Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020

Η προέλευση της έννοιας «Αρπαγή πριν από την Θλίψη».


 Είναι ανθρώπινη ή Βιβλική διδασκαλία;

 

«Η Αρπαγή πριν από την Θλίψη είναι μία τελευταία ιδέα που είναι πολύ νέα για να είναι αλήθεια». Αυτό είναι το πιο κοινό επιχείρημα που συναντά κανείς, ενάντια στην έννοια της Αρπαγής της Εκκλησίας πριν από την έναρξη της Θλίψης.

Υπάρχουν πολλά προβλήματα με αυτό το επιχείρημα. Το πρώτο είναι ότι αγνοεί το γεγονός που η Αγία Γραφή διδάσκει, ότι οι προφητείες του τέλους δεν θα γίνουν κατανοητές μέχρι να έρθει η ώρα που τα προβλεπόμενα γεγονότα θα αρχίσουν να συμβαίνουν.

Όταν δόθηκαν στον προφήτη Δανιήλ κάποιες συγκεκριμένες προφητείες για τους έσχατους καιρούς, παραπονέθηκε στον Κύριο ότι δεν τις καταλάβαινε. Ο Κύριος απάντησε με αυτά τα λόγια: «Ύπαγε, Δανιήλ· διότι οι λόγοι είναι κεκλεισμένοι και εσφραγισμένοι έως του εσχάτου καιρού» (Δαν.ιβ:9). Στον Ιερεμία είχε ειπωθεί το ίδιο πράγμα από τον Κύριο σε δύο περιπτώσεις (Ιερ.κγ:20 και λ:24).

 

Περιμένοντας τα γεγονότα

Υπάρχουν πολλές προφητείες του τέλους, που δεν μπορεί να γίνουν κατανοητές χώρια από τις ιστορικές ή τεχνολογικές εξελίξεις. Για παράδειγμα, όλες οι προφητείες του καιρού του τέλους, περιστρέφονται γύρω από το κράτος του Ισραήλ. Αυτές οι προφητείες δεν ήταν πλήρως κατανοητές πριν από την αποκατάσταση του κράτους του Ισραήλ τον Μάιο του 1948. Σκεφτείτε το για μια στιγμή - πώς θα μπορούσε κανείς το 1900 να κατανοήσει την προφητεία στο Ιεζ.λη ότι η Ρωσία θα εισβάλει στο Ισραήλ στους έσχατους καιρούς; Το Ισραήλ δεν υπήρχε, ούτε υπήρχε καμία προοπτική να υπάρξει ποτέ ξανά. Και η Ρωσία ήταν μια ειρηνική χριστιανική ορθόδοξη χώρα.

Εν ολίγοις, η Αγία Γραφή διδάσκει σαφώς ότι η κατανόηση της προφητείας των καιρών του τέλους θα είναι προοδευτικής φύσης. Θα καταλάβουμε περισσότερα από τις προφητείες, όσο πιο κοντά φτάνουμε στον καιρό της εκπλήρωσής τους.

 

Περιμένοντας την σωστή ερμηνεία

Από αυτή την άποψη, ο λόγος που η έννοια της Αρπαγής πριν από την θλίψη καθυστέρησε να τελειοποιηθεί μέχρι τον 19ο αιώνα, ήταν επειδή η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία υιοθέτησε την άποψη του Αγίου Αυγουστίνου γύρω στο 430 μ.Χ. σχετικά με την Χιλιετή Βασιλεία.

Στο βιβλίο του, «Η Πόλη του Θεού», ο Αυγουστίνος πνευματικοποίησε την προφητεία της Βίβλου και στην συνέχεια υποστήριξε ότι η Χιλιετία ξεκίνησε από τον Σταυρό και θα συνεχιστεί μέχρι την Δευτέρα Παρουσία.

Αυτή η πνευματικοποιημένη προσέγγιση για την ερμηνεία της προφητείας της Βίβλου, κυριάρχησε στην Καθολική θεολογία για τα επόμενα χίλια χρόνια. Οι Προτεστάντες το υιοθέτησαν μετά την Μεταρρύθμιση και το εξέφρασαν στην άποψη που προέκυψε στα μέσα του 17ου αιώνα, ότι η αρπαγή θα γίνει στο τέλος της Θλίψης. Τόσο οι αρνητές την Χιλιετίας όσο και οι υποστηρικτές της αρπαγής στο τέλος της Θλίψης, βασίζονται στην υπόθεση ότι η προφητεία της Βίβλου δεν εννοεί αυτό που λέει.

 

Ο αντίκτυπος της κυριολεκτικής ερμηνείας.

Η ανακάλυψη της διάκρισης που κάνει η Αγία Γραφή μεταξύ της Αρπαγής και της Δεύτερης Έλευσης έπρεπε να περιμένει την αναβίωση της εφαρμογής της κυριολεκτικής ερμηνείας στην προφητεία της Βίβλου. Λέω «αναβίωση» επειδή τα γραπτά των Πατέρων της Εκκλησίας κατά τα πρώτα 300 χρόνια της ιστορίας της εκκλησίας (100 μ.Χ. έως 400 μ.Χ.) αποκαλύπτουν ότι ερμήνευαν την προφητεία με την απλή έννοιά της. Κατά συνέπεια, πίστευαν όλοι στην Αρπαγή πριν από την Θλίψη. Στην πραγματικότητα, ο Ιουστίνος Μάρτυρας (110-165 μ.Χ.) έφτασε στο σημείο να προτείνει ότι κάποιος με διαφορετική άποψη ήταν αιρετικός («The Early Church Fathers»).

Η αναβίωση της κυριολεκτικής ερμηνείας άρχισε στα σοβαρά μεταξύ των Πουριτανών τον 17ο αιώνα, και οδήγησε γρήγορα στην κατανόηση ότι η Αρπαγή θα ήταν ένα γεγονός ξεχωριστό από και πριν από την Δεύτερη Έλευση. Ο πουριτανός ηγέτης, Increase Mather (1639-1723), υποστήριξε «ότι οι άγιοι θα αρπαχτούν στον αέρα» και έτσι θα ξεφύγουν από την τελική ανάφλεξη του κόσμου (Paul Boyer, When Time Shall Be No More: Prophecy Belief in Modern American Culture (Cambridge, MA: Belknap Press, 1992), page 75).

Οι περισσότεροι φαίνεται να πιστεύουν ότι η έννοια της Αρπαγής πριν από την Θλίψη προήλθε από τα γραπτά του C. I. Scofield, όπως εκφράζεται στην περίφημη Βιβλική του μελέτη που δημοσιεύθηκε το 1909. Είναι αλήθεια ότι το σύγγραμμα του Σκόφιλντ βοήθησε στη διάδοση της ιδέας, αλλά δεν ήταν σε καμία περίπτωση ο δημιουργός της.

 

Ιστορική εξέλιξη.

Ο Paul N. Benware, στο βιβλίο του, «Κατανοώντας την προφητεία για τους έσχατους καιρούς», σημειώνει ότι πολλοί συγγραφείς κατά τον 17ο  και 18ο αιώνα άρχισαν να μιλάνε για αρπαγή ξεχωριστά και εκτός από την Δεύτερη Έλευση (Paul N. Benware, Understanding End Times Prophecy: A Comprehensive Approach (Chicago: Moody Press, 1995), pages 197-198).

«Ο Peter Jurieu στο βιβλίο του, «Πλησιάζοντας την απελευθέρωση της Εκκλησίας» (1687) δίδαξε ότι ο Χριστός θα ερχόταν στον αέρα για να αρπάξει τους αγίους και να επιστρέψει στον Ουρανό πριν από τη μάχη του Αρμαγεδδώνα... Το σχόλιο του Philip Doddridge για την Καινή Διαθήκη (1738) και το σχόλιο του John Gill για την Καινή Διαθήκη (1748) χρησιμοποιούν και οι δύο τον όρο αρπαγή και μιλούν για αυτό σαν επικείμενη. Είναι σαφές ότι αυτοί οι άνδρες πίστευαν ότι αυτή η έλευση θα προηγηθεί της καθόδου του Χριστού στην γη τον καιρό της κρίσης. Ο σκοπός ήταν να φυλαχτούν οι πιστοί από την περίοδο της κρίσης. Ο James Macknight (1763) και ο Thomas Scott (1792) δίδαξαν ότι οι δίκαιοι θα μεταφερθούν στον ουρανό, όπου θα είναι ασφαλείς μέχρι να τελειώσει η ώρα της κρίσης.

Ο Tommy Ice, διευθυντής του «Κέντρου έρευνας για την Αρπαγή πριν από την Θλίψη», ισχυρίζεται ότι ο πρώτος που διευκρίνισε λεπτομερώς την ιδέα ότι η Αρπαγή θα συμβεί πριν αρχίσει η Θλίψη, ήταν ένας βαπτιστής εργάτης που ονομάζεται Morgan Edwards (Tommy Ice, “Morgan Edwards: A Pre-Darby Rapturist,” The Conservative Theological Journal, April 1997, pages 4-12).

Αυτός ο αξιόλογος άνθρωπος γεννήθηκε στην Ουαλία και κήρυξε σε εκκλησίες στην Αγγλία και την Ιρλανδία πριν μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1761 για να γίνει ποιμένας μιας εκκλησίας στη Φιλαδέλφεια. Στη συνέχεια έγινε ο ιδρυτής του Πανεπιστημίου Brown και αναγνωρίστηκε σαν ο κορυφαίος βαπτιστής ιστορικός της εποχής του.

Ήδη από το 1740, ο Edwards εγκολπώθηκε την άποψη της Αρπαγής πριν από την Θλίψη, στα γραπτά του σχετικά με τα εσχατολογικά. Η διαφορά του με την σύγχρονη άποψη για την Αρπαγή πριν από την θλίψη, ήταν ότι πίστευε ότι η Αρπαγή θα γίνει στα μέσα της 70ης εβδομάδας του Δανιήλ, περίπου 3 1/2 χρόνια πριν από τη Δεύτερη Έλευση.

 

Η σύγχρονη άποψη για την Αρπαγή πριν από την Θλίψη

Αυτός που αποκρυστάλλωσε την σύγχρονη άποψη για την Αρπαγή πριν από την Θλίψη, ήταν ένας άνθρωπος που ονομάζεται John Darby (1800-1882) (Tim LaHaye, “Target Number One,” Pre-Trib Perspectives, September 2002, pages 1-3).

Ο Darby γεννήθηκε στο Λονδίνο και σπούδασε νομικός. Άσκησε την δικηγορική μόνο για ένα χρόνο πριν αποφασίσει μετά από έναν βαθύ πνευματικό αγώνα να μπει στην διακονία. Έγινε αγγλικανικός ιερέας αλλά γρήγορα απογοητεύτηκε όταν η εκκλησία αποφάσισε ότι όλοι οι πιστοί θα έπρεπε να ορκιστούν πίστη στο βασιλιά της Αγγλίας. Ο Darby θεώρησε ότι αυτό ήταν συμβιβασμός με την Κυριότητα του Χριστού.

Ο Ντάρμπι αποφάσισε να φύγει από την Αγγλικανική Εκκλησία. Στα χρόνια που ακολούθησαν, αυτός και άλλοι διαφωνούντες από την κρατική εκκλησία εγκαινίασαν ένα κίνημα που έγινε γνωστό σαν «The Plymouth Brethren» (Οι αδελφοί του Πλύμουθ).

Το 1826 ο Darby έσπασε το πόδι του, και κατά τη διάρκεια της μακράς ανάρρωσης που ακολούθησε, ασχολήθηκε με εντατική μελέτη των Γραφών που τον έπεισε για την σαφή διάκριση μεταξύ εκκλησίας και Ισραήλ. Καταδικάστηκε επίσης για την επικείμενη επιστροφή του Ιησού. Έτσι, μέχρι το 1827 είχε αναπτύξει τις θεμελιώδεις αρχές που θα μπορούσαν να χαρακτηρίσουν ένα νέο θεολογικό σύστημα που θα ονομαζόταν Dispensationalism.

 

Η διάδοση της άποψης

Αφού ο John Darby βελτίωσε την ιδέα, εξαπλώθηκε γρήγορα σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική. Το 1878 το αρχικό best-seller προφητικό βιβλίο, ενσωμάτωσε την ιδέα. Ήταν το «Ο Ιησούς έρχεται» του William E. Blackstone (1841-1935) (William E. Blackstone, Jesus is Coming (1878). The modern day version is published by Kregel (1989).

Το 1909 η πρώτη Βιβλική μελέτη που δημοσιεύθηκε ποτέ – «Η Μελέτη της Αγίας Γραφής του  Scofield» - ανέπτυξε τα Γραφικά επιχειρήματα της άποψη λεπτομερώς (C. I. Scofield, The Scofield Study Bible (London: Oxford University Press, 1909).

Στη συνέχεια ήρθε το καταπληκτικό «Χάρτες και διαγράμματα» του Clarence Larkin (1850-1924) στο βιβλίο του Dispensational Truth (Clarence Larkin, Dispensational Truth (Philadelphia, 1920).

Ο Harry Ironside (1876-1951), ο δημοφιλής ποιμένας της Moody Memorial Church στο Σικάγο, κήρυξε την έννοια στα κηρύγματα και τα βιβλία του κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 και του 40 (Ed Reese, “Henry (Harry) Allan Ironside”).

Το 1970 ο Hal Lindsey δημοσίευσε το «Ο πρόσφατος μεγάλος πλανήτης Γη» και για άλλη μια φορά η άποψη εκφράστηκε σε ένα best seller (Hal Lindsey with C. C. Carlson, The Late Great Planet Earth (Grand Rapids, MI: Zondervan, 1970).

Ο 20ος  αιώνας έληξε με την άποψη να ενστερνίζεται στην σειρά βιβλίων «Μένοντας πίσω» που γράφτηκαν από τον Tim LaHaye και Jerry Jenkins (Ξεκινώντας το 1996 ο Tim LaHye και Jerry Jenkins άρχισαν να δημοσιεύουν μια σειρά από Γραφικά μυθιστορήματα για την Αρπαγή που έγιναν γνωστά σαν «The Left Behind». Συνολικά 12 τόμοι έχουν δημοσιευθεί στη σειρά, και μέχρι σήμερα, έχουν πουλήσει 55 εκατομμύρια αντίτυπα)

 

Επιθέσεις στην άποψη

Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, έχουν υπάρξει πολλές επιθέσεις στην άποψη της Αρπαγής πριν από την Θλίψη. Η πιο σταθερή - και η πιο γελοία - ήταν αυτή που ξεκίνησε στη δεκαετία του 1970 από τον Dave MacPherson (Dave MacPherson, The Unbelievable Pre-Trib Origin (Heart of America Bible Society, 1973). The author has republished this book over the years under several different titles. For an excellent commentary on MacPherson’s theory, see “Dave MacPherson: Inventor of False Pre-Trib History” by Tommy Ice).

Σε ένα βιβλίο που δημοσιεύει κατά καιρούς κάτω από διαφορετικούς, μεγαλεπήβολους τίτλους, ο MacPherson υποστηρίζει ότι η όλη έννοια της Αρπαγής πριν από την Θλίψη, υποτίθεται ότι δόθηκε στον Darby όταν παρακολούθησε μια χαρισματική συνάθροιση προσευχής στη Σκωτία το 1830, όπου ένα 15 ετών κορίτσι, η Margaret MacDonald, ήρθε σε μια κατάσταση έκστασης κατά τη διάρκεια της οποίας δήλωσε ότι θα γίνει μια αρπαγή πριν από την θλίψη. Ο MacPherson ισχυρίζεται: «Ο Darby δανείστηκε και τροποποίησε τις απόψεις της, και στη συνέχεια τις διέδωσε με το όνομά του, χωρίς να πληρώσει κάτι γι’ αυτό." Dave MacPherson, The Incredible Cover-Up: Exposing the Origins of the Rapture Theories (Plainfield, NJ: Logos 1975) page 85.

Το πρώτο πρόβλημα με τους ισχυρισμούς του MacPherson είναι ότι γνωρίζουμε ότι ο Darby ανέπτυξε την ιδέα του για το χρονοδιάγραμμα της Αρπαγής το χειμώνα του 1826-1827, περίπου τρία χρόνια πριν από τη συνάντηση προσευχής στη Σκωτία. Το δεύτερο πρόβλημα σχετίζεται με μια παράξενη πτυχή του βιβλίου του. Σε ένα παράρτημα, αναπαράγει μια χειρόγραφη αναφορά της Margaret MacDonald, σχετικά με το τι είπε στη συνεδρίαση του 1830, όπου δεν υπάρχει τίποτα, ούτε καν υπαινιγμός για Αρπαγή πριν από την Θλίψη! (MacPherson, pages 151-154).

Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα με τον ισχυρισμό ΜacPherson είναι ότι είναι πραγματικά άσχετο. Το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι από πού προήλθε η έννοια της Αρπαγής πριν από την Θλίψη· Αντίθετα, το μόνο ερώτημα που έχει σημασία είναι αν είναι Βιβλικό ή όχι.

 

Αρχαία παραδείγματα της έννοιας

Όπως έχω αποδείξει σε άλλα άρθρα, η έννοια είναι εντελώς Βιβλική. Ήταν πάντα στις Γραφές, περιμένοντας εκείνους, που με μια κυριολεκτική προσέγγιση στην ερμηνεία να το ανακαλύψουν και να το αναπτύξουν λεπτομερώς. Από αυτή την άποψη, νομίζω ότι είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι όλο και περισσότερα αρχαία γραπτά ανακαλύπτονται που περιέχουν υπαινιγμούς μιας Αρπαγής ξεχωριστής από την Δεύτερη Έλευση.

Ένας από τους πρώτους Πατέρες της Εκκλησίας, ο Ποιμένας του Ερμά, γράφοντας στις αρχές του 2ου αιώνα, κάνει μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση για «τη μεγάλη θλίψη που έρχεται». Λέει: «Αν τότε προετοιμαστείτε και μετανοήσετε με όλη σας την καρδιά και απευθυνθείτε στον Κύριο, θα μπορέσετε να το ξεφύγετε, αν η καρδιά σας είναι αγνή και πεντακάθαρη, και περάσετε το υπόλοιπο των ημερών της ζωής σας υπηρετώντας τον Κύριο ακατάκρητα» (The Shepherd of Hermas, 2[23]:5. A copy of the complete writings of The Shepherd of Hermas can be found on the Internet).

Στον Μεσαίωνα, στοιχεία της άποψης, Αρπαγή προ της Θλίψης, μπορούν να βρεθούν στο πρόσφατα ανακαλυφθέν κήρυγμα που αποδίδεται στον Εφραΐμ τον Σύριο (Timothy J. Denny and Thomas D. Ice, “The Rapture and an Early Medieval Citation,” Bibliotheca Sacra, July-September 1995, pages 306-317).

Αυτό το κήρυγμα, το οποίο γράφτηκε κάποια στιγμή μεταξύ 4ου και 6ου  αιώνα, ενθαρρύνει τους πιστούς να προετοιμαστούν για τη συνάντηση με τον Κύριο, επειδή «όλοι οι άγιοι και οι εκλεκτοί του Θεού συγκεντρώνονται, πριν από την θλίψη που πρόκειται να έρθει, και μεταφέρονται στον Κύριο, για να μην δουν την σύγχυση που πρόκειται να συντρίψει τον κόσμο λόγω των αμαρτιών μας».

Οι μελετητές πιστεύουν ότι αυτό το κείμενο προέρχεται από τα γραπτά του Εφραΐμ που έζησε από το 306 έως το 373 μ.Χ. Ήταν ένας από τους κορυφαίους θεολόγους της πρώτης Βυζαντινής Εκκλησίας (“St. Ephraem” in the Catholic Encyclopedia on the Internet).

Είναι πολύ πιθανό ότι υπήρχαν πάντα κάποιες μορφές αυτής της άποψης σε όλο τον Μεσαίωνα, αλλά, αν ναι, αυτές οι απόψεις έπρεπε να εκφράζονται υπόγεια, επειδή παραβίαζαν το καθολικό δόγμα. Αιρέσεις όπως οι Αλβιγινοί, οι Λομβαρδοί, και οι Βαλδέσιοι, προσελκύσθηκαν σε μια κυριολεκτική ερμηνεία της Βίβλου, αλλά γνωρίζουμε λίγα πράγματα για τις λεπτομερείς πεποιθήσεις τους, επειδή η καθολική εκκλησία χαρακτήρισε τα γραπτά τους σαν αιρετικά και τα κατέστρεψε.