Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2019

ουδέν πράγμα θέλει είσθαι αδύνατον παρά τω Θεώ!




Ο Θεός χρησιμοποίησε ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, που όμως ζούσαν ζωή υπακοής για να φέρει μέσα από αυτούς τον πρόδρομο του Χριστού.
Και ο λόγος του Θεού μας διδάσκει μέσα από αυτή την ιστορία πως αξίζει να περιμένουμε τις απαντήσεις του Θεού ακόμη κι αν αργούν. Αξίζει να περιμένουμε γιατί τα δικά Tου τα σχέδια είναι πιο μεγάλα από τα δικά μας. Πιο σοφά από τα δικά μας.
Ης.νε:8-9, Διότι αι βουλαί μου δεν είναι βουλαί υμών ουδέ οδοί υμών αι οδοί μου, λέγει Κύριος. Αλλ’ όσον είναι υψηλοί οι ουρανοί από της γης, ούτως αι οδοί μου είναι υψηλότεραι των οδών υμών και αι βουλαί μου των βουλών υμών.
Χρειάζεται όμως, προσοχή, γιατί κι εμείς είμαστε σαν το Ζαχαρία. Όταν έρχεται η απάντηση του Θεού, δυσκολευόμαστε να την πιστέψουμε. Γιατί είναι εύκολο να λέω ότι πιστεύω ότι ο Θεός κάνει θαύματα, αλλά να δυσπιστώ όταν τα κάνει.

Λουκάς α:26-38 «Εν δε τω μηνί τω έκτω απεστάλη ο άγγελος Γαβριήλ υπό του Θεού εις πόλιν της Γαλιλαίας ονομαζομένην Ναζαρέτ, προς παρθένον ηρραβωνισμένην με άνδρα ονομαζόμενον Ιωσήφ, εξ οίκου Δαβίδ, και το όνομα της παρθένου Μαριάμ. Και εισελθών ο άγγελος προς αυτήν, είπε· Χαίρε, κεχαριτωμένη· ο Κύριος μετά σού· ευλογημένη συ εν γυναιξίν. Εκείνη δε ιδούσα διεταράχθη διά τον λόγον αυτού, και διελογίζετο οποίος τάχα ήτο ο ασπασμός ούτος. Και είπεν ο άγγελος προς αυτήν· Μη φοβού, Μαριάμ· διότι εύρες χάριν παρά τω Θεώ. Και ιδού, θέλεις συλλάβει εν γαστρί και θέλεις γεννήσει υιόν και θέλεις καλέσει το όνομα αυτού Ιησούν. Ούτος θέλει είσθαι μέγας και Υιός Υψίστου θέλει ονομασθή, και θέλει δώσει εις αυτόν Κύριος ο Θεός τον θρόνον Δαβίδ του πατρός αυτού, και θέλει βασιλεύσει επί τον οίκον του Ιακώβ εις τους αιώνας, και της βασιλείας αυτού δεν θέλει είσθαι τέλος. Είπε δε η Μαριάμ προς τον άγγελον. Πως θέλει είσθαι τούτο, επειδή άνδρα δεν γνωρίζω; Και αποκριθείς ο άγγελος είπε προς αυτήν· Πνεύμα Άγιον θέλει επέλθει επί σε, και δύναμις του Υψίστου θέλει σε επισκιάσει· διά τούτο και το γεννώμενον εκ σου άγιον θέλει ονομασθή Υιός Θεού. και ιδού, Ελισάβετ η συγγενής σου και αυτή συνέλαβεν υιόν εις το γήρας αυτής, και ούτος είναι μην έκτος εις αυτήν την καλουμένην στείραν· διότι ουδέν πράγμα θέλει είσθαι αδύνατον παρά τω Θεώ. Είπε δε η Μαριάμ· Ιδού, η δούλη του Κυρίου· γένοιτο εις εμέ κατά τον λόγον σου. Και ανεχώρησεν απ' αυτής ο άγγελος».
Όμορφη αφήγηση, κι όμορφα τα μαθήματα που έχουμε να μάθουμε από το λόγο του Θεού για μας, για τη δική μας χριστιανική ζωή. Όλο το κομμάτι αυτό είναι παράλληλο με την εμφάνιση του ίδιου αγγέλου, στον πατέρα του Ιωάννη του Πρόδρομου, για να του αναγγείλει τη γέννηση του.
Και στις δύο περιπτώσεις συμβαίνουν τα ίδια πράγματα. Εμφανίζεται ο άγγελος και παρόλο που έχει καλά νέα τόσο ο Ζαχαρίας όσο και η Μαριάμ φοβούνται. Και η πρώτη κουβέντα του αγγέλου είναι να τους ησυχάσει το φόβο. Μετά από αυτή την ενθάρρυνση, να μη φοβούνται ο άγγελος τους δίνει το μήνυμα πως θα γεννηθεί ένα παιδί, και μάλιστα τους δίνει και το όνομα του παιδιού. Αμέσως μετά περιγράφεται γιατί το παιδί αυτό θα είναι σημαντικό. Σαν αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις οι άνθρωποι ρωτούν, «Πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;» Μόνο που ο Ζαχαρίας ρωτάει από απιστία ενώ η Μαριάμ επειδή πραγματικά δεν καταλαβαίνει πως μπορεί να μείνει έγκυος αφού είναι παρθένος; Και στις δύο περιπτώσεις ο άγγελος απαντά αναφέροντας τη δύναμη και την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Στη Μαριάμ συγκεκριμένα διαβάσαμε πως είπε ο άγγελος: «Πνεύμα Άγιον θέλει επέλθει επί σε, και δύναμις του Υψίστου θέλει σε επισκιάσει». Και μετά δίνεται και στους δύο μια επιβεβαίωση. Η επιβεβαίωση στο Ζαχαρία είναι πως θα μείνει άλαλος μέχρι να γεννηθεί ο Ιωάννης, επειδή δεν πίστεψε. Αυτό όμως που δίνεται στη Μαριάμ είναι πως η Ελισάβετ που και αυτή δεν μπορούσε να έχει παιδί, επειδή είχε γεράσει, τώρα και αυτή είναι έγκυος.
Είναι πολλά αυτά που θα μπορούσε κάποιος να στρέψει την προσοχή του γι’ αυτό και δεν μπορούμε να τα καλύψουμε όλα. Θέλω όμως να σταθούμε σε μερικά από αυτά.
Πρώτο: Πού έρχεται ο αγγελιοφόρος του Θεού; Έρχεται στη Ναζαρέτ, μια μικρή πόλη της Γαλιλαίας, που δεν είχε φήμη για τίποτα. Ούτε για τη μορφωτική και πολιτιστική της πρόοδο, ούτε για το καλό πνευματικό επίπεδό τους. Αντίθετα επειδή επικοινωνούσε με τα ειδωλολατρικά έθνη της Συρίας προς τα βόρεια των Φοινίκων προς τα δυτικά, από παλιά ακόμη είχαν εισχωρήσει στην περιοχή αυτή «εθνικοί» άνθρωποι από τα άλλα έθνη δηλαδή, γεγονός που δεν έβλεπαν με καλό μάτι οι Ιουδαίοι. Περιφρονητικά, μάλιστα, ονόμασαν την περιοχή αυτή, «Γαλιλαία των εθνών».
Μάλιστα στην εποχή του Χριστού υπήρχαν πολλοί ειδωλολατρικοί ναοί και θέατρα. Και όλοι αυτοί βέβαια με τη ζωή τους, με τις συνήθειές τους, λίγο-πολύ επηρέαζαν τους Ισραηλίτες που κατοικούσαν στη Γαλιλαία, πράγμα που όπως είπαμε δεν τους το συγχωρούσαν οι αυστηροί Ιουδαίοι.
Σαν να μην έφταναν αυτά, η Ναζαρέτ ήταν χτισμένη πάνω στην πλαγιά ενός λόφου που μπροστά του και λίγο πιο κάτω απλωνόταν μια κοιλάδα, η κοιλάδα της Ιεζραέλ, όπως λεγόταν. Η Ναζαρέτ δεν απείχε πολύ από τον κύριο δρόμο που ένωνε τη Μεσόγειο με τον Ιορδάνη. Αυτό σήμαινε πως ήταν ένα κέντρο που περνούσαν Ρωμαίοι στρατιώτες, Έλληνες έμποροι και διάφοροι άλλοι. Άφηναν λοιπόν, χρήμα, και μαζί με αυτό άφηναν και διαφθορά. Θα θυμάστε το σχόλιο που έκανε ο Ναθαναήλ, όταν πήγε ο Φίλιππος να τον βρει και να του πει, «βρήκαμε τον Μεσσία.» Διαβάζουμε στο ευαγγέλιο του Ιωάννη πως ο Ναθαναήλ απάντησε, «Μπορεί από τη Ναζαρέτ να βγει τίποτα καλό;»
Σ’ αυτό το μέρος λοιπόν, σε έναν τόπο που ήταν άσημος, περιφρονημένος από τους Ιουδαίους, που πνευματικά δεν επικρατούσαν οι καλύτερες συνθήκες πήγε ο άγγελος του Θεού. Βλέπετε πως δουλεύει ο Θεός. Με τρόπους που κανένας δεν φαντάζεται. Χωρίς τυμπανοκρουσίες και φασαρία. Μάλιστα εκεί που δεν θα το φανταζόταν εύκολα κανείς. Ο Θεός δεν εργάζεται όπως εμείς οι άνθρωποι. Ό,τι εμείς θεωρούμε σημαντικό, Αυτός δεν το θεωρεί απαραίτητα σημαντικό.
Δεύτερο: Αυτός ο τρόπος του Θεού να εργάζεται απλά, αλλά ουσιαστικά, επιβεβαιώνεται από την επιλογή της Μαρίας. Ποια ήταν τελικά η Μαρία; Ποιος την ήξερε πιο πριν; Ποιος θα της έδινε σημασία; Κανένας! Όμως ο Θεός δουλεύει με αυτούς τους ανθρώπους που στα ανθρώπινα μάτια ‘δεν’ είναι εντυπωσιακοί. Ούτε με καταστάσεις που μας θαμπώνουν. Δουλεύει με ανθρώπους που είναι ταπεινοί και διατεθειμένοι να αφήσουν τη δική τους σοφία στην άκρη και να ακολουθήσουν τη σοφία του Θεού.
Το ίδιο έχει κάνει σε όλη την ιστορία της Αγίας Γραφής. Σαφώς και έχει χρησιμοποιήσει ανθρώπους σημαντικούς και μορφωμένους, έχει χρησιμοποιήσει το Μωυσή, το Δανιήλ, το Λουκά, τον Παύλο. Έχει όμως, χρησιμοποιήσει και το Γεδεών, το Δαβίδ, το Ματθαίο, τον Ιωάννη.
Γιατί το κάνει αυτό ο Θεός; Για να δοξάσει το Όνομά Του! Για να δείξει τη δύναμή Του!
Α΄ Κορ.α:22-31: «Επειδή και οι Ιουδαιοι σημείον αιτούσι και οι Ελληνες σοφίαν ζητούσιν, ημείς δε κηρύττομεν Χριστόν εσταυρωμένον, εις μεν τους Ιουδαίους σκάνδαλον, εις δε τους Ελληνας μωρίαν, εις αυτούς όμως τους προσκεκλημένους, Ιουδαίους τε και Ελληνας, Χριστόν Θεού δύναμιν και Θεού σοφίαν· διότι το μωρόν του Θεού είναι σοφώτερον των ανθρώπων, και το ασθενές του Θεού είναι ισχυρότερον των ανθρώπων. Επειδή βλέπετε την πρόσκλησίν σας, αδελφοί, ότι είσθε ου πολλοί σοφοί κατά σάρκα, ου πολλοί δυνατοί, ου πολλοί ευγενεις. Αλλά τα μωρά του κόσμου εξέλεξεν ο Θεός διά να καταισχύνη τους σοφούς, και τα ασθενή του κόσμου εξέλεξεν ο Θεός διά να καταισχύνη τα ισχυρά, και τα αγενή του κόσμου και τα εξουθενημένα εξέλεξεν ο Θεός, και τα μη όντα, διά να καταργήση τα όντα, δια να μη καυχηθή ουδεμία σαρξ ενώπιον αυτού. Αλλά σεις είσθε εξ αυτού εν Χριστώ Ιησού, όστις εγενήθη εις ημάς σοφία από Θεού, δικαιοσύνη τε και αγιασμός και απολύτρωσις· ώστε, καθώς είναι γεγραμμένον, Ο καυχώμενος εν Κυρίω ας καυχάται».
Ενεργεί λοιπόν, ο Θεός με τέτοιο τρόπο, για να μην καυχηθεί μπροστά Του κανένας. Γιατί όποιος θέλει να καυχηθεί, να καυχηθεί μόνο για αυτό που κάνει ο Θεός! Αυτό σημαίνει το «εν Κυρίω»! Για αυτό διαλέγει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, το Ζαχαρία και την Ελισάβετ, που δεν μπορούσαν να κάνουν παιδιά. Διαλέγει να τους επισκεφτεί την ώρα που έχουν χάσει κάθε ελπίδα. Για αυτό διαλέγει να πάει στη Ναζαρέτ, μια πόλη την οποία κανένας δεν έχει σε υπόληψη, και να διαλέξει τη Μαριάμ, που δεν την ήξερε κανένας.
Για αυτό και σήμερα μπορεί να χρησιμοποιήσει τον καθένα μας. Μη πιστέψεις πως εσύ δεν έχεις τίποτα να προσφέρεις. Μη πιστέψεις το ψέμα που λέει, ‘άσε εσύ, υπάρχουν άλλοι που μπορούν καλύτερα’, ‘εσύ δεν έχεις το θάρρος ούτε σε μια ψυχή να μιλήσεις για το Θεό, άστο καλύτερα, άστο.’ Μη πιστέψεις τον εχθρό της ψυχής σου και ξεχάσεις πως η όποια προσφορά μας στη βασιλεία του Θεού δεν εξαρτάται από εμάς. Αλλά από τη δύναμη που Εκείνος χαρίζει. Ο Θεός που σε καλεί να Τον υπηρετείς, να Τον ομολογείς, να Τον λατρεύεις, να Τον υπακούς, Αυτός ο Θεός σου δίνει τη δύναμη να το κάνεις. Σου δίνει τη δύναμη να είσαι διαφορετική, διαφορετικός. Δεν μας ζητάει πράγματα χωρίς να μας δώσει τη δύναμη να τα εκτελέσουμε. Και όλα γίνονται επειδή Αυτός μέσα στη χάρη Του το θέλει.
Από που φαίνεται αυτό; Προσέξτε πως σε όλη τη διήγηση η έμφαση είναι στο ότι ο Θεός είναι πιστός και θα εκπληρώσει την υπόσχεση που έχει δώσει στον λαό Του. Και θα το κάνει αυτό, επειδή έχει την εξουσία και τη δύναμη Εκείνος να το κάνει.
Προσέξτε το θέμα της εκπλήρωσης στα εδάφια 32 και 33: Ούτος θέλει είσθαι μέγας και Υιός Υψίστου θέλει ονομασθή, και θέλει δώσει εις αυτόν Κύριος ο Θεός τον θρόνον Δαβίδ του πατρός αυτού, και θέλει βασιλεύσει επί τον οίκον του Ιακώβ εις τους αιώνας, και της βασιλείας αυτού δεν θέλει είσθαι τέλος.
Ο Υιός του Υψίστου έρχεται. Αυτός που υποσχέθηκε ο Θεός στον Αδάμ και την Εύα, ότι θα έρθει και θα συντρίψει την κεφαλή του φιδιού.  Αυτός στον οποίο επικυρώθηκε η διαθήκη του Αβραάμ, αυτός ο προφήτης που υποσχέθηκε ο Μωυσής, ο ιερέας κατά την τάξη Μελχισεδέκ, ο απόγονος του Δαβίδ που θα κάτσει στο θρόνο Του αιώνια, έρχεται.
Ο Θεός είναι πιστός. Στην Παλαιά Διαθήκη έδωσε τόσες εικόνες, τόσους ανθρώπους, τόσους θεσμούς για να μας δείξει όλο αυτό το καταπληκτικό έργο που θα κάνει ο Μεσσίας. Και τώρα ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, ήρθε η ώρα ο Μεσσίας να γεννηθεί. Γιατί ο Θεός είναι πιστός. Δεν ξεχνά τις υποσχέσεις Του. Αλλά και δεν μετρά την εκπλήρωσή τους στα δικά μας χρονικά όρια. Απαντάει στο δικό Του χρόνο, για αυτό και αξίζει να Τον περιμένουμε πάντα στη ζωή μας.
Και πως θα γίνει αυτό; Πως μπορεί να γίνει αυτό; Ακούστε πως τελειώνει το μήνυμά του ο Γαβριήλ: «και ιδού, Ελισάβετ η συγγενής σου και αυτή συνέλαβεν υιόν εις το γήρας αυτής, και ούτος είναι μην έκτος εις αυτήν την καλουμένην στείραν· διότι ουδέν πράγμα θέλει είσθαι αδύνατον παρά τω Θεώ».
Όπως είπαμε, η Μαρία με την ερώτησή της δεν εκφράζει απιστία, αλλά απορία. Πως μπορώ να μείνω έγκυος; Για αυτό και ο Γαβριήλ της απαντά πως το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και κάθε δυσκολία θα ξεπεραστεί. Επειδή ο Θεός δε δεσμεύεται από τους φυσικούς νόμους που ο ίδιος έχει θέσει. Θα ήταν αστείο να φανταστεί κάποιος πως ο Δημιουργός δεν μπορεί να τροποποιήσει ή να ανατρέψει τους φυσικούς νόμους που ο ίδιος έχει δημιουργήσει. Όταν με το λόγο της δύναμής του, δημιουργήθηκε το Σύμπαν, και με τη δική Του δύναμη τα πάντα συντηρούνται, είναι δυνατόν αυτός ο Θεός να μην μπορεί να κάνει το θέλημά Του;
Για αυτό και ο άγγελος, για να δυναμώσει την πίστη της, της δίνει μια επιβεβαίωση. «Κοίταξε» της λέει, «ακόμη και η Ελισάβετ που είναι πια γριά και δεν μπορεί να κάνει παιδί, είναι έγκυος. Και τώρα στα γηρατειά της θα γεννήσει γιο». Και συμπεραίνει ο άγγελος, «Για το Θεό τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο». Ο Θεός μας είναι Παντοδύναμος. Ό,τι θέλει να κάνει, το κάνει. Μη φαντάζεσαι το Θεό με βάση τις δικές μας ανθρώπινες και φτωχές γνώσεις. Ο Θεός είναι ασύλληπτος στην ανθρώπινη αντίληψη και οι δυνατότητές του είναι άπειρες.
Ο Θεός έχει την εξουσία να εκτελεί το θέλημά Του και ποιος θα Του αντισταθεί;
Ης.μγ:10-13, Σεις είσθε μάρτυρές μου, λέγει Κύριος, και ο δούλός μου, τον οποίον εξέλεξα, διά να μάθητε και να πιστεύσητε εις εμέ και να εννοήσητε ότι εγώ αυτός είμαι προ εμού άλλος Θεός δεν υπήρξεν ουδέ θέλει υπάρχει μετ’ εμέ. Εγώ, εγώ είμαι ο Κύριος και εκτός εμού σωτήρ δεν υπάρχει. Εγώ ανήγγειλα και έσωσα και έδειξα και δεν εστάθη εις εσάς ξένος θεός σεις δε είσθε μάρτυρές μου, λέγει Κύριος, και εγώ ο Θεός. Και πριν γείνη η ημέρα, εγώ αυτός ήμην και δεν υπάρχει ο λυτρόνων εκ της χειρός μου θέλω κάμει και τίς δύναται να εμποδίση αυτό;
Ης.ιδ:27, Διότι ο Κύριος των δυνάμεων απεφάσισε και τίς θέλει αναιρέσει; και η χειρ αυτού εξηπλώθη και τίς θέλει αποστρέψει αυτήν;
Για το Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Κρατάει τις υποσχέσεις Του και τις εκπληρώνει στο δικό Του χρόνο. Και χρησιμοποιεί την ανθρώπινη αδυναμία για να φανερωθεί ακόμη περισσότερο η δόξα Του, η δύναμή Του, η σοφία Του, η χάρη Του. Χρησιμοποιεί ένα ηλικιωμένο άτεκνο ζευγάρι, πηγαίνει σε μια πόλη που κανένας δεν την έχει σε υπόληψη και βρίσκει μια κοπέλα από τη γενιά του Δαβίδ που δεν την ξέρει κανένας. Γιατί Αυτός έχει την εξουσία να εκτελέσει τα σχέδιά Του.
Θα τελειώσουμε με την απάντηση της Μαρίας. Η απάντησή της είναι ένα μάθημα εμπιστοσύνης που το χρειαζόμαστε και εμείς «Ιδού, η δούλη του Κυρίου· γένοιτο εις εμέ κατά τον λόγον σου» Υποτάχθηκε ολοκληρωτικά στο θέλημα του Κυρίου και Θεού της. Δεν πρόβαλε καμιά αντίρρηση, δε σκέφτηκε τις συνέπειες, δεν αναλογίστηκε τις αντιδράσεις του Ιωσήφ, ούτε τα λόγια του κόσμου; Έβαλε το θέλημα του Θεού πιο πάνω από κάθε τι, και απ’ αυτήν ακόμη την καλή της φήμη. Γιατί; Γιατί όντως ήταν πεισμένη πως τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο για το Θεό. Άρα είναι ένας Θεός που αξίζει να Τον εμπιστευθώ.
Εσύ τι πιστεύεις για το Θεό; Πιστεύεις πως είναι Παντοδύναμος και Πάνσοφος. Πιστεύεις πως είναι τέλειος και κάθε Του σχέδιο είναι σοφό και ποτέ δεν κάνει λάθη; Η εικόνα που έχουμε για το Θεό στο μυαλό μας, θα καθορίσει και το αν θα τον υπακούσουμε ή όχι. Αν ο Θεός στο μυαλό μας, είναι μικρός, κάνει λάθη, δεν τα ξέρει όλα, δεν είναι παντοδύναμος, ή αν δεν ενδιαφέρεται για μας, αδιαφορεί, δεν ασχολείται μαζί μας, τότε καλά θα κάνεις να μην εμπιστευθείς ένα τέτοιο Θεό.
Αν όμως ο Θεός σου είναι Αυτός της Μαρίας για τον οποίο τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο, και ο οποίος μας αγαπάει τέλεια, ώστε να δώσει το Χριστό για μας, τότε η στάση σου στη ζωή σου κάθε μέρα, όπου και αν είσαι ό,τι και να κάνεις, πρέπει να είναι αυτή της Παρθένου: Κύριε είμαι δούλος Σου. Κάνε το θέλημά Σου. Χρησιμοποίησέ με όπως θες.
Είναι ανάγκη να το σκεφτούμε. Τι Θεός είναι Αυτός στον Οποίο πιστεύουμε; Οι εντολές Του πολλές φορές θα μας φέρουν σε σύγκρουση με τον κόσμο. Γιατί ο κόσμος ζει στο σκοτάδι και ο Θεός είναι φως. Ο κόσμος αρέσκεται στο ψέμα, αλλά ο Χριστός είναι η οδός και η αλήθεια και η ζωή. Για να υπακούσω στο Θεό λοιπόν, για να πιστέψω ότι αξίζει να Τον εμπιστευθώ, πρέπει να έχω τη σωστή εικόνα στο μυαλό μου. Ποιος είναι ο Θεός; Είναι ο Θεός μου, ο Θεός της Αγίας Γραφής; Εύχομαι να είναι. Να το λέμε και να το εννοούμε. Σαν τη Μαρία, όχι σαν το Ζαχαρία.
Ο Θεός χρησιμοποιεί ανθρώπους αδύναμους, γιατί μέσα από την ανθρώπινη αδυναμία δοξάζεται. Γιατί πρέπει να μπορούμε να περηφανευτούμε όχι για το τι κάναμε εμείς, αλλά για το τι κάνει ο Θεός! Μπορεί και το κάνει αυτό ο Θεός γιατί είναι Κυρίαρχος. Γιατί για τον Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Και μας προσκαλεί σαν τη Μαρία να υποταχθούμε στο θέλημά Του, ακόμη και όταν έρθουμε σε δύσκολη θέση με τον περίγυρό μας, γιατί είμαστε δούλοι Του και γιατί Αυτός ξέρει καλύτερα από εμάς. Ξέρει τι κάνει.