Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Σάββατο 30 Μαΐου 2020

Τι πρέπει να κάνει ένας Χριστιανός όταν ακούει μια ψευδοδιδασκαλία;



Σύμφωνα με την Βίβλο, όλοι οι πιστοί έχουν την ευθύνη να αποφεύγουν τους ψευδοδιδασκάλους και την ψευδοδιδασκαλία, ενώ οι ποιμένες και οι δάσκαλοι έχουν μια πρόσθετη ευθύνη να επισημάνουν την ψευδοδιδασκαλία στους αδελφούς:

Α’ Τιμ.δ:6 Ταύτα συμβουλεύων εις τους αδελφούς, θέλεις είσθαι καλός διάκονος του Ιησού Χριστού, εντρεφόμενος εν τοις λόγοις της πίστεως και της καλής διδασκαλίας, την οποίαν παρηκολούθησας.


Β’ Τιμ.β:14 Ταύτα υπενθύμιζε, διαμαρτυρόμενος ενώπιον του Κυρίου να μη λογομαχώσι, το οποίον δεν είναι εις ουδέν χρήσιμον, αλλά φέρει καταστροφήν των ακουόντων.

Β’ Τιμ.γ:1-5 Γίνωσκε δε τούτο, ότι εν ταις εσχάταις ημέραις θέλουσιν ελθεί καιροί κακοί· διότι θέλουσιν είσθαι οι άνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, αλαζόνες, υπερήφανοι, βλάσφημοι, απειθείς εις τους γονείς, αχάριστοι, ανόσιοι, άσπλαγχνοι, αδιάλλακτοι, συκοφάνται, ακρατείς, ανήμεροι, αφιλάγαθοι, προδόται, προπετείς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μάλλον παρά φιλόθεοι, έχοντες μεν μορφήν ευσεβείας, ηρνημένοι δε την δύναμιν αυτής. Και τούτους φεύγε.

Τίτ.γ:8-11 Πιστός ο λόγος, και θέλω ταύτα να διαβεβαιοίς, διά να φροντίζωσιν οι πιστεύσαντες εις τον Θεόν να προΐστανται καλών έργων. Ταύτα είναι τα καλά και ωφέλιμα εις τους ανθρώπους· μωράς δε φιλονεικίας και γενεαλογίας και έριδας και μάχας νομικάς φεύγε, διότι είναι ανωφελείς και μάταιαι. Αιρετικόν άνθρωπον μετά μίαν και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού, εξεύρων ότι διεφθάρη ο τοιούτος και αμαρτάνει, ων αυτοκατάκριτος.

Η επαναλαμβανόμενη συμβουλή της Αγίας Γραφής είναι να αποφεύγουμε τους ψευδοδιδάσκαλους, επισημαίνοντας τα λάθη τους στους άλλους και να αναζητάμε καλύτερα πράγματα.

Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία απαίτηση να αμφισβητήσουμε προσωπικά ή να διορθώσουμε ένα ψευδοδιδάσκαλο, ούτε είμαστε επιφορτισμένοι με την προσπάθεια να τους απομακρύνουμε από την θέση τους ή να πείσουμε άλλους να το κάνουν. Αν και μπορεί να είναι σκόπιμο να αντιδράσεις μέσω κάποιας νόμιμης διαδικασίας, η γενική βιβλική συμβουλή είναι απλά να απομακρυνόμαστε από την ψευδοδιδασκαλία, επισημαίνοντάς την στους άλλους. Μοιραστείτε τις ανησυχίες σας με τους φίλους σας, αλλά να το κάνετε με αγάπη.

Πώς αποφεύγει η εκκλησία τους ψευδοπροφήτες;

Η Βίβλος προειδοποιεί για ψευδαποστόλους και ψευδοπροφήτες. Αλλά τι κάνει η εκκλησία για να τους διορθώσει, αν χρειαστεί, και από ποιον;

Η Αγία Γραφή προειδοποιεί επανειλημμένα την εκκλησία να είναι σε επιφυλακή κατά των ψευδοδιδασκάλων, οι οποίοι επιδιώκουν να τραβήξουν τους πιστούς μακριά από την αλήθεια του λόγου του Θεού και να ακολουθήσουν μύθους και ψευδοδιδασκαλίες που φέρνουν την καταστροφή. Όπως ο Παύλος προειδοποιεί:

Α’ Τιμ.α:3-7 Καθώς σε παρεκάλεσα απερχόμενος εις Μακεδονίαν, να προσμείνης εν Εφέσω, διά να παραγγείλης εις τινάς να μη ετεροδιδασκαλώσι μηδέ να προσέχωσιν εις μύθους και γενεαλογίας απεράντους, αίτινες προξενούσι φιλονεικίας μάλλον παρά την εις την πίστιν οικοδομήν του Θεού, ούτω πράττε· το δε τέλος της παραγγελίας είναι αγάπη εκ καθαράς καρδίας και συνειδήσεως αγαθής και πίστεως ανυποκρίτου, από των οποίων αποπλανηθέντες τινές εξετράπησαν εις ματαιολογίαν. Θέλοντες να ήναι νομοδιδάσκαλοι, ενώ δεν νοούσιν ούτε όσα λέγουσιν ούτε περί τίνων διϊσχυρίζονται.

Α’ Τιμ.ς:3-5 Εάν τις ετεροδιδασκαλή και δεν ακολουθή τους υγιαίνοντας λόγους του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και την διδασκαλίαν την κατ' ευσέβειαν, είναι τετυφωμένος και δεν εξεύρει ουδέν, αλλά νοσεί περί συζητήσεις και λογομαχίας, εκ των οποίων προέρχεται φθόνος, έρις, βλασφημίαι, υπόνοιαι πονηραί, μάταιαι συνδιαλέξεις ανθρώπων διεφθαρμένων τον νούν και απεστερημένων της αληθείας, νομιζόντων την ευσέβειαν ότι είναι πλουτισμός. Απομακρύνου από των τοιούτων.

Ο Παύλος μας προειδοποιεί να είμαστε επιφυλακτικοί με εκείνους που υποστηρίζουν ένα «διαφορετικό» δόγμα. Αυτό βέβαια θέτει το ερώτημα, διαφορετικό από τι; Η απάντηση είναι διαφορετικό από αυτό που μας δόθηκε στον λόγο του Θεού. Η τελική δοκιμασία για το αν μια συγκεκριμένη διδασκαλία είναι σωστή ή λάθος είναι αν συμφωνεί με την Αγία Γραφή ή όχι. Πρέπει να συγκρίνουμε αυτά που μας λένε με την Βίβλο – έτσι καθοδηγεί, διορθώνει και φυλάει την εκκλησία Του ο Κύριος. Ο Παύλος μας λέει το εξής:

Β’ Τιμ.γ:16,17 Όλη η γραφή είναι θεόπνευστος και ωφέλιμος προς διδασκαλίαν, προς έλεγχον, προς επανόρθωσιν, προς εκπαίδευσιν την μετά της δικαιοσύνης, διά να ήναι τέλειος ο άνθρωπος του Θεού, ητοιμασμένος εις παν έργον αγαθόν

Ο λόγος του Θεού θα μας διδάξει, θα μας διορθώσει και θα μας εκπαιδεύσει με χρηστότητα όπως λέει ο Παύλος. Έτσι, γνωρίζοντας τη Βίβλο μας, θα προστατευτούμε από την ψευδοδιδασκαλία, και το καλύτερο παράδειγμα αυτής της αρχής βρίσκεται στην απάντηση των Βεροιέων στο κήρυγμα του Παύλου:

Πράξ.ιζ:10,11 Οι δε αδελφοί ευθύς διά της νυκτός εξέπεμψαν τον τε Παύλον και τον Σίλαν εις Βέροιαν, οίτινες ελθόντες υπήγον εις την συναγωγήν των Ιουδαίων. Ούτοι δε ήσαν ευγενέστεροι παρά τους εν Θεσσαλονίκη, καθότι εδέχθησαν τον λόγον μετά πάσης προθυμίας, εξετάζοντες καθ' ημέραν τας γραφάς αν ούτως έχωσι ταύτα.

Παρατηρήστε ότι η Αγία Γραφή επαινεί τους Βεροιείς για την προθυμία τους να ελέγξουν ξανά την διδασκαλία του Παύλου με στις Γραφές, μια εξαιρετική πρακτική που όλοι οι Χριστιανοί πρέπει να ακολουθούν. Καθώς ακούμε μια διδασκαλία, πρέπει να την συγκρίνουμε με αυτό που βρίσκουμε στη Βίβλο και με αυτόν τον τρόπο αποφεύγουμε την ψευδοδιδασκαλία και διορθωνόμαστε από τον Κύριο.

Η μία και μοναδική μέθοδος που δίνει ο Κύριος στην εκκλησία Του για την αποφυγή ψευδοδιδασκάλων και για τη διατήρηση ενός υπάκουου βαδίσματος μαζί Του, είναι να γνωρίζει τον λόγο του Θεού. Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει η εκκλησία για να ζήσει μια ευσεβή ζωή βρίσκονται στην Βίβλο. Ο Πέτρος λέει:

Β’ Πέτρ.α:2-4 χάρις και ειρήνη πληθυνθείη εις εσάς διά της επιγνώσεως του Θεού και του Ιησού του Κυρίου ημών. Καθώς η θεία δύναμις αυτού εχάρισεν εις ημάς πάντα τα προς ζωήν και ευσέβειαν διά της επιγνώσεως του καλέσαντος ημάς διά της δόξης αυτού και αρετής, διά των οποίων εδωρήθησαν εις ημάς αι μέγισται και τίμιαι επαγγελίαι, ίνα διά τούτων γείνητε κοινωνοί θείας φύσεως, αποφυγόντες την εν τω κόσμω υπάρχουσαν διά της επιθυμίας διαφθοράν.