ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Χριστός είναι το μόνο στερεό θεμέλιο πάνω
στο οποίο ο άνθρωπος μπορεί να στηρίξει και να χτίσει με ασφάλεια τη ζωή του.
Είναι το μοναδικό θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίζεται και αναπαύεται η εκκλησία
και το μόνο ασφαλές θεμέλιο για οποιοδήποτε ξεκίνημα.
Στις μέρες μας, ακρογωνιαίος λίθος είναι μια
τυπική πέτρα χτισίματος, που συνήθως τοποθετείται στον εξωτερικό τοίχο του
κτιρίου για να θυμίζει την αφιέρωσή του ή την ημερομηνία που χτίστηκε, ποιος το
έκτισε, και άλλες πληροφορίες.
Όμως τα παλιά χρόνια, ο ακρογωνιαίος λίθος
εξυπηρετούσε ένα πολύ πιο σημαντικό σκοπό. Πριν ανακαλυφθούν οι σύγχρονοι
μέθοδοι χτισίματος, ο ακρογωνιαίος λίθος ήταν ο πρώτος θεμέλιος λίθος που
έμπαινε, και απ’ αυτόν και πάνω σ’ αυτόν υψωνόταν η οικοδομή. Ήταν το σημείο
εκκίνησης.
Ο Ιησούς είναι το σημείο εκκίνησης κάθε
θεοσεβούς προσπάθειας, κι ο καθένας που θα τον βάλει σαν ακρογωνιαίο λίθο
μπορεί να χτίσει με ασφάλεια. Απ’ την άλλη μεριά, όσοι Τον απορρίπτουν στο
χτίσιμό τους κάποια στιγμή θα συναντήσουν μεγάλη θλίψη.
Ι. Ο
ΛΙΘΟΣ ΠΡΟΣΚΟΜΜΑΤΟΣ
Οι Γραφές είναι πολύ καθαρές στη διακήρυξή
τους ότι ο Ιησούς είναι «λίθος προσκόμματος» και «πέτρα σκανδάλου» (Ρωμ.θ:33).
Όμως πώς μπορούν τέτοιοι αρνητικοί τίτλοι ν’ αφορούν στο Χριστό; Η απάντηση
βρίσκεται στη γνώμη που έχουν οι άνθρωποι γι’ Αυτόν, στη στάση που κρατάνε
απέναντί Του, στο πώς Τον χρησιμοποιούν.
Η υπόθεση Ιησούς δεν μπορεί να παραγνωριστεί
ατιμωρητί. Οι άνθρωποι που Τον αγνοούν βάζουν σε κίνδυνο τους εαυτούς του. Η
ερώτηση: «Σείς τίνα με λέγετε ότι είμαι;»
έχει αιώνιες συνέπειες. Ο Πιλάτος προσπάθησε να πλύνει τα χέρια του γι’ Αυτόν,
αλλά δεν ήταν τόσο εύκολο όσο φαινόταν. Ρώτησε το πλήθος τί θα έκαναν με τον
Ιησού, αλλά γρήγορα ανακάλυψε ότι κι αυτός επίσης έπρεπε να κάνει κάτι μ’ Αυτόν
(Ματθ.κζ:22-25).
Α. Στους Ιουδαίους
Ο Κύριός μας «ανέτειλε εξ Ιούδα»
(Εβρ.ζ:14). Είναι «ο λέων του Ιούδα» (Αποκ.ε:5). Ο Παύλος μιλώντας για
τα προνόμια των Εβραίων λέγει: «των
οποίων είναι οι πατέρες και εκ των οποίων εγεννήθη ο Χριστός το κατά σάρκα»
(Ρωμ.θ:5).
Ο Ιησούς ήταν η «ράβδος εκ του κορμού του
Ιεσσαί» (Ησ.ια:1). Αυτός ήταν «το γένος του Δαβίδ» (Αποκ.κβ:16).
Αυτός ήταν ο «Υιός του Δαβίδ». Κι όμως, η Γραφή λέει ότι «Εις τα ίδια ήλθε,
και οι ίδιοι δεν εδέχθησαν αυτόν» (Ιωαν.α:11).
Γιατί προσέκοψαν οι Εβραίοι; Ο βασικός λόγος
που οι Εβραίοι δεν δέχτηκαν τον Ιησού σαν τον Χριστό, το Μεσσία των Εβραϊκών
Γραφών, ήταν οι αξιώσεις Του για τη θεότητά Του! Όταν τους ρώτησε γιατί ζητούν
να Τον λιθοβολήσουν, απάντησαν: «Περί βλασφημίας
και διότι συ άνθρωπος ών, κάμνεις σεαυτόν Θεόν» (Ιωαν.ι:33).
Ο Ιησούς εκπλήρωσε
τις προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης.
Ο Ιησούς, σαν «Ο Θεός που εφανερώθη εν
σαρκί», ήταν η εκπλήρωση όλων των προφητειών για τον ερχόμενο Λυτρωτή. Η
πρώτη υπόσχεση, ότι «το σπέρμα της γυναικός» θα σύντριβε την κεφαλή του όφη
εκπληρώθηκε όταν «Ο Θεός εξαπέστειλεν τον
Υιόν αυτού, όστις εγεννήθη εκ γυναικός...» (Γαλ.δ:4).
Ο Ιησούς ήταν «Ο Γιος σημείο», ο Οποίος θα
γεννιόταν από παρθένο όπως είχε υποσχεθεί στον Ησ.θ:6 και ζ:14. Εκπλήρωσε τη
Γραφή στη γέννησή Του (Μιχ.ε:2) και στο θάνατό Του (Ησ.νγ:9). Εκπλήρωσε τους
Μεσσιανικούς Ψαλμούς. Διάβασε για παράδειγμα Ψαλμ.β και Ψαλμ.ξζ. Όταν ο Ιησούς
μιλούσε στους Εβραίους, τους είπε «Ερευνάτε
τας γραφάς, διότι σεις νομίζετε ότι εν αυταίς έχετε ζωήν αιώνιον και εκείναι
είναι αι μαρτυρούσαι περί εμού» (Ιωαν.ε:39).
Όταν οι Εβραίοι απέρριψαν τον Ιησού Χριστό,
απέρριψαν ακριβώς αυτές τις Γραφές τις οποίες υποστήριζαν ότι πίστευαν. Οι
μαθητές Του τελικά κατάλαβαν ότι η ζωή και ο θάνατός Του ήταν όλα εκπλήρωση των
Γραφών (Λουκ.κδ:44-45).
Ο Ιησούς Χριστός
αξίωσε και δέχτηκε το προνόμιο της θεότητας.
Όταν ο αρχιερέας ρώτησε τον Ιησού «Σύ είσαι ο Χριστός, ο Υιός του Ευλογητού;»
ο Ιησούς απάντησε «Εγώ είμαι».
(Ρωμ.θ:5 ο Υιός του Ευλογητού είναι ο Ίδιος ο Ευλογητός).
Ο Ιησούς δεν αξίωσε μόνο ότι ήταν ο Χριστός,
ο Μεσσίας, ο Κεχρισμένος, αλλά κι ότι ήταν ο Υιός του Θεού αποκαλύπτοντας έτσι
το Θεό σαν Πατέρα Του. Είπε: «Εγώ και ο
Πατήρ έν είμεθα» (Ιωαν.ι:30). Είπε ακόμα: «Όστις είδεν εμέ, είδε τον Πατέρα» (Ιωαν.ιδ:9).
Ο Ιησούς είπε: «Διότι εάν δεν πιστεύσητε ότι εγώ είμαι, θέλετε αποθάνει εν ταις αμαρτίαις
υμών» (Ιωαν.η:24). Σ’ αυτό το εδάφιο χρησιμοποίησε το όνομα που ο Θεός είχε
δώσει για τον Εαυτό Του, στο Μωυσή, στην Παλαιά διαθήκη. Ακόμα ο Ιησούς
αναφέρθηκε στην όραση του Ησαΐα και είπε ότι ήταν η δική Του δόξα που είδε ο Ησαΐας
όταν έγραφε «Είδον τον Κύριον (Γιάχβε) καθήμενον επί θρόνου υψηλού και επηρμένου»
(Ησ.ς:1 & Ιωαν.ιβ:41).
Για τους Εβραίους που ήταν «ποτισμένοι» με τη
διδασκαλία του μονοθεϊσμού, οι δηλώσεις που έκανε ο Ιησούς σήμαιναν ότι
απαιτούσε ότι είναι Θεός. Πολλά χρόνια πριν, ο Μωυσής τους είχε προειδοποιήσει
ότι αν κάποιος προφήτης, ή κάποιος που βλέπει όνειρα απαιτήσει ότι είναι Θεός,
ή προσπαθήσει να τους στρέψει σε άλλους θεούς, να τον σκοτώσουν.
Οι Εβραίοι κατάλαβαν σωστά τις απαιτήσεις του
Ιησού ότι είναι Θεός, αλλά απέτυχαν στο να καταλάβουν ότι ο Ιησούς δεν ήταν
ένας άλλος Θεός δίπλα σ’ Αυτόν που είχαν διδαχτεί να πιστεύουν. Γι’ αυτό ο
Παύλος λέει: «αν ήθελον γνωρίσει, δεν
ήθελον σταυρώσει τον Κύριον της δόξης» (Α’ Κορ.β:8).
Ο Ιησούς δεν ήταν κάποιος άλλος που κι αυτός
ήταν Θεός, αλλά ήταν ο Θεός που φανερώθηκε μέσα σε σάρκα (Α’ Τιμ.γ:16). Ήταν ο
Εμμανουήλ, ο Θεός μαζί μας (Ματθ.α:23). Μέσα Του κατοικούσε όλο το πλήρωμα της
θεότητας σωματικά (Κολ.β:9). Ήταν ο Γιάχβε της Παλαιάς Διαθήκης μέσα στον
άνθρωπο Ιησού Χριστό. Ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος που κόπηκε για να
χρησιμοποιηθεί στην οικοδομή, αλλά απορρίφθηκε απ’ τους οικοδομούντες.
Οι Εβραίοι κρίθηκαν
που απέρριψαν τον ακρογωνιαίο λίθο.
Ο Ιησούς μίλησε γι’ αυτό το λίθο που
απεδοκίμασαν οι οικοδομούντες κι ο οποίος έγινε κεφαλή γωνίας (Ματθ.κα:42). Γι’
αυτή την αποδοκιμασία η βασιλεία του
Θεού αφαιρέθηκε απ’ τον Ισραήλ (Ματθ.κα:43-45). Δες Ρωμ.ια:20-22.
Το έθνος Ισραήλ ακόμα προσκόπτει στο λίθο
προσκόμματος. Έχουν απορρίψει τον Ιησού ζημιώνοντας τους εαυτούς τους κι ο Χριστός
δεν πρόκειται να συνδιαλλαγεί ξανά μαζί τους μέχρι να ομολογήσουν «Ευλογημένος
ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου». Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι Εβραίοι για τους
οποίους ο Χριστός είναι λίθος προσκόμματος και πέτρα σκανδάλου.
Συνεχίζεται