Αναφέρεται στη διαδικασία ανοίγματος, επανεξέτασης και αμφισβήτησης της πίστης κάποιου.
Αυτή η διαδικασία μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους να
εγκαταλείψουν εντελώς την πίστη τους ή να σηκωθούν με ισχυρότερη πίστη. Ωστόσο,
πολλοί έχουν επικρίνει αυτό το φαινόμενο, θεωρώντας το σαν αντικατάσταση των
πεποιθήσεων με πολιτιστικά δημοφιλείς ιδέες.
Οι Γραφές μας προτρέπουν να εξετάζουμε εξονυχιστικά την
πίστη μας.
Αυτό περιλαμβάνει:
·
Έλεγχο των Γραφών
Πράξ.ιζ:11 Ούτοι δε ήσαν ευγενέστεροι παρά τους εν
Θεσσαλονίκη, καθότι εδέχθησαν τον λόγον μετά πάσης προθυμίας, εξετάζοντες καθ'
ημέραν τας γραφάς αν ούτως έχωσι ταύτα.
·
Προσεκτική προετοιμασία:
Α ́ Πέτρ.γ:15 αλλά αγιάσατε Κύριον τον Θεόν εν ταις
καρδίαις υμών, και εστέ πάντοτε έτοιμοι εις απολογίαν μετά πραότητος και φόβου
προς πάντα τον ζητούντα από σας λόγον περί της ελπίδος της εν υμίν,
·
Υπό μία έννοια, λογικό σκεπτικισμό:
Α ́ Ιωάν.δ:1 Αγαπητοί, μη πιστεύετε εις παν πνεύμα, αλλά
δοκιμάζετε τα πνεύματα εν ήναι εκ του Θεού· διότι πολλοί ψευδοπροφήται εξήλθον
εις τον κόσμον.
·
Συνεργασία με άλλους:
Παρ.κζ:17 Ο
σίδηρος ακονίζει τον σίδηρον· και ο άνθρωπος ακονίζει το πρόσωπον του φίλου
αυτού.
·
Αναζήτηση πολλαπλών προοπτικών:
Παρ.ιε:22 Όπου
συμβούλιον δεν υπάρχει, οι σκοποί ματαιόνονται· εν δε τω πλήθει των συμβούλων
στερεόνονται.
Εκτίμηση όλων όσων έχει δείξει ο Θεός στη δημιουργία Του:
Ρωμ.α:18–20 Διότι οργή Θεού αποκαλύπτεται απ' ουρανού επί
πάσαν ασέβειαν και αδικίαν ανθρώπων, οίτινες κατακρατούσι την αλήθειαν εν
αδικία. Επειδή ό,τι δύναται να γνωρισθή περί Θεού είναι φανερόν εν αυτοίς,
διότι ο Θεός εφανέρωσε τούτο προς αυτούς. Επειδή τα αόρατα αυτού βλέπονται
φανερώς από κτίσεως κόσμου νοούμενα διά των ποιημάτων, η τε αΐδιος αυτού
δύναμις και η θειότης, ώστε αυτοί είναι αναπολόγητοι.
Ψαλμ.ιθ:1-4 «Εις τον πρώτον μουσικόν. Ψαλμός του Δαβίδ.»
Οι ουρανοί διηγούνται την δόξαν του Θεού, και το στερέωμα αναγγέλλει το έργον
των χειρών αυτού. Η ημέρα προς την ημέραν λαλεί λόγον, και η νυξ προς την νύκτα
αναγγέλλει γνώσιν. Δεν είναι λαλιά ουδέ λόγος, των οποίων η φωνή δεν ακούεται. Εις
πάσαν την γην εξήλθεν ο φθόγγος αυτών και έως των περάτων της οικουμένης οι
λόγοι αυτών. Εν αυτοίς έθεσε σκηνήν διά τον ήλιον·
Ωστόσο, πολλοί υποστηρίζουν ότι το σύγχρονο κίνημα
αποδόμησης απέχει πολύ από αυτά.
Μελέτες περιπτώσεων αποδόμησης
Αρκετά αξιοσημείωτα άτομα έχουν δηλώσει δημοσίως την
αποδόμησή τους, προκαλώντας συχνά κύματα σοκ στη χριστιανική κοινότητα.
Σύμφωνα με έρευνες, ο αριθμός των χριστιανών έχει σημειώσει
σημαντική μείωση.
Λόγοι αποδόμησης
Η αποδόμηση φαίνεται να συμβαίνει για διάφορους λόγους,
μερικοί από τους οποίους περιλαμβάνουν:
·
Τραυματικές εμπειρίες στην εκκλησία
·
Κακή διδασκαλία, που συχνά περιλαμβάνει ακραίες
απόψεις
· Η επιθυμία να αμαρτάνεις χωρίς ενοχές
·
Κοινωνική πίεση για συμμόρφωση με προοδευτικές
ιδεολογίες
·
Μια αντιληπτή σατανική επιρροή ή δαιμονική
επίθεση
·
Αμφιβολία / Απιστία
Πρέπει να καταλάβουμε ότι η αμφιβολία και η απιστία δεν
είναι το ίδιο και η κατανόηση της διαφοράς είναι ζωτικής σημασίας.
Η αμφιβολία περιλαμβάνει την αμφισβήτηση αυτού που πιστεύεις,
ενώ η απιστία είναι μια αποφασιστική άρνηση να πιστέψεις.
Η αμφιβολία γεννιέται από ένα ταραγμένο μυαλό και μια
ραγισμένη καρδιά, ενώ η απιστία είναι μια πράξη της θέλησης.
Ο Ιησούς είπε ότι κάποιοι θα χαιρόταν αλλά και θα πιεζόταν:
Ματθ.ιγ:20-22 Ο δε επί τα πετρώδη σπαρθείς, ούτος είναι ο
ακούων τον λόγον και ευθύς μετά χαράς δεχόμενος αυτόν· δεν έχει όμως
ρίζαν εν εαυτώ, αλλ' είναι πρόσκαιρος, όταν δε γείνη θλίψις ή διωγμός διά τον
λόγον, ευθύς σκανδαλίζεται. Ο δε εις τας ακάνθας σπαρθείς, ούτος είναι ο
ακούων τον λόγον, έπειτα η μέριμνα του αιώνος τούτου και η απάτη του πλούτου
συμπνίγει τον λόγον, και γίνεται άκαρπος.
Μάλιστα είδε ανθρώπους να απομακρύνονται επειδή δεν ήθελαν
να ακούσουν το μήνυμά Του:
Ιωάν.ς:65-66 Και
έλεγε· Διά τούτο σας είπον ότι ουδείς δύναται να έλθη προς εμέ, εάν δεν είναι
δεδομένον εις αυτόν εκ του Πατρός μου. Έκτοτε πολλοί των μαθητών αυτού
εστράφησαν εις τα οπίσω και δεν περιεπάτουν πλέον μετ' αυτού.
Ο απόστολος Παύλος προειδοποίησε ότι τις έσχατες ημέρες, οι
άνθρωποι θα απομακρυνθούν από την υγιή διδασκαλία και θα έχουν φαγούρα στα
αυτιά να ακούσουν «αρρωστημένες διδασκαλίες»:
Β ́ Τιμ.δ:3-4 Διότι θέλει ελθεί καιρός ότε δεν θέλουσιν
υποφέρει την υγιαίνουσαν διδασκαλίαν, αλλά θέλουσιν επισωρεύσει εις εαυτούς
διδασκάλους κατά τας ιδίας αυτών επιθυμίας, γαργαλιζόμενοι την ακοήν, και από
μεν της αληθείας θέλουσιν αποστρέψει την ακοήν αυτών, εις δε τους μύθους
θέλουσιν εκτραπή.
Ωστόσο, όταν ο Θωμάς αμφέβαλε, ο Ιησούς τον βοήθησε. Είναι
σημαντικό να θυμόμαστε: αμφιβολία δεν είναι απουσία πίστης. Είναι απλά η
αμφισβήτηση της πίστης.