Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023

ΩΣΗΕ


 

Ο Ωσηέ είναι ο συγγραφέας του βιβλίου. Ήταν ένας απ’ τους προφήτες των 10 βόρειων φυλών του Ισραήλ. Προφήτεψε για μια περίοδο πάνω από 60 χρόνια, τον ίδιο καιρό που ο Ησαΐας και ο Μιχαίας προφήτευαν στον Ιούδα.

Το εμπόριο και οι ξένοι κατακτητές γέμισαν τη χώρα με πλούτο και πολυτέλεια. Ο τύπος της λατρείας συνεχιζόταν, αλλά οι καρδιές του λαού είχαν απομακρυνθεί απ’ τον Κύριο. Εξαιτίας της εμπειρίας του με μια άπιστη γυναίκα, ο Ωσηέ είχε προετοιμαστεί ίσως όσο κανένας άλλος προφήτης για να καταλάβει την αγάπη του Θεού προς τον άπιστο Ισραήλ κι έτσι να ικετεύσει για την επιστροφή του.

 

Ι. Η σχέση της προσωπικής ζωής του Ωσηέ με τη ζωή του Ισραήλ σαν έθνος (Κεφ.α-γ).

1.   Ο Θεός διατάσσει τον Ωσηέ: «Υπαγε, λάβε εις σεαυτόν γυναίκα πορνείας.....διότι η γη κατεπόρνευσε, εκκλίνασα από όπισθεν του Κυρίου.» (α:2)

·     Ο Ωσηέ παντρεύτηκε τη Γόμερ, μια αποστάτισσα Ισραηλίτισσα.

·     Η εμπειρία του Ωσηέ με μια ανήθικη γυναίκα, την οποία αγάπησε με όλη του την καρδιά, ήταν ένα δράμα που παίχτηκε μπροστά στα μάτια των Ισραηλιτών και το οποίο εικόνιζε την απιστία τους στο Θεό. Αυτή η εμπειρία προετοίμασε επίσης τον Ωσηέ να καταλάβει τη στάση του Θεού απέναντι στον αποστάτη Ισραήλ, στον οποίο είχε σπαταλήσει αφειδώς την αγάπη Του, και να μπορέσει να διακηρύξει το μήνυμα στο λαό.

2.   Τα παιδιά του Ωσηέ είναι επίσης συμβολικά.

·     Ο πρώτος γιος ονομάστηκε Ιεζραέλ (α:4). Ο Ιηού είχε φονεύσει όλο τον οίκο του Αχάβ (Β’ Βασ.ι:10-11). Αν και είχε εκτελέσει αυτή την κρίση και είχε συντρίψει πολλά θυσιαστήρια του Βάαλ, ο Ιηού έπεσε σε αμαρτία, και ήρθε κρίση στον οίκο του (Β’ Βασ.ι:28,29). Στο εδάφιο 5 ο Κύριος λέει: «Θέλω συντρίψει το τόξον του Ισραήλ εν τη κοιλάδι του Ιεζραέλ». Ιεζραέλ ήταν εκεί που ο στρατός των Ασσυρίων νίκησε τους Ισραηλίτες.

·     Ο Θεός είπε να ονομάσει το δεύτερο παιδί Λο-ρουχαμμά που σημαίνει «όχι έλεος» (α:6). Αυτό ήταν συμβολικό του ότι ο Θεός θα σήκωνε το έλεός Του απ’ τον Ισραήλ, με το να μην τον προστατεύει απ’ τους εχθρούς του.

·     Ο Θεός είπε να ονομάσει το τρίτο παιδί Λο-αμμί που σημαίνει «όχι λαός μου» «διότι σεις δεν είσθε λαός μου, και εγώ δεν θέλω είσθαι υμών».

3.   Υπόσχεση διατήρησης. Στο εδ.10 ο Θεός υπόσχεται να τους διατηρήσει παρά το γεγονός ότι έπρεπε να τιμωρηθούν. Οι Εβραίοι υπάρχουν σήμερα σε αριθμό τόσο μεγάλο όσο ποτέ, παρά το γεγονός ότι διώχθηκαν τόσο πολύ. Ο Παύλος αναφέρει αυτό το εδάφιο (Ωσηέ α:10) στους Ρωμ.θ:24-26 και το τοποθετεί στους εθνικούς στους οποίους επετράπη η είσοδος στην εκκλησία (θ:30).

4.   Η γυναίκα του Ωσηέ ψάχνει για άλλους εραστές (Κεφ.β). Πρόσεξε το εδάφιο 5. Ήθελε ψωμί, μαλλί, λινάρι, λάδι κτλ, περιφρονώντας και αποστρεφόμενη την απλή ζωή του προφήτη. Έχουμε εδώ ένα τύπο του Ισραήλ που απέρριψε τον Κύριο για πλεονεξία και πλούτο γιατί στον Ιερεμ.γ:20 διαβάζουμε.... Η εκκλησία, που είναι η νύμφη του Χριστού (Εφεσ.ε:28-32) προειδοποιείται να μην αφήσει μέριμνες του βίου να δελεάσουν την καρδιά της και να την απομακρύνουν απ’ τον Κύριο (Ιακ.δ:4).

5.   Ο Ωσηέ αγοράζει τη γυναίκα του από τη δουλεία. Δεν σταματά να την αγαπά παρά την αναίσχυντη διαγωγή της. Ούτε ο Γιάχβε έχει σταματήσει ν’ αγαπά τον Ισραήλ (Ιερ.λα:28,37).

 

ΙΙ. Αμαρτία και κρίση. Κεφάλαια 4-13

1.   Η συζήτηση του Θεού με το λαό Του (Ωσηέ δ:1-2). Τους επιπλήττει για έλλειψη αλήθειας και ελέους. Η πλεονεξία των ανθρώπων για πλούτο τους οδήγησε σε ανυπακοή των Νόμων του Θεού σχετικά με το έλεος που έπρεπε να δείχνουν στις χήρες καθώς επίσης σε κλοπές.

    Οι θυσίες συνεχιζόταν, αλλά όχι η αληθινή λατρεία και γι’ αυτό ο Κύριος μιλάει έτσι μέσα απ’ τον προφήτη (ς:6). Μένοντας σε κάποιους ξερούς θρησκευτικούς τύπους το ιερατείο είχε διαφθαρεί. Αυτό είναι ένας τύπος των σημερινών τυπικών εκκλησιών όπως περιγράφονται στη Β’ Τιμ.γ:5.

2.   Αναγγέλλονται κρίσεις γι’ αυτές τις αμαρτίες (Ωσηέ δ:3 & ε:6,15). Οι άνθρωποι, όπως τα θηρία του αγρού θα μαραθούν μέχρι ο Ισραήλ να επιστρέψει στον Κύριο (Ρωμ.η:21-23). Η τελευταία κρίση είναι να διασπαρθούν ανάμεσα στα έθνη (η:8 θ:17).

3.   Ο προφήτης ικετεύει για μετάνοια (Ωσηέ ι:1,12). Περιγράφει τον Ισραήλ σαν  άμπελο όπως και ο Δαβίδ στον Ψαλμ.π:8-14 τον περιγράφει πάλι σαν άμπελο που ο Κύριος μετακόμισε από την Αίγυπτο. Ωστόσο προσεύχεται γι’ αυτή την άμπελο που ενώ στην αρχή είχε γεμίσει τη γη, τώρα οι φραγμοί της έχουν γκρεμιστεί και τα θηρία του αγρού νέμονται αυτήν: «Επίστρεψον, δεόμεθα, Θεέ των δυνάμεων επίβλεψον εξ ουρανού και ιδέ και επίσκεψαι την άμπελον ταύτην». Εδώ μπορούμε να δούμε μια παράλληλη ερμηνεία που έχει να κάνει με την εκκλησία. Η αληθινή και γνήσια διδασκαλία των αποστόλων σχεδόν είχε χαθεί την περίοδο των Σκοτεινών Αιώνων, αλλά σ’ αυτές τις τελευταίες μέρες, ο Κύριος επισκέπτεται ξανά το λαό Του, αυτό το λαό που είχε βγάλει από την Αίγυπτο (αμαρτία).  Στον Ωσηέ ι:12 προτρέπονται να «ανοίξουν την αφειμένη τους γή». Ο Θεός θέλει η εκκλησία με τον ίδιο τρόπο να διατηρήσει ένα ανοιχτό και συντετριμμένο πνεύμα (Ιακ.δ:10  Ησ.ξς:2).

 

ΙΙΙ. Υπόσχεση αποκατάστασης Κεφάλαια ιγ & ιδ και Ωσηέ ς:1-3

1.   Στον Ωσηέ ς:2 διαβάζουμε: «Θέλει αναζωοποιήσει ημάς μετά δύο ημέρας. Εν τη τρίτη ημέρα θέλει μας αναστήσει και θέλομεν ζή ενώπιον αυτού». Περίπου για δύο χιλιάδες χρόνια, ο Ισραήλ είναι ένας διασκορπισμένος λαός. Αλλά την τρίτη ημέρα, τη Χιλιετηρίδα, θ’ αναστηθούν και θα ζήσουν ενώπιον Του. Λέγεται ότι βρίσκονται «στα νεκροταφεία των εθνών», αλλά ο Ιεζεκιήλ βλέπει τα νεκρά κόκαλα να ζωντανεύουν ξανά (Ιεζ.λζ:5-14  Ωσηέ ιδ:4-8).

2.   Όταν αποκατασταθούν, ο Θεός υπόσχεται να είναι ο Βασιλιάς τους στον Ωσηέ ιγ:10. Δες ακόμα Ψαλμ.ρλβ:11  Αποκ.ιθ:16  Δαν.β:44. Μπορούμε να γίνουμε μέλη αυτής της Βασιλείας πριν εκπληρωθεί κατά γράμμα ο λόγος αυτός με το να λάβουμε το Άγιο Πνεύμα (Ρωμ.ιδ:17  Ιακ.β:5). Ο Θεός εκπαιδεύει πολλούς στην πνευματική Του βασιλεία τώρα, για να κυβερνήσουν μαζί του στην επίγεια βασιλεία Του (Ματθ.κε:21  Αποκ.ε:10  κ:6  β:26-27). Αυτό εξηγεί τη φαινομενική αντιξοότητα ανάμεσα στο Ιωαν.ιη:36 και Αποκ.ια:15.