Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2018

Προς Ρωμαίους (085)


Ρωμ.ιε:21 αλλά καθώς είναι γεγραμμένον· Εκείνοι προς τους οποίους δεν ανηγγέλθη περί αυτού θέλουσιν ιδεί, και εκείνοι οίτινες δεν ήκουσαν θέλουσι νοήσει.

Κηρύττοντας το Ευαγγέλιο σ’ εκείνους που ποτέ δεν είχαν ακούσει, ο Παύλος προσπάθησε να εκπληρώσει το Ησαΐας νβ:15.

Δεν είναι κάθε διακονία σαν του Παύλου. Ο Παύλος αναγνώριζε ότι άλλοι πότισαν και άλλοι οικοδόμησαν πάνω στο θεμέλιο που είχε βάλει (Α’ Κορ.γ:6-10). Ωστόσο, οι κήρυκες σήμερα θα πρέπει να έχουν το ίδιο βάρος να ευαγγελίσουν τους χαμένους, να συστήσουν στους ανθρώπους το Χριστό, για πρώτη φορά. Δεν είναι σωστό ο «ποιμένας» ή τα μέλη μιας εκκλησίας να προσπαθούν να «ευαγγελίσουν» το Χριστό στα μέλη μιας άλλης εκκλησίας!! Υπάρχουν τόσοι άνθρωποι που δεν έχουν ακούσει!

Η εκκλησία πρέπει να επεκτείνεται πάντα προς τα εμπρός, σε περιοχές όπου κανείς ποτέ δεν έχει κηρύξει το πλήρες ευαγγέλιο. Οι τοπικές εκκλησίες δεν επιτρέπεται ποτέ να εφησυχάζουν και να είναι ικανοποιημένες με τα επιτεύγματά τους, αλλά να διατηρούν πάντα μια ακμαία επιθυμία προσέγγισης νέων ψυχών. Οι κήρυκες δεν θα πρέπει να διεκδικούν θέσεις άνεσης που δημιουργήθηκαν από τον κόπο άλλων. Ακόμα και όταν συνεχίζουν ένα έργο που ξεκίνησε από κάποιον άλλο, πρέπει πάντα να επιδιώκουν να προωθήσουν περαιτέρω το Ευαγγέλιο. Επιπλέον, ποτέ δεν πρέπει να επιδιώξουν να χτίσουν τη διακονία τους ή μια τοπική συνάθροιση διαλύοντας ή αφαιρώντας από τη διακονία κάποιου άλλου.

Β. Τα προσωπικά σχέδια του Παύλου (ιε:22-33)

Έχοντας αναλύσει το λόγο για την επιστολή του και την αποστολική διακονία του που τον υποκίνησε να την γράψει, ο Παύλος συνοψίζει τα προσωπικά του σχέδιά. Διαβεβαίωσε ξανά τους Ρωμαίους για την πρόθεσή του να τους επισκεφθεί το συντομότερο δυνατόν, αλλά εξήγησε γιατί έπρεπε πρώτα να πάει στην Ιερουσαλήμ.

Ρωμ.ιε:22 Διά τούτο και εμποδιζόμην πολλάκις να έλθω προς εσάς·

Στο α:13 ο Παύλος ανέφερε ότι, παρά την διακαή επιθυμία του, είχε εμποδιστεί να έρθει στη Ρώμη νωρίτερα. Αυτό το εδάφιο αποκαλύπτει τι τον εμπόδισε: η αναγκαιότητα να κηρύξει πρώτα σε μέρη όπου το Ευαγγέλιο δεν είχε πάει ακόμη. Η Ρώμη είχε ήδη μια εκκλησία, έτσι, ακολουθώντας την πολιτική που περιγράφεται στο ιε:20-21, ο Παύλος ήταν υποχρεωμένος να κηρύξει πρώτα σε αυτές τις περιοχές μεταξύ Ιερουσαλήμ και Ρώμης όπου δεν είχε ακόμα μαρτυρήσει κανείς.

Ρωμ.ιε:23 τώρα όμως μη έχων πλέον τόπον εν τοις κλίμασι τούτοις, επιποθών δε από πολλών ετών να έλθω προς εσάς,

Αυτή τη φορά όμως, δεν είχε άλλη ευκαιρία να κάνει κάτι άλλο ανατολικά της Ρώμης, δεδομένου ότι είχε κηρύξει το πλήρες Ευαγγέλιο από την Ιερουσαλήμ μέχρι την Ιλλυρία. Ήταν τελικά σε θέση να εκπληρώσει την επιθυμία πολλών ετών, να επισκεφθεί τη ρωμαϊκή εκκλησία. (Λαμβάνοντας υπ’ όψη την ανοιχτά και ελεύθερα δηλωμένη τακτική του Παύλου στο εδ.20, να μην οικοδομεί σε ξένο θεμέλιο, είναι απίθανο ένας άλλος απόστολος — όπως ο Πέτρος — να είχε ιδρύσει τη ρωμαϊκή εκκλησία και ακόμη πιο απίθανο κάποιος απόστολος να ήταν εκείνο τον καιρό ο επίσκοπος της Ρωμαϊκής Εκκλησίας).

Ρωμ.ιε:24 όταν υπάγω εις την Ισπανίαν, θέλω ελθεί προς εσάς· διότι ελπίζω διαβαίνων να σας ιδώ και να προπεμφθώ εκεί από σας, αφού πρώτον οπωσούν σας χορτασθώ.

Αυτή την από τόσο πολύ καιρό επιθυμία του να τους επισκεφτεί, ο Παύλος προγραμμάτισε να την εκπληρώσει ενώ θα πήγαινε για το άνοιγμα μιας καινούριας περιοχής για το Ευαγγέλιο — την Ισπανία. Φαίνεται ότι μπορούσε να ικανοποιήσει την επιθυμία του, μόνο χρησιμοποιώντας τη διακονία του πρωτοπόρου. Σε όλα τα σχέδιά του ο Παύλος, ποτέ δεν εγκατέλειψε τον έντονο ιεραποστολικό ζήλο. (Το κριτικό κείμενο παραλείπει τη φράση, «θέλω ελθεί προς εσάς»).

Αυτό το προσχεδιασμένο ταξίδι δεν είχε μόνο ιεραποστολικό κίνητρο, αλλά και προσωπικό, αλλά ακόμη και η ενδιάμεση στάση στη Ρώμη είχε έναν διπλό σκοπό. Ο Παύλος ήθελε να απολαύσει την κοινωνία με τους αδελφούς στη Ρώμη όσο ήταν δυνατόν, αλλά σχεδίαζε επίσης να ζητήσει υποστήριξη από αυτούς για το ιεραποστολικό ταξίδι του στην Ισπανία. Όπως και στο α:12, ο Παύλος εξέφρασε ευγενικά την υψηλή του εκτίμηση στην αδελφότητας της Ρωμαϊκής εκκλησίας.

Η Βίβλος δεν καταγράφει πουθενά ότι Παύλος έφτασε ποτέ στην Ισπανία. Στο τέλος του βιβλίου των Πράξεων, έφθασε στη Ρώμη, έστω και υπό διαφορετικές συνθήκες από ό, τι είχε οραματιστεί — σαν αιχμάλωτος. Ιστορικά στοιχεία δείχνουν ότι Παύλος ελευθερώθηκε στη Ρώμη, και αργότερα φυλακίστηκε δεύτερη φορά εκεί και εκτελέστηκε. Κάποια παράδοση λέει ότι επισκέφτηκε πράγματι την Ισπανία κατά το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, αλλά δεν υπάρχει κανένα σαφές στοιχείο που να υποστηρίζει αυτή την παραδοχή.