Οι βασικοί εκκλησιαστικοί άνδρες που διαχρονικά
συνετέλεσαν στην επικράτηση του δόγματος της τριάδας ήταν ο Αθανάσιος, ο
Αυγουστίνος, και ο Κυρίλλος Αλεξανδρείας.
Ποιοί ήταν
οι καρποί του Κυρίλλου Αλεξανδρείας πέραν του γεγονότος ότι ήταν πολύ
δραστήριος υποστηρικτής της λατρείας της παρθένου Μαρίας ;
Ηταν πατριάρχης της Αλεξάνδρειας από τo
412 και μέχρι το θάνατό του [Ιούνιος 444 μ.Χ.] διακρίθηκε στην εξόντωση των
διαφωνούντων. Θεωρείται υποκινητής των σφαγών των Εβραίων και των πογκρόμ και
διώξεων εις βάρος των αντιφρονούντων χριστιανών (συμπεριλαμβανομένων και
μονοθειστών).
Aκόμα
κηλίδωσε τον χριστιανικό κόσμο με υποκίνηση διώξεων κατά των εθνικών ενώ
θεωρείται αυτουργός της δολοφονίας της φιλοσόφου Υπατίας.Η διαδρομή της
εξουσίας του επι 32 χρόνια σημαδεύτηκε από τις επιθέσεις σε άλλους
εκκλησιαστικούς ηγέτες, και τις συχνά βίαιες και ανέντιμες μεθόδους του.
Αγιοποιήθηκε από την καθεστωτική εκκλησία και το 1882 οι καθολικοί του έδωσαν
την ανώτατη (για αυτούς) διάκριση του «γιατρού» της εκκλησίας.
Εξέχουσα θέση μεταξύ των "αγίων" και των
"γιατρών" της Εκκλησίας, κατέχει ο Αυγουστίνος, υπερασπιστής και
ερμηνευτής και αυτός του τριαδικού δόγματος. Η φιλοσοφία του Είναι
νεοπλατωνικής έμπνευσης, και κάτω από την επίδραση της σκέψης του Πλωτίνου
(Διεθνής Εγκυκλοπαίδεια, σ. 194, τ. 2, και Americana Εγκυκλοπαίδεια , σ. 779,
v. 21).
Υποστήριξε τον κανόνα της απαγόρευσης του γάμου και
συνέβαλε στην δημιουργία του δόγματος του καθαρτηρίου με όλα τα κακά
συνεπακόλουθα.
Στα γραπτά του Αυγουστίνου υπάρχει η θέση ότι η
θεολογία μπορεί να πηγάζει από τρεις πηγές: την φιλοσοφία , την Γραφή , και την
παράδοση. Σε σχέση με την Γραφή εφάρμοσε
την αλληγορική ερμηνεία που τον οδήγησε σε παράλογες και συχνά αντιβιβλικές
θεολογικές ιδέες.