Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022

Το μήνυμα του Ιωάννη του Βαπτιστή


Η διακονία του Ιωάννη ήταν ουσιαστικά μια προετοιμασία για τον μελλοντικό ερχομό του Μεσσία. Το μήνυμά του ήταν μετάνοια και βάπτισμα στο νερό για την άφεση των αμαρτιών:

«Ήτο ο Ιωάννης βαπτίζων εν τη ερήμω και κηρύττων βάπτισμα μετανοίας εις άφεσιν αμαρτιών» (Μάρκ.α:4).

«Κάμετε λοιπόν καρπούς αξίους της μετανοίας» (Λουκ.γ:8).

Ακόμα, ο Ιωάννης έκανε νύξη για το βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος:

«Εγώ μεν σας βαπτίζω εν ύδατι εις μετάνοιαν ο δε οπίσω μου ερχόμενος είναι ισχυρότερός μου, του οποίου δεν είμαι άξιος να βαστάσω τα υποδήματα αυτός θέλει σας βαπτίσει εν Πνεύματι Αγίω και πυρί» (Ματθ.γ:11).

Επομένως, μπορούμε να διακρίνουμε τρία χαρακτηριστικά στοιχεία στο μήνυμα του Ιωάννη:

(1)  μετάνοια με ανάλογα έργα,

(2)  μετά τη μετάνοια βάπτισμα στο νερό σαν πράξη γνωστοποίησης της μετάνοιας,

(3)  αναζήτηση Αυτού που θα βαπτίσει με Πνεύμα Άγιο και φωτιά.

 

Το μήνυμα του Χριστού

 

Τα 4 ευαγγέλια αναφέρουν τόσες πολλές διδασκαλίες του Ιησού που είναι αδύνατον να τις μεταφέρουμε τώρα όλες εδώ. Ωστόσο, μπορούμε να προσδιορίσουμε τις βασικές διδασκαλίες και εντολές σχετικά με τη σωτηρία.

Είναι τρία εδάφια που υπερτερούν, εξαιτίας της έμφασης που ο ίδιος ο Κύριος τους έδωσε. Το ένα απ’ αυτά είναι σχετικό με τη θεότητά Του:

«Εάν δεν πιστεύσητε ότι ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ, θέλετε αποθάνει εν ταις αμαρτίαις υμών» (Ιωάν.η:24).

Το δεύτερο έχει να κάνει με κάποιες παρατηρήσεις που έκανε στους Εβραίους: «Ουχί σας λέγω αλλ’ εάν δεν μετανοήτε πάντες ομοίως θέλετε απολεσθή» (Λουκ.ιγ:3,5).

Το τρίτο, είναι τα λόγια που είπε στο Νικόδημο: «Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού (Ιωάν.γ:5).

Οι αναφορές στα ευαγγέλια, των τελευταίων οδηγιών του Ιησού προς τους μαθητές Του, πριν την ανάληψή Του, αξίζουν ιδιαίτερης προσοχής.

Ο Ματθαίος αναφέρει τις εντολές και τις υποσχέσεις Του έτσι:

(1)  Πηγαίνετε και διδάξτε όλα τα έθνη,

(2)  να τους βαπτίζετε,

(3)  εγώ θα είμαι πάντοτε μαζί σας (κη:19-20).

Η τελευταία δήλωση είναι μια αναφορά στην κατοίκηση του Αγίου Πνεύματος (Ιωάν.ιδ:16-18).

Ο Μάρκος αναφέρει:

(1)  Πηγαίνετε να κηρύξετε το ευαγγέλιο σ’ όλο τον κόσμο

(2)  αυτός που θα πιστέψει και θα βαπτιστεί θα σωθεί

(3)  πολλά θαυμαστά σημεία, συμπεριλαμβανομένων και των άγνωστων γλωσσών θ’ ακολουθούν αυτούς που θα πιστεύουν (ις:15-18).

Η τελευταία υπόσχεση αναφέρεται στη δύναμη που συνοδεύει τη βάπτιση με Πνεύμα Άγιο (Πράξ.α:8, β:4).

Η αναφορά του Λουκά σχετικά με τα τελευταία λόγια του Χριστού περιλαμβάνει τα παρακάτω βασικά σημεία:

(1)  Είστε μάρτυρες του θανάτου και της ανάστασής μου

(2)  κηρύξτε μετάνοια και άφεση αμαρτιών σ’ όλα τα έθνη (φυσικά η άφεση των αμαρτιών περιλαμβάνει το βάπτισμα στο νερό [Πράξ.β:38]),

(3)  περιμένετε μέχρι να πάρετε δύναμη από ψηλά, την υπόσχεση του Πατέρα, το βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος (κδ:46-49 & Πράξ.α:4-5).

Από τα ευαγγέλια, μπορούμε να συνοψίσουμε τις εντολές του Χριστού που έχουν να κάνουν με τη σωτηρία, έτσι:

(1)  Πίστη στη θεότητά Του,

(2)  μετάνοια

(3)  γέννηση απ’ το νερό και το Πνεύμα.

Αυτή η τελευταία εντολή αντιστοιχεί στην εντολή Του για βάπτιση στο νερό και αναμονή της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος.

 

Το μήνυμα του Πέτρου

 

Ο Πέτρος εκπροσώπησε τους μαθητές και την πρώτη εκκλησία σε πολλές περιπτώσεις. Όταν ομολόγησε ότι ο Ιησούς ήταν ο Χριστός και ο Γιος του Θεού, ο Ιησούς του έδωσε τα κλειδιά της Βασιλείας των ουρανών, καθώς και την εξουσία να δένει και να λύνει πράγματα στη γη και τον ουρανό (Ματθ.ις:19).

Ο Ιησούς έδωσε την εξουσία του «δεσμείν και λύειν» σε όλους τους μαθητές Του (Ματθ.ιη:18), που δεν είναι κάτι άλλο από τη δύναμη να παίρνεις απαντήσεις στην προσευχή (Ματθ.ιη:19, Ιωάν.ιδ:12-14) καθώς και η δύναμη να φέρνεις τη σωτηρία και σε άλλους. Η δύναμη που ακολουθεί κάθε κήρυγμα του ευαγγελίου.

Ωστόσο, τα κλειδιά της Βασιλείας έχουν να κάνουν με τη δύναμη ν’ ανοίγει κανείς τη Βασιλεία του Θεού με το κήρυγμα του λόγου. Δίνοντας στον Πέτρο τα κλειδιά, ο Ιησούς αναγνώρισε ότι θα κατείχε το αληθινό μήνυμα της σωτηρίας, με το οποίο οι άνθρωποι θα μπορούσαν να μπουν στη Βασιλεία του Θεού.

Αυτή η ιδιαίτερη διάκριση στον Πέτρο υποδήλωνε τον σημαντικό ρόλο που θα έπαιζε στην παρουσίαση του ευαγγελίου σε όλες τις τάξεις των ανθρώπων.

Την ημέρα της Πεντηκοστής κήρυξε το πρώτο μήνυμα της Καινής Διαθήκης ανοίγοντας την πόρτα στους Εβραίους (Πράξ.β:14-40).

Αργότερα χρησιμοποιήθηκε για να βοηθήσει τους Σαμαρείτες (αναμεμειγμένοι Εβραίοι με Εθνικούς) να λάβουν για πρώτη φορά το Άγιο Πνεύμα (Πράξ.η:14-17).

Τελικά, ήταν ο πρώτος που κήρυξε το ευαγγέλιο στους Εθνικούς (Πράξ.ι:34-48). Οι Εβραίοι, οι Σαμαρείτες και οι Εθνικοί, αντιπροσωπεύουν όλες τις ανθρώπινες φυλές και εθνότητες.

Ποιο ήταν το μήνυμα που ο Πέτρος χρησιμοποίησε για ν’ ανοίξει την πόρτα της εκκλησίας της Καινής Διαθήκης στους Εβραίους, στους Σαμαρείτες και στους Εθνικούς;

Την ημέρα της Πεντηκοστής διακήρυξε: «Μετανοήσατε, και ας βαπτισθή έκαστος υμών εις το όνομα του Ιησού Χριστού, εις άφεσιν αμαρτιών και θέλετε λάβει την δωρεάν του Αγίου Πνεύματος» (Πράξ.β:38).

Μπορεί σήμερα κάποιος που πάει για πρώτη φορά να μιλήσει σε ανθρώπους για τη σωτηρία, να κηρύξει το ίδιο μήνυμα; Αν άνθρωποι αμαρτωλοί, καταδικασμένοι για την αιώνια κόλαση τον ρωτήσουν τι πρέπει να κάνουν για να σωθούν, θα τους απαντήσει με τον ίδιο τρόπο; Ο απόστολος Πέτρος αυτό έκανε!

Στις Πράξ.γ:19 ο Πέτρος κήρυξε: «Μετανοήσατε λοιπόν και επιστρέψατε, δια να εξαλειφθώσιν αι αμαρτίαι σας, δια να έλθωσι καιροί αναψυχής από της παρουσίας του Κυρίου».

Η εξάλειψη των αμαρτιών περιλαμβάνει το βάπτισμα στο νερό (Πράξ.β:38, κβ:16) και οι καιροί αναψυχής αναφέρονται στο βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος με το σημείο της γλωσσολαλιάς (Ης.κη:11-12).

Στις Πράξ.ι, οι Εθνικοί έλαβαν το Άγιο Πνεύμα, καθώς ο Πέτρος τους κήρυττε. Μετά, τους διέταξε να βαπτιστούν στο όνομα του Ιησού (Πράξ.ι:44-48). Όταν αργότερα ανάφερε το γεγονός στους Ιουδαίους Χριστιανούς, χάρηκαν που ο Θεός έδωσε και στα έθνη «μετάνοιαν εις ζωήν» (Πράξ.ια:16-18).

 

Το μήνυμα του ευαγγελιστή Φίλιππου.

 

Ο Φίλιππος είναι αυτός που έφερε το ευαγγέλιο στους Σαμαρείτες. Η Γραφή αναφέρει απλά ότι ο Φίλιππος «εκήρυττεν εις αυτούς τον Χριστόν» και «τα περί της βασιλείας του Θεού» (Πράξ.η:5,12). Το μήνυμά του περιελάμβανε το βάπτισμα στο νερό γιατί όταν οι άνθρωποι πίστεψαν στο μήνυμα του Φίλιππου «εβαπτίζοντο άνδρες τε και γυναίκες». Εκτός αυτού, το να κηρύττεις το Χριστό και τη Βασιλεία του Θεού σημαίνει ότι κηρύττεις και το βάπτισμα με Άγιο Πνεύμα, γιατί οι Σαμαρείτες πρέπει να το άκουσαν το ζήτησαν και τελικά το έλαβαν. Ο Πέτρος και ο Ιωάννης «προσηυχήθησαν περί αυτών, δια να λάβωσι Πνεύμα Άγιον. Διότι δεν είχεν έτι επιπέσει επ’ ουδένα εξ αυτών, αλλά μόνον ήσαν βεβαπτισμένοι εις το όνομα του Κυρίου Ιησού. Τότε επέθετον τας χείρας επ’ αυτούς και ελάμβανον Πνεύμα Άγιον» (Πράξ.η:15-17).

 

Το μήνυμα του Ανανία

 

Ο Θεός χρησιμοποίησε τον Ανανία από τη Δαμασκό να κηρύξει το ευαγγέλιο στον Σαούλ από την Ταρσό, που είναι περισσότερο γνωστός σαν απόστολος Παύλος. Τι είπε ο Ανανίας στον Παύλο; «Σαούλ αδελφέ, ο Κύριος με απέστειλεν, ο Ιησούς όστις εφάνη εις σε εν τη οδώ καθ’ ήν ήρχου, δια να αναβλέψης και να πλησθής Πνεύματος Αγίου» (Πράξ.θ:17). «Και τώρα τι βραδύνεις; σηκωθείς βαπτίσθητι και απολούσθητι από των αμαρτιών σου, επικαλεσθείς το όνομα του Κυρίου» (Πράξ.κβ:16).

 

Το μήνυμα του Παύλου

 

Ο Παύλος ενέμεινε στο μήνυμα που άκουσε από τον Ανανία. Όταν συνάντησε 12 μαθητές του Ιωάννη του Βαπτιστή και άκουσε ότι είναι «πιστοί», τους έκανε 2 ερωτήσεις: (1) «Ελάβετε Πνεύμα Άγιον αφού επιστέυσατε;» (Πράξ.ιθ:2), (2) Εις τι λοιπόν εβαπτίσθητε;» (Πράξ.ιθ:3). Μπορεί ο σημερινός κήρυκας του ευαγγελίου να κάνει τις ίδιες ερωτήσεις όταν έχει ν’ αντιμετωπίσει ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι είναι πιστοί; Ο Παύλος το έκανε! Όταν κατάλαβε ότι δεν ήξεραν ότι είχε δοθεί το Άγιο Πνεύμα κι ότι είχαν βαπτιστεί μόνο σε μετάνοια, τους ξαναβάπτισε στο όνομα του Ιησού (Πράξ.ιθ:5). Μετά, έβαλε τα χέρια του πάνω τους και πήραν το Άγιο Πνεύμα (ιθ:6).

Σε μερικές απ’ τις επιστολές του, ο Παύλος υπενθυμίζει στους αναγνώστες του ότι είχαν σωθεί με τη μετάνοια, το βάπτισμα στο όνομα του Ιησού και την κατοίκηση του Αγίου Πνεύματος μέσα τους όπως έγραψε στους Ρωμ.ς:3-4.

Στους Κορίνθιους έγραψε: «αλλά απελούσθητε, αλλά ηγιάσθητε, αλλ’ εδικαιώθητε, διά του ονόματος του Κυρίου Ιησού, και διά του Πνεύματος του Θεού ημών» (Α’ Κορ.ς:11).

Περιέγραψε το έργο του Θεού στη σωτηρία έτσι: «Ουχί εξ έργων δικαιοσύνης, τα οποία επράξαμεν ημείς, αλλά κατά το έλεος αυτού έσωσεν ημάς, δια λουτρού παλιγγενεσίας, και ανακαινίσεως του Αγίου Πνεύματος» (Τίτ.γ:5).

 

Το μήνυμα της επιστολής προς Εβραίους

 

Αυτή η επιστολή δεν αναφέρει το όνομα του συγγραφέα της αν και η παράδοση πιστεύει ότι είναι ο Παύλος, πράγμα που διαφαίνεται από κάποιες λεπτομέρειες.

Στην Εβρ.ς:1-2 απαριθμούνται οι βασικές διδασκαλίες της εκκλησίας. Ο συγγραφέας επιθυμεί οι αναγνώστες τους να ξεφύγουν πνευματικά από τη νηπιακή κατάσταση και να μάθουν περισσότερα πράγματα απ’ αυτές τις βασικές διδασκαλίες:

«Δια τούτο αφήσαντες την αρχικήν διδασκαλίαν του Χριστού, ας φερώμεθα προς την τελειότητα, χωρίς να βάλλωμεν εκ νέου θεμέλιον….» (Εβρ.ς:1).

Με άλλα λόγια, οι διδασκαλίες που αναφέρονται εδώ είναι βασικές αλήθειες που κι ένας νεοκατήχητος Χριστιανός μπορεί να καταλάβει. Ανάμεσα στις διδασκαλίες αυτής της κατηγορίας είναι η «μετάνοια από νεκρά έργα», η «πίστη εις Θεόν» και οι «βαπτισμοί» (πληθυντικός).

Η επιστολή προς Εβραίους διδάσκει ακόμα ότι το Άγιο Πνεύμα είναι μια μαρτυρία της Καινής Διαθήκης (Εβρ.ι:15,16). Μερικά εδάφια παρακάτω, νουθετούμαστε να πλησιάζουμε το Θεό, «μετά αληθινής καρδίας εν πληροφορία πίστεως, έχοντες τας καρδίας ημών κεκαθαρμένας από συνειδήσεως πονηράς» (Εβρ.ι:22), που είναι αναφορά στη μετάνοια και το βάπτισμα στο νερό.

 

Το μήνυμα του απόστολου Ιωάννη

 

Η πρώτη επιστολή του Ιωάννη περιέχει μια σπουδαία αναφορά του μηνύματος της σωτηρίας: «Τις είναι ο νικών τον κόσμον, ειμή ο πιστεύων, ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του Θεού; Ούτος είναι ο ελθών δι’ ύδατος και αίματος, Ιησούς ο Χριστός ουχί δια του ύδατος μόνον, αλλά δια του ύδατος και του αίματος και το Πνεύμα είναι το οποίον μαρτυρεί, επειδή το Πνεύμα είναι η αλήθεια…….Και τρείς είναι οι μαρτυρούντες εν τη γη, το Πνεύμα, και το ύδωρ, και το αίμα και οι τρείς ούτοι αναφέρονται εις το έν…… Όστις πιστεύει εις τον Υιόν του Θεού, έχει την μαρτυρίαν εν αυτώ» (Α’ Ιωάν.ε:5-6, 8, 10).

Ο Ιωάννης προσδιορίζει τρία αδιαχώριστα στοιχεία που στηρίζουν τη μαρτυρία της σωτηρίας και συμφωνούν (συνεργάζονται) γι’ αυτό το σκοπό, της σωτηρίας – το Πνεύμα, το νερό και το αίμα. Όσοι πιστεύουν στον γιο του Θεού, πρέπει να έχουν αυτή τη μαρτυρία. Με άλλα λόγια, ο αληθινός πιστός πρέπει να έχει στη ζωή του το αίμα του Ιησού Χριστού που εφαρμόζεται κατά το βάπτισμα στο νερό, και να είναι πληρωμένος με το Άγιο Πνεύμα.