Ιωάν.α:10-14 ἐν
τῷ κόσμῳ ἦν καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. εἰς τὰ ἴδια
ἦλθεν καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον. ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτὸν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν
τέκνα θεοὺ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αυτοῦ, οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων οὐδὲ
ἐκ θελήματος σαρκὸς οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς ἀλλ' ἐκ θεοῦ ἐγεννήθησαν. Καὶ ὁ
λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν
ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας.
«ἐν τῷ
κόσμῳ ἦν» αναφέρεται στη χρονική περίοδο που ο Χριστός ήταν εδώ στη γη,
και περισσότερο στα τριάμισι χρόνια της διακονίας Του.
Αυτό λέει και η φράση:
«εἰς
τὰ ἴδια ἦλθεν καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον....». Τα «ίδια»,
εννοεί το λαό Ισραήλ.
Ο Θεός που λάτρευαν ήρθε στο πρόσωπο του Χριστού, αλλά
δεν Τον δέχθηκαν, Τον αρνήθηκαν και τον σταύρωσαν.
«καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν
οὐκ ἔγνω»
Αναφέρεται στο
Χριστό σαν Λόγο του Πατέρα, δια του οποίου ο Πατέρας έκανε τα πάντα.
Εδώ θα εξετάσουμε
λίγο τη λέξη «ΜΟΝΟΓΕΝΗΣ» που σημαίνει «μοναχογιός» ή «μοναχοπαίδι».
Αν ο Πατέρας
γεννούσε με την έννοια που γέννησε το Χριστό και άλλο παιδί, τότε ο όρος
«μονογενής» ήταν γραμματικά λάθος, γιατί υπάρχει άλλη λέξη που δηλώνει τον
πρώτο γιο, αλλά που εννοεί ότι υπάρχουν κι άλλοι. Αυτή η λέξη είναι
«Πρωτότοκος». Ο Ισαάκ, είναι ο Μονογενής της Σάρας, αλλά ο Χριστός είναι ο
πρωτότοκος της Μαριάμ. Ο Ισαάκ ήταν ο μόνος που γέννησε η Σάρα, και μ' αυτή την
έννοια είναι και μονογενής του Αβραάμ, γιατί με τη Σάρα ο Αβραάμ έκανε μόνον
ένα γιο, που ήταν και ο νόμιμος κληρονόμος της επαγγελίας, γι’ αυτό και ο λόγος
του Θεού ονομάζει τον Ισαάκ, μονογενή του Αβραάμ.
Με τη Μαριάμ
όμως, είναι διαφορετικά, γιατί μετά που γεννήθηκε ο Χριστός, εκείνη έκανε κι
άλλα παιδιά με τον Ιωσήφ, γι’ αυτό και ονομάζεται «πρωτότοκος» γιος της και όχι
«μονογενής». Δυστυχώς υπάρχουν δοξασίες, που θέλοντας να αναιρέσουν τη φυσική
γέννηση του Χρίστου από τον Πατέρα σαν άνθρωπος, προσπαθούν να
πνευματικοποιήσουν την έννοια «μονογενής» ή ακόμη τη λέξη «πρωτότοκος», όταν
εφαρμόζεται στο Χριστό.
Η θεωρία της
τριάδας δεν δέχεται τη φυσική γέννηση του Χρίστου από Τον Πατέρα και επειδή
αυτές οι λέξεις στέκονται εμπόδιο, προσπαθεί να τις πνευματικοποιήσει και να
τους δώσει άλλο νόημα από το πεζό και συνηθισμένο που έχουν.
Λένε λοιπόν ότι η
λέξη «μονογενής» φανερώνει τη μυστική και ιδιαίτερη σχέση που έχουν τα θεία
πρόσωπα μεταξύ τους, όχι ότι το ένα γέννησε το άλλο, αλλά ότι έχουν αυτή τη
στενή σχέση του Πατέρα με τον Υιό.
Όμως, ακόμα κι αν
είναι έτσι τα πράγματα, πάλι η σχέση αυτή δεν φανερώνει ότι ο ένας είναι
κατώτερος από τον άλλον; Αν η λέξη αυτή φανερώνει τη μεταξύ τους σχέση, δεν
είναι σχέση Πατέρα και παιδιού;
Ο Πατέρας όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση
ίσος με τον Υιό και εάν εμείς, στην ανθρώπινη ορολογία που χρησιμοποιούμε, όταν
ακούμε τις λέξεις, «Πατέρας» και Γιος», αμέσως βλέπουμε σε δυο όντα από τα
οποία το ένα γεννά το άλλο και οπωσδήποτε το ένα είναι μεγαλύτερο από το άλλο,
γιατί ο Θεός δεν χρησιμοποίησε άλλες λέξεις να δείξει αυτή την υποτιθέμενη
σχέση μεταξύ των θείων προσώπων και χρησιμοποίησε τις λέξεις «Πατέρας» για τον
Εαυτό Του και «Υιός» για τον Ιησού Χριστό;
Ο Χριστός πάντοτε
απευθυνόταν στο Θεό και Τον ονόμαζε Πατέρα, και αντίστοιχα ο Πατέρας
απευθυνόμενος στο Χριστό Τον ονόμαζε Υιό. Εάν πράγματι ο Χριστός δεν ήταν
φυσικός Υιός του Πατέρα, τότε γιατί να ονομάζει ο ένας τον άλλο έτσι; Μήπως για
να μας μπερδέψει;
Όχι βέβαια!!!
Αλλά επειδή πράγματι ο Χριστός ήταν και είναι ο μόνος Γιος του Πατέρα, το μόνο
παιδί που γέννησε ο Πατέρας από τον Εαυτό Του. Όπως γέννησε ο Πατέρας το
Χριστό, δεν γέννησε κανέναν άλλον, γι’ αυτό λέγεται Μονογενής.
Οι μαθητές στις
πράξεις ομολογούν ότι ο Χριστός είναι «παιδί του Θεού» και χρησιμοποιούν τη
φυσική λέξη «παιδί». (βλ.Πράξ.γ:13,26, δ:27,30).