Η πίστη, θα οδηγήσει ακόμα στη λήψη της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος. Ο Ιησούς είπε: «Όστις πιστεύει εις εμέ, καθώς είπεν η γραφή, ποταμοί ύδατος ζώντος θέλουσι ρεύσει εκ της κοιλίας αυτού» (Ιωάν.ζ:38).
Ο Ιωάννης εξήγησε ότι
ο Ιησούς μιλούσε για το Άγιο Πνεύμα: «Τούτο
δε είπε περί του Πνεύματος, το οποίον έμελλον να λαμβάνωσιν οι πιστεύοντες εις
αυτόν διότι δεν ήτο έτι δεδομένον Πνεύμα Άγιον επειδή ο Ιησούς έτι δεν εδοξάσθη»
(Ιωάν.ζ:39).
Ο Πέτρος δίδαξε ότι το δώρο ή το βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος δίδεται σε όλους όσους πιστέψουν στον Κύριο Ιησού Χριστό. Ταύτισε την εμπειρία του Κορνήλιου με το βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής και ρώτησε: «εάν λοιπόν ο Θεός έδωκεν εις αυτούς την ίσην δωρεάν ως και εις ημάς, διότι επίστευσαν εις τον Κύριον Ιησούν Χριστόν, εγώ τις ήμην ώστε να δυνηθώ να εμποδίσω τον Θεόν;» (Πράξ.ια:15-17). Με άλλα λόγια, ο Πέτρος θεωρούσε ότι αν κάποιος λέει ότι πιστεύει στον Ιησού Χριστό, πρέπει να έχει Πνεύμα Άγιο.
Ο Παύλος επίσης
περίμενε ότι οι πιστοί πρέπει να έχουν Πνεύμα Άγιο. Όταν βρήκε μερικούς μαθητές
του Ιωάννη του Βαπτιστή στην Έφεσο, τους ρώτησε: «Ελάβετε Πνεύμα Άγιον αφού επιστεύσατε;» (Πράξ.ιθ:2). Αργότερα, ο
Παύλος δίδαξε στις επιστολές του ότι λαμβάνουμε το Άγιο Πνεύμα δια πίστεως: «Δια να έλθη εις τα έθνη η ευλογία του
Αβραάμ δια Ιησού Χριστού, ώστε να λάβωμεν την επαγγελίαν του Πνεύματος δια της
πίστεως» (Γαλ.γ:14). «Εις τον οποίον
και σείς ηλπίσατε, ακούσαντες τον λόγον της αληθείας, το ευαγγέλιον της
σωτηρίας σας εις τον οποίον και πιστεύσαντες εσφραγίσθητε με το Πνεύμα το Άγιον
της επαγγελίας» (Εφεσ.α:13).
Το αναπόφευκτο
συμπέρασμα είναι ότι η πίστη οδηγεί στην λήψη του Αγίου Πνεύματος. Με άλλα
λόγια, ο αληθινός πιστός θα λάβει το Άγιο Πνεύμα. Η πίστη του φαίνεται ότι
είναι γνήσια και πλήρης όταν ο Θεός του χορηγήσει την δωρεά του Αγίου Πνεύματος.
Μετάνοια, βάπτισμα στο νερό και έργα
Μπορούμε να πούμε ότι η μετάνοια και το
βάπτισμα στο νερό είναι έργα; Δεν είναι έργα με την έννοια ενεργειών που ο
άνθρωπος πρέπει να κάνει προκειμένου να κερδίσει ή να βοηθήσει στην σωτηρία.
Είναι όμως έργα που φανερώνουν την ύπαρξη σώζουσας πίστης, η οποία εκφράζεται
με τη μετάνοια, το βάπτισμα στο νερό και την λήψη του Αγίου Πνεύματος.
Ο άνθρωπος από μόνος του δεν έχει δύναμη να
στραφεί από την αμαρτία. Ο Θεός είναι που τον οδηγεί σε μετάνοια και του
χορηγεί την δύναμη για να μετανοήσει. Ο Θεός εργάζεται την μετάνοια στον
άνθρωπο, αλλάζοντας τον τρόπο σκέψης και την πορεία που ακολουθεί. Κατά τον
ίδιο τρόπο, ο Θεός συγχωρεί τις αμαρτίες στο βάπτισμα. Χωρίς το έργο του Θεού
και πίστη πάνω σ’ αυτό το έργο, το βάπτισμα είναι ένα τελετουργικό χωρίς κανένα
νόημα. Τελικά, το να λάβει κανείς το Άγιο Πνεύμα, σίγουρα δεν είναι ανθρώπινο
έργο, αλλά δώρο από τον Θεό, που το παίρνει κανείς δια πίστεως.
Το μέρος του ανθρώπου σ’ όλα αυτά, είναι απλά
να υπακούσει στο ευαγγέλιο - να μετανοήσει, να βαπτιστεί στο νερό και ν’ αφήσει
τον Θεό να τον γεμίσει με το Πνεύμα Του. Αυτά τα βήματα είναι μέρος της
οικειοποίησης, ανταπόκρισης, δέσμευσης, εξάρτησης και υπακοής που απαραίτητα
περιλαμβάνει η σώζουσα πίστη. Αυτή η «ανταπόκριση πίστης» απ’ τη μεριά του ανθρώπου
δεν είναι ότι κερδίζει ή ότι πληρώνει για τη σωτηρία, αλλά είναι η απαραίτητη
ανταπόκριση για να σωθεί κανείς.
Ο Θεός προσφέρει την σωτηρία σ’ όλους τους
ανθρώπους δωρεάν, επειδή ο Χριστός πλήρωσε γι’ αυτήν, αλλά μόνο όσοι πιστέψουν
σ’ αυτό το έργο σώζονται. Ο άνθρωπος μπορεί ν’ αφήσει τον Θεό να εκπληρώσει το
έργο της σωτηρίας (πιστεύοντας και υπακούοντας), ή να Του αρνηθεί αυτό το έργο
(με την απιστία και την ανυπακοή). Ο Θεός καλεί κάποιον, τον οδηγεί στον Εαυτό
Του, του αλλάζει το νου και την κατεύθυνση της ζωής του (μετάνοια), τον πλένει
από τις αμαρτίες του (βάπτισμα στο νερό), τον γεμίζει με το Πνεύμα Του, τον
διατηρεί στην χάρη Του και τον ικανώνει να ζήσει μια άγια ζωή. Αυτή η ενέργεια
απ’ τη μεριά του Θεού, συνιστά την σωτηρία του ανθρώπου στην οικονομία που
ζούμε.