ΠΡΟΒΛΗΜΑ 15. Οι
τριαδικοί δεν μπορούν να προσδιορίσουν τον Γιάχβε
Είναι αδύνατον για
τους τριαδικούς να δώσουν μια ολοκληρωμένη απάντηση στην ερώτηση «Ποιος
ακριβώς, είναι ο Γιάχβε;»
Όλες οι πιθανές
απαντήσεις κινούνται μέσα στα πλαίσια των αντιφάσεων της τριαδικής διδασκαλίας
ως προς τη Βίβλο. Το μόνο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι το δόγμα της τριάδας
είναι εξωβιβλικό.
Στην
πραγματικότητα, τέσσερις είναι οι μόνες πιθανές απαντήσεις που μπορεί να δώσουν
οι τριαδικοί στην ερώτηση «Ποιος είναι ο Γιάχβε;» Ή θα είναι το πρώτο ή το
δεύτερο ή το τρίτο πρόσωπο της τριάδας ή, αλλιώς, θα είναι το όνομα του συνόλου
της θεότητας. Οι ίδιοι βρίσκονται σε δύσκολη θέση γιατί δεν υπάρχουν άλλες απαντήσεις,
κι αυτές οι τέσσερις θέσεις τους έρχονται σε αντίθεση με τη Βίβλο.
Ο Γιάχβε δεν μπορεί
να είναι μόνο ο Πατήρ για δύο λόγους.
· Πρώτον:
Ησ.μγ:11 λέει ότι ο Γιάχβε είναι ο
μόνος σωτήρας. Αν ο Γιάχβε είναι ο Πατήρ, τότε μόνο ο Πατέρας είναι σωτήρας του
ανθρώπου, και ο Υιός δεν είναι σωτήρας μας. Αυτό έρχεται σε αντίφαση με το Ιωάν.δ:42, Φιλιπ.γ:20, Α΄Ιωάν.δ:14.
· Δεύτερον:
αν ο Γιάχβε είναι ο Πατέρας, τότε ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα δεν είναι θεοί,
διότι κανείς άλλος εκτός από τον Γιάχβε δεν είναι Θεός. (Ησ.μγ:10,11, μδ:6,8, με:5,21,22, μς:5,9)
Ο Γιάχβε δεν μπορεί
να είναι μόνο ο Υιός για 3 λόγους.
· Πρώτο:
ο Γιάχβε είναι φανερό ότι διαφέρει από τον Υιό (Ψαλμ.β:7, Εβρ.α:5)
· Δεύτερο:
ο Γιάχβε αναφέρεται ότι είναι ο Πατέρας όλων (Δευτ.λβ:6, Ησ.ξγ:16, ξδ:8, Ιερ.γ:16,19, λα:7,9, Μαλαχ.β:10) και ο
Πατέρας του Χριστού (Β΄Σαμ.ζ:8,14,
Ψαλμ.β:7, πθ:18,19,26) και
· Τρίτο:
μόνο ο Γιάχβε είναι Θεός, οπότε ο Πατέρας και το Άγιο Πνεύμα δεν μπορούν να
είναι θεία πρόσωπα.
Ο Γιάχβε δεν μπορεί
να είναι μόνο το Άγιο Πνεύμα για τρεις λόγους.
· Πρώτο:
ο Γιάχβε είναι ο παντοδύναμος Θεός (Ψαλμ.ν:1,
Ησ.ι:20,21) όμως αυτός ο τίτλος δίνεται στον Υιό και τον αιώνιο Πατέρα (Ησ.θ:6)
· Δεύτερο,
γιατί ο Γιάχβε είναι ο Πατέρας, και
· Τρίτο:
επειδή ο Γιάχβε μόνο είναι Θεός (εννοώντας ότι ο Πατέρας και ο Υιός δεν είναι)