Είναι φυσικό να οργιζόμαστε. Στον καθένα συμβαίνει από καιρό σε
καιρό. Αποτελεί μέρος της ανθρώπινης φύσης από την πλάση μας. Μια ματιά σε ό,τι
συμβαίνει στον οργανισμό μας τη στιγμή που θυμώνουμε εξηγεί έναν από τους λόγους
για τους οποίους ο Θεός μας δημιούργησε μ' αυτό τον τρόπο. Μια ουσία που οι
επιστήμονες την ονομάζουν Αδρεναλίνη διοχετεύεται στο αίμα και, σε κλάσμα
χρόνου, όλο το σώμα μας προετοιμάζεται για μάχη. Η παρουσία κάποιας απειλής δεν
προκαλεί μόνο το φόβο αλλά επίσης και μια αμυντική διάθεση, την οργή - ένα
θαυμάσιο μέρος του σχεδιασμού μας για αυτοσυντήρηση. Ατυχώς, ο θαυμάσιος και
τόσο χρήσιμος αυτός μηχανισμός της αμυντικής οργής, συχνά ενεργοποιείται ακόμη
και όταν η μοναδική απειλή που υπάρχει δεν είναι παρά μια φανταστική προσβολή
στο πρόσωπό μας.
Άλλες αιτίες της οργής
Η απογοήτευση από προβλήματα πολύ μεγάλα για τις πλάτες μας, που
δε μπορούμε να τα ελέγξουμε, είναι άλλη μια αιτία για ..οργή. Υποθέστε ότι
κοιτάξατε το πρόβλημά σας από κάθε πλευρά. Δεν βλέπετε καμιά διέξοδο. Κάθε μέσο
βοήθειας έχει εξαφανιστεί. Η απογοήτευσή σας εκδηλώνεται με θυμό.
Οι Ισραηλίτες στην έρημο δυστρόπησαν ν’ ακολουθήσουν την ηγεσία
του Μωυσή και κατέκριναν κάθε του κίνηση. Παράκουσαν τους νόμους του Θεού πριν
προφτάσει να τους φέρει κάτω τις Δέκα Εντολές από το όρος Σινά. Μόλις ο
Μωυσής είδε το ανόσιο όργιό τους, έσπασε τις πλάκες με το Νόμο, από απογοήτευση
και οργή.
Αν και επανειλημμένα είχαν δεχτεί τροφή και φροντίδα στην πορεία
της ερήμου, ο λαός και πάλι άρχισε να παραπονιέται για έλλειψη νερού. Άλλη μια
φορά η κατάσταση ξεπέρασε την αντοχή του Μωυσή που, εντελώς απογοητευμένος,
κτυπά με οργή έναν βράχο προς τον οποίο όμως ο Θεός του είχε πει να μιλήσει.
Η αυτοσυντήρηση, λοιπόν, και η απογοήτευση, είναι δύο κύριες
αιτίες που διεγείρουν την οργή. Όμως, ο εγωισμός είναι η πιο συνηθισμένη
αιτία. Δυσανασχετούμε όταν τα πράγματα δεν έρχονται όπως εμείς τα θέλουμε. Και
είναι τούτη η αλήθεια που εξηγεί γιατί η οργή, τις περισσότερες φορές, είναι
αμαρτία.
Τι λέει η Βίβλος;
Αν κάποιος εξετάσει τους λόγους του Κυρίου Ιησού, τις επιστολές
του Παύλου προς Γαλάτες, Εφεσίους, Κολοσσαείς και την Α ' προς Τιμόθεο, καθώς
επίσης και την επιστολή του Ιακώβου, θα καταλήξει ότι: «Η συνοπτική αυτή
έρευνα δείχνει πως η οργή, με την κοινή έννοια του κόσμου, δεν έχει καμία θέση
στη ζωή του πιστού. Πρόκειται για μια καταστροφική δύναμη που αφήνει πίσω της
διαλυμένες σχέσεις και ανεπανόρθωτες προσωπικές βλάβες. Η αγιότητα και η ανθρώπινη
οργή είναι εντελώς ασυμβίβαστες».
Δεν υπάρχει μεγαλύτερος εχθρός για την γνήσια αγάπη του Θεού από
την οργή. Ποτέ δεν είναι δυνατό να συνυπάρχουν στο ίδιο άτομο, και, στο μέτρο
που η οργή υπερισχύει, η αγάπη και η χαρά του Αγίου Πνεύματος χάνονται.
Μπορεί η οργή να ελεγχθεί;
Λίγοι είναι οι άνθρωποι που μπορούν να τα βγάλουν πέρα με τον
αμαρτωλό θυμό. Μερικοί Χριστιανοί, καταλαβαίνοντας ότι είναι αμαρτία να
οργιζόμαστε, δε μπορούν να δεχτούν πως και ένας πιστός ακόμη μπορεί να
εκδηλώσει το φυσικό συναίσθημα της οργής. Έτσι το απορρίπτουν. «Είναι οδυνηρό
να αναγνωρίσουμε και να παραδεχτούμε ότι έχουμε πρόβλημα με την οργή. Οι
Χριστιανοί ιδιαίτερα νιώθουν ενοχές για την οργή τους, γι' αυτό συνηθίζουν να
χρησιμοποιούν άλλες λέξεις στην προσπάθειά τους να ξεφύγουν το ζήτημα. Αντί
να πουν οργίστηκα λένε πληγώθηκα. 'Η πως η εξοργιστική συμπεριφορά κάποιου μας
κάνει άρρωστους. Άλλοι πάλι ότι απογοητεύονται ή ταράσσονται ή ξεφεύγουν
λιγάκι. Όμως, όλες αυτές οι λέξεις χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν ή να
μεταμφιέσουν μια αντίδραση που μπορεί να ποικίλει σε ένταση, από την επιθυμία
να «ντύσεις» κάποιον με διάφορες λέξεις μέχρι και να τον κτυπήσεις μ’ ένα
ρόπαλο». Μόνο όταν παραδεχτούμε την παρουσία αυτών των συναισθημάτων και τα
ονομάσουμε με το αληθινό τους όνομα αντιμετωπίζουμε σοβαρά την ανάγκη να
ασχοληθούμε μαζί τους στην πνευματική στάθμη όπως ακριβώς και με τη συναισθηματική.
Μερικοί πιστοί, επειδή παραδέχονται ότι δεν είναι χριστιανικό να
εξοργίζονται, επιχειρούν με δικές τους προσπάθειες να καταπνίξουν τα συναισθήματα
ενοχής που νιώθουν. Σαν αποτέλεσμα, καταντούν σωστά νευρωτικά άτομα.
Γιατροί και ειδικοί σύμβουλοι συμφωνούν πως η θαμμένη οργή είναι
θανάσιμη.
Εκείνος που αποφεύγει ν’ αντιμετωπίσει ανοιχτά το θυμό του, μπορεί
να υποφέρει από τέτοια συναισθηματικά συμπτώματα όπως ανησυχία, καταπίεση,
ένταση και εχθρότητα. Επιπρόσθετα, η καταπιεσμένη οργή μπορεί να οδηγήσει σε
εκρήξεις, που συνήθως βλάπτουν σοβαρά οικογενειακές και φιλικές σχέσεις
εξαιτίας παράλογων φιλονικιών. Είναι διαπιστωμένο ότι τα καταπιεσμένα
συναισθήματα μπορούν να προκαλέσουν μέχρι και σωματικές αρρώστιες όπως
κεφαλόπονοι, προβλήματα αρτηριακής πίεσης, στομαχικές καταστάσεις, ακόμη και
αρθρίτιδες. Η οργή δεν είναι μόνο διανοητική κατάσταση. Έχει χημικές
επιδράσεις και στο σώμα μας.
Οι συναισθηματικές και φυσικές συνέπειες της οργής, λοιπόν,
πρέπει να εκτονώνονται αν δεν θέλουμε να υποστούμε συνέπειες.
Η πλατιά αναγνώριση αυτού του προβλήματος οδήγησε πολλούς
θεραπευτές και σύμβουλους σε μια λύση που έγινε δημοφιλής τα τελευταία χρόνια
- την ελεύθερη έκφραση του θυμού. Λίγοι θα αμφισβητήσουν την αναγκαιότητα της
«κάθαρσης» στην προσπάθεια να ξεθαφτούν έγκλειστα συναισθήματα, που επιδρούν
στην προσωπικότητα. Αλλά το να αποκαλύπτεις και να ξεσπάς την οργή σου σε
κάποιον άλλο όχι μόνο «κάθαρση» δεν είναι αλλά έχει καταστρεπτικές συνέπειες.
Ειδικοί μελετητές της ανθρώπινης συμπεριφοράς αναρωτιούνται μήπως η μέθοδος
αυτή καλλιεργεί παράλληλα μια ακόμη συνήθεια που επίσης πληγώνει.
Η οργή ποτέ δε μπορεί να καταπιεστεί με επιτυχία. Πρέπει να
αναγνωριστεί η ύπαρξή της και να αντιμετωπιστεί ανοιχτά. Μάλιστα πρέπει ν'
αντιμετωπιστεί οικοδομητικά.
Έτσι όμως φτάνουμε σε δίλημμα. Αν οργιστώ δεν πρέπει να κρατήσω
την οργή μου επειδή θ' αρρωστήσω. Αν δεν κρατήσω την οργή μου θα βλάψω και τις
σχέσεις μου και την πνευματική μου ακεραιότητα. Υπάρχει λύση;
Πρέπει ν' αναγνωριστεί ελεύθερα
Η λύση υπάρχει στο λόγο του Θεού. Η Γραφή μάς λέει: «Eάν
είπωμεν ότι αμαρτίαν δεν έχομεν, εαυτούς πλανώμεν, και η αλήθεια δεν είναι εν
ημίν» (Α 'Ιωάν.α:8).
Δεν είναι αρκετό ν' αναγνωρίζουμε την ύπαρξη του προβλήματος. Η
οργή που οφείλεται στον εγωισμό μας, δε μπορεί αληθινά να λυθεί αν
προηγούμενα δεν παραδεχτούμε πως είναι δική μας ευθύνη και πως στα μάτια του
Θεού είναι αμαρτία. Όταν γίνει αυτό, έχουμε τη δική Του υπόσχεση, πως θα μας
συγχωρέσει και θα μας καθαρίσει από την αδικία αυτή (Α Ίωάν.α:9). Μόνο
μέσω της εξομολόγησης μας και της συγχώρεσης του Θεού μπορεί να λυθεί το
πρόβλημα του θυμού μας.
Η εξομολόγηση και η συγχώρεση δεν φέρνουν μόνο απελευθέρωση από το
δηλητήριο των θαμμένων θυμών αλλά είναι και το μέσο για κυριαρχία των
συναισθημάτων μας την κάθε στιγμή. Να ένα παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε πως κάποιος γνωστός κάνει για σας ένα κακό σχόλιο.
Αυτό σας προσβάλλει και έχετε δίκιο να πληγωθείτε. Μπορείτε βέβαια να πιέσετε
τον εαυτό σας να φανείτε χαρούμενος ενώ αυτό δεν είναι η πραγματικότητα για το
πώς αισθάνεστε, όμως αυτό οπωσδήποτε θα έχει συνέπειες στον οργανισμό σας.
Επίσης μπορείτε να ξεσπάσετε με ανάλογα άσχημα σχόλια, που πιθανότατα θα
καταστρέψουν τις διαπροσωπικές σας σχέσεις.
Ο καλύτερος τρόπος είναι να παραδεχτείτε μπροστά στο Θεό πως το
συναισθηματικό ξεχείλισμα μέσα σας είναι οργή και να Του ζητήσετε να σας
χαρίσει συγχώρεση και καθαρότητα. Μετά απ' αυτό θα μπορέσετε να μιλήσετε στο
φίλο σας για όσα νιώσατε, χωρίς θυμό και αμυντική διάθεση, γεγονός που, αντί
να φέρει την έχθρα, μπορεί να οδηγήσει σε μια ακόμη πιο στενή σχέση. Τούτη
είναι μια χριστιανική ανταπόκριση και οπωσδήποτε εποικοδομητική για τη χριστιανική
σας ζωή .
Έτσι επιβεβαιώνεται άλλη μια φορά η διαπίστωση της Βίβλου ότι
έχουμε «χρείαν υπομονής». Ολόκληρη η Αγία Γραφή καλεί την προσοχή σε
τούτη την ανάγκη. Είναι στο χέρι μας, λοιπόν, να καλλιεργήσουμε τούτη την
πνευματική αρετή και, με τη βοήθεια του Θεού, αντί της οργής, που ανήκει στα
«έργα της σαρκός» να μπορούμε να εκ δηλώνουμε υπομονή και πραότητα, που είναι
καρπός του Πνεύματος.
Προσευχή για Συγχώρεση
Αν συχνά προβληματίζεσαι με τις ψυχικές σου διαθέσεις, μη
διστάσεις να πεις μια προσευχή σαν κι αυτή: «Κύριε, είμαι ένας άνθρωπος που
οργίζομαι συχνά. Οργίζομαι για πράγματα μεγάλα μα και για ψιλοπράγματα.
Εξομολογούμαι πως η οργή μου συχνά πηγάζει από ένα πνεύμα εγωιστικό και
συνεπώς είναι αμαρτία. Ζητώ τη δική Σου συγχώρεση και τον καθαρισμό μου με το
αίμα του Ιησού Χριστού.
Όχι πάντοτε κακή
Όμως, δεν πρέπει να θεωρείται κάθε έκρηξη οργής σαν αμαρτωλή.
Ύστερα από τη θριαμβευτική Του είσοδο στα Ιεροσόλυμα ο Κύριος Ιησούς, καθώς
είδε τη σύγχυση που προκαλούσαν στο Ναό οι πωλητές των θυμάτων και οι αργυραμοιβοί,
φώναξε δυνατότερα από την οχλοβοή: «ο οίκος μου οίκος προσευχής θέλει
ονομάζεσθαι, σεις δε εκάμετε αυτόν σπήλαιον ληστών». (Ματθ.κα:13) και
έβγαλε έξω ζώα και ανθρώπους.
Ασφαλώς, είναι σχεδόν βέβαιο, θα υπήρχε στη φωνή Του το χρώμα του
θυμού και όταν έλεγε εκείνα τα επτά: «Oυαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι
υποκριταί» (Ματθ.κγ:1-39). Η διπλοπροσωπία τους έπρεπε να
αποκαλυφθεί και ο Χριστός το έκανε με δυναμικότητα.
Υπάρχει, λοιπόν, και ένα είδος «θεόπνευστης» αγανάκτησης.
Ενώ είναι αληθινό πως αρκετοί Χριστιανοί προσπαθούν να κρύψουν
τον αμαρτωλό θυμό κάτω από το όνομα «ιερή οργή», είναι το ίδιο αληθινό ότι
άλλοι αποτυγχάνουν ν' ανταποκριθούν στις περιστάσεις. Δεν σας εξοργίζει όταν οι
πολιτικοί, που υποτίθεται ότι έχουν εκλεγεί για ν' αντιπροσωπεύουν το λαό,
δωροδοκούνται; Δεν βράζετε μέσα σας παρατηρώντας πώς το αλκοόλ, το AIDS, ο
καπνός και τα ναρκωτικά, χρόνο με το χρόνο, σκοτώνουν όλο και περισσότερους
ανθρώπους; Δεν αγαναχτείτε όταν πονηροί άνθρωποι κερδίζουν χρήματα εκμεταλλευόμενοι
το όνομα του Χριστού και τους αφελείς πιστούς;
Όταν ο Θεός διεγείρει τα συναισθήματά σας απέναντι στο κακό της
κοινωνίας, αυτό σημαίνει ότι το Άγιο Πνεύμα είναι έτοιμο να σας οδηγήσει σε
παραπέρα ωφέλιμη δράση. Ακούστε την οδηγία του Θεού και μη ξεχνάτε τη δύναμη της
προσευχής. Ο Θεός άλλαξε πολλά πράγματα μέσω της προσευχής των δικών Του
ανθρώπων.