Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019

Η ΒΙΒΛΟΣ (1)





Α. ΟΝΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΤΛΟΙ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ

1. Η Βίβλος 
Η λέξη είναι ελληνική και σημαίνει βιβλίο ή σύγγραμμα. Βίβλος ονομαζόταν από τους αρχαίους ο φλοιός του αιγυπτιακού καλαμιού που είναι πιο γνωστό με το όνομα πάπυρος. Οι αρχαίοι κατεργάζονταν και συγκολλούσαν αυτούς τους φλοιούς και έφτιαχναν φύλλα που τα χρησιμοποιούσαν για γραφή. Απ’ αυτή τη συνήθεια προήλθε και η ελληνική λέξη Βίβλος που χαρακτηρίζει τις Άγιες Γραφές, δηλαδή την Παλαιά και Καινή Διαθήκη.

Δεν ονομάζεται ΒΙΒΛΟΣ επειδή αποτελείται από 66 βιβλία, αλλά επειδή υπερέχει απ’ όλα τ’ άλλα βιβλία. Δεν είναι απλώς ένα βιβλίο-είναι το βιβλίο που στέκει τόσο υψηλότερα απ’ τ’ άλλα βιβλία, όσο ο ουρανός απ’ τη γη. Ονομάζεται “ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ” στον Ψαλμ. μ:7 και στους Εβρ.ι:7.


Παραπομπές: Μάρκ.ιβ:26  Εβρ.ι:7 Λουκ.κ:42  Ψαλμ.μ:7  Πράξ.ζ:42  Πράξ.α:20   Λουκ.γ:4
                       
2. Ο λόγος του Θεού
Απ’ όλα τα ονόματα που έχουν δοθεί στη Βίβλο, αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό, επιβλητικό και πλήρες. Εκφράζει την ιδέα ότι η Βίβλος είναι ο Θεός που μιλάει στον άνθρωπο. Σημαίνει θεία εξουσία, χρησιμοποιείται συχνά στην Παλαιά Διαθήκη και περίπου 40 φορές στην Καινή Διαθήκη. Παραπομπές: Μάρκ.ζ:13  Εβρ.δ:12  Ρωμ.ι:17

3. Οι Γραφές
Αυτός ο όρος βρίσκεται μια φορά στην Παλαιά Διαθήκη στο Δαν.ι:21. Τον μεταχειρίζονταν πιο συχνά στην πρώτη εκκλησία απ’ ότι σήμερα. Αυτός ο τίτλος βρίσκεται στην Καινή Διαθήκη περίπου 52 φορές.

Παραπομπές: Ματθ.κβ:29  Ιωάν.ε:39  Πράξ.ιζ:11  Β΄ Τιμ.γ:15  Ρωμ.α:2    Β΄ Πέτρ.γ:16  Λουκ.κδ:27

4. Η Παλαιά και Καινή Διαθήκη.
Η λέξη “διαθήκη” σημαίνει “συμβόλαιο” και μ’ αυτό τον όρο ο Θεός θέλησε να ορίσει τη σχέση ανάμεσα σ’ Αυτόν και το λαό Του. Η Παλαιά Διαθήκη ή συμβόλαιο δόθηκε πάνω στο όρος Σινά κι ασχολείται με την κλήση και την ιστορία του Εβραϊκού έθνους.
Παραπομπές:  Λουκ.κβ:20  Β΄ Κορ.γ:6  Εβρ.ιβ:24  Εβρ.θ:15

Η Καινή Διαθήκη ή συμβόλαιο έγινε στο ανώγειο κι ασχολείται με την ιστορία και το έργο της απολύτρωσης διά Ιησού Χριστού.

5. Οι νόμοι
Ο όρος σημαίνει σταθερές υποχρεώσεις και προέρχεται από μια ρίζα που έχει τη σημασία χαράσσω. Αυτοί οι νόμοι είναι σταθεροί και χαραγμένοι απ’ το χέρι του Θεού.

6. Οι εντολές
Ο λόγος του Θεού έχει δοθεί με εξουσία και είναι ανάμεσά μας σαν μια παρακαταθήκη. Η ανυπακοή στο λόγο του Θεού είναι πράξη ανταρσίας.

7. Οι κρίσεις
Οι κρίσεις του Θεού είναι αποτέλεσμα άπειρης σοφίας. Μ’ αυτές θα κριθούμε. Η Βίβλος είναι ένας σωστός και δίκαιος οδηγός.


Β. ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ

1. Σε διαθήκες
Παλαιά και Καινή Διαθήκη.

2. Σε βιβλία
α. Η Παλαιά Διαθήκη χωρίζεται σε 39 βιβλία

Ι. Πεντάτευχος (5 βιβλία)

            Γένεση                      Λευιτικό                    Δευτερονόμιο
            Έξοδος                      Αριθμοί
                       
ΙΙ. Ιστορία (12 βιβλία)

            Ιησούς του Ναυή               Σαμουήλ Β’              Χρονικών Β’
            Κριταί                                    Βασιλέων Α’            Έσδρας
            Ρουθ                                      Βασιλέων Β’             Νεεμία
            Σαμουήλ Α’                          Χρονικών Α’             Εσθήρ

ΙΙΙ. Ποίηση (5 βιβλία)

            Ιώβ                                         Παροιμίες                Άσμα Ασμάτων
            Ψαλμοί                                 Εκκλησιαστής

ΙV. Προφητεία (17 βιβλία)

            Ησαΐας                                  Ιωήλ                           Αββακούμ
            Ιερεμίας                               Αμώς                          Σοφονίας
            Θρήνοι                                  Αβδιού                      Αγγαίος
            Ιεζεκιήλ                                Ιωνάς                         Ζαχαρίας
            Δανιήλ                                 Μιχαίας                     Μαλαχίας
            Ωσηέ                                    Ναούμ

β. Η Εβραϊκή διαίρεση της Παλαιάς Διαθήκης.

Η διαίρεση της Παλαιάς Διαθήκης αναφέρεται στο Λουκ.κδ:44. Οι Εβραίοι ποτέ δεν μιλούσαν για Α’ και Β’ Σαμουήλ ή για Α’ και Β’ Βασιλέων μέχρι που έγινε η μετάφραση των εβδομήκοντα ( Ο’ ) το 285 π.Χ. Όταν αυτοί οι 70 Εβραίοι άρχισαν να μεταφράζουν στα Ελληνικά, ανακάλυψαν ότι μερικά βιβλία είναι πολύ μακροσκελή και γι’ αυτό τα χώρισαν σε δύο. Τα ποιητικά βιβλία δεν χωρίστηκαν.

γ. Η διαίρεση της Καινής Διαθήκης (27 βιβλία)

Ι. Τα ευαγγέλια (4 βιβλία)
           
            Ματθαίος                 Λουκάς
            Μάρκος                    Ιωάννης

ΙΙ. Ιστορικά (1 βιβλίο)

            Πράξεις των αποστόλων

ΙΙΙ. Επιστολές (21 βιβλία)

            Ρωμαίους                Α’ Θεσσαλονικείς              Ιακώβου
            Α’ Κορινθίους         Β’ Θεσσαλονικείς              Α’ Πέτρου
            Β’ Κορινθίους         Α’ Τιμοθέου                        Β’ Πέτρου
            Γαλάτες                    Β’ Τιμοθέου                       Α’ Ιωάννου
            Εφεσίους                 Τίτο                                      Β’ Ιωάννου
            Φιλιππησίους         Φιλήμονα                           Γ’ Ιωάννου
            Κολοσσαείς             Εβραίους                            Ιούδα

IV. Προφητικά (1 βιβλίο)

            Αποκάλυψη

3. Σε κεφάλαια
Υπάρχουν 1189 κεφάλαια στη Βίβλο. Αυτή η διαίρεση δεν είναι θεόπνευστη και αποδίδεται στον Stephen Langdon που πέθανε το 1227. Αρχικά πίστευαν ότι η διαίρεση σε κεφάλαια είχε γίνει από τον καρδινάλιο Sancto που πέθανε το 1263, αλλά τελικά όλοι συμφωνούν ότι την έκανε ο Stephen Langdon.

Ο λόγος γι’ αυτή τη διαίρεση ήταν η δημιουργία ενός Λατινικού ταμείου. Σε μερικές περιπτώσεις η διαίρεση είναι ατυχής, αλλά διατηρήθηκε σ’ όλες τις επόμενες μεταφράσεις.

4. Σε εδάφια
Υπάρχουν 31.163 εδάφια στη Γραφή. Η διαίρεση αυτή είναι επίσης ανθρώπινη κι έγινε το 1550 μ.Χ. από τον Sir Robert Stevens. Η Βίβλος της Γενεύης που τυπώθηκε το 1560, είναι η πρώτη τυπωμένη Γραφή που ήταν χωρισμένη σε εδάφια.

Γ. ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΒΛΟ

1. Ο κριτής ή ο διερευνών.
Εβρ.δ:12 “Ζών γάρ ο λόγος του Θεού και ενεργής....και κριτικός ενθυμήσεων και εννοιών καρδίας.”

Αυτό είναι το μοναδικό μέρος στη Γραφή όπου απαντάται η λέξη “κριτικός” για το λόγο του Θεού. Πόσο παράτολμο και θρασύ είναι όταν ο άνθρωπος τολμά να κρίνει τη Βίβλο, όταν αυτή έχει δοθεί για να κρίνει εμάς!

2. Λύχνος ή φως
Όπως το άστρο της αυγής, η Bίβλος θα οδηγήσει τον καθένα που ψάχνει με τιμιότητα στον Ιησού. Όπως η επτάφωτη λυχνία μέσα στη σκηνή του Μαρτυρίου, λάμπει μ’ ένα τέλειο φως πάνω σε άγια πράγματα. Σαν στύλος πυρός φωτίζει το μονοπάτι του παιδιού του Θεού που περνάει την έρημο του κόσμου τούτου.

Παραπομπές: Ψαλμ.ριθ:105  Β’ Πέτρ.α:19  Ψαλμ.ριθ:130  Παρ.ς:23

3. Καθρέφτης
Όπως ο καθρέφτης, η Βίβλος δείχνει την πραγματική εικόνα του ανθρώπου, “ένοχος μπροστά στο Θεό”. Αυτό είναι το πρώτο βήμα που οδηγεί στο Θεό.
Παραπομπές: Β’ Κορ.γ:18  Ιακ.α:23-25

4. Νιπτήρας
Όπως το νερό καθαρίζει βγάζοντας από το σώμα τις βρομιές που μας λερώνουν, έτσι κι ο λόγος του Θεού έχει καθαριστική επίδραση διδάσκοντας την καρδιά να απομακρύνεται από κάθε μορφή αμαρτίας που θα μπορούσε να λερώσει τον εσωτερικό άνθρωπο.

Παραπομπές: Εφεσ.ε:26  Ψαλμ.ριθ:9  Ιωάν.ιε:3

5. Τροφή
α. Γάλα για τα νήπια - Α’ Κορ.γ:2  Εβρ.ε:12-13
β. Ψωμί για τον πεινασμένο - Δευτ.η:3  ΗΣ.νε:1-2
γ. Στερεά τροφή για άνδρες - Α’ Κορ.γ:2  Εβρ.ε:12-14
δ. Μέλι - Ψαλμ.ιθ:10 ριθ:103

6. Χρυσάφι
Ο Θεός έχει προμηθεύσει μέσα απ’ το λόγο Του τέτοιο πλούτο, που όλες οι αξίες και τα πλούτη αυτού του κόσμου συγκρινόμενες μ’ αυτόν είναι ένα τίποτα.
Παραπομπή: Ψαλμ.ιθ:10

7. Φωτιά
Παραπομπές: Ιερ.κ:9  κγ:29

8. Σφύρα     
Οι καρδιές μερικών ανθρώπων είναι σκληρές σαν βράχος και χρειάζονται το δυνατό χτύπημα του λόγου του Θεού για να σπάσουν.
Παραπομπή: Ιερ.κγ:29

9. Μάχαιρα
Παραπομπή: Εφεσ.ς:17

10. Σπόρος
Παραπομπές: Λουκ.η:11  Α’ Πέτρ.α:23
α. Πρέπει να σπείρουμε παντού (Ησ.λβ:20).
β. Πρέπει να σπέρνουμε κάθε στιγμή (Εκκλ.ια:6).
γ. Το έδαφος πρέπει να προετοιμάζεται με αγάπη και συμπόνια (Ψαλμ.ρκς:6).

Συνεχίζεται