Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024

Ο Χριστός σαν «λόγος» και η προΰπαρξη του στην πρόθεση του Θεού (8)


 

«...και Θεός ήν ο λόγος..»

 

Ο Ιωάννης ήταν Ιουδαίος, πιστός στον Ένα και Μόνο Θεό των Πατέρων, δεν γνώριζε ούτε πίστευε σε πολυθεΐες και τριάδες. Μιλά λοιπόν για τον Ένα Θεό, και το «Λόγο Του», που όλοι γνωρίζουμε ότι έχει να κάνει με τον Ιησού Χριστό, το Μεσίτη.

Δεν αναφέρεται σε δύο ξεχωριστούς «θεούς», ούτε σε δύο πρόσωπα μέσα στη θεότητα.

Μ' αυτό θέλει να πατάξει την πολυθεΐα και να μας προσηλώσει στον Ένα Θεό και όχι σε άλλο πρόσωπο. Ο Θεός είναι Εις, ο Πατέρας, που είναι και Θεός του Κυρίου Ιησού Χριστού.

Δεν μιλά λοιπόν για έναν άλλο Θεό, δεύτερο, κατώτερο, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι. Δεν μιλά για άγγελο, διότι ποτέ άγγελος δεν ονομάσθηκε «ο Λόγος του Θεού», ούτε κάποιος από τους άγιους αγγέλους του Θεού δεν ονομάστηκε «Θεός» με την έννοια που ονομάζεται εδώ, αναφερόμενος στον ένα Θεό, τον Πατέρα.

Η φράση αυτή μας δείχνει τη σχέση του Θεού με το Λόγο Του. Είναι η ίδια σχέση που εκφράζεται μεταξύ του υποκείμενου και του ρήματος, του προσώπου και του λόγου που ανήκει στο πρόσωπο αυτό.

 

Ούτος ήν εν αρχή προς τον θεόν...

 

Αυτός ο Λόγος μας λέει ο Ιωάννης, ήτο εν αρχή προς τον θεόν. Το οριστικό άρθρο, μπροστά από το ουσιαστικό «Θεός», ορίζει το πλήρωμα της θεότητας.

Ο Ιωάννης αναφέρει πάλι αυτή τη φράση γιατί θέλει να τονίσει κάτι. Θέλει να μας δείξει τη σχέση που είχε ο Λόγος του Θεού «εν αρχή» και τη σχέση που έχει τώρα, αφού έγινε σάρκα.

Αυτός ο Λόγος, εν αρχή, γνωρίζουμε ότι ήταν ενδιάθετος, μέσα στον Πατέρα, ήταν το θέλημα του Πατέρα για ό,τι αφορά στη δημιουργία.

Αυτός ο ίδιος Λόγος βλέπουμε ότι στην αρχή της υλικής δημιουργίας, εκφράστηκε, εξωτερικεύθηκε από τον Πατέρα σαν το θείο Ρήμα. Διότι αυτός είπε, και έγεινεν· αυτός προσέταξε, και εστερεώθη (Ψαλ.λγ:9).

Αυτό το εδραιώνει τέλεια ο Κύριος μιλώντας από το στόμα του Ης.νε11 ούτω θέλει είσθαι ο λόγος μου ο εξερχόμενος εκ του στόματός μου· δεν θέλει επιστρέψει εις εμέ κενός, αλλά θέλει εκτελέσει το θέλημά μου και θέλει ευοδωθή εις ό,τι αυτόν αποστέλλω.

Αυτός ο Λόγος που εξερχόμενος από το στόμα του Πατέρα δημιούργησε τα πάντα, είναι το θείο ρήμα του Θεού. Μ’ αυτό το ρήμα, έγιναν οι ουρανοί όπως λέγει και ο Πέτρος (Β’ Πέτρ.γ:5).

Αυτός ο Λόγος ο «εν αρχή» είχε ένα σκοπό και μια κατεύθυνση, να εκτελέσει το θέλημα του Πατέρα.

Αυτός ο ίδιος Λόγος του Πατέρα, αργότερα στράφηκε «προς» εμάς. Η δημιουργική ενέργεια του Πατέρα Θεού, στράφηκε προς τον άνθρωπο, όχι στα στοιχεία της ύλης, ούτε σαν θείο Ρήμα, αλλά σαν Λόγος Ζωντανός. Καὶ ὁ λόγος σὰρξ ἐγένετο, απόκτησε ανθρώπινη προσωπικότητα και οντότητα, σαν ο άνθρωπος Χριστός Ιησούς.

 «ὦ γενεὰ ἄπιστος, ἕως πότε πρὸς ὑμᾶς ἔσομαι; ἕως πότε ἀνέξομαι ὑμῶν;» (Μάρκ.θ:19) .

Αυτός ο Λόγος, το θείο Ρήμα, που έγινε σάρκα, ήλθε «προς ημάς» και τώρα πάλι είναι «προς τον Πατέρα».

Έτσι, αυτός ο Λόγος που «ήτο εν αρχή προς τον θεόν» και μετά ήλθε «προς ημάς» και επέστρεψε «προς τον θεόν», σκοπό είχε και έχει να εκπληρώσει το θέλημα του Πατέρα, να κατευθύνει τα πάντα «προς τον Πατέρα».

 

«πάντα δι' αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ χωρὶς αὐτοῦ ἐγένετο οὐδὲ ἓν ὃ γέγονεν»

 

Η φράση αυτή συνεχίζει να αναφέρεται στο Λόγο, πριν γίνει σάρκα, πριν πάρει ανθρώπινη υπόσταση. Άρα αναφέρεται στον ενδιάθετο Λόγο, τον προγνωρισμένο Χριστό μέσα τον οποίο είναι συγκεφαλαιωμένα τα πάντα.

Ο ενδιάθετος αυτός Λόγος, το περιεχόμενο του νου του Θεού, ο σκοπός και το θέλημα Του σχετικά με τη δημιουργία, στην αρχή εκφράστηκε σαν θείο Ρήμα.

Αυτό λέει ο Ησαΐας στο νε:11, αυτό λέει ο Πέτρος στην δεύτερη επιστολή του (β:5-7) και την ίδια μαρτυρία μας δίνει ο Παύλος μιλώντας για τη δημιουργία των αιώνων (Εβρ.α:2).

Στην Εβρ.ια:3 λέει «Πίστει νοοῦμεν κατηρτίσθαι τοὺς αἰῶνας ῥήματι θεοῦ εἰς τὸ μὴ ἐκ φαινομένων τὸ βλεπόμενον γεγονέναι..»

Στην ίδια επιστολή ο Παύλος λέει ότι ἐπ' ἐσχάτου τῶν ἡμερῶν τούτων ἐλάλησεν ἡμῖν ἐν υἱῷ, ὃν ἔθηκεν κληρονόμον πάντων, δι' οὗ καὶ ἐποίησεν τοὺς αἰῶνας·(Εβρ.α:2).

Βλέπουμε ότι στο πρώτο κεφάλαιο μας λέει ότι οι αιώνες έγιναν δια του Υιού, στο ενδέκατο μας λέει ότι τους έκανε με το Ρήμα. Να λοιπόν η καθαρή ομολογία των Γραφών. Ο Υιός ταυτίζεται με το Ρήμα του Θεού. Είναι το Ρήμα αυτό της δημιουργίας, της υλικής αλλά και της πνευματικής, δια του οποίου έγιναν τα πάντα, και τα ορατά και τα αόρατα.

Όταν λέει «πάντα δι' αὐτοῦ ἐγένετο» εννοεί δια του λόγου του Πατέρα, που στην προκειμένη περίπτωση είναι το Ρήμα του Πατέρα. Γι’ αυτό λέει αυτός είπε, και έγεινεν· αυτός προσέταξε, και εστερεώθη (Ψαλ.λγ:9). Είδαμε όμως ότι το Ρήμα αυτό ταυτίζεται με τον Υιό του Θεού, τον άνθρωπο Χριστό.

Εβρ.α:3 ὃς ὢν ἀπαύγασμα τῆς δόξης καὶ χαρακτὴρ τῆς ὑποστάσεως αὐτοῦ, φέρων τε τὰ πάντα τῷ ῥήματι τῆς δυνάμεως αὐτοῦ, καθαρισμὸν τῶν ἁμαρτιῶν ποιησάμενος ἐκάθισεν ἐν δεξιᾷ τῆς μεγαλωσύνης ἐν ὑψηλοῖς.

Ο Υιός είναι η ακτινοβολία της δόξας του Πατέρα και το χνάρι, το αποτύπωμα της υπόστασης του Πατέρα.

Αν ο Υιός προϋπήρχε, πρέπει να προϋπήρχε σαν άνθρωπος, γιατί ο Χριστός σαν άνθρωπος είναι η ακτινοβολία της δόξας και το χνάρι, δηλ. το ορατό αποτύπωμα του αόρατου Θεού, ή η εικόνα του Θεού του αοράτου.

Ο υποτιθέμενος «θεός Υιός» δεν είναι η ακτινοβολία της δόξας, αλλά η ίδια η δόξα, η μέρος της δόξας (1/3). Δεν είναι το αποτύπωμα, αλλά αυτός που αφήνει το αποτύπωμα.

Είναι λοιπόν ο Χριστός σαν άνθρωπος και όχι ο ανύπαρκτος «θεός Υιός». Σαν άνθρωπος ο Χριστός είναι ο «χαρατήρ» της ΜΙΑΣ και ΜΟΝΗΣ υπόστασης του Θεού Πατέρα. Δεν λέει «των υποστάσεων», αλλά τῆς ὑποστάσεως αὐτοῦ.

 

«εν αυτώ ζωή ην...»

 

Ο Ιωάννης συνεχίζει να αναφέρεται στο Λόγο του Θεού, τον ενδιάθετο, αλλά ταυτισμένο συνάμα με το πρόσωπο του Χρίστου.

Μέσα σ' αυτό το Λόγο του Θεού, του οποίου προσωποποίηση είναι ο Ιησούς Χριστός, μας λέει ότι «ζωή ην».

Είναι αλήθεια ότι ο Χριστός που γεννήθηκε σαν το προσωποποιημένο Ρήμα και Λόγος του Θεού, είναι η Ζωή του κόσμου, είναι ο λόγος της Ζωής.

Ο ίδιος ο Κύριος μας είπε: τὸ πνεῦμα ἐστιν τὸ ζῳοποιοῦν, ἡ σὰρξ οὐκ ὠφελεῖ οὐδέν· τὰ ῥήματα ἃ ἐγὼ λελάληκα ὑμῖν πνεῦμα ἐστιν καὶ ζωή ἐστιν (Ιωάν.ς:63).

Ο Χριστός μας είπε ΤΟ ΛΟΓΟ του Θεού, το θέλημα και την αλήθεια του Πατέρα και αυτός ο λόγος, τα ρήματα αυτά του Πατέρα που μας λάλησε ο Κύριος, είναι Πνεύμα και Ζωή.

Λίγο παρακάτω στο εδ.68 ο Σίμων Πέτρος λέει: «….κύριε, πρὸς τίνα ἀπελευσόμεθα; ῥήματα ζωῆς αἰωνίου ἔχεις».

Ιωάν.ια:25: «Εγώ είμαι η ανάστασις και η ΖΩΗ...»

Ιωάν.ιβ:49-50: «ὅτι ἐγὼ ἐξ ἐμαυτοῦ οὐκ ἐλάλησα, ἀλλ' ὁ πέμψας με πατὴρ αὐτός μοι ἐντολὴν δέδωκεν τί εἴπω καὶ τί λαλήσω. καὶ οἶδα ὅτι ἡ ἐντολὴ αὐτοῦ ζωὴ αἰώνιος ἐστιν. ἃ οὖν ἐγὼ λαλῶ, καθὼς εἴρηκεν μοι ὁ πατήρ, οὕτως λαλῶ».

Βλέπουμε λοιπόν ότι η εντολή του Πατέρα, που είναι ο λόγος Του, είναι η αιώνια Ζωή, γιατί αυτός ο λόγος του Πατέρα που είναι Ζωή ενσαρκώθηκε, και φανερώθηκε σ' εμάς.

Ο Κύριος είπε: ἐγὼ εἰμι ἡ ὁδὸς καὶ ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή (Iωάν.ιδ:6), και στο ιζ:3 πάλι προσευχόμενος προς τον Πατέρα λέει: αὕτη δὲ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωὴ ἵνα γινώσκωσιν σε τὸν μόνον ἀληθινὸν θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν.

Να, ο Θεός Πατέρας, να, και ο λόγος Του, ο Οποίος φέρει τη ζωή του Πατέρα, το πρόσωπο και την εικόνα του Πατέρα, τα ρήματα του Πατέρα. Μέσα σ' Αυτόν ο Πατέρας έθεσε τα ρήματα της ΖΩΗΣ ώστε ο ίδιος να είναι ο λόγος της ΖΩΗΣ του Πατέρα.

Ο Κύριος μας είπε: «...ὥσπερ γὰρ ὁ πατὴρ ἔχει ζωὴν ἐν ἑαυτῷ, οὕτως καὶ τῷ υἱῷ ἕδωκεν ζωὴν ἔχειν ἐν ἑαυτῷ..» Ιωάν.ε:26

Η ζωή του Πατέρα είναι η ζωή που έχει ο Υιός και μ’ αυτή ζωοποιεί τα πάντα και όλους όσους προσέρχονται σ' Αυτόν. Αυτόν ο Πατέρας κατέστησε ΑΡΧΗΓΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ τον Οποίο επέκτειναν πάνω στο σταυρό όπως διαμαρτύρεται ο Πέτρος στις Πράξ.γ:15.

 

καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων

 

Αυτή η ζωή που φανερώθηκε στο Χριστό είδαμε ότι είναι η ζωή του Πατέρα. Ο Ιησούς Χριστός είναι το μέσο δια του Οποίου ο Πατέρας φανερώθηκε σ' εμάς και κατά συνέπεια, όλη η αλήθεια, το φως και η ζωή του Ενός Θεού του Πατέρα εκφράστηκε στο πρόσωπο Του για μας.

Η αιώνια ζωή είναι το να γνωρίζουμε τον Πατέρα Θεό στο πρόσωπο του Κυρίου Ιησού Χρίστου. Αυτή η ζωή που ο Πατέρας έθεσε στον Υιό, που είναι ο ενσαρκωμένος Λόγος Του, είναι το φως των ανθρώπων.

Ο Κύριος μας είπε: «...Εγώ ειμί το ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ» Ιωάν.η:12

Ιάκ.α:17: πᾶσα δόσις ἀγαθὴ καὶ πᾶν δώρημα τέλειον ἄνωθεν ἐστιν καταβαῖνον ἀπὸ τοῦ πατρὸς τῶν φώτων παρ' ᾧ οὐκ ἔνι παραλλαγὴ ἢ τροπῆς ἀποσκίασμα.

Αυτό το Φως που είναι ο Χριστός, δεν είναι άλλο από τον Πατέρα που είναι ο Πατέρας των Φώτων. Αυτός είναι η ακτινοβολία αυτής της δόξας, του φωτός που ο Παύλος μας λέει ότι είναι απρόσιτο.

A’ Τιμ.ς:15-16: ἣν καιροῖς ἰδίοις δείξει ὁ μακάριος καὶ μόνος δυνάστης, ὁ βασιλεὺς τῶν βασιλευόντων καὶ κύριος τῶν κυριευόντων, ὁ μόνος ἔχων ἀθανασίαν, φῶς οἰκῶν ἀπρόσιτον, ὃν εἶδεν οὐδεὶς ἀνθρώπων οὐδὲ ἰδεῖν δύναται· ᾧ τιμὴ καὶ κράτος αἰώνιον, ἀμήν.

Αυτό το απρόσιτο φως, που είναι ο Πατέρας, φανερώθηκε στους ανθρώπους. Ο απρόσιτος έγινε προσιτός, Το φως που κανείς δεν μπόρεσε ποτέ να δει φανερώθηκε στη γη.

Αυτός είναι η ζωή και αυτή η ζωή ήταν πάντοτε το φως των ανθρώπων που φέγγει στο σκοτάδι της αμαρτίας και της αγνωσίας. Ήρθε σαν ο Ήλιος της δικαιοσύνης, φως άπλετο και μοναδικό για να φωτίσει την ψυχή του ανθρώπου. Αυτός πράγματι είναι το ΑΛΗΘΙΝΟ ΦΩΣ, ο Μονογενής Γιός του Θεού, ο Χριστός του κόσμου.

Ιωάν.α:10-14 ἐν τῷ κόσμῳ ἦν καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον. ὅσοι δὲ ἔλαβον αὐτὸν, ἔδωκεν αὐτοῖς ἐξουσίαν τέκνα θεοὺ γενέσθαι, τοῖς πιστεύουσιν εἰς τὸ ὄνομα αυτοῦ, οἳ οὐκ ἐξ αἱμάτων οὐδὲ ἐκ θελήματος σαρκὸς οὐδὲ ἐκ θελήματος ἀνδρὸς ἀλλ' ἐκ θεοῦ ἐγεννήθησαν. Καὶ ὁ λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας.

«ἐν τῷ κόσμῳ ἦν» αναφέρεται στη χρονική περίοδο που ο Χριστός ήταν εδώ στη γη, και περισσότερο στα τριάμισι χρόνια της διακονίας Του.

Αυτό λέει και η φράση: «εἰς τὰ ἴδια ἦλθεν καὶ οἱ ἴδιοι αὐτὸν οὐ παρέλαβον....». Τα «ίδια», εννοεί το λαό Ισραήλ. Ο Θεός που λάτρευαν ήρθε στο πρόσωπο του Χριστού, αλλά δεν Τον δέχθηκαν, Τον αρνήθηκαν και τον σταύρωσαν.

 «καὶ ὁ κόσμος δι' αὐτοῦ ἐγένετο καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω»

Αναφέρεται στο Χριστό σαν Λόγο του Πατέρα, δια του οποίου ο Πατέρας έκανε τα πάντα.

Εδώ θα εξετάσουμε λίγο τη λέξη «ΜΟΝΟΓΕΝΗΣ» που σημαίνει «μοναχογιός» ή «μοναχοπαίδι».

Αν ο Πατέρας γεννούσε με την έννοια που γέννησε το Χριστό και άλλο παιδί, τότε ο όρος «μονογενής» ήταν γραμματικά λάθος, γιατί υπάρχει άλλη λέξη που δηλώνει τον πρώτο γιο, αλλά που εννοεί ότι υπάρχουν κι άλλοι. Αυτή η λέξη είναι «Πρωτότοκος». Ο Ισαάκ, είναι ο Μονογενής της Σάρας, αλλά ο Χριστός είναι ο πρωτότοκος της Μαριάμ. Ο Ισαάκ ήταν ο μόνος που γέννησε η Σάρα, και μ' αυτή την έννοια είναι και μονογενής του Αβραάμ, γιατί με τη Σάρα ο Αβραάμ έκανε μόνον ένα γιο, που ήταν και ο νόμιμος κληρονόμος της επαγγελίας, γι’ αυτό και ο λόγος του Θεού ονομάζει τον Ισαάκ, μονογενή του Αβραάμ.

Με τη Μαριάμ όμως, είναι διαφορετικά, γιατί μετά που γεννήθηκε ο Χριστός, εκείνη έκανε κι άλλα παιδιά με τον Ιωσήφ, γι’ αυτό και ονομάζεται «πρωτότοκος» γιος της και όχι «μονογενής». Δυστυχώς υπάρχουν δοξασίες, που θέλοντας να αναιρέσουν τη φυσική γέννηση του Χρίστου από τον Πατέρα σαν άνθρωπος, προσπαθούν να πνευματικοποιήσουν την έννοια «μονογενής» ή ακόμη τη λέξη «πρωτότοκος», όταν εφαρμόζεται στο Χριστό.

Η θεωρία της τριάδας δεν δέχεται τη φυσική γέννηση του Χρίστου από Τον Πατέρα και επειδή αυτές οι λέξεις στέκονται εμπόδιο, προσπαθεί να τις πνευματικοποιήσει και να τους δώσει άλλο νόημα από το πεζό και συνηθισμένο που έχουν. Λένε λοιπόν ότι η λέξη «μονογενής» φανερώνει τη μυστική και ιδιαίτερη σχέση που έχουν τα θεία πρόσωπα μεταξύ τους, όχι ότι το ένα γέννησε το άλλο, αλλά ότι έχουν αυτή τη στενή σχέση του Πατέρα με τον Υιό.

Όμως, ακόμα κι αν είναι έτσι τα πράγματα, πάλι η σχέση αυτή δεν φανερώνει ότι ο ένας είναι κατώτερος από τον άλλον; Αν η λέξη αυτή φανερώνει τη μεταξύ τους σχέση, δεν είναι σχέση Πατέρα και παιδιού; Ο Πατέρας όμως δεν είναι σε καμιά περίπτωση ίσος με τον Υιό και εάν εμείς, στην ανθρώπινη ορολογία που χρησιμοποιούμε, όταν ακούμε τις λέξεις, «Πατέρας» και Γιος», αμέσως βλέπουμε σε δυο όντα από τα οποία το ένα γεννά το άλλο και οπωσδήποτε το ένα είναι μεγαλύτερο από το άλλο, γιατί ο Θεός δεν χρησιμοποίησε άλλες λέξεις να δείξει αυτή την υποτιθέμενη σχέση μεταξύ των θείων προσώπων και χρησιμοποίησε τις λέξεις «Πατέρας» για τον Εαυτό Του και «Υιός» για τον Ιησού Χριστό;

Ο Χριστός πάντοτε απευθυνόταν στο Θεό και Τον ονόμαζε Πατέρα, και αντίστοιχα ο Πατέρας απευθυνόμενος στο Χριστό Τον ονόμαζε Υιό. Εάν πράγματι ο Χριστός δεν ήταν φυσικός Υιός του Πατέρα, τότε γιατί να ονομάζει ο ένας τον άλλο έτσι; Μήπως για να μας μπερδέψει;

Όχι βέβαια!!! Αλλά επειδή πράγματι ο Χριστός ήταν και είναι ο μόνος Γιος του Πατέρα, το μόνο παιδί που γέννησε ο Πατέρας από τον Εαυτό Του. Όπως γέννησε ο Πατέρας το Χριστό, δεν γέννησε κανέναν άλλον, γι’ αυτό λέγεται Μονογενής.

Οι μαθητές στις πράξεις ομολογούν ότι ο Χριστός είναι «παιδί του Θεού» και χρησιμοποιούν τη φυσική λέξη «παιδί». (βλ.Πράξ.γ:13,26, δ:27,30).

Μια άλλη πτυχή αυτού του θέματος είναι ότι ο Θεός μιλώντας προφητικά για το Γιό Του λέει: «….εγώ θέλω είσθαι εις αυτόν πατήρ και αυτός θέλει είσθαι εις εμέ υιός….» Β’ Σαμ.ζ:14. Την ίδια προφητεία, συναντάμε στο Α’ Χρον.κβ:10 και στην προς Εβρ.α:5.

Βλέπουμε ότι ο Πατέρας λέει ότι «θέλω είσθαι», δηλ. «θα είναι» Πατέρας στο Χριστό, και ο Χριστός «θα είναι»  Γιος στον Πατέρα. Η αναφορά αυτή είναι όμως στο μέλλον και φανερώνει ότι η πράξη δεν έχει ακόμη συμβεί, αλλά πρόκειται να γίνει κάποτε στο μέλλον.

Αυτό σημαίνει ότι την ώρα που ο Πατέρας έλεγε αυτά με το Πνεύμα Του δια μέσου Νάθαν του προφήτη στον βασιλιά Δαυίδ, δεν υπήρχε ακόμη ο Υιός, γιατί απλούστατα δεν είχε ακόμη γεννηθεί. Υπήρχε μέσα στην πρόγνωση του Πατέρα, μέσα στο Λόγο Του, όμως σαν οντότητα και πρόσωπο έξω από τον Πατέρα δεν υπήρξε, παρά μόνον από τότε που γεννήθηκε μέσα στη φάτνη διά της Παρθένου Μαρίας.

Αν υπήρχε σαν «θεός Υιός», σαν «προαιώνιος θεός Υιός» όπως λέει η θεωρία της τριάδας, τότε γιατί ο Θεός να μην πει ότι «είναι» ή «ήταν» και είναι Υιός μου, αλλά λέει «θα είναι»; Καταρρίπτεται λοιπόν και πάλι η θεωρία αυτή του πολυθεϊσμού και του πολυπροσωπισμού μέσα στη θεότητα, αφού δεν έχει καμιά θέση μέσα στο λόγο του Θεού.

Μια παρόμοια μαρτυρία έχουμε στους Ψαλμ.πθ:26-27 όπου λέει: «Αυτός θέλει κράξει προς εμέ, Πατήρ μου είσαι, Θεός μου και πέτρα της σωτηρίας μου. Εγώ βεβαίως θέλω κάμει αυτόν πρωτότοκόν μου, Ύψιστον επί τους βασιλείς της γης».

Πάλι βλέπουμε ότι όλα είναι στον μέλλοντα χρόνο. Το Πνεύμα του Θεού βλέπει την εκπλήρωση αυτών των γεγονότων, όχι στο παρελθόν, όπως θα ήθελε η θεωρία της τριάδας, αλλά στο μέλλον. Το Πνεύμα του Θεού βλέπει το χρόνο της γέννησης του Χριστού στη γη, βλέπει τη ζωή Του στη γη και ανάλογα προφητεύει.

Αυτός ο ενδιάθετος Λόγος που είδαμε καθαρότατα μέσα στις σελίδες των Γραφών, ο προγνωρισμένος από καταβολής κόσμου Χριστός, ο Υιός, η τρυφή και η αγάπη του Πατέρα, ο κεχρισμένος Αμνός του Θεού, το Ρήμα της δημιουργίας, δια του οποίου ο Πατέρας έκαμε τα πάντα και τα ορατά και τα αόρατα, ΣΑΡΞ ΕΓΕΝΕΤΟ ΚΑΙ ΕΣΚΗΝΩΣΕΝ ΕΝ ΗΜΙΝ.

 Όταν λέει «σαρξ εγένετο» δεν εννοεί απλά και μόνο τη σάρκα του σώματος, αλλά εννοεί ότι έγινε τέλειος άνθρωπος. Με ψυχή, σώμα και πνεύμα ανθρώπινο. Παντού όπου ο λόγος του Θεού αναφέρεται με τον όρο αυτό, (εκτός από περιπτώσεις που αναφέρονται καθαρά πλέον στη σάρκα του ανθρώπου), εννοεί άνθρωπο ή ανθρώπους.

Όταν ο Κύριος λέει με τον Ιωήλ β:28 «Και μετά ταύτα θέλω εκχέει το πνεύμα μου επί πάσαν σάρκα…» εννοεί τους ανθρώπους και όχι μόνο τη σάρκα τους.

Στους Ρωμ.γ:20 ο Παύλος λέει «διότι εξ έργων νόμου δεν θέλει δικαιωθή ουδεμία σαρξ ενώπιον αυτού», πάλι εννοεί τους ανθρώπους σαν σύνολο και όχι μόνο τη σάρκα τους.

Α’ Κορ.α:29 λέει «...ὅπως μὴ καυχήσηται πᾶσα σὰρξ ἐνώπιον τοῦ θεοῦ»

Όπως όλοι οι άνθρωποι είναι σαρξ, και ονομάζονται σαρξ, έτσι και ο Λόγος του Θεού έγινε σαρξ, δηλαδή άνθρωπος με προσωπικότητα, με ανθρώπινο πνεύμα ψυχή και σώμα.

Αυτό το ανθρώπινο πνεύμα, την ανθρώπινη ψυχή και το σώμα, ο Χριστός δεν το είχε πριν, αλλά το απέκτησε κατά την γέννηση Του φυσιολογικά από τον Πατέρα Του που δεν ήταν ο Ιωσήφ, αλλά ο ουράνιος Πατέρας.

Ο Θεός δεν έγινε άνθρωπος, γιατί αν γινόταν κάτι τέτοιο, ο Θεός θα αλλοιωνόταν. Ξέρουμε όμως ότι είναι αναλλοίωτος και δεν υπάρχει σ' Αυτόν σκιά μεταβολής.

Ο Θεός ΓΕΝΝΗΣΕ τον άνθρωπο Χριστό Ιησού. Ο Χριστός εξήλθε «εκ του Πατρός» (Ιωάν.η:42) δηλ. βγήκε έξω από τον Πατέρα και ήρθε στον κόσμο με τη γέννησή Του, αποκτώντας έτσι δική Του προσωπικότητα.

Από τη γέννα αυτή υπήρξε ο άνθρωπος Ιησούς, εκ γενετής αναμάρτητος, με ελεύθερη θέληση και βούληση, με την οποία μπορούσε να εκλέξει το καλό ή το κακό. Δεν σημαίνει ότι ο Χριστός δεν μπορούσε να αμαρτήσει, γιατί τότε δεν θα είχαν νόημα οι πειρασμοί στην έρημο. Μπορούσε ο Χριστός να εκλέξει ό,τι ήθελε ελεύθερα και χωρίς καμιά πίεση όμως γι' αυτό υπήρξε το καλό παράδειγμα για μας, γιατί ενώ μπορούσε να κάνει το κακό, πάντοτε υποτασσόταν στο θέλημα του Πατέρα κατά πάντα.

Ο Χριστός πήρε τη θέση που ο Αδάμ έχασε, γι’ αυτό έπρεπε να ήταν αναμάρτητος από την γέννησή Του, ώστε να δοθεί για άλλη μια φορά η ευκαιρία στο ανθρώπινο γένος να επανορθώσει την παρακοή που του στοίχησε την απομάκρυνση από το Θεό.

Τώρα διά του Χριστού, δια της υπακοής του ενός, δικαιωθήκαμε όλοι εμείς που πιστέψαμε στο έργο και στη θυσία Του και συνδεθήκαμε με τον Πλάστη και Δημιουργό μας.

Έπρεπε λοιπόν ο Χριστός να ήταν φυσιολογικός άνθρωπος, και όχι «θεός Υιός» που έγινε άνθρωπος, για να πεθάνει για τις αμαρτίες του κόσμου υποτασσόμενος τέλεια στον Πατέρα, καθώς και να γίνει τέλειος από τα παθήματα (Εβρ.ε:8-9). Ο Χριστός δεν υπήρξε ποτέ ατελής, αλλά η τελειότητα που είχε, έπρεπε να δοκιμαστεί κατά πάντα, όπως και έγινε.

Εάν υποθέσουμε ότι ήταν ο «θεός Υιός» που έγινε άνθρωπος, τι απόγιναν οι θεϊκές Του ιδιότητες, σαν «θεού Υιού»; Αν δεχτούμε ότι τις άφησε, πράγμα εξωβιβλικό και αντίξοο με τη φύση του Θεού - γιατί στο Θεό δεν υπάρχει σκιά μεταβολής, ούτε η παραμικρή αλλοίωση - τότε δεν κατοικούσε μέσα Του «ο Θεός», αλλά ένα μέρος του Θεού. Δεν κατοικούσε μέσα Του το πλήρωμα της θεότητας, γιατί το μέρος της θεϊκής υπόστασης του Υιού, που συμπληρώνει την τριάδα και την κάνει πλήρωμα, αυτό έλειπε γιατί ο Χριστός υποτίθεται ότι το άφησε και έγινε άνθρωπος!

Ο Ιωάννης συνεχίζει και λέει ότι αυτός ο Λόγος που έγινε σαρξ, «εσκήνωσεν εν υμίν» και στο εδ.16 λέει ότι «...εκ του πληρώματος αυτού ημείς πάντες ελάβομεν, και χάριν αντί χάριτος».

Αυτές οι φράσεις μας θυμίζουν τη μελέτη μας για το Πνεύμα το Άγιο, γιατί αυτό είναι που σκηνώνει, δηλ. κατοικεί μέσα στον πιστό άνθρωπο του Θεού. Πως ο Χριστός, που είναι ο ενσαρκωμένος Λόγος του Πατέρα κατοίκησε μέσα μας; Φυσικά σαν Πνεύμα Άγιο, γιατί αυτό είναι το πλήρωμα της θεότητας, είναι ο Πατέρας Θεός, που κατοικούσε μέσα στο Χριστό.

Ο Πατέρας είναι το πλήρωμα που κατοικεί αυτή τη στιγμή μέσα στο Χριστό, σε τέλεια ενότητα και ταύτιση. Η θεϊκή φύση κατοικεί μέσα στην ανθρώπινη φύση. Ο Ιησούς μας είπε ότι «...Εάν τις με αγαπά, τον λόγον μου θέλει φυλάξει, και ο Πατήρ μου θέλει αγαπήσει αυτόν, ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΑΥΤΟΝ ΘΕΛΟΜΕΝ ΕΛΘΕΙ, ΚΑΙ ΕΝ AYTΩ ΘΕΛΟΜΕΝ ΚΑΤΟΙΚΗΣΕΙ» Ιωάν.ιδ:23.

Να λοιπόν πόσο όμορφα δένουν όλα χωρίς αντιξοότητες και αναμίξεις με τριάδες και ειδωλολατρίες. Ο Παύλος αναφερόμενος στην επιστροφή του Ισραήλ στο Κύριο, που γνωρίζουμε ότι είναι ο Χριστός, γιατί Αυτόν αρνήθηκαν και Αυτόν εξεκέντησαν και σ' Αυτόν θα επιστρέψουν, λέει: Ο δε Κύριος είναι το Πνεύμα· και όπου είναι το Πνεύμα του Κυρίου, εκεί ελευθερία (Β’ Κορ.γ:17).