Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

Ο γάμος είναι σχέση συντροφικότητας ή πατριαρχία;



Είναι πολύ συνηθισμένο στην σύγχρονη εποχή να αναφέρεται κάποιος στην σύζυγό του σαν «σύντροφος».


Από το λεξικό Σταματάκου

Αλλά συχνά, η λέξη «σύντροφος» παίρνει την έννοια της «συνεργασίας μεταξύ ίσων», όπως δύο άνθρωποι έχουν μαζί μια επιχείρηση. Πρέπει να συμφωνούν σε όλες τις αποφάσεις και αν όχι, στη συνέχεια να πάνε στο δικαστήριο για να διευθετήσουν τις διαφορές τους.  Αυτή η ιδέα του γάμου, ότι είναι μια «εταιρική σχέση μεταξύ ίσων» δεν έχει καμία Βιβλική υποστήριξη.


Α’ Πέτρ.γ:7 Οι άνδρες ομοίως, συνοικείτε με τας γυναίκάς σας εν φρονήσει, αποδίδοντες τιμήν εις το γυναικείον γένος ως εις σκεύος ασθενέστερον, και ως εις συγκληρονόμους της χάριτος της ζωής, διά να μη εμποδίζωνται αι προσευχαί σας.

Εδώ δεν λέει ότι η γυναίκα είναι ασθενέστερος «σύντροφος ή συνεργάτης» αλλά «σκεύος».

Η λέξη «σκεύος» αναφέρεται στο σώμα της, συμπεριλαμβανομένης της συναισθηματικής της κατάστασης. Τα συναισθήματα μιας γυναίκας μπορεί να είναι μερικές φορές το μεγαλύτερο προσόν της, και άλλες φορές ο μεγαλύτερος εχθρός της. Ένας άντρας πρέπει να έχει σοφία όταν ακούει τη γυναίκα του, για να μπορέσει να κατανοήσει τις ιδέες της. Είναι επίσης πιο αδύναμη σωματικά, αλλά ένας άντρας ποτέ δεν πρέπει να αντιμετωπίζει τη σύζυγό του με ασέβεια, επειδή είναι πιο αδύνατο σκεύος. Αντίθετα, πρέπει να την τιμά για την θέση που της έχει δώσει ο Θεός σαν σύζυγό του και μητέρα των παιδιών του.

Αυτό το απόσπασμα, δεν διδάσκει την ισότητα στο γάμο, διδάσκει ότι ο άντρας και η γυναίκα είναι ίσοι κληρονόμοι της χάρης του Θεού. Οι άνδρες δεν παίρνουν περισσότερη χάρη από τις γυναίκες, ούτε οι γυναίκες παίρνουν περισσότερη χάρη από τους άνδρες. Ο Θεός μας αγαπά εξίσου, και ο Ιησούς Χριστός πέθανε και για τους άντρες και για τις γυναίκες το ίδιο. Σαν ψυχές, άνδρες και γυναίκες είναι εντελώς ίσες.

Τα σκεύη μας ωστόσο – δεν είναι ίσα. Ακριβώς όπως η γυναίκα είναι το «ασθενέστερο σκεύος», ο άντρας είναι το ισχυρότερο σκεύος.

Αντί να είναι μια ισότιμη εταιρική σχέση, ο γάμος είναι στην πραγματικότητα μια ιεραρχία που αντανακλά το σχέδιο του Θεού στη δημιουργία. Σ’ αυτό το εδάφιο στην Α’ Πέτρου, λίγο πριν ο Θεός μιλήσει στους συζύγους σχετικά με την σωστή μεταχείριση των συζύγων τους, μιλάει σχετικά με τη συμπεριφορά που περιμένει από αυτές προς τους συζύγους τους:

Α’ Πέτρ.γ:1-7 Ομοίως αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας υμών, ίνα και εάν τινές απειθώσιν εις τον λόγον, κερδηθώσιν άνευ του λόγου διά της διαγωγής των γυναικών, αφού ίδωσι την μετά φόβου καθαράν διαγωγήν σας. Των οποίων ο στολισμός ας ήναι ουχί ο εξωτερικός, ο του πλέγματος των τριχών και της περιθέσεως των χρυσίων ή της ενδύσεως των ιματίων, αλλ' ο κρυπτός άνθρωπος της καρδίας, κεκοσμημένος με την αφθαρσίαν του πράου και ησυχίου πνεύματος, το οποίον ενώπιον του Θεού είναι πολύτιμον. Διότι ούτω ποτέ και αι άγιαι γυναίκες αι ελπίζουσαι επί τον Θεόν εστόλιζον εαυτάς, υποτασσόμεναι εις τους άνδρας αυτών, καθώς η Σάρρα υπήκουσεν εις τον Αβραάμ, καλούσα αυτόν κύριον· της οποίας σεις εγεννήθητε τέκνα, αγαθοποιούσαι και μη φοβούμεναι μηδεμίαν πτόησιν. Οι άνδρες ομοίως, συνοικείτε με τας γυναίκάς σας εν φρονήσει, αποδίδοντες τιμήν εις το γυναικείον γένος ως εις σκεύος ασθενέστερον, και ως εις συγκληρονόμους της χάριτος της ζωής, διά να μη εμποδίζωνται αι προσευχαί σας.

Μια γυναίκα πρέπει να «υποτάσσεται» στον άντρα της και να έχει ένα «πράο και ησύχιο πνεύμα». Πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Σάρας που υπάκουσε τον σύζυγό της και τον αποκαλούσε «κύριο». Αυτό δεν απεικονίζει «συνεργασία μεταξύ ίσων», αλλά μάλλον ένα αρχηγό και ένα ακόλουθο, μια ιεραρχία.

Αλλά προφανώς αυτό δεν είναι μια συνηθισμένη ιεραρχία, επειδή είναι μια σχέση που βασίζεται στην αγάπη. Η Εφες.ε μας δείχνει όμορφα πως ο γάμος είναι μια ιεραρχική σχέση που πρέπει να είναι βυθισμένη στην αγάπη:

Εφεσ.ε:22-33 Αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας σας ως εις τον Κύριον, διότι ο ανήρ είναι κεφαλή της γυναικός, καθώς και ο Χριστός κεφαλή της εκκλησίας, και αυτός είναι σωτήρ του σώματος. Αλλά καθώς η εκκλησία υποτάσσεται εις τον Χριστόν, ούτω και αι γυναίκες ας υποτάσσωνται εις τους άνδρας αυτών κατά πάντα. Οι άνδρες, αγαπάτε τας γυναίκάς σας, καθώς και ο Χριστός ηγάπησε την εκκλησίαν και παρέδωκεν εαυτόν υπέρ αυτής, διά να αγιάση αυτήν, καθαρίσας με το λουτρόν του ύδατος διά του λόγου, διά να παραστήση αυτήν εις εαυτόν ένδοξον εκκλησίαν, μη έχουσαν κηλίδα ή ρυτίδα ή τι των τοιούτων, αλλά διά να ήναι αγία και άμωμος. Ούτω χρεωστούσιν οι άνδρες να αγαπώσι τας εαυτών γυναίκας ως τα εαυτών σώματα. Όστις αγαπά την εαυτού γυναίκα εαυτόν αγαπά· διότι ουδείς εμίσησέ ποτέ την εαυτού σάρκα, αλλ' εκτρέφει και περιθάλπει αυτήν, καθώς και ο Κύριος την εκκλησίαν· επειδή μέλη είμεθα του σώματος αυτού, εκ της σαρκός αυτού και εκ των οστέων αυτού. Διά τούτο θέλει αφήσει ο άνθρωπος τον πατέρα αυτού και την μητέρα και θέλει προσκολληθή εις την γυναίκα αυτού, και θέλουσιν είσθαι οι δύο εις σάρκα μίαν. Το μυστήριον τούτο είναι μέγα, εγώ δε λέγω τούτο περί Χριστού και περί της εκκλησίας. Πλην και σεις οι καθ' ένα έκαστος την εαυτού γυναίκα ούτως ας αγαπά ως εαυτόν, η δε γυνή ας σέβηται τον άνδρα.

Έτσι και πάλι, μπορούμε να δούμε την σαφή διδασκαλία ότι ο σύζυγος είναι η κεφαλή της συζύγου. Ο Θεός δημιούργησε μια όμορφη εικόνα στο γάμο, της σχέσης μεταξύ Αυτού και του λαού Του. Ο άντρας συμβολίζει τον Θεό στον γάμο και η γυναίκα συμβολίζει το λαό του Θεού. Ο άντρας καλείται να οδηγήσει τη σύζυγό του, όπως ο Χριστός οδηγεί την εκκλησία και η γυναίκα καλείται να υποτάσσεται στον άντρα της, όπως υποτάσσεται η εκκλησία στον Χριστό.

Οι γραφές είναι σαφείς – ο γάμος είναι μια πατριαρχία (οδηγεί το αρσενικό), δεν είναι μια εταιρική σχέση.

Αν ο γάμος μπορούσε να συγκριθεί με κάτι, πιστεύω μια αθλητική ομάδα θα είναι μια πολύ καλή σύγκριση. Ο σύζυγος και πατέρας είναι ο προπονητής, η σύζυγος και μητέρα είναι ο αρχηγός της ομάδας. Ο προπονητής ορίζει την πολιτική του παιχνιδιού και ο αρχηγός της ομάδας μεταφέρει αυτή την πολιτική στο γήπεδο (σπίτι) στους άλλους παίκτες (τα παιδιά). Ακριβώς όπως ο αρχηγός της ομάδας έχει εξουσία πάνω στους άλλους παίκτες, έτσι και στην μητέρα έχει ανατεθεί από τον πατέρα να έχει εξουσία πάνω στα παιδιά. Ακριβώς όπως ο αρχηγός της ομάδας μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις του προπονητή του, έτσι και η γυναίκα και μητέρα θα πρέπει να είναι σε θέση να επηρεάζει τις αποφάσεις του προπονητή της (του συζύγου της).