Πράξ.ιγ:4-52, Πράξ.ιδ:1-28
Α. ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ
Η Αντιόχεια ήταν το σημείο εκκίνησης του πρώτου, δεύτερου και τρίτου αποστολικού ταξιδιού του Παύλου.
Αφού ο Θεός είχε μιλήσει στην εκκλησία, ο Βαρνάβας και ο Σαούλ ξεκίνησαν για το πρώτο αποστολικό ταξίδι. Αποφάσισαν να πάρουν τον Ιωάννη Μάρκο μαζί τους, αλλά δεν έμεινε για πολύ. Πρέπει να σημειωθεί, ότι ξεκίνησαν σαν Βαρνάβας και Σαούλ. Όμως δεν πέρασε πολύς καιρός που ήταν Παύλος και Βαρνάβας. Μ’ άλλα λόγια ο Παύλος σύντομα έγινε ο αναγνωρισμένος αρχηγός.
Το όνομα του Σαούλ αλλάχτηκε σε Παύλος (Πράξ.ιγ:9). Το όνομα Παύλος σημαίνει «μικρός». Ίσως, ο ίδιος ο Παύλος υιοθέτησε αυτό το όνομα, εξαιτίας του πνεύματος της ταπείνωσης. Θεωρούσε τον εαυτό του σαν τον «πλέον ελάχιστον πάντων των αγίων» (Εφεσ.γ:8).
Ας δούμε σύντομα το πρώτο ιεραποστολικό ταξίδι:
1. Έφυγαν από την Αντιόχεια και κατέβηκαν από τον ποταμό Ορόντη στη Σελεύκεια.
2. Αποπλέοντας από τη Σελεύκεια διέσχισαν τον βραχίονα της Μεσογείου μέχρι την Κύπρο. Το νησί αυτό έχει μήκος 225 χλμ. και πλάτος 80 χλμ. Βρίσκεται 96.5 χλμ. δυτικά της Συρίας κι εκείνο τον καιρό ήταν πυκνά κατοικημένο. Εδώ κατοικούσε πρώτα ο Βαρνάβας.
3. Ο πρώτος σταθμός ήταν στην ανατολική ακτή, σ’ ένα μέρος που ονομαζόταν Σαλαμίνα, όπου βρήκαν μια Ιουδαϊκή συναγωγή.
4. Διασχίζοντας την Κύπρο από ανατολικά προς τα δυτικά και κηρύττοντας καθοδόν έφτασαν στην Πάφο, την πρωτεύουσα του νησιού. Εκεί διέμενε ο διοικητής της αποικίας. Η πόλη αυτή είχε ένα βωμό της Αφροδίτης, τον οποίο λάτρευαν οι άνθρωποι. Εδώ προσπάθησε ένας μάγος, ένας ψευδοπροφήτης των Ιουδαίων με το όνομα Βαριησούς (ο γιος του Ιησού) να αποτρέψει τον ανθύπατο του νησιού απ’ την πίστη, και χτυπήθηκε με τύφλωση από τον Παύλο. Ελύμας, ήταν τίτλος που σημαίνει σοφός ή έξοχος μάγος.
5. Φεύγοντας από την Κύπρο έπλευσαν βορειοδυτικά 273 χλμ. κι έφτασαν στην περιοχή της Παμφυλίας. Περνώντας το λιμάνι της Αττάλειας, αποβιβάστηκαν στην Πέργη 12 χλμ. από τη θάλασσα. Η πόλη αυτή ήταν τόπος λατρείας της Άρτεμης από τους Έλληνες. Εδώ ο Μάρκος Ιωάννης χωρίστηκε κι επέστρεψε.
6. Η Αντιόχεια στην Πισιδία ήταν ο επόμενος αγρός για δουλειά. Εδώ ο Παύλος κήρυξε στη συναγωγή, όπως αναφέρεται στη Γραφή. Ιδρύθηκε μια εκκλησία, αλλά η αδελφότητα είχε ξεφύγει με το να διώκει τους Ιουδαίους.
7. 100 χλμ. ανατολικά της Αντιόχειας υπήρχε μια μεγάλη πόλη, το Ικόνιο, όπου ο Παύλος κήρυξε στη συναγωγή. Πολλοί πίστεψαν, αλλά οι απόστολοι πάλι έπρεπε να φύγουν γρήγορα.
8. 29 χλμ. νοτιοδυτικά του Ικονίου ήταν η πόλη των Λύστρων. Ήταν μια πόλη προληπτικών απίστων, όπου θεράπευσε έναν άντρα ο οποίος ήταν εκ γενετής χωλός. Το θαύμα αυτό έκανε τους ανθρώπους να θέλουν να προσφέρουν θυσία στους δυο αποστόλους νομίζοντας ότι ήταν ο Δίας κι ο Ερμής. Μόλις είχαν καταφέρει να τους εμποδίσουν, όταν Ιουδαίοι από την Αντιόχεια και το Ικόνιο ήρθαν και ξεσήκωσαν το λαό εναντίον τους. Λιθοβόλησαν τον Παύλο, τον έσυραν έξω απ’ την πόλη και τον εγκατέλειψαν σχεδόν νεκρό.
9. Ο Παύλος κι ο Βαρνάβας πήγαν τώρα στην Δέρβη, 32 χλμ. μακριά, όπου κήρυξαν το ευαγγέλιο και πολλοί δέχτηκαν τον Κύριο. Τώρα ήταν αρκετά κοντά στο πέρασμα του βουνού Ταύρος, γνωστό σαν οι Πύλες της Κιλικίας κι έτσι θα επέστρεφαν πίσω εύκολα από μια σύντομη και ασφαλή διαδρομή. Προτίμησαν όμως να επιστρέψουν απ’ τον ίδιο δρόμο απ’ τον οποίο είχαν έρθει, σε πείσμα των εχθρών τους.
10.Επισκέφτηκαν ξανά τα Λύστρα, το Ικόνιο και την Αντιόχεια, στηρίζοντας τις εκκλησίες και ιδρύοντας νέες σε γειτονικές πόλεις. Στην Αττάλεια πήραν πλοίο και έπλευσαν βόρεια της Κύπρου στην Αντιόχεια της Συρίας. Η εκκλησία η οποία τους είχε αποστείλει τους επιφύλαξε θερμή υποδοχή.
Β. ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ.
1. Βαριησούς (Πράξ.ιγ:6-11)
Βαριησούς, ο ψευδοπροφήτης και μάγος, είναι τύπος του Εβραϊκού έθνους, αποστάτης, προσπαθεί να αποστρέψει κι άλλους απ’ το Χριστό. Ο Βαριησούς χτυπήθηκε με τύφλωση όπως ακριβώς ο Ισραήλ έχει πνευματικά τυφλωθεί (Ρωμ.ια:25). Η τύφλωση αυτή έγινε μόνο «κατά μέρος» (εδ.25). Αυτό επίσης μαρτυρεί τη μελλοντική αποκατάσταση του Ισραήλ, γιατί αυτό συνέβη μόνο κατά μέρος.
2. Ιωάννης Μάρκος (Πράξ.ιγ:13)
Ο Ιωάννης Μάρκος ήταν ο ανιψιός του Βαρνάβα (Κολ.δ:10). Συνόδευε τον Παύλο και Βαρνάβα κατά το πρώτο τους αποστολικό ταξίδι μέχρι την Πέργη. Προφανώς τότε είχε αρκετή ταλαιπωρία και διωγμό και γι’ αυτό επέστρεψε. Η περίπτωση του Ιωάννη Μάρκου έγινε η αιτία να χωριστούν οι απόστολοι όταν άρχισαν το δεύτερο ταξίδι. Ο Βαρνάβας ήταν αποφασισμένος να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στον Ιωάννη Μάρκο. Η αντιπαλότητα αυτή αποκάλυψε πολλά σχετικά με το χαρακτήρα τόσο του Παύλου όσο και του Βαρνάβα. Στην περίπτωση αυτή ο Βαρνάβας αποδείχτηκε σωστός, καθότι ο Ιωάννης Μάρκος εξελίχτηκε σ’ ένα τέλειο υπηρέτη του ευαγγελίου πράγμα το οποίο ομολόγησε και ο ίδιος ο Παύλος: «Τον Μάρκον παραλαβών φέρε μετά σου διότι μοι είναι χρήσιμος εις την διακονίαν» (Β’ Τιμόθ. δ:11).
Ο Κύριος έκρινε άξιο το Μάρκο να γράψει το δεύτερο ευαγγέλιο της Καινής Διαθήκης. Αυτό πρέπει να μας διδάξει υπομονή και κατανόηση μ’ αυτούς που πέφτουν καθώς και το να είμαστε πρόθυμοι να δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία ν’ αποδείξουν τον καλό τους εαυτό.
3. Ο λιθοβολισμός του Παύλου (Πράξ.ιδ:19)
Αναμφισβήτητα ο Παύλος στην πραγματικότητα πέθανε στην κατάσταση εκείνη και για σύντομο χρονικό διάστημα μεταφέρθηκε στον Παράδεισο. Μάλλον, ο Παύλος αναφερόταν στην εμπειρία αυτή όταν έγραψε στους Κορινθίους (Β’ Κορ.ιβ:1-5). Όταν είπε ότι γνώριζε έναν άνθρωπο είτε εντός του σώματος, είτε εκτός του σώματος, έγραφε για τον εαυτό του.