Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Σάββατο 29 Μαΐου 2021

Το χρειαζόμαστε: Μια υποταγμένη καρδιά


Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την ανάπτυξη της πίστης μας είναι η νοοτροπία κατά της εξουσίας που είναι τόσο διαδεδομένη στον σύγχρονο πολιτισμό.

Αν θέλετε να τσακωθείτε με άλλους Χριστιανούς, ξεκινήστε μια συζήτηση για την τιμή των γονέων, την υποταγή στον γάμο ή τον σεβασμό στους πρεσβύτερους, τους εργάτες της εκκλησίας.

Δυστυχώς, αν απορρίψουμε τις εντολές του Θεού για γήινες εξουσίες, υπονομεύουμε την σχέση μας με τον ίδιο τον Θεό.

Πολλοί Χριστιανοί ενεργούν σαν η Αγία Γραφή να λέει:

  • "Τίμα τον πατέρα και τη μητέρα σου, αν είναι σύμφωνοι με τα πρότυπά σου."
  • "Οι γυναίκες υποτάσσεστε στους συζύγους σας, αρκεί να υποτάσσονται και αυτοί σε εσάς."
  • "Μην κατηγορείς έναν πρεσβύτερο, εκτός αν το αξίζει."

Έχουμε γίνει ικανοί να δημιουργούμε "εξαιρέσεις" στις εντολές του Θεού.

Αλλά οι Γραφές προστάζουν υποταγή ή/και σεβασμό σε όλες αυτές τις καταστάσεις, εκτός αν μας ζητηθεί να κάνουμε κάτι ενάντια στις εντολές του Θεού.  

Αυτό δεν σημαίνει ότι χάνουμε τη φωνή μας: μπορούμε να διαφωνούμε με σεβασμό και να λέμε την γνώμη μας στις αποφάσεις των αρχών. Αλλά στο τέλος, τιμούμε τον Θεό τιμώντας αυτούς που μας διατάζει να τιμήσουμε.

Ελπίζω να αφιερώσετε χρόνο για να διαβάσετε προσεκτικά τις Γραφές και τις παρακάτω εξηγήσεις.

Περιοχές, όπου οι Χριστιανοί καλούνται να υποταχθούν σε άλλους.

Τιμώντας τους άλλους τιμούμε τον Θεό.

Μην μπερδεύεσαι με το Εφες.ε:21 που λέει: «υποτασσόμενοι εις αλλήλους εν φόβω Θεού».

Αυτό το εδάφιο συστήνει μια γενική στάση υποταγής σε εκείνους που βρίσκονται σε εξουσία και μια στάση εκτίμησης, παρόμοια με τις εντολές στην Φιλιπ.β:1-5.

Δυστυχώς, αυτό το εδάφιο συχνά αποκόπτεται από τα συμφραζόμενα για να αμφισβητήσει την υποταγή των γυναικών. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ένας σύζυγος πρέπει να υποταχθεί στην σύζυγό του περισσότερο από ό, τι σημαίνει ότι οι γονείς πρέπει να υπακούουν στα παιδιά τους. Οι κυβερνήσεις, οι εκκλησίες, οι οργανισμοί, οι επιχειρήσεις και οι οικογένειες χρειάζονται ηγεσία για να είναι αποτελεσματικές.

 

    1.  Τιμή για τους γονείς καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής

Οι ενήλικες δεν χρειάζεται να "υπακούουν" στους γονείς τους. Μας λέει να τους τιμούμε.

Εφεσ.ς:2,3 Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα, ήτις είναι εντολή πρώτη με επαγγελίαν, διά να γείνη εις σε καλόν και να ήσαι μακροχρόνιος επί της γης.

Α’ Τιμ.ε:4 Εάν δε τις χήρα έχη τέκνα ή έκγονα, ας μανθάνωσι πρώτον να καθιστώσιν ευσεβή τον ίδιον αυτών οίκον και να αποδίδωσιν αμοιβάς εις τους προγόνους αυτών. Διότι τούτο είναι καλόν και ευπρόσδεκτον ενώπιον του Θεού.

Παρ.κ:20 Ο λύχνος του κακολογούντος τον πατέρα αυτού ή την μητέρα αυτού θέλει σβεσθή εν βαθεί σκότει.

Παρ.λ:11-14 Υπάρχει γενεά, ήτις καταράται τον πατέρα αυτής και δεν ευλογεί την μητέρα αυτής· Υπάρχει γενεά καθαρά εις τους οφθαλμούς αυτής, αλλά δεν είναι πεπλυμένη από της ακαθαρσίας αυτής. Υπάρχει γενεά, της οποίας πόσον υψηλοί είναι οι οφθαλμοί και τα βλέφαρα αυτής επηρμένα. Υπάρχει γενεά, της οποίας οι οδόντες είναι ρομφαίαι και οι μυλόδοντες μάχαιραι, διά να κατατρώγωσι τους πτωχούς της γης και τους ενδεείς εκ μέσου των ανθρώπων.

Ματθ.ιε:3-9 Ο δε αποκριθείς είπε προς αυτούς· Διά τι και σεις παραβαίνετε την εντολήν του Θεού διά την παράδοσίν σας; Διότι ο Θεός προσέταξε, λέγων· Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα· και, Ο κακολογών πατέρα ή μητέρα εξάπαντος να θανατόνηται· σεις όμως λέγετε· Όστις είπη προς τον πατέρα ή προς την μητέρα, Δώρον είναι ό,τι ήθελες ωφεληθή εξ εμού, αρκεί, και δύναται να μη τιμήση τον πατέρα αυτού ή την μητέρα αυτού· και ηκυρώσατε την εντολήν του Θεού διά την παράδοσίν σας. Υποκριταί, καλώς προεφήτευσε περί υμών ο Ησαΐας, λέγων· Ο λαός ούτος με πλησιάζει με το στόμα αυτών και με τα χείλη με τιμά, η δε καρδία αυτών μακράν απέχει απ' εμού. Εις μάτην δε με σέβονται, διδάσκοντες διδασκαλίας, εντάλματα ανθρώπων.

Β’ Τιμ.γ:1-5 Γίνωσκε δε τούτο, ότι εν ταις εσχάταις ημέραις θέλουσιν ελθεί καιροί κακοί· διότι θέλουσιν είσθαι οι άνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, αλαζόνες, υπερήφανοι, βλάσφημοι, απειθείς εις τους γονείς, αχάριστοι, ανόσιοι, άσπλαγχνοι, αδιάλλακτοι, συκοφάνται, ακρατείς, ανήμεροι, αφιλάγαθοι, προδόται, προπετείς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μάλλον παρά φιλόθεοι, έχοντες μεν μορφήν ευσεβείας, ηρνημένοι δε την δύναμιν αυτής. Και τούτους φεύγε.

    2. Γυναίκες υποτάσσεστε στους συζύγους σας

Αυτή είναι μια δυνατή βιβλική αρχή.

Κολ.γ:18 Αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας σας, καθώς πρέπει εν Κυρίω.

Σημείωση: “καθώς πρέπει εν Κυρίω” – Ο Θεός είναι η ανώτατη εξουσία μας.

Γέν.γ:16 Προς δε την γυναίκα είπε, Θέλω υπερπληθύνει τας λύπας σου και τους πόνους της κυοφορίας σου· με λύπας θέλεις γεννά τέκνα· και προς τον άνδρα σου θέλει είσθαι η επιθυμία σου, και αυτός θέλει σε εξουσιάζει.

Εφεσ.ε:22-24 Αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας σας ως εις τον Κύριον, διότι ο ανήρ είναι κεφαλή της γυναικός, καθώς και ο Χριστός κεφαλή της εκκλησίας, και αυτός είναι σωτήρ του σώματος. Αλλά καθώς η εκκλησία υποτάσσεται εις τον Χριστόν, ούτω και αι γυναίκες ας υποτάσσωνται εις τους άνδρας αυτών κατά πάντα.

Α’ Πέτρ.γ:1-6 Ομοίως αι γυναίκες, υποτάσσεσθε εις τους άνδρας υμών, ίνα και εάν τινές απειθώσιν εις τον λόγον, κερδηθώσιν άνευ του λόγου διά της διαγωγής των γυναικών, αφού ίδωσι την μετά φόβου καθαράν διαγωγήν σας. Των οποίων ο στολισμός ας ήναι ουχί ο εξωτερικός, ο του πλέγματος των τριχών και της περιθέσεως των χρυσίων ή της ενδύσεως των ιματίων, αλλ' ο κρυπτός άνθρωπος της καρδίας, κεκοσμημένος με την αφθαρσίαν του πράου και ησυχίου πνεύματος, το οποίον ενώπιον του Θεού είναι πολύτιμον. Διότι ούτω ποτέ και αι άγιαι γυναίκες αι ελπίζουσαι επί τον Θεόν εστόλιζον εαυτάς, υποτασσόμεναι εις τους άνδρας αυτών, καθώς η Σάρρα υπήκουσεν εις τον Αβραάμ, καλούσα αυτόν κύριον· της οποίας σεις εγεννήθητε τέκνα, αγαθοποιούσαι και μη φοβούμεναι μηδεμίαν πτόησιν.

Τίτ.β:3-5 Αι γραίαι ωσαύτως να έχωσι τρόπον ιεροπρεπή, μη κατάλαλοι, μη δεδουλωμέναι εις πολλήν οινοποσίαν, να ήναι διδάσκαλοι των καλών, διά να νουθετώσι τας νέας να ήναι φίλανδροι, φιλότεκνοι, σώφρονες, καθαραί, οικοφύλακες, αγαθαί, ευπειθείς εις τους ιδίους αυτών άνδρας, διά να μη βλασφημήται ο λόγος του Θεού.

Α’ Κορ.ια:3 Θέλω δε να εξεύρητε, ότι η κεφαλή παντός ανδρός είναι ο Χριστός, κεφαλή δε της γυναικός ο ανήρ, κεφαλή δε του Χριστού ο Θεός.

Α’ Τιμ.β:11-14 Η γυνή ας μανθάνη εν ησυχία μετά πάσης υποταγής· εις γυναίκα όμως δεν συγχωρώ να διδάσκη, μηδέ να αυθεντεύη επί του ανδρός, αλλά να ησυχάζη. Διότι ο Αδάμ πρώτος επλάσθη, έπειτα η Εύα· και ο Αδάμ δεν ηπατήθη, αλλ' η γυνή απατηθείσα έγεινε παραβάτις·

 3. Ηλικιωμένοι

Α’ Τιμ.ε:1,2 Πρεσβύτερον μη επιπλήξης, αλλά πρότρεπε ως πατέρα, τους νεωτέρους ως αδελφούς, τας πρεσβυτέρας ως μητέρας, τας νεωτέρας ως αδελφάς μετά πάσης καθαρότητος.

4. Διατασσόμαστε να σεβόμαστε τις εκκλησιαστικές αρχές.

Αυτή είναι μια περιορισμένη εξουσία. Ο εργάτης της εκκλησίας δεν πρέπει να σφετερίζεται τον ρόλο του συζύγου ή του γονιού, ούτε πρέπει να χειραγωγεί ή να ελέγχει τα μέλη της εκκλησίας.

Εβρ.ιγ:17 Πείθεσθε εις τους προεστώτάς σας και υπακούετε· διότι αυτοί αγρυπνούσιν υπέρ των ψυχών σας ως μέλλοντες να αποδώσωσι λόγον· διά να κάμνωσι τούτο μετά χαράς και μη στενάζοντες· διότι τούτο δεν σας ωφελεί.

Α’ Πέτρ.ε:5 Ομοίως οι νεώτεροι υποτάχθητε εις τους πρεσβυτέρους. Πάντες δε υποτασσόμενοι εις αλλήλους ενδύθητε την ταπεινοφροσύνην· διότι ο Θεός αντιτάσσεται εις τους υπερηφάνους, εις δε τους ταπεινούς δίδει χάριν.

Πως να πούμε όχι στην εξουσία, με όλο τον σεβασμό

Ένα καλό παράδειγμα για το πώς να διαφωνούμε με σεβασμό με τους γονείς ή άλλους ανθρώπους που ο Θεός μας λέει να τιμούμε ή/και να υπακούμε.

Είδαμε ότι τιμούμε τον Θεό τιμώντας αυτούς που ο Θεός μας λέει να τιμήσουμε. Θέλω να μοιραστώ μαζί σας έναν πρακτικό τρόπο να δείξεις σεβασμό στους γονείς όταν δεν συμφωνείς μαζί τους.

Ο Θεός μας καλεί σε υψηλότερα πρότυπα στην σχέση μας με τους γονείς μας, απ’ ότι με τους φίλους μας

Αν έχεις φερθεί λάθος, πήγαινε στον πατέρα σου, ζήτησε συγγνώμη που δεν πήρες την συμβουλή του στα σοβαρά, και πες του ότι θα προσευχηθείς γι’ αυτό που σου λέει.

Αν το κάνεις έτσι, αντί να αρνηθείς ή να λογομαχήσεις, πιστεύω ότι θα εκτιμήσει τον σεβασμό που το χειρίστηκες και θα δεχτεί την απάντησή σου!

Το να τιμάς ένα άτομο δεν σημαίνει απαραίτητα να συμφωνείς μαζί του, αλλά σημαίνει να ακούς και να αντιμετωπίζεις τις συμβουλές του με σεβασμό.

Σε ενθαρρύνω να σκεφτείς πώς αλληλοεπιδράς με τους γονείς σου. Ζήτησε από τον Θεό να σου δείξει αν υπάρχουν τρόποι να σέβεσαι περισσότερο, να είσαι ευγνώμων ή προσεκτικός. Πολλές φορές δεν έχει σημασία τι κάνουμε, αλλά πώς το κάνουμε.

Ενώ μιλάμε ειδικά για τους γονείς, η αρχή αυτή ισχύει και για άλλους σε εξουσία.

Παρακαλώ διαβάστε τις παρακάτω Γραφές που ενθαρρύνουν το σεβασμό προς τους γονείς, υπενθυμίζοντας ότι βασίζεται στον σεβασμό μας στους νόμους του Θεού και δεν εξαρτάται από την «αξία» τους.

Παρ.α:8 Άκουε, υιέ μου, την διδασκαλίαν του πατρός σου, και μη απορρίψης τον νόμον της μητρός σου.

Παρ.κγ:22 Υπάκουε εις τον πατέρα σου, όστις σε εγέννησε· και μη καταφρόνει την μητέρα σου, όταν γηράση.

Λευιτ.ιθ:32 Ενώπιον της πολιάς θέλεις προσηκόνεσθαι και θέλεις τιμήσει το πρόσωπον του γέροντος και θέλεις φοβηθή τον Θεόν σου. Εγώ είμαι ο Κύριος.

Α’ Τιμ.ε:1 Πρεσβύτερον μη επιπλήξης, αλλά πρότρεπε ως πατέρα, τους νεωτέρους ως αδελφούς,

Α’ Πέτρ.ε:5 Ομοίως οι νεώτεροι υποτάχθητε εις τους πρεσβυτέρους. Πάντες δε υποτασσόμενοι εις αλλήλους ενδύθητε την ταπεινοφροσύνην· διότι ο Θεός αντιτάσσεται εις τους υπερηφάνους, εις δε τους ταπεινούς δίδει χάριν.

Φιλ.β:3 μη πράττοντες μηδέν εξ αντιζηλίας ή κενοδοξίας, αλλ' εν ταπεινοφροσύνη θεωρούντες αλλήλους υπερέχοντας εαυτών.

Και προσέξτε αυτή την αρνητική περιγραφή εκείνων που κρίνουν τους γονείς τους ανάξιους του σεβασμού τους:

Παρ.λ:11-14 Υπάρχει γενεά, ήτις καταράται τον πατέρα αυτής και δεν ευλογεί την μητέρα αυτής· Υπάρχει γενεά καθαρά εις τους οφθαλμούς αυτής, αλλά δεν είναι πεπλυμένη από της ακαθαρσίας αυτής. Υπάρχει γενεά, της οποίας πόσον υψηλοί είναι οι οφθαλμοί και τα βλέφαρα αυτής επηρμένα. Υπάρχει γενεά, της οποίας οι οδόντες είναι ρομφαίαι και οι μυλόδοντες μάχαιραι, διά να κατατρώγωσι τους πτωχούς της γης και τους ενδεείς εκ μέσου των ανθρώπων.

 

Πότε μπορείς να παρακούσεις την εξουσία

Πότε πρέπει ένας Χριστιανός να παρακούει κάποιον σε εξουσία: οικογένεια, εκκλησία ή κυβέρνηση; Οι Γραφές μας δίνουν απαντήσεις.

Τι κάνουμε όταν η κυβέρνησή μας θεσπίζει κακούς νόμους;

Πρώτα απ' όλα: ποτέ δεν παρακούμε τους νόμους του Θεού για να υπακούσουμε στους κυβερνητικούς νόμους.

Υπάρχει διαφορά μεταξύ κακών νόμων και νόμων που μας κάνουν να παραβιάζουμε τις Γραφές.

Η Ρωμ.ιγ:1-6 και Α’ Πέτρ.β:13-17 γράφτηκαν κάτω από μία πολύ διεφθαρμένη ρωμαϊκή κυβέρνηση, οπότε δεν μπορούμε να παρακούσουμε τους νόμους με βάση την αποδοκιμασία μας προς την κυβέρνησή ή τους ηγέτες της. Μπορούμε, αλλά δεν μπορούμε να βρούμε υποστήριξη στις Γραφές για να το κάνουμε.

Οι αρχές αυτές ισχύουν για όλες τις εξουσίες: οικογένεια, εκκλησία, εργασία κ.λπ.

Ωστόσο, οι Πράξ.δ&ε καθιστούν σαφές ότι πρέπει να παρακούσουμε οποιονδήποτε νόμο παραβιάζει τους νόμους του Θεού, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι αντιμετωπίζουμε πρόστιμα ή φυλάκιση (Πράξ.δ:18-20, Πράξ.ε:27-32).