Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 13 Ιουλίου 2021

Σύγκριση των αναφορών της Μεγάλης Αποστολής

 


Ο Ματθαίος δεν είναι ο μόνος που έγραψε τα τελευταία λόγια του Ιησού προς τους μαθητές Του. Ο Μάρκος και ο Λουκάς αναφέρουν τις τελευταίες οδηγίες του Κυρίου, έστω με ένα διαφορετικό γλωσσικό ύφος. Παρακάτω, έχουμε τη σύγκριση των αναφορών: Ματθ.κη:19-20  Μάρκ.ις:15-18  Λουκ.κδ:47-49 και Πράξ.α:4-8.

 

Ματθαίος

Μάρκος

Λουκάς

Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τά έθνη ……….

Καί είπε πρός αυτούς·  Υπάγετε εις όλον τόν κόσμον ………

νά κηρυχθή ….. εις πάντα τά έθνη

βαπτίζοντες αυτούς

Οστις πιστεύση καί βαπτισθή θέλει σωθή

μετάνοια καί άφεσις αμαρτιών

εις τό όνομα τού Πατρός καί τού Υιού καί τού  Αγίου Πνεύματος,

Εν τώ ονόματί μου

εν τώ ονόματι αυτού

καί ιδού, εγώ είμαι μεθ' υμών πάσας τάς ημέρας έως τής συντελείας τού αιώνος.  Αμήν.

Σημεία δέ εις τούς πιστεύσαντας θέλουσι παρακολουθεί …………

Καί ιδού, εγώ αποστέλλω τήν επαγγελίαν τού Πατρός μου …. έωσού ενδυθήτε δύναμιν εξ ύψους.

 

Ο Ματθαίος και ο Μάρκος κάνουν σαφή αναφορά στο βάπτισμα. Επειδή το βάπτισμα είναι στενά συνδεδεμένο με την άφεση των αμαρτιών (Πράξ.β:38), ο Λουκάς έμμεσα αναφέρεται επίσης σ’ αυτό.

Είναι σημαντικό, ότι και οι τρεις αυτές αναφορές περιγράφουν ένα όνομα. Σε κάθε περίπτωση, συμπεριλαμβανομένου και του Ματθαίου, το όνομα είναι στον ενικό αριθμό. Ο Μάρκος και ο Λουκάς, αναντίρρητα αναφέρουν το όνομα Ιησούς και προφανώς το Ματθ.κη:19 περιγράφει το ίδιο όνομα.

 

Το όνομα είναι στον ενικό αριθμό.

 

Το Ματθ.κη:19 μιλάει μόνο για ένα όνομα, αφού η λέξη είναι στον ενικό αριθμό και όχι στον πληθυντικό. Αν κάποιος νομίζει ότι αυτή η διαφορά δεν είναι σημαντική, ας διαβάσει το Γαλ.γ:16 όπου ο Παύλος δίνει τεράστια σημασία στον ενικό αριθμό του Γεν.κβ:18.

Δεν βαπτιζόμαστε στα «ονόματα», αλλά στο όνομα του Πατέρα, του Γιου και του Πνεύματος, πράγμα που πολύ καθαρά υποδηλώνει ότι αυτά είναι ένα και το όνομά τους ένα. Πατέρας, Γιος και Άγιο Πνεύμα δεν είναι ονόματα με την ακριβή έννοια της λέξης, αλλά περιγραφικοί τίτλοι. Ακόμα κι αν ήταν ονόματα, αυτό το εδάφιο περιγράφει συγκεκριμένα ένα όνομα, όχι τρία. Ακόμα πρέπει να ρωτήσουμε, ποιο είναι το σωστό όνομα του Πατέρα, του Γιου και του Αγίου Πνεύματος;

 

Το όνομα του Γιου.

 

Χωρίς αμφιβολία το όνομα του Γιου είναι Ιησούς, αφού ο άγγελος είπε στον Ιωσήφ: «Θέλει δέ γεννήσει υιόν καί θέλεις καλέσει τό όνομα αυτού  Ιησούν· διότι αυτός θέλει σώσει τόν λαόν αυτού από τών αμαρτιών αυτών» (Ματθ.α:21).

 

Το όνομα του Πατέρα.

 

Ο Ιησούς είπε: «εγώ ήλθον εν τώ ονόματι τού Πατρός μου, καί δέν μέ δέχεσθε· εάν άλλος έλθη εν τώ ονόματι έαυτού, εκείνον θέλετε δεχθή» (Ιωάν.ε:43).

Είπε στον Πατέρα: «Εφανέρωσα τό όνομά σου εις τούς ανθρώπους, τούς οποίους μοί έδωκας εκ τού κόσμου.  Ιδικοί σου ήσαν καί εις εμέ έδωκας αυτούς, καί τόν λόγον σου εφύλαξαν…...Καί εφανέρωσα εις αυτούς τό όνομά σου καί θέλω φανερώσει, διά νά ήναι η αγάπη, μέ τήν οποίαν μέ ηγάπησας, εν αυτοίς, καί εγώ εν αυτοίς» (Ιωάν.ιζ:6, 26).

Στην Παλαιά Διαθήκη είχε προφητευτεί ότι ο Μεσσίας θα κήρυττε το όνομα του Θεού (Ψαλμ.κβ:22  Εβρ.β:12). Ο Ιησούς πήρε κληρονομικά το όνομά Του (Εβρ.α:4). Σε ποιο όνομα ήρθε ο Ιησούς; Ποιο όνομα κήρυξε; Ποιο όνομα αποκάλυψε; Ποιο όνομα πήρε κληρονομικά; ΙΗΣΟΥΣ. Επομένως, ο Πατέρας αποκαλύφθηκε δια του ονόματος Ιησούς.

 

Το όνομα του Αγίου Πνεύματος.

 

Ο Ιησούς είπε: «ο δέ Παράκλητος, τό Πνεύμα τό  Αγιον, τό οποίον θέλει πέμψει ο Πατήρ εν τώ ονόματί μου, εκείνος θέλει σάς διδάξει πάντα καί θέλει σάς υπενθυμίσει πάντα όσα είπον πρός εσάς» (Ιωάν.ιδ:26).

Το Πνεύμα δίδεται και αποκαλύπτεται δια του ονόματος Ιησούς. Ακόμα, στις Πράξ.ις:7 διαβάζουμε «ελθόντες δε κατά την Μυσίαν επείραζον εις την Βιθυνίαν πορευθήναι, και ουκ είασεν αυτούς πνεύμα Ιησού» (κείμενο εν χρήσει).

 

Τα συμφραζόμενα του Ματθ.κη:19.

 

Τα συμφραζόμενα του Ματθ.κη:19 επιβεβαιώνουν ότι το ενικού αριθμού όνομα είναι Ιησούς. Στο εδάφιο 18 ο Ιησούς λέει: «Εδόθη εις εμέ πάσα εξουσία εν ουρανώ καί επί γής» Και στο 19 συνεχίζει «Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τά έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις τό όνομα τού Πατρός καί τού Υιού καί τού  Αγίου Πνεύματος».

Ο Κύριος δεν εννοούσε: Μου δόθηκε όλη η εξουσία γι’ αυτό πηγαίνετε να βαπτίζετε σε τρία διαφορετικά ονόματα ή σε κάποιο άλλο όνομα. Μάλλον ήθελε να πει: Έχω όλη την εξουσία και τη δύναμη, γι’ αυτό βαπτίζετε στο όνομά μου.

Η δήλωση ότι όλη η εξουσία και η δύναμη είναι δοσμένη σ’ εμένα, μας οδηγεί να περιμένουμε σαν λογικό επακόλουθο: Πηγαίνετε σε όλα τα έθνη και κάνετε μαθητές σ’ εμένα, βαπτίζοντάς τους στο όνομά μου και διδάσκοντας τους να τηρούν όλα όσα εγώ σας είπα.

Εξαιτίας αυτού, πολλοί μελετητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι αυτός είναι ο πρωταρχικός τύπος χριστιανικού βαπτίσματος, που στη συνέχεια άλλαξε στον τριαδικό.

Μάλιστα για να ενισχύσουν την άποψή τους, λένε ότι ο εκκλησιαστικός ιστορικός Ευσέβιος που έζησε γύρω στο 300 μ.Χ. αναφερόταν συχνά στο εδάφιο 19 χρησιμοποιώντας τη φράση: «στο όνομά μου». Το έκανε πολλές φορές πριν τη σύνοδο της Νίκαιας, αλλά ποτέ μετά απ’ αυτήν!

Κάποιοι λένε ότι ο Ματθαίος ή κάποιος αρχαίος αντιγραφέας, παράφρασε τα λόγια του Χριστού ή δανείστηκε τις λέξεις από άλλο εδάφιο. Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι το εδ.19 περιγράφει την φύση του βαπτίσματος κι ότι αρχικά δεν ερμηνευόταν σαν τύπος βάπτισης.

Οι διάφορες απόψεις πάνω στο κείμενο του Ματθ.κη:19 μπορεί να είναι ενδιαφέρουσες αλλά όχι αποφασιστικές, γιατί αν απλά εφαρμόσουμε τις κοινά αποδεκτές ερμηνευτικές αρχές, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το εδάφιο μιλάει για βάπτισμα στο όνομα του Ιησού.

Ενώ κάποιοι μελετητές αναγνωρίζουν ότι τα συμφραζόμενα μας επιβάλλουν τύπο βαπτίσματος, εξαιτίας της τριαδικής τους προκατάληψης δεν μπορούν να δουν ότι οι λέξεις του εδαφίου στην πραγματικότητα περιγράφουν τύπο βαπτίσματος στο όνομα του Ιησού.