Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Παρασκευή 15 Μαΐου 2020

ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

Πράξ.ιε:36-41,  Πράξ.ις,  Πράξ.ιζ,  Πράξ.ιη:1-22

 

Α.   ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ

Όταν οι απόστολοι γύρισαν στην Αντιόχεια, αφού είχαν παρακολουθήσει την πρώτη σύνοδο στην Ιερουσαλήμ, συνοδευόταν από δυο προφήτες, τον Ιούδα και τον Σίλα. Μερικές μέρες μετά την άφιξη τους, ο Παύλος είπε στο Βαρνάβα, «Ας επιστρέψωμεν τώρα και ας επισκεφθώμεν τους αδελφούς ημών κατά πάσαν πόλιν, εν αις εκηρύξαμεν τον λόγον του Κυρίου, πως έχουσι». Εξαιτίας της διαφωνίας τους για τον Ιωάννη Μάρκο, χωρίστηκαν. Ο Βαρνάβας πήρε τον ανιψιό του και πήγε στην Κύπρο. Ο Παύλος διάλεξε το Σίλα σαν σύντροφο του και αργότερα τον ακολούθησαν ο Τιμόθεος και ο Λουκάς.

Πρέπει να ιχνογραφήσουμε σύντομα το δρομολόγιο που έκανε ο Παύλος και οι σύντροφοί του κατά το δεύτερο αυτό ταξίδι:

1.   Ξεκινώντας από την Αντιόχεια, ο Παύλος και ο Σίλας ταξίδεψαν διαμέσου της Συρίας επισκεπτόμενοι τις εκκλησίες (Πράξ.ιε:41). Μετά πήγαν στην επαρχία της Κιλικίας, τη γενέτειρα του Παύλου. Ξαναεπισκεύτηκαν τη Δέρβη (Πράξ.ις:1).

2.   Στα Λύστρα, όπου προηγουμένως είχε λιθοβοληθεί ο Παύλος, ίδρυσε μια εκκλησία, και τον ακολούθησε ο ισόβιος σύντροφος του, Τιμόθεος (Πράξ.ις:1-4).  

3.   Επισκέφτηκαν τις εκκλησίες του Ικονίου και της Αντιόχειας κι από κει πήγαν Νότια προς τη Γαλατία. Καθοδόν θέλησαν να στρίψουν αριστερά και να κηρύξουν στην Ασία, αλλά το Άγιο Πνεύμα τους εμπόδισε (Πράξ.ις:6). Μετά θέλησαν να πάνε προς μια διαφορετική κατεύθυνση και να κηρύξουν στην Βιθυνία, αλλά το Πνεύμα δεν τους το επέτρεψε (Πράξ.ις:7). Δεν υπήρχε άλλη εκλογή από το να συνεχίσουν στην ίδια κατεύθυνση μέχρι που έφτασαν στο τέλος της διαδρομής, στην Τρωάδα, την αρχαία πόλη του Τρώα.

4.   Στην Τρωάδα ο Παύλος ίδρυσε μια εκκλησία και συναντήθηκε με το Λουκά, τον συγγραφέα των Πράξεων των Αποστόλων.  Εδώ είδε σε όραμα έναν άντρα Μακεδόνα, ο οποίος έλεγε, «Διάβα εις Μακεδονίαν, και βοήθησον ημάς».

5.   Αμέσως ο Παύλος και οι ακόλουθοι του αποπλεύσαν προς τη Μακεδονία. Ήταν η πρώτη φορά που κηρύχτηκε το Ευαγγέλιο στην Ευρώπη.

6.   Στους Φιλίππους βαπτίστηκε η πρώτη Ευρωπαία πιστή, η Λυδία. Εκεί ελευθερώθηκαν θαυμαστά από τη φυλακή ο Παύλος και ο Σίλας, αφού πρώτα είχαν μαστιγωθεί και φυλακιστεί.  

7.   Αφού δεν βρήκε καμία Ιουδαϊκή συναγωγή στην Αμφίπολη ο Παύλος ταξίδεψε δυτικά έχοντας μείνει μόνο μια μέρα.  

8.   65 χλμ. μακριά, στη Θεσσαλονίκη, υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός Ιουδαίων και μια συναγωγή, όπου ο Παύλος κήρυξε τρία Σάββατα. Αργότερα έγραψε δυο επιστολές στην εκκλησία, την οποία ίδρυσε εκεί. Οι Ιουδαίοι υποκίνησαν οχλαγωγία και οι αδελφοί αναγκάστηκαν να διαφύγουν τη νύχτα.

9.   Στη Βέροια ο Παύλος βρήκε ανθρώπους πεινασμένους για την αλήθεια. Πολλοί απ’ αυτούς πίστεψαν στο μήνυμα του ευαγγελίου. «Οι Βεροιείς» έγιναν γνωστοί παντού σαν ειλικρινείς μελετητές της Βίβλου. Οι Ιουδαίοι της Θεσσαλονίκης το έμαθαν και ήρθαν στη Βέροια ώστε να ξεσηκώσουν το λαό εναντίον των αποστόλων. Οι αδελφοί έστειλαν τον Παύλο στην Αθήνα, αλλά ο Σίλας κι ο Τιμόθεος έμειναν στη Βέροια για λίγο ακόμη.

10. Η Αθήνα ήταν μια απ’ τις πιο φημισμένες πόλεις του αρχαίου κόσμου. Εκεί κήρυξε ο Παύλος στον Άρειο Πάγο. Δεν φαίνεται να ιδρύθηκε κάποια εκκλησία εκείνο τον καιρό, παρόλο που μερικοί πίστεψαν.

11.Στην Κόρινθο ο Παύλος ξανασυναντήθηκε με το Λουκά και τον Τιμόθεο, όπου για ενάμιση χρόνο κήρυξε το λόγο με παρρησία. Όσο παρέμεινε εκεί, ασχολήθηκε με το επάγγελμα του, σαν σκηνοποιός. Συνάντησε τον Ακύλα και τη γυναίκα του Πρίσκιλλα, οι οποίοι επίσης ήταν σκηνοποιοί. Επειδή ήταν ομότεχνοι, ο Παύλος έμεινε στο σπίτι τους.  

12.Στις Κεχρεαίς ο Παύλος επιβιβάστηκε για το ταξίδι της επιστροφής. Αφού διέσχισαν το Αιγαίο, ένα ταξίδι 400 χλμ., έφτασαν στην Έφεσο. Ο Παύλος έμεινε μόνο λίγο και μετά απέπλευσε για το «σπίτι» του. Ο Ακύλας και η Πρίσκιλλα είχαν συνοδέψει τον Παύλο από την Κόρινθο, αλλά παρέμειναν στην Έφεσο, ενώ οι απόστολοι συνέχισαν για το «σπίτι» τους.  

13.Ο Παύλος έφτασε στην Καισάρεια αφού είχε πλεύσει κάπου 966 χλμ. Στη συνέχεια πήγε στην Ιερουσαλήμ και μετά στην Αντιόχεια.

 

Β.   ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

1.  Το Μακεδονικό κάλεσμα (Πράξ.ις:6-11)

Ο Παύλος έλαβε το κάλεσμα για τη Μακεδονία στην Τρωάδα όταν είδε σε όραση ένα άνδρα από τη Μακεδονία, που έλεγε, «Διάβα εις Μακεδονίαν, και βοήθησον ημάς». Η Τρωάδα ήταν λιμάνι και βρισκόταν στην άκρη του δρόμου. Ο Παύλος δεν μπορούσε να προχωρήσει περισσότερο απ’ την ξηρά. 

Το αξιοσημείωτο ως προς την σχέση του Κυρίου με τον Παύλο ήταν ότι πρωτύτερα ο Παύλος είχε προσπαθήσει να στρίψει αριστερά και έπειτα δεξιά, αλλά κάθε φορά τον έλεγχε το Άγιο Πνεύμα.  Δεν υπήρχε άλλη εκλογή, από το να συνεχίσει στην ίδια κατεύθυνση μέχρι, που έφτασε στο τέλος του δρόμου (Πράξ.ις:6-7). Το θέλημα του Θεού δεν είχε ξεκαθαριστεί μέχρι το σημείο που έπρεπε να το μάθει.

Αυτό κρύβει ένα μεγάλο μάθημα για όλους εμάς. Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ελεγχθούμε από το Άγιο Πνεύμα και πρόθυμοι να εμπιστευτούμε το Θεό να μας αποκαλύψει το θέλημά Του, όταν πρέπει να το μάθουμε. Δεν πρέπει να προσπαθούμε να διερευνήσουμε το μέλλον, αλλά να είμαστε πρόθυμοι να οδηγούμαστε μέρα με τη μέρα.

2.  Οι Βεροιείς (Πράξ.ιζ:10-13).

Η ιστορία του Παύλου και του Σίλα στη Βέροια μας διδάσκει τη μεγάλη σπουδαιότητα του να είμαστε σπουδαστές της Βίβλου - ερευνητές της Βίβλου. Οι Βεροιείς αποκαλούνταν ευγενείς και αξιότιμοι.

Είναι σίγουρα ένα ευγενές προσόν να ερευνάς τη Γραφή και να αποδεικνύεις το κάθε τι μέσα απ’ το λόγο του Θεού.  

3.  Κόρινθος (Πράξ.ιη:1-17).

Η Κόρινθος βρισκόταν στην συμβολή σημαντικών χερσαίων δρόμων βορά και νότου και θαλάσσιων δρόμων ανατολής και δύσης. Είχε καταστραφεί από τους Ρωμαίους, αλλά ο Ιούλιος Καίσαρας την είχε αποκαταστήσει το 46 π.Χ. Έγινε πρωτεύουσα της Αχαΐας το 27 π.Χ. Ήταν πασίγνωστη για τη μεγάλη ανηθικότητά της.

Ο Παύλος έφτασε στην Κόρινθο αποθαρρημένος. Η διακονία του δεν είχε τύχει καλής υποδοχής στην Ευρώπη. Εδώ αναγκάστηκε να εργαστεί σαν σκηνοποιός. Συνάντησε τον Ακύλα και την Πρίσκιλλα, δύο Ιουδαίους, οι οποίοι είχαν εκδιωχθεί από τη Ρώμη σύμφωνα με το διάταγμα του Κλαύδιου το 49 μ.Χ. Όμως πήρε θάρρος όταν συναντήθηκε με τους φίλους του, Σίλα και Τιμόθεο, οι οποίοι του έφεραν καλά νέα από την Θεσσαλονίκη καθώς και υλική βοήθεια. Επίσης εμφανίστηκε σ’ αυτόν ο Κύριος σ’ ένα όραμα τη νύχτα και τον διαβεβαίωσε, ότι έπρεπε να μείνει στην Κόρινθο και να συνεχίσει την διακονία του. Ο Παύλος συνέχισε να κηρύττει στην Κόρινθο για ένα χρόνο και έξι μήνες.

Εκεί κέρδισε τον Κρίσπο τον αρχισυνάγωγο, και τον Ιούστο, έναν εθνικό ο οποίος έμενε δίπλα στη συναγωγή. Η στάση του Γάλλιου, του Ρωμαίου ανθύπατου, είναι αξιοσημείωτη. Αρνήθηκε να κρίνει θρησκευτικά θέματα.