Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 30 Μαρτίου 2021

Ο Ιησούς και ο Νικόδημος


Στο τρίτο κεφάλαιο του Ιωάννη, αναφέρεται μια σημαντική συνομιλία ανάμεσα σ’ ένα Εβραίο θρησκευτικό ηγέτη που τον έλεγαν Νικόδημο και τον Ιησού. Ο Νικόδημος ήρθε στον Ιησού ένα βράδυ και Τον αναγνώρισε σαν δάσκαλο, σταλμένο από τον Θεό. Ο Ιησούς απάντησε, Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή άνωθεν, δεν δύναται να ίδη την βασιλείαν του Θεού (Ιωάν.γ:3). Ο Νικόδημος δεν το κατάλαβε αυτό και γι’ αυτό ρώτησε τον Κύριο πως μπορεί ένας άνθρωπος να γεννηθεί για δεύτερη φορά από την κοιλιά της μητέρας του. Ο Ιησούς του εξήγησε: Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού (γ:5). Ο Ιησούς στόχευε στην καινούρια εποχή, που η βασιλεία του Θεού θ’ αποκαλυπτόταν σύντομα και καθένας που θα ήθελε να μπει σ’ αυτή τη βασιλεία έπρεπε να γεννηθεί εξ αρχής, να γεννηθεί δηλαδή από το νερό και το Πνεύμα.

 

Η Βασιλεία του Θεού.

 

Τι είναι η βασιλεία του Θεού; Ποια σχέση έχει με την σωτηρία; Λεκτικά, αναφέρεται στην επικυριαρχία του Θεού στο σύμπαν. Αναλύοντας όμως αυτή την ιδέα περισσότερο, βρίσκουμε ότι η βασιλεία του Θεού, όπως και η σωτηρία, έχει να κάνει με το παρόν και το μέλλον. Όσο αφορά στο παρόν, η βασιλεία του Θεού αναφέρεται στην διακυβέρνηση του Θεού στις καρδιές των ανθρώπων. Ο Ιησούς κήρυττε ότι η Βασιλεία του Θεού πλησίασε (Μάρκ.α:14-15). Κάποτε, οι Φαρισαίοι Τον ρώτησαν πότε θα έρθει η Βασιλεία του Θεού και τους απάντησε: «Δεν έρχεται η βασιλεία του Θεού ούτως, ώστε να παρατηρήται ουδέ θέλουσιν ειπεί, Ιδού, εδώ είναι, ή Ιδού εκεί διότι ιδού, η βασιλεία του Θεού είναι εντός υμών» (Λουκ.ιζ:20-21).

Αυτή η όψη της Βασιλείας ξεκίνησε, όταν ο Θεός έστειλε το Πνεύμα Του να κατοικήσει στις καρδιές των πιστών. Γι’ αυτό ο Παύλος έγραψε: «Διότι η βασιλεία του Θεού δεν είναι βρώσις και πόσις αλλά δικαιοσύνη και χαρά και ειρήνη εν Πνεύματι Αγίω» (Ρωμ.ιδ:17). Η Βασιλεία του Θεού στο παρόν, στην ουσία συνίσταται από τον πλούτο της αιώνιας Βασιλείας Του που προσωρινά ήρθε σ’ αυτό τον κόσμο δια του Πνεύματος (Εφεσ.α:13-14  Εβρ.ς:4-5).

Η Βασιλεία του Θεού όμως έχει και την μελλοντική άποψη, τότε που ο Θεός θα διαλύσει κάθε αντίσταση και αντίδραση στη διακυβέρνησή Του και θα κάνει φανερή την Βασιλικότητά Του σ’ ολόκληρο το σύμπαν. Η Βασιλεία Του θα έρθει φυσικά σ’ αυτή την γη στα χίλια χρόνια Βασιλείας του Ιησού Χριστού (Αποκ.κ:4-6). Θα εγκαθιδρυθεί για όλη την αιωνιότητα με την κρίση όλων των αμαρτωλών και με την δημιουργία του νέου ουρανού και της νέας γης όπου δεν θα υπάρχει αμαρτία. Η αμαρτία είναι επανάσταση ενάντια στον Θεό, η βασιλεία του Θεού λοιπόν θα εκφραστεί τέλεια μόνο όταν κάθε αμαρτία κριθεί και εξαλειφθεί.

Στο βιβλίο της Αποκάλυψης, περιγράφεται η μελλοντική όψη της Βασιλείας: «Αι βασιλείαι του κόσμου έγειναν του Κυρίου ημών, και του Χριστού αυτού, και θέλει βασιλεύσει εις τους αιώνας των αιώνων» (Αποκ.ια:15). Εκείνη τη μέρα, θ’ ακουστούν φωνές που θα διακηρύττουν: «Αλληλούια, διότι εβασίλευσε Κύριος ο Θεός ο Παντοκράτωρ» (Αποκ.ιθ:6). Ο Ιησούς θα είναι «Βασιλιάς βασιλιάδων και Κύριος κυρίων» και θα καταλάβει τον θρόνο για όλη την αιωνιότητα (Αποκ.ιθ:16  κβ:1-3).

Εφαρμόζοντας τα λόγια του Χριστού στο τρίτο κεφάλαιο του Ιωάννη, στην έννοια της Βασιλείας των ουρανών, βρίσκουμε ότι αν θέλει κάποιος να συμμετέχει είτε στην επίγεια προσωρινή φανέρωση, είτε στην αιώνια, πρέπει να γεννηθεί ξανά. Κανείς δεν μπορεί να έχει την πνευματική καθοδήγηση του Θεού στην ζωή του, πριν γεννηθεί απ’ το νερό και το Πνεύμα. Κανείς δεν μπορεί να έχει χαρά, ειρήνη και δικαιοσύνη εν Πνεύματι Αγίω, μέχρι να ξαναγεννηθεί από το νερό και το Πνεύμα. Κανένας δεν μπορεί από τον παρόντα αιώνα να μπει στην αιώνια Βασιλεία του Θεού - τον νέο ουρανό και την νέα γη - εκτός αν έχει γεννηθεί από το νερό και το Πνεύμα.

Τελικά, τα λόγια του Κυρίου στον Νικόδημο μας εξηγούν πώς μπορούμε να σωθούμε. Σωτηρία στο παρόν σημαίνει απελευθέρωση από την εξουσία και τον μισθό της αμαρτίας, που είναι το ίδιο με την είσοδο στην γήινη πλευρά της Βασιλείας των ουρανών (υποταγή στους κανόνες του Θεού και αποδοχή της δικαιοσύνης Του).

Η μελλοντική σωτηρία συνίσταται από την αιώνια ζωή, χωρίς αμαρτία και τ’ αποτελέσματά της, που δεν είναι τίποτε άλλο από την είσοδο στη μελλοντική, αιώνια, Βασιλεία του Θεού (τον νέο ουρανό και την νέα γη όπου δεν θα υπάρχει επανάσταση στη διακυβέρνηση του Θεού). Η ερώτηση «Πως μπορώ να σωθώ», έχει την ίδια απάντηση με την ερώτηση «Πως μπορώ να μπω στην Βασιλεία του Θεού». Ο ίδιος ο Ιησούς απάντησε σ’ αυτό το ερώτημα με τα λόγια: «Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού».