οφθαλμός σου σε σκανδαλίζη,
έκβαλε αυτόν· καλήτερόν σοι είναι να εισέλθης μονόφθαλμος εις την βασιλείαν του
Θεού, παρά έχων δύο οφθαλμούς να ριφθής εις την γέενναν του πυρός, όπου ο
σκώληξ αυτών δεν τελευτά και το πυρ δεν σβύνεται.
Αποκ.ιδ:10-11 καὶ αὐτὸς πίεται ἐκ τοῦ οἴνου τοῦ θυμοῦ τοῦ
θεοῦ τοῦ κεκερασμένου ἀκράτου ἐν τῷ ποτηρίῳ τῆς ὀργῆς αὐτοῦ καὶ βασανισθήσεται ἐν
πυρὶ καὶ θείῳ ἐνώπιον ἀγγέλων ἁγίων καὶ ἐνώπιον τοῦ ἀρνίου. καὶ ὁ καπνὸς τοῦ
βασανισμοῦ αὐτῶν εἰς αἰῶνας αἰώνων ἀναβαίνει, καὶ οὐκ ἔχουσιν ἀνάπαυσιν ἡμέρας
καὶ νυκτὸς οἱ προσκυνοῦντες τὸ θηρίον καὶ τὴν εἰκόνα αὐτοῦ καὶ εἴ τις λαμβάνει
τὸ χάραγμα τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ.
Αποκ.κ:10 καὶ ὁ διάβολος ὁ πλανῶν αὐτοὺς ἐβλήθη εἰς τὴν
λίμνην τοῦ πυρὸς καὶ θείου ὅπου καὶ τὸ θηρίον καὶ ὁ ψευδοπροφήτης, καὶ
βασανισθήσονται ἡμέρας καὶ νυκτὸς εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.
Η διδασκαλία ότι υπάρχει κόλαση στην οποία πάρα πολλοί
άνθρωποι θα υποφέρουν αιώνια τιμωρία, είναι κάτι που δύσκολα το δέχεται
κανείς. Ακούμε τόσα πολλά για την άπειρη
αγάπη του Θεού και πως «θέλει να σωθώσι
πάντες οι άνθρωποι και να έλθωσιν εις επίγνωσιν της αληθείας» (Α’ Τιμ.β:4).
Ωστόσο, όσοι αναπτύσσουν τη θεολογία τους βασισμένοι μόνο
στην «ήπια» πλευρά του Θεού, έχουν μια ελλιπή εικόνα.
Ο Θεός δεν είναι μόνο αγάπη (Α’ Ιωάν.δ:8-10),
αγαθός (Έξοδ.λγ:19, Α’ Πέτρ.β:3), και ελεήμων (Έξοδ.λδ:6, Ψαλμ.ξζ:1, Ιάκ.ε:11),
αλλά είναι επίσης άγιος (Ησαΐας ς:3, Αποκ.δ:8), δίκαιος (Νεεμ.θ:32-33, Β’
Θες.α:6), και μισεί την αμαρτία (Ψαλμ.ε:5-6, Αβακ.α:13). Ο Θεός τιμωρεί τον
αμαρτωλό (Ιερεμ.ν:31, Ιεζ.μδ:12, Ματθ.κε:46, Β’ Θες.α:9, Β’ Πέτρ.β:9,
Εβρ.ι:29).
Η Αγία Γραφή διδάσκει ότι υπάρχει μια πύρινη κόλαση, ένα
μέρος σχετικά με το οποίο ο Ιησούς προειδοποίησε τους ανθρώπους.
Ματθ.ιη:8 Και εάν η χειρ σου ή ο πους σου σε
σκανδαλίζη, έκκοψον αυτό και ρίψον από σού· καλήτερον σοι είναι να εισέλθης εις
την ζωήν χωλός ή κουλλός, παρά έχων δύο χείρας ή δύο πόδας να ριφθής εις το πυρ το αιώνιον.
Το «πυρ το αιώνιον» είναι πραγματικό. Ο Ιησούς το είπε. Στην πραγματικότητα, μίλησε πάρα πολύ για την
κόλαση και πέθανε για να μας γλυτώσει από την κόλαση.
Θα υπάρξει μια μέρα κρίσης κατά την οποία όλοι οι άνθρωποι
θα αντιμετωπίσουν τον Θεό. Όσοι δεν
είναι καλυμμένοι από τη θυσία του Ιησού πάνω στο σταυρό θα ριχτούν στην κόλαση
για να βασανίζονται αιώνια.
Ματθ.κε:46 Και θέλουσιν απέλθει ούτοι μεν εις κόλασιν
αιώνιον, οι δε δίκαιοι εις ζωήν αιώνιον.
Σ’ αυτό το εδάφιο, η ίδια λέξη «αιώνιον» χρησιμοποιείται για να περιγράψει την τιμωρία των ασεβών,
και την αιώνια ζωή του πιστού. Η τιμωρία
είναι ατελείωτη, όπως είναι η αιώνια ζωή του πιστού. Αυτός είναι ο λόγος που το ευαγγέλιο (Α’
Κορ.ιε:1-4) είναι τόσο σημαντικό, γιατί σώζει ανθρώπους από την αιώνια
καταδίκη:
Σας φανερόνω δε,
αδελφοί, το ευαγγέλιον, το οποίον εκήρυξα προς εσάς, το οποίον και παρελάβετε,
εις το οποίον και ίστασθε, διά του οποίου και σώζεσθε, τίνι τρόπω σας εκήρυξα
αυτό, αν φυλάττητε αυτό, εκτός εάν επιστεύσατε ματαίως. Διότι παρέδωκα εις εσάς
εν πρώτοις εκείνο, το οποίον και παρέλαβον, ότι ο Χριστός απέθανε διά τας
αμαρτίας ημών κατά τας γραφάς, και ότι ετάφη, και ότι ανέστη την τρίτην ημέραν
κατά τας γραφάς,
Ιωάν.ε:24 Αληθώς, αληθώς σας λέγω ότι ο ακούων τον
λόγον μου και πιστεύων εις τον πέμψαντά με έχει ζωήν αιώνιον, και εις κρίσιν
δεν έρχεται, αλλά μετέβη εκ του θανάτου εις την ζωήν.
Παρακάτω είναι μερικά εδάφια που δείχνουν την αιωνιότητα της
κόλασης και της τιμωρίας. Ο Θεός
χρησιμοποιεί διαφορετικές φράσεις για να περιγράψει το ίδιο πράγμα.
·
- Β’ Θεσ.α:9 οἵτινες δίκην τίσουσιν ὄλεθρον αἰώνιον ἀπὸ προσώπου τοῦ κυρίου καὶ ἀπὸ τῆς δόξης τῆς ἰσχύος αὐτοῦ,
- Ιούδ.α:7 ὡς Σόδομα καὶ Γόμορρα καὶ αἱ περὶ αὐτὰς πόλεις τὸν ὅμοιον τρόπον τούτοις ἐκπορνεύσασαι καὶ ἀπελθοῦσαι ὀπίσω σαρκὸς ἑτέρας, πρόκεινται δεῖγμα πυρὸς αἰωνίου δίκην ὑπέχουσαι.
- Ιούδ.α:12-13 οὗτοι εἰσιν οἱ ἐν ταῖς ἀγάπαις ὑμῶν σπιλάδες συνευωχούμενοι ἀφόβως, ἑαυτοὺς ποιμαίνοντες, νεφέλαι ἄνυδροι ὑπὸ ἀνέμων παραφερόμεναι, δένδρα φθινοπωρινὰ ἄκαρπα δὶς ἀποθανόντα ἐκριζωθέντα, κύματα ἄγρια θαλάσσης ἐπαφρίζοντα τὰς ἑαυτῶν αἰσχύνας, ἀστέρες πλανῆται οἷς ὁ ζόφος τοῦ σκότους εἰς αἰῶνα τετήρηται.
Εις τους αιώνας των αιώνων, σημαίνει ατελεύτητα;
Η φράση «εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων»
χρησιμοποιείται τόσο για να περιγράψει
την αιώνια αξία του Θεού όσο και τη διάρκεια της αιώνιας καταδίκης.
αιώνας των αιώνων |
|
Ατελεύτητα
|
Αιώνια
καταδίκη
|
Α’ Τιμ.α:17 τῷ δὲ βασιλεῖ τῶν αἰώνων. ἀφθάρτῳ ἀοράτω μόνῳ θεῷ, τιμὴ καὶ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων, ἀμήν.
Αποκ.ε:13 … Τῷ καθημένῳ ἐπὶ τοῦ θρόνου καὶ τῷ ἀρνίῳ ἡ εὐλογία καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ
δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.
|
Αποκ.ιθ:3 καὶ δεύτερον εἴρηκαν, Ἁλληλουϊά· καὶ ὁ καπνὸς αὐτῆς ἀναβαίνει εἰς
τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.
Αποκ.κ:10 καὶ ὁ διάβολος ὁ πλανῶν αὐτοὺς ἐβλήθη εἰς τὴν λίμνην τοῦ πυρὸς καὶ
θείου ὅπου καὶ τὸ θηρίον καὶ ὁ ψευδοπροφήτης, καὶ βασανισθήσονται ἡμέρας καὶ
νυκτὸς εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων.
|
Η φράση αἰῶνας τῶν αἰώνων,
παρουσιάζεται 18 φορές στην Καινή Διαθήκη.
Στις 17 από αυτές, η φράση σημαίνει χωρίς τέλος, κάτι που εκτείνεται στο
άπειρο. Στην Αποκ.ιθ:3, η φράση
χρησιμοποιείται για να περιγράψει την καταστροφή της μεγάλης πόρνης, της
Βαβυλώνας (Αποκ.ιζ:1,4) και ο καπνός
αυτής αναβαίνει εις τους αιώνας των αιώνων.
Επίσης, αξίζει να δούμε το Αποκ.ιδ:11: «Και ο καπνός του βασανισμού αυτών αναβαίνει εις αιώνας αιώνων, και δεν
έχουσιν ανάπαυσιν ημέραν και νύκτα όσοι προσκυνούσι το θηρίον και την εικόνα
αυτού και όστις λαμβάνει το χάραγμα του ονόματος αυτού».
Στο Μάρκ.γ:29, ο Ιησούς λέει, «όστις όμως βλασφημήση εις το Πνεύμα το Άγιον, δεν έχει συγχώρησιν εις
τον αιώνα, αλλ' είναι ένοχος αιωνίου καταδίκης». Δεν μπορούμε να πάρουμε την
έννοια αυτού του εδαφίου με οποιοδήποτε άλλο τρόπο εκτός από «καταδίκη χωρίς
τέλος».
Μερικοί πιστεύουν ότι η «τιμωρία» θα είναι στιγμιαίο
γεγονός, με την έννοια ότι το κακό θα τιμωρηθεί και στη συνέχεια παύει να
υφίσταται. Επανέρχομαι και πάλι στο Μάρκ.θ:48 όπου ο Ιησούς είπε για την κόλαση,
«γέενναν του πυρός», ότι είναι ο
τόπος «όπου ο σκώληξ αυτών δεν τελευτά
και το πυρ δεν σβύνεται» που σημαίνει ατελεύτητα. Η φωτιά στη Γέενα δεν θα σβήσει
ποτέ και τα σκουλήκια δεν θα σταματήσουν να τρώνε τα σάπια σώματα ή τα σκουπίδια.
Ο Ιησούς χρησιμοποιεί την λέξη «δεν»
που είναι ενδεικτικό αδιάλειπτου χρόνου. Η κυριολεκτική έννοια δεν μπορεί να
σημαίνει τίποτε άλλο, από αυτό που συνεπάγεται και σε μια άλλη σχετική
διδασκαλία του Ιησού στο Μάρκ.θ:42-49:
Και όστις σκανδαλίση
ένα των μικρών των πιστευόντων εις εμέ, συμφέρει εις αυτόν καλήτερον να
περιτεθή μύλου πέτρα περί τον τράχηλον αυτού και να ριφθή εις την θάλασσαν. Και
εάν σε σκανδαλίζη η χειρ σου, απόκοψον αυτήν· καλήτερόν σοι είναι να εισέλθης
εις την ζωήν κουλλός, παρά έχων τας δύο χείρας να απέλθης εις την γέενναν, εις
το πυρ το άσβεστον, όπου ο σκώληξ αυτών δεν τελευτά και το πυρ δεν σβύνεται.
Και εάν ο πους σου σε σκανδαλίζη, απόκοψον αυτόν· καλήτερόν σοι είναι να
εισέλθης εις την ζωήν χωλός, παρά έχων τους δύο πόδας να ριφθής εις την
γέενναν, εις το πυρ το άσβεστον, όπου ο σκώληξ αυτών δεν τελευτά και το πυρ δεν
σβύνεται. Και εάν ο οφθαλμός σου σε σκανδαλίζη, έκβαλε αυτόν· καλήτερόν σοι
είναι να εισέλθης μονόφθαλμος εις την βασιλείαν του Θεού, παρά έχων δύο
οφθαλμούς να ριφθής εις την γέενναν του πυρός, όπου ο σκώληξ αυτών δεν τελευτά
και το πυρ δεν σβύνεται. Διότι πας τις με πυρ θέλει αλατισθή, και πάσα θυσία με
άλας θέλει αλατισθή.
Συμπέρασμα:
Βλέπουμε ξεκάθαρα ότι η κόλαση είναι για πάντα ή «αιώνιος»
όπως ο Ιησούς προειδοποίησε όλους όσους δεν θα πιστέψουν σ’ Αυτόν στο Ματθ.κε:46,
«Και θέλουσιν απέλθει ούτοι μεν εις κόλασιν αιώνιον, οι δε δίκαιοι εις ζωήν
αιώνιον». Αν οι δίκαιοι έχουν αιώνια ζωή, πράγμα που σημαίνει ότι θα ζήσουν για
πάντα, βλέπουμε ότι η ίδια λέξη «αιώνια» χρησιμοποιείται για την τιμωρία. Ο
Ιησούς δεν μπορεί να εννοεί ότι θα ζήσουμε αιώνια, αλλά η τιμωρία θα έχει ένα
τέλος. Αυτό θα ήταν αντιφατικό. Αν είναι έτσι, αυτό είναι πολύ άδικο, αφού ο
Χίτλερ θα αφανιζόταν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο με την ωραία κυρία της διπλανής
πόρτας που, παρόλο που δεν σώθηκε, ποτέ δεν έβλαψε κανέναν.
Το πιο γνωστό εδάφιο, ακόμα και από όσους δεν είναι
Χριστιανοί, Ιωάν.γ:16 λέει, «Διότι τόσον
ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε έδωκε τον Υιόν αυτού τον μονογενή, διά να μη
απολεσθή πας ο πιστεύων εις αυτόν, αλλά να έχη ζωήν αιώνιον», αλλά δεν
πρέπει να δούμε αυτό το εδάφιο έξω από τα συμφραζόμενα, γιατί παρακάτω λέει: (εδ.17-18),
«Επειδή δεν απέστειλεν ο Θεός τον Υιόν
αυτού εις τον κόσμον διά να κρίνη τον κόσμον, αλλά διά να σωθή ο κόσμος δι'
αυτού. Όστις πιστεύει εις αυτόν δεν κρίνεται, όστις όμως δεν πιστεύει είναι ήδη
κεκριμένος, διότι δεν επίστευσεν εις το όνομα του μονογενούς Υιού του Θεού».
Υπάρχει κάποιος καλύτερος λόγος να μιλήσεις στους ανθρώπους για την επερχόμενη
κρίση; Πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας την Μεγάλη Αποστολή και γιατί ο
Ιούδας έγραψε στο εδ.23 «άλλους δε σώζετε
μετά φόβου, αρπάζοντες αυτούς εκ του πυρός…».