Ας δούμε τι λέει
ο ίδιος ο Χριστός για την προέλευσή Του για να μπορέσουμε να δούμε σωστά τη
θέση του σαν Λόγος.
Ιωάννης η:42 «εγώ
εκ του Θεού εξήλθον και έρχομαι· επειδή δεν ήλθον απ' εμαυτού, αλλ' εκείνος με
απέστειλε».
Εδώ ο Χριστός μας ξεκαθαρίζει κάτι που αφορά την προΰπαρξη Του σε σχέση με τον Πατέρα. Δεν λέει ότι ήρθε μόνος του δίπλα από τον Πατέρα, ή κοντά από τον Πατέρα όπως λέει η θεοσοφία της τριάδας, αλλά ξεκάθαρα λέει ότι «εκ του Πατρός εξήλθον» δηλ. βγήκα έξω από τον Πατέρα. Αυτό σημαίνει ότι ήταν μέσα στον Πατέρα πριν έρθει στη γη.
Σαν στοιχείο του
ίδιου του Πατέρα, σαν ο Λόγος του Πατέρα.
Δεν υπήρχε σαν
ξεχωριστή προσωπικότητα ή «θεός Υιός», έξω από τον Πατέρα. Έτσι, καταργείται η «προαιώνια
γέννηση» του Υιού από τον Πατέρα. Μόνο όταν γεννήθηκε ο Χριστός ΕΞΗΛΘΕ εκ του
Πατρός και όχι πριν. Καταργούνται όλες οι «Χριστοφάνιες», στην Παλαιά Διαθήκη,
γιατί ο Χριστός φανερώθηκε αφού ΕΞΗΛΘΕ ΕΚ του Πατρός, στη γέννηση Του στη Βηθλεέμ.
Ιωάν.ιγ:3 «εξεύρων
ο Ιησούς ότι πάντα έδωκεν εις αυτόν ο Πατήρ εις τας χείρας, και ότι από του
Θεού εξήλθε και προς τον Θεόν υπάγει…»
Ιωάν.ις:27-28 «αὐτὸς
γὰρ ὁ πατὴρ φίλει ὑμᾶς, ὅτι ὑμεῖς ἐμὲ πεφιλήκατε καὶ πεπιστεύκατε ὅτι ἐγὼ παρὰ
τοῦ πατρὸς ἐξῆλθον. ἐξῆλθον ἐκ τοῦ πατρὸς καὶ ἐλήλυθα εἰς τὸν κόσμον· πάλιν ἀφίημι
τὸν κόσμον καὶ πορεύομαι πρὸς τὸν πατέρα».
Το «παρά» εδώ έχει την έννοια του «από» όπως
καθαρά το λέει στην επόμενη φράση, (εξήλθον
εκ του Πατρός).
Η γραμματική
δίνει τον ορισμό για την πρόθεση «παρά», ότι όταν αυτή συντάσσεται με γενική
σημαίνει «το προέρχεσθαι εκ τινός, το γεννάσθαι εκ τίνος».
Ένα από τα πολλά
παραδείγματα χρήσης του «παρά» με την έννοια του «εκ» είναι στο Λουκ.ς:19: «καὶ πᾶς ὁ ὄχλος ἐζήτουν ἅπτεσθαι αὐτοῦ ὅτι
δύναμις παρ' αὐτοῦ ἐξήρχετο καὶ ἰᾶτο πάντας». Η δύναμη δεν έβγαινε
δίπλα, ή πλησίον του Χριστού, αλλά μέσα από το Χριστό προς τα έξω.
Αυτή είναι η
έννοια του ΠΑΡΑ, όταν ο Χριστός μιλάει για την προέλευσή Του και τον ερχομό Του
ΕΚ του Πατρός.
Είναι ανάγκη να διευκρινίσουμε
αυτές τις λεπτές αλλά τόσο ζωτικές έννοιες, γιατί μας βοηθούν να καταλάβουμε τι
εννοεί ο Ιωάννης στο πρώτο κεφάλαιο όταν μας μιλά για το Λόγο ότι ήταν «προς»
τον Πατέρα και ότι ο Χριστός σαν Λόγος δεν ήταν μια δεύτερη οντότητα «δίπλα» ή
«πλησίον» στον Πατέρα, αλλά μέσα στον Πατέρα.
Ο Χριστός ΕΞΗΛΘΕΝ
ΕΚ του Πατρός και αυτό πρέπει να εννοήσουμε για να καταλάβουμε σωστά την προΰπαρξη
Του. Ότι βλέπουμε για το Χριστό προ καταβολής κόσμου, είτε μέσα στην προφητεία,
είτε σ' αυτά που μας λέει ο Παύλος, πρέπει να ερμηνευτούν με βάση αυτές τις
ξεκάθαρες διακηρύξεις του Χριστού σχετικά με την προΰπαρξη Του.
Μετά από αυτά τα
λόγια, οι μαθητές λένε στον Κύριο:
Ιωάν.ις:30 «νῦν
οἴδαμεν ὅτι οἶδας πάντα καὶ οὐ χρείαν ἔχεις ἵνα τίς σε ἐρωτᾷ ἐν τούτῷ
πιστεύομεν ὅτι ἀπὸ θεοῦ ἐξῆλθες».
Η επιβεβαίωση! Η
πρόθεση «από» συντάσσεται μόνο με γενική και σημαίνει «κίνησιν εκ τινός τόπου»
και μια από τις πολλές χρήσεις της πρόθεσης είναι αυτή που φανερώνει «καταγωγή,
γένεση», (Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης Ι. Σταματάκου).
Την ίδια
μαρτυρία, με διαφορετικούς όρους, σχετικά με τη γέννηση του Χριστού, βλέπουμε
και στο Ματθ.α:20
«ταῦτα δὲ αὐτοῦ ἐνθυμηθέντος ἰδοὺ ἄγγελος
κυρίου κατ' ὄναρ ἐφάνη αὐτῷ λέγων· Ἰωσὴφ υἱὸς Δαυὶδ, μὴ φοβηθῇς παραλαβεῖν
Μαρίαν τὴν γυναῖκα σου· τὸ γὰρ ἐν αὐτῇ γεννηθὲν ἐκ πνεύματος ἐστιν ἁγίου».
Πάλι η πρόθεση «ΕΚ»
που φανερώνει κίνηση από μέσα προς τα έξω. Όταν αναφέρεται σε αρχή, όπως στην
περίπτωση μας εδώ, έχει την έννοια της καταγωγής, της προέλευσης εκ τινός.
Εδώ μας λέει ότι
η προέλευση του Χριστού, δηλαδή ο Γεννήτορας του Χριστού, (ο Πατέρας με άλλα
λόγια) είναι το Πνεύμα το Άγιο. Αυτό βέβαια είναι αντίξοο για τη θεωρία της τριάδας,
όμως σε τέλεια αρμονία με το λόγο του Θεού, γιατί ο Πατέρας είναι το Πνεύμα. Αυτός
είναι από Τον οποίο ο Ιησούς είπε ότι «εξήλθε». Δεν έχουμε πολλά Άγια Πνεύματα,
παρά μόνο ΕΝΑ.
Ο Χριστός λοιπόν γεννήθηκε
«ΕΚ» του Πατρός, όχι προ χρόνων αιωνίων, σαν «θεός Υιός», αλλά σαν άνθρωπος
Χριστός Ιησούς. Ήταν μέσα στον Πάτερα, κι έτσι Τον προγνώριζε (Α’ Πέτρ.α:20).
Αυτόν προείδε σαν Αμνό εσφαγμένο προ καταβολής κόσμου και Αυτόν γέννησε στον
κόσμο δια μέσου της παρθένου Μαρίας.
Πώς η θεωρία της
τριάδας εννοεί τη γέννηση του Χρίστου στη γη; Ποιός γεννήθηκε, από ποιόν και
που;
Η θεωρία αυτή
παραδέχεται τη γέννηση του Χριστού προ πάντων των αιώνων από τον Πατέρα. Αν
δεχτούμε κάτι τέτοιο, τότε δεχόμαστε δύο «θεούς», τον ένα μεγαλύτερο από τον
άλλο και καταργούμε τη γέννηση του Χριστού από τον Πατέρα δια μέσου της παρθένου
Μαρίας.
Εφ’ όσον ο Χριστός
προϋπήρχε σαν «θεός Υιός», τότε πως Τον γέννησε ο Πατέρας δια μέσου της Μαρίας;
Αυτό που ξέρουμε από το λόγο του Θεού, είναι ότι η Μαρία δέχτηκε το Άγιο σπέρμα
μέσα στη γαστέρα της.
Ματθ.α:18 «τοῦ
δὲ [Ἰησοῦ] Χριστοῦ ἡ γένεσις οὕτως ἦν μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ
πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ πνεύματος ἁγίου».
Λουκ.α:31 «καὶ
ἰδοὺ συλλήμψῃ ἐν γαστρὶ καὶ τέξῃ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν».
Η Μαριάμ ενώ ήταν
παρθένα, συνέλαβε Άγιο Σπέρμα αρσενικό και μετά από εννέα μήνες γέννησε τον
Ιησού Χριστό. Αυτό το Σπέρμα που ήταν η μεγάλη προσδοκία όλων των γυναικών της
Ιουδαίας για το Μεσσία που επρόκειτο να έρθει στον κόσμο, από Ποιόν εξήλθε; Ποιος
το γέννησε;
Αν ο Χρίστος ήταν
ο «θεός Υιός», που έγινε σπέρμα αρσενικό για να συλληφθεί από τη μήτρα της
Μαριάμ, τότε πως συμβιβάζεται αυτό με το ότι «η παρθένος ευρέθη έχουσα ΕΚ
ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΑΓΙΟΥ»;
Αυτό το σπέρμα
μας λέει η Γραφή ότι εξήλθε από τη Πνεύμα που είναι φυσικά ο Πατέρας. Δεν λέει
ότι η παρθένος ευρέθη «έχουσα διά Πνεύματος» όπως το ερμηνεύουν ορισμένοι για
να ταιριάξει με τη θεωρία τους, αλλά λέει «ΕΚ» Πνεύματος Αγίου.
Άρα, αναγκαστικά
αναφέρεται σ' Αυτόν που είναι το Πνεύμα, (ο δε Κύριος είναι το Πνεύμα Β’ Κορ.γ:17),
που είναι ο Πατέρας, ο Οποίος φανερώνεται σ’ εμάς «ΕΝΤΟΣ» και «ΔΙΑ» του Υιού.
Πως ακόμη μπορεί
να συμβιβαστεί η θεωρία αυτή με τον αψευδή λόγο του Θεού αφού υποτίθεται ότι το
Πνεύμα το Άγιο που είναι το τρίτο πρόσωπο (κατά τη θεωρία) και εκπορεύεται από
τον Πατέρα και τον Υιό, να γεννάει το δεύτερο πρόσωπο;
Ποτέ κανένας που
υποστηρίζει τη θεωρία αυτή δεν δέχθηκε το τρίτο πρόσωπο σαν γεννήτορα του δεύτερου,
αλλά ότι το τρίτο προέρχεται από το πρώτο και το δεύτερο, ή όπως η άλλη μερίδα
υποστηρίζει ότι εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα.
Αυτό που
διαπιστώνουμε, είναι ότι αυτή η θεωρία φέρνει σύγχυση και διαστρεβλώνει το λόγο
του Θεού!
Από την άλλη
πλευρά όμως έχουμε τάξη και αρμονία με όλο το λόγο του Θεού. Τα πράγματα είναι
απλά, όταν πάρουμε τις Γραφές όπως είναι και τις πιστέψουμε.
Ο Θεός Πατέρας
που είναι το Πνεύμα, είναι αυτός που με τη δύναμη Του έκανε αυτό το μεγαλείο
διά μέσου της παρθένου Μαρίας. Έτσι, από το Θεό και από τη Μαριάμ γεννήθηκε ο
άνθρωπος Χριστός Ιησούς, ο οποίος είναι ο Υιός του Θεού του ζώντος.
Αν πράγματι ο
Χριστός δεν γεννήθηκε από τον Πατέρα, όπως ο ίδιος διακήρυξε, τότε με ποια
έννοια είναι «ΠΑΙΔΙ» του Πατέρα; Με την ίδια έννοια που η Μαρία ονομάζεται
μητέρα του Χριστού, ονομάζεται και ο Θεός αντίστοιχα Πατέρας του Ιησού.
Ο λόγος του Θεού
αποκαλεί το Χριστό πέντε φορές «παίδα» του Πατέρα (Πράξ.γ:13, γ:26, δ:25, δ:27,
δ:30). Ο όρος «παις» αναφέρεται φυσικά στον άνθρωπο Χριστό Ιησού. Πως λοιπόν ο
Χριστός σαν άνθρωπος είχε Πατέρα το Θεό, αν γεννήθηκε μόνος Του;
«....αλλ' ύπαγε προς τους αδελφούς μου, και ειπέ
προς αυτούς, Αναβαίνω προς τον Πατέρα μου και Πατέρα σας και Θεόν μου και Θεόν σας».
Τώρα, έχοντας τις
σωστές βάσεις, μπορούμε να καταλάβουμε τις πρώτες γραμμές του Ευαγγελίου του
Ιωάννη που αναφέρεται στο λόγο, όχι επιπόλαια, αλλά με βάθος και αλήθεια σε
αρμονία με τον υπόλοιπο λόγο του Θεού.
Δεν βλέπουμε σ’
ένα δεύτερο θεό, ούτε σε δεύτερη προσωπικότητα μέσα στη θεότητα, ούτε σε καμιά
τριάδα. Βλέπουμε στον ένα και μοναδικό Θεό τον Πατέρα, και σ’ Αυτόν που γέννησε,
που είναι η ενσάρκωση του λόγου Του.
Ο λόγος πήρε ξεχωριστή
προσωπικότητα από τον Πατέρα, μόνον όταν έγινε σάρκα και όχι πριν. Πριν ήταν ο λόγος
του Πατέρα, μέρος του ίδιου του Πατέρα. Τη στιγμή που ο Θεός φανερώνεται στη
γη, τότε είναι που ο λόγος «γίνεται σάρκα», δηλ. άνθρωπος με υπόσταση και
προσωπικότητα.