Α. ΘΕΜΑ
Το βιβλίο του Νεεμία είναι η αυτοβιογραφία
ενός άνδρα ο οποίος θυσίασε την άνεση και την πολυτέλεια της ζωής στο Περσικό παλάτι
προκειμένου να βοηθήσει τα αδέλφια του που είχαν ανάγκη στην Ιερουσαλήμ.
Περιγράφει έναν άνδρα ο οποίος συνδύαζε την πνευματικότητα με την πρακτικότητα,
έναν άνδρα ο οποίος ήξερε πώς να προσεύχεται και πώς να εργάζεται. Δίχως κανένα
φόβο, ο Νεεμία αρνήθηκε να συμβιβαστεί με τους εχθρούς του εξωτερικά ή με την
αμαρτία εσωτερικά. Ωστόσο για όλα αυτά που κατάφερε, ο ίδιος έδωσε ταπεινά όλη
τη δόξα στο Θεό.
Β.
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
Ο συγγραφέας αυτής της βιογραφίας είναι ο
Νεεμία.
Γ.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Το βιβλίο του Νεεμία το οποίο καλύπτει δώδεκα
χρόνια περίπου, από 446 - 434 π.Χ. , καταγράφει τα γεγονότα που περιλαμβάνουν
το ταξίδι του στην Ιερουσαλήμ, την ανακατασκευή του τοίχους της πόλης και την
αποκατάσταση της λατρείας μέσα στο ναό.
Δ.
ΣΧΟΛΙΟ
Παρόλο που η παραδοσιακή σειρά των βιβλίων
που αναφέρονται στην ιστορία μετά την εξορία είναι πρώτα ο Έσδρας, ο Νεεμία, κι
η Εσθήρ, η χρονολογική σειρά τοποθετεί την Εσθήρ πριν από το Νεεμία. Η Εσθήρ μπορεί
να χρησιμοποίησε την επιρροή της σαν βασίλισσα για να βάλει το Νεεμία ο οποίος
ήταν Εβραίος κι αυτός σε μια τόσο υψηλή θέση μέσα στο παλάτι του βασιλιά. Ο
βασιλιάς ο οποίος βασίλευε κατά την περίοδο που αναφέρεται στο βιβλίο του
Νεεμία πρέπει να ήταν θετός της γιος.
Συνοψίζοντάς:
· Ο
λαός Ισραήλ αιχμαλωτίστηκε από τους Ασσύριους και σύρθηκε αιχμάλωτος το 721
π.Χ.
· Ο
Ιούδας έπεσε στα χέρια των Βαβυλωνίων το 606 π.Χ.
· Η
Περσία επέτρεψε στους Εβραίους να επιστρέψουν στη γη τους το 536 π.Χ.
Ε.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1. Το
κτίσιμο του τοίχους της Ιερουσαλήμ (κεφ.α΄-ς΄)
Ο Νεεμία ήταν ο οινοχόος του Πέρση βασιλιά. Αυτή
ήταν μια πολύ υψηλή θέση που του έδινε την δυνατότητα να απολαμβάνει όλη την
πολυτέλεια της αυτοκρατορίας. Ωστόσο ο Νεεμία δεν ξέχασε το λαό του, τους
Εβραίους, μέσα σ’ αυτό τον Περσικό πλούτο. Στενοχωρήθηκε τόσο πολύ όταν έμαθε
πόσο υποφέρουν οι Εβραίοι στην Ιερουσαλήμ και ποια είναι η κατάσταση του
τοίχους της πόλης που έκλαψε και θρήνησε για αρκετές μέρες μένοντας σε νηστεία
και προσευχή. Ο βασιλιάς ο Αρταξέρξης κατάλαβε ότι ο Νεεμία περνούσε κάποια
μεγάλη στεναχώρια και τον ρώτησε να μάθει. Αυτός του εξήγησε το λόγο και μετά
του ζήτησε την άδεια να ξανακτίσει την πόλη. Ο Αρταξέρξης του έδωσε αυτή την
άδεια και έφτασε μάλιστα να τον εφοδιάσει με τα απαραίτητα υλικά και χρήματα.
Ο Έσδρα ήταν ήδη στην Ιερουσαλήμ 13 χρόνια
όταν έφτασε ο Νεεμία σαν κυβερνήτης με εξουσία απ’ το βασιλιά. Ο Έσδρα ήταν
Ιερέας και είχε διδάξει στο λαό το νόμο, προσπαθώντας να φέρει βελτίωση στην
πνευματική και ηθική κατάσταση των συμπατριωτών του. Ωστόσο η κατάσταση στην
οποία βρισκόταν όλοι απασχόλησε πάρα πολύ το Νεεμία και ήταν αυτός που οργάνωσε
το λαό και ανέθεσε σε οικογένειες να αρχίσουν ν’ ανοικοδομούν συγκεκριμένα μέρη
από το τοίχος.
Οι Σαμαρείτες άρχισαν να ειρωνεύονται και να
προσπαθούν να παρεμποδίσουν την ανοικοδόμηση. Η αντίδραση τους έγινε τόσο
έντονη που ο κάθε εργάτης φορούσε ξίφος και τοποθετήθηκε φρουρά για όλο το
24ωρο. Ο εχθρός κορόιδευε και προσπαθούσε να μειώσει αυτό που γινόταν αλλά ο
Νεεμία προσευχόταν και ενθάρρυνε το λαό. Το τοίχος ολοκληρώθηκε σε 52 ημέρες, επειδή «ο λαός είχε καρδία εις το εργάζεσθαι»
(δ:6). Η αντίδραση που υπήρχε πιστοποιούσε ότι το έργο έγινε απ’ το Θεό. Πόσο
πιο πολλά πράγματα θα μπορούσαμε πραγματικά να καταφέρουμε για τη βασιλεία του
Θεού, αν ο καθένας από εμάς είχε διάθεση να δουλέψει!
2.
Αναζωπύρωση της θρησκείας και αποκατάσταση της λατρείας (κεφ.ζ΄-ιγ:3)
Μετά την ανοικοδόμηση του τοίχους ο Νεεμία
έστρεψε την προσοχή του στο να βελτιώσει την ηθική κατάσταση του λαού. Διάλεξε
πρώτα αξιωματούχους οι οποίοι θα έπαιρναν τη θέση του όταν θα επέστρεφε στην
Περσία. Μετά έγινε μια καταγραφή προκειμένου να μοιραστεί η γη σύμφωνα με το
γενεαλογικό δένδρο κάθε οικογένειας. Αυτή η καταγραφή επίσης καθόρισε ποιοι θα
ήταν υπεύθυνοι να διακονούν μπροστά στο θυσιαστήριο και να οδηγούν τη λατρεία μέσα
στο ναό.
Αφού έγιναν όλα αυτά για την αποκατάσταση της
λατρείας στο ναό, ο Έσδρα και ο Νεεμία διάβασαν το νόμο στο λαό. Για δύο
ολόκληρες μέρες οι άνθρωποι στέκονταν και άκουγαν το νόμο που διαβαζόταν και
ερμηνευόταν. Αυτό έγινε αιτία ν’ αποκαλυφθεί η αμαρτία τους, πράγμα που τους
οδήγησε σε μετάνοια. Σαν αποτέλεσμα ήρθε μια θαυμαστή αναζωπύρωση καθώς οι
άνθρωποι ταπείνωναν τους εαυτούς τους με μετάνοια και παραχώρηση στο Θεό.
3.
Διόρθωση των λαθών
(ιγ:4 - 31)
Μετά τις πρώτες μεταρρυθμίσεις, ο Νεεμία
επέστρεψε στην Περσία για λίγο. Όταν γύρισε στην Ιερουσαλήμ, βρήκε ότι ο λαός
είχε επιστρέψει σε παλιές αμαρτίες. Τους έλεγξε πολύ αυστηρά γι’ αυτό τους το
λάθος. Αυτό φανερώνει την ανάγκη για καλή και δυναμική πνευματική ηγεσία. Αν οι
άνθρωποι αφεθούν μόνοι τους χωρίς καθοδήγηση, τείνουν ν’ ακολουθούν τη σαρκική
τους φύση. Πόσο ευγνώμονες πρέπει να είμαστε για τους ανθρώπους του Θεού οι
οποίοι μας καθοδηγούν ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε στον ουρανό και να
κερδίσουμε την αιώνια ζωή.