Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 30 Ιουνίου 2020

Ματθ.κδ:14 Το ευαγγέλιο της Βασιλείας



Ματθ.κδ:14 καὶ κηρυχθήσεται τοῦτο τὸ εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας ἐν ὅλῃ τῇ οἰκουμένῃ εἰς μαρτύριον πᾶσιν τοῖς ἔθνεσιν, καὶ τότε ἥξει τὸ τέλος.

Καθώς η ομιλία του Κυρίου μας πλησιάζει τα μέσα της επταετούς θλίψης, το εδ.14 εγείρει μια σειρά ερμηνευτικών ζητημάτων. Τι ακριβώς σημαίνει «το ευαγγέλιον της βασιλείας;» Είναι αυτή η διακήρυξη ακόμα ένα μελλοντικό γεγονός; Τι σημαίνει «προς μαρτυρίαν εις πάντα τα έθνη»; Τι σημαίνει «τότε θέλει ελθεί το τέλος;».


ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ

Με απλά λόγια, ορισμένοι πιστεύουν ότι «ευαγγέλιο της βασιλείας» είναι το Ευαγγέλιο ή το μήνυμα για τη συγχώρεση των αμαρτιών μέσω της πίστης στον Χριστό, όπως κηρύττεται στις επιστολές της Καινής Διαθήκης. Άλλοι, πιστεύουν ότι είναι μάλλον ένας τεχνικός όρος που περιγράφει τον ερχομό της Βασιλείας του Χριστού, τον οποίο γνωρίζουμε σαν χιλιετία.

«Ευαγγέλιο», είναι μια σύνθετη λέξη που αποτελείται από το «καλό» και το «μήνυμα». Η λέξη από μόνη της σημαίνει απλά τα «καλά νέα». Καλά νέα για ποιο πράγμα; Αυτό εξαρτάται από το τι συζητείται. Εδώ η φράση θα σήμαινε καλά νέα για την Βασιλεία.

Την περίοδο που το πολιτικοθρησκευτικό σύστημα του θηρίου έχει απόλυτο έλεγχο, το ευαγγέλιο της βασιλείας θα κηρύττεται σε ολόκληρο τον κόσμο (Ματθ.κδ:14). Το ευαγγέλιο της βασιλείας κηρύχθηκε τόσο από τον Ιησού όσο και από τον Ιωάννη (Ματθ.γ:2, δ:17). Αυτή ήταν μια ανακοίνωση των καλών νέων, ότι η Βασιλεία ήταν κοντά. Αυτό το μήνυμα είχε μια σωτηριακή όσο και εσχατολογική έμφαση .... Το ευαγγέλιο της Βασιλείας, όπως θα κηρυχθεί στην Θλίψη, θα έχει δύο εμφάσεις. Από τη μία πλευρά θα ανακοινώσει τα καλά νέα ότι η έλευση του Μεσσία είναι κοντά, οπότε θα εισαγάγει τη μεσσιανική εποχή της ευλογίας. Από την άλλη πλευρά θα προσφέρει στους ανθρώπους κατά χάριν σωτηρία μέσω της πίστης, βασισμένη στο αίμα του Χριστού.

Η λέξη «βασιλεία» χρησιμοποιείται 51 φορές στον Ματθαίο. Είναι ένα σημαντικό θέμα στο εβραϊκό ευαγγέλιο του Ματθαίου.

Κάθε φορά που ο όρος βασιλεία χρησιμοποιείται θεολογικά στον Ματθαίο, αναφέρεται στο ίδιο πράγμα, στην Βασιλεία που είναι να έρθει σε αυτή την γη, εγκαθιδρυμένη και διοικούμενη από τον Μεσσία.

Τι είναι αυτό το «ευαγγέλιο της βασιλείας;» Πρέπει να είναι τα ίδια καλά νέα που περιεγραφήκαν στο Ματθ.γ:2, δ:17,23, θ:35. Η είσοδος στην επερχόμενη Βασιλεία βασιζόταν στην μετάνοια. Αυτό ήταν και είναι το ευαγγέλιο της βασιλείας. Στην περίπτωσή μας, ωστόσο, απεικονίζει και την εγγύτητα της Βασιλείας κατά τη διάρκεια της Θλίψης.

ΧΡΟΝΟΣ ΕΚΠΛΗΡΩΣΗΣ

Υπάρχουν τρεις βασικές απόψεις για το πότε αυτό το απόσπασμα θα εκπληρωθεί. Έχουν να κάνουν με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Φυσικά, ο πρετιριστής πιστεύει ότι εκπληρώθηκε από 70 μ.Χ. Οι ιστορικολόγοι πιστεύουν ότι αυτό το απόσπασμα σχετίζεται με την εκπλήρωση της Μεγάλης Αποστολής κατά τη διάρκεια της τρέχουσας εκκλησιαστικής εποχής μας. Οι φουτουριστές πιστεύουν ότι θα εκπληρωθεί κατά τη διάρκεια των επτά χρόνων της θλίψης.

Δεν θα ασχοληθούμε με την άποψη των πρετεριστών.

Ιστορικοί

Ο ιστορικός παίρνει το Ματθ.κδ:14 σαν εκπλήρωση της Μεγάλης Εντολής κατά τη διάρκεια της σημερινής εποχής της εκκλησία μας.

Στη σημερινή εποχή, λέει, δεν πρόκειται να περιμένουμε περισσότερα από το να φτάσουν οι χριστιανικές αποστολές στα ωραιότερα μέρη της γης και ότι όλα τα έθνη θα ακούσουν για την προσφορά της σωτηρίας, πριν από την τελική εμφάνιση του Χριστού. Η επιτυχία αυτών των προσπαθειών στον παγκόσμιο ευαγγελισμό είναι ένα πρόβλημα.

Αυτό το εδάφιο χρησιμοποιείται συχνά σε συνέδρια αποστολών σαν κίνητρο για να γίνει κάποιος ιεραπόστολος. Η Μεγάλη Εντολή (Ματθ.κη:19) είναι επαρκής, γιατί αυτό το απόσπασμα σχετίζεται με τον ευαγγελισμό κατά τη διάρκεια της Θλίψης, όχι για την τρέχουσα εκκλησιαστική εποχή μας.

Φουτουριστές

Πιστεύουν ότι αυτό το απόσπασμα θα εκπληρωθεί στο μέλλον, όχι κατά τη διάρκεια της τρέχουσας εποχής της εκκλησίας, αλλά κατά τη διάρκεια της Θλίψης. Βασικά, αυτό ισχύει επειδή το πλαίσιο υποστηρίζει μια μελλοντική εκπλήρωση, δεδομένου ότι η ομιλία του Χριστού δεν έχει ακόμη εκπληρωθεί.

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ «ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ»

 
Ενώ είναι αλήθεια ότι η λέξη «οικουμένη»  χρησιμοποιείται στην Καινή Διαθήκη για να αναφερθεί στην «Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του πρώτου αιώνα», βασική σημασία της είναι η «κατοικημένη γη». Ο κατοικημένος κόσμος θα μπορούσε να αναφερθεί στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία εάν υποστηριζόταν από το πλαίσιο (για παράδειγμα Λουκ.β:1) αφού για την ρωμαϊκή αλαζονεία δεν υπήρχε τίποτα σημαντικό έξω από την αυτοκρατορία τους. Ωστόσο, αυτή η λέξη νωρίτερα χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει τον ελληνικό πολιτιστικό κόσμο.

Δεδομένου ότι η βασική έννοια του «οικουμένη» είναι «κατοικημένος κόσμος», τότε το πεδίο εφαρμογής της σημασίας της έχει πολλαπλές δυνατότητες ανάλογα με που αναφέρεται. Αν τα συμφραζόμενα είναι Ρωμαϊκά, τότε θα σημαίνει τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία όπως στο Λουκ.β:1. Ωστόσο, αν η αναφορά είναι παγκόσμια, τότε πρέπει να συμπεριλάβει ολόκληρο τον κόσμο όπως στις Πράξ.ιζ:31: «διότι προσδιώρισεν ημέραν εν ή μέλλει να κρίνη την οικουμένην εν δικαιοσύνη, διά ανδρός τον οποίον διώρισε, και έδωκεν εις πάντας βεβαίωσιν περί τούτου, αναστήσας αυτόν εκ νεκρών». Σίγουρα αυτό μιλάει για ολόκληρη την υδρόγειο, δεδομένου ότι ούτε ένα άτομο δεν θα ξεφύγει από την κρίση του Θεού.

Έτσι, αν το Ματθ.κδ:24 εκπληρώθηκε το 70 μ.Χ. τότε θα έχει μια τοπική έννοια. Ωστόσο, αν θα εκπληρωθεί στο μέλλον, τότε έχει την έννοια ολόκληρου του κατοικημένου κόσμου σε κάποια μελλοντική ημερομηνία, η οποία θα περιλαμβάνει σαφώς πολύ περισσότερα από την παλιά Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΑΓΓΕΛΟ

Πιστεύω ότι το Αποκ.ιδ:6-7 είναι ένα παράλληλο απόσπασμα με το Ματθ.κδ:14. Και τα δύο μιλούν για παγκόσμιο ευαγγελισμό κατά τη διάρκεια της επταετούς Θλίψης, που οδηγεί στην Δεύτερη Έλευση του Χριστού στην Γη.

Λίγο πριν εκχυθούν οι φιάλες της κρίσης και αρχίσει το τελικό μεγάλο ολοκαύτωμα, και ακριβώς πριν από τις αυξανόμενες ωδίνες που οδηγούν στην Βασιλεία, ο Θεός θα παρουσιάσει υπερφυσικά το Ευαγγέλιο σε κάθε άνθρωπο στη γη. Θα στείλει έναν άγγελο με «ευαγγέλιον αιώνιον, διά να κηρύξη εις τους κατοικούντας επί της γης και εις παν έθνος και φυλήν και γλώσσαν και λαόν», λέγοντας: «Φοβήθητε τον Θεόν και δότε δόξαν εις αυτόν, διότι ήλθεν η ώρα της κρίσεως αυτού, και προσκυνήσατε τον ποιήσαντα τον ουρανόν και την γην και την θάλασσαν και τας πηγάς των υδάτων» (Αποκ.ιδ:6-7).

Είναι ενδιαφέρον, ότι και τα δύο αποσπάσματα αναφέρονται γύρω από τη μέση της θλίψης. Αυτό πιθανότατα θα συμβεί εκείνη τη στιγμή, επειδή το θηρίο θα απαιτήσει τον αριθμό-εξακόσια, εξήντα έξι-είτε στο δεξί χέρι ή το μέτωπο του κάθε ανθρώπου, προκειμένου να μπορεί να αγοράσει ή να πουλήσει (Αποκ.ιγ:16-18). Έτσι, είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι η μαρτυρία του Ευαγγελίου δίνεται σε κάθε άνθρωπο,  για να εμπιστευτεί τον Χριστό και να αρνηθεί να πάρει τον αριθμό. Εκτός από αυτό, ο τρίτος άγγελος ανακοινώνει ότι υπάρχουν συνέπειες για τη λήψη του αριθμού του θηρίου. «Όστις προσκυνεί το θηρίον και την εικόνα αυτού και λαμβάνει χάραγμα επί του μετώπου αυτού ή επί της χειρός αυτού, 10 και αυτός θέλει πίει εκ του οίνου του θυμού του Θεού του κεκερασμένου ακράτου εν τω ποτηρίω της οργής αυτού, και θέλει βασανισθή με πυρ και θείον ενώπιον των αγίων αγγέλων και ενώπιον του Αρνίου» (Αποκ.ιδ:9-11).

Φαίνεται ότι η περίοδος της Θλίψης θα είναι μια περίοδος μεγάλου ευαγγελισμού. Ο σκοπός του κηρύγματος του Ευαγγελίου κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Θλίψης είναι διττός: πρώτον, να δοθεί σε όλους τους ειλικρινείς αναζητητές της αλήθειας η ευκαιρία να αποδεχτούν τον Κύριο Ιησού Χριστό και την σωτηρία μέσω Αυτού. Δεύτερον, να προετοιμάσει την κρίση εκείνων που δεν θα δεχτούν την αγάπη της αλήθειας κι έτσι ο Θεός να είναι δίκαιος που θα φέρει πάνω τους τις φοβερές πληγές που αναφέρει η Αποκάλυψη.

ΜΕΤΑ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ

Νωρίτερα ο Ιησούς είπε, «πάντα ταύτα πρέπει να γείνωσιν, αλλά δεν είναι έτι το τέλος» (Ματθ.κδ:6). Τώρα λέει, ότι μετά το κήρυγμα του ευαγγελίου της βασιλείας σε ολόκληρο τον πλανήτη, «τότε θέλει ελθεί το τέλος».

Στο παρασκήνιο είναι η αναφορά της Π.Δ. όσον αφορά στην μεταστροφή των εθνών στον Γιάχβε, στα τέλη των καιρών (Ησαΐας β:2-4, με:20-22, μθ:6, νε:5, νς:6-8, Μιχαίας δ:1-3). Αυτή η μεταστροφή προαναγγέλλει το τέλος. Το τέλος που αναφέρεται εδώ δεν είναι το τέλος του τέλους. Σημαίνει το τέλος της εποχής της Θλίψης με την Δεύτερη Έλευση του Χριστού (Ματθ.κδ:27-31). Το τελικό τέλος θα συμβεί χίλια χρόνια αργότερα, καθώς η χιλιετής Βασιλεία του Χριστού φτάνει στο τέλος της.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Το Ματθ.κδ:14 είναι ένα μελλοντικό γεγονός, ότι το Ευαγγέλιο θα κηρυχθεί σε όλη την υδρόγειο, όπως περιγράφεται στην Αποκ.ιδ:6-7. Και τα δύο αποσπάσματα βρίσκονται σε πλαίσια που μας λένε ότι αυτός ο παγκόσμιος ευαγγελισμός θα πραγματοποιηθεί στα πρώτα 3 ½ χρόνια της επταετούς Θλίψης.

Ο ισχυρισμός του Ιησού στο κδ:14 δεν σημαίνει ότι όλοι οι λαοί θα μετανοήσουν, αλλά ότι δεν θα έρθει η Βασιλεία στην πληρότητά της μέχρι όλοι οι λαοί να έχουν την ευκαιρία να δεχτούν ή να απορρίψουν τον Βασιλιά που θα είναι ο κριτής τους (Ματθ.κε:31-32).