Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Σάββατο 11 Μαΐου 2024

ΠΑΤΕΡΑΣ, ΥΙΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ (2)

 


Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα.

 

Είναι φανερό ότι οι όροι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα δεν μπορεί να υπαινίσσονται τρία διαφορετικά πρόσωπα, προσωπικότητες, θέλω ή όντα. Μπορούν μόνο να φανερώσουν τρεις διαφορετικές όψεις ή ρόλους ενός Πνευματικού όντος, του ένα Θεού.

Περιγράφουν σχέσεις του Θεού με τον άνθρωπο κι όχι πρόσωπα στη θεότητα. Χρησιμοποιούμε τον όρο Πατέρας, για να δώσουμε έμφαση στο ρόλο του Θεού σαν Δημιουργό, Πατέρα των πνευμάτων, Πατέρα των αναγεννημένων πιστών και Πατέρα της ανθρώπινης φύσης του Ιησού Χριστού.

Τον όρο Υιός τον χρησιμοποιούμε για ν’ αναφερθούμε στην ανθρώπινη φύση του Χριστού, αλλά και στη φανέρωση του Θεού εν σαρκί με σκοπό τη σωτηρία των ανθρώπων. Όταν μιλάμε για το Άγιο Πνεύμα, δίνουμε έμφαση στην ενέργεια του Θεού στον κόσμο, ανάμεσα στους ανθρώπους και ιδιαίτερα στο έργο της αναγέννησης.

Είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι αυτοί οι τρεις τίτλοι, δεν είναι οι μόνοι που έχει ο Θεός. Αρκετοί άλλοι τίτλοι ή ονόματα είναι πολύ σημαντικά για το Θεό κι εμφανίζονται συχνά στη Βίβλο, όπως Γιάχβε, Κύριος, Λόγος, Παντοδύναμος Θεός, ο Άγιος του Ισραήλ.

Οι μονοθεϊστές, δεν αρνούμαστε τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα, αλλά αντικρούομε τη διδασκαλία ότι φανερώνουν πρόσωπα μέσα στη θεότητα. Ο Θεός έχει πολλούς τίτλους, αλλά είναι ένας. Είναι αδιαίρετος ως προς τη φύση Του, αλλά όταν θέλησε ν’ αποκαλυφθεί στον άνθρωπο, το έκανε μέσα από πολλά κανάλια, μεταξύ των οποίων είναι και η φανέρωσή Του σαν Πατέρας, εν Υιώ και σαν Πνεύμα Άγιο.

Το Εφεσ.γ:14-17 που το έχουμε χρησιμοποιήσει αρκετές φορές σ’ αυτό το κεφάλαιο, φανερώνει ότι ο Πατέρας, το Πνεύμα και ο Χριστός είναι ένα:

«Τούτου χάριν κάμπτω τα γόνατά μου προς τον πατέρα, εξ ού πάσα πατριά εν ουρανοίς και επί γής ονομάζεται, ίνα δω υμίν κατά το πλούτος της δόξης αυτού δυνάμει κραταιωθήναι διά του πνεύματος αυτού εις τον έσω άνθρωπον, κατοικήσαι τον Χριστόν διά της πίστεως εν ταις καρδίαις υμών, εν αγάπη ερριζωμένοι και τεθεμελιωμένοι».

Όταν λέει «διά του πνεύματος αυτού» εννοεί το Πνεύμα του Πατέρα, που σημαίνει ότι το Πνεύμα που κατοικεί στην καρδιά του Χριστιανού, είναι το Πνεύμα του Πατέρα, ή ο Χριστός. Άρα λοιπόν, Πατέρας, Πνεύμα, Χριστός, όλα αναφέρονται στον ένα αδιαίρετο Θεό.

Τι γίνεται όμως με τα εδάφια της Γραφής που φαίνεται ότι περιγράφουν περισσότερα από ένα πρόσωπα στη θεότητα; Έτσι φαίνεται, εξαιτίας όλων αυτών που επί χρόνια πίστευαν σε τρία πρόσωπα μέσα στη θεότητα και τα χρησιμοποιούσαν όπως ήθελαν.

Όταν κανείς καθαρίσει το μυαλό του απ’ όλες τις ανθρώπινες ερμηνείες, έννοιες και διδασκαλίες και μπορέσει να δει αυτά τα εδάφια με τα μάτια των πρώτων συγγραφέων τους (οι οποίοι ήταν αφιερωμένοι μονοθεϊστές Εβραίοι), θα καταλάβει ότι εκφράζουν είτε τους πολλαπλούς ρόλους του Θεού, ή τη διπλή φύση του Ιησού Χριστού. (Περισσότερη ανάπτυξη στο θέμα αυτό, δες στα κεφάλαια 7, 8, & 9).

Μόνο δύο εδάφια, σ’ ολόκληρη τη Γραφή, αναφέρουν τους όρους Πατέρας, Υιός (ή Λόγος) και Άγιο Πνεύμα κατά τέτοιο τρόπο που μπορεί κανείς να υποθέσει τρία πρόσωπα ή μια ιδιαίτερη σημασία του αριθμού τρία σε σχέση με τη θεότητα. Αυτά είναι το Ματθ.κη:19 και Α’ Ιωάν.ε:7. Ωστόσο, και τα δύο αυτά εδάφια, παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα για την τριαδική άποψη.

 

Ματθαίος κη:19

 

«Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Άγίου Πνεύματος» (Ματθ.κη:19)

 

Εδώ, ο Ιησούς λέει στους μαθητές Του, να βαπτίζουν «εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Άγίου Πνεύματος». Όμως, αυτό το εδάφιο δεν διδάσκει ότι ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα είναι τρία ξεχωριστά πρόσωπα. Μάλλον, μας διδάσκει ότι οι τίτλοι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα ταυτίζονται με ένα όνομα και κατά συνέπεια με ένα όν. Το εδάφιο πολύ καθαρά αναφέρει «εις το όνομα» και όχι «εις τα ονόματα».

Για ν’ απαντήσουμε σε κάθε αμφισβήτηση αν η διάκριση ανάμεσα σε ενικό - πληθυντικό είναι σημαντική ή αν σχεδιάστηκε σκόπιμα απ’ το Θεό, δεν χρειάζεται παρά να διαβάσουμε το Γαλ.γ:16, όπου ο Παύλος δίνει έμφαση στο πόσο σημαντικός είναι ο ενικός αριθμός (εν τω σπέρματί σου) στη Γέν.κβ:18.

Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα περιγράφουν τον ένα Θεό, έτσι που η φράση στο Ματθ.κη:19 απλά αναφέρεται στο ένα όνομα του ένα Θεού. Η Παλαιά Διαθήκη υποσχόταν, ότι θα έρθει καιρός που ο Γιάχβε θα είχε ένα όνομα που θα ήταν γνωστό (Ζαχ.ιδ:9  Ησ.νβ:6).

Ξέρουμε ότι το ένα όνομα που αναφέρεται το Ματθ.κη:19 είναι Ιησούς, γιατί Ιησούς είναι το όνομα του Πατέρα (Ιωάν.ε:43  Εβρ.α:4), του Υιού (Ματθ.α:21) και του Αγίου Πνεύματος (Ιωάν.ιδ:26  Πράξ.ις:7). Η εκκλησία της Καινής Διαθήκης κατάλαβε ότι έτσι είναι και γι’ αυτό βάπτιζαν στο όνομα του Ιησού Χριστού (Πράξ.β:38, η:16, ι:48, ιθ:5  Α’ Κορ.α:13).

Ο ίδιος ο Ματθαίος ενέκρινε αυτή την ερμηνεία, όταν στάθηκε μαζί με τον Πέτρο και τους άλλους αποστόλους στο κήρυγμα εκείνο που ο Πέτρος κάλεσε το λαό να βαπτιστεί στο όνομα του Ιησού Χριστού (Πράξ.β:14-38).

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι αναφορές στις Πράξεις των Αποστόλων δεν σημαίνουν στην πραγματικότητα ότι το όνομα του Ιησού λεγόταν προφορικά σαν μέρος του βαπτίσματος. Όμως, αυτό φαίνεται σαν μια προσπάθεια να στρέψουν τη γλώσσα ώστε να συμμορφωθεί σε μια λάθος διδασκαλία και τακτική.

Στις Πράξ.κβ:16 λέει: «σηκωθείς βαπτίσθητι και απολούσθητι από των αμαρτιών σου, επικαλεσθείς το όνομα του Κυρίου» (στο κείμενο λέει «το όνομα αυτού»). Βλέπουμε σ’ αυτό το εδάφιο, ότι το όνομα του Ιησού επικαλείτο προφορικά. Στον Ιάκ.β:7 λέει: «ουκ αυτοί βλασφημούσιν το καλόν όνομα το επικληθέν εφ’ υμάς;». Μπορούμε να είμαστε σίγουροι, ότι το όνομα του Ιησού επικαλείτο πάνω στους Χριστιανούς μια δεδομένη στιγμή.

Για να καταλάβουμε τι σημαίνει «στο όνομα του Ιησού», αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στην ιστορία της θεραπείας του χωλού στις Πράξ.γ. Ο Ιησούς είχε πει να προσεύχονται για τους ασθενείς στο όνομά Του (Μάρκ.ις:17-18), και ο Πέτρος είπε ότι ο χωλός θεραπεύτηκε διά του ονόματος του Ιησού Χριστού (Πράξ.δ:10).

Πώς έγινε αυτό; Ο Πέτρος στην πραγματικότητα είπε τα λόγια «εν τω ονόματι του Ιησού Χριστού» (Πράξ.γ:6). Το όνομα Ιησούς, που επικαλέστηκε με πίστη, έφερε το αποτέλεσμα. Το όνομα φανερώνει δύναμη ή εξουσία, αλλά αυτό δεν μειώνει το γεγονός ότι ο Πέτρος επικαλέστηκε φωναχτά το όνομα του Ιησού για να συμβεί η θεραπεία.

Αν τα τόσα εδάφια στο βιβλίο των Πράξεων που περιγράφουν το βάπτισμα στο νερό δεν αποτελούν τύπο του βαπτίσματος, τότε ούτε το Ματθ.κη:19 δεν φανερώνει τύπο βαπτίσματος. Όμως μια τέτοια ερμηνεία, αφήνει την εκκλησία χωρίς κάποιο τύπο βαπτίσματος που θα ξεχωρίζει το χριστιανικό βάπτισμα απ’ το βάπτισμα των Ιουδαίων προσήλυτων ή των Εθνικών.

Ο Κύριος δεν μας άφησε χωρίς τύπο βαπτίσματος, η εκκλησία σωστά εκτέλεσε τις οδηγίες που έδωσε ο Ιησούς στο Ματθ.κη:19, με το να χρησιμοποιούν οι απόστολοι το όνομα του Ιησού όταν βάπτιζαν στο νερό.

Πολλές εγκυκλοπαίδειες και εκκλησιαστικές ιστορίες συμφωνούν ότι ο γνήσιος τρόπος βαπτίσματος στην πρώτη εκκλησία, ήταν στο όνομα του Ιησού.

Αυτή η ερμηνεία του ενός ονόματος (Ιησούς) στο Ματθ.κη:19, υποστηρίζεται απ’ όλη την περιγραφή των γεγονότων των οποίων μέρος είναι αυτό το εδάφιο.

Στο Ματθ.κη:18-19 λέει: «Και προσελθών ο Ιησούς ελάλησε προς αυτούς, λέγων, Εδόθη εις εμέ πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γής. Πορευθέντες λοιπόν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Με άλλα λόγια, ο Ιησούς είπε: «Έχω όλη την εξουσία, γι’ αυτό βαπτίζετε στο όνομά μου».

Θα ήταν τέλεια διαστρέβλωση της λογικής του εδαφίου αν το διαβάζαμε έτσι ώστε να λέει: «Έχω όλη την εξουσία, γι’ αυτό βαπτίζετε στα ονόματα τριών διαφορετικών προσώπων». Στις άλλες αναφορές της μεγάλης εντολής, το όνομα του Ιησού ξεχωρίζει (Μάρκ.ις:17  Λουκ.κδ:47). Στο Ματθαίο λέει «εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος», στο Μάρκο λέει «Εν τω ονόματί μου» και στο Λουκά «εν τω ονόματι αυτού» και βέβαια όλα αναφέρονται στο όνομα του Ιησού.

Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι το βάπτισμα στο νερό γίνεται εξαιτίας της πρότερης αμαρτωλής ζωής μας, είναι εις άφεσιν αμαρτιών (Πράξ.β:38). Αφού το όνομα του Ιησού είναι το μόνο όνομα δια του οποίου πρέπει να σωθούμε (Πράξ.δ:12), είναι λογικό να είναι αυτό που πρέπει να χρησιμοποιείται στο βάπτισμα. Ο ίδιος ο Κύριος συσχέτισε τη συγχώρεση των αμαρτιών με τ’ όνομά Του: «και να κηρυχθή εν τω ονόματι αυτού μετάνοια και άφεσις αμαρτιών εις πάντα τα έθνη, γινομένης αρχής από Ιερουσαλήμ» (Λουκ.κδ:47).

Το Ματθ.κη:19 δεν διδάσκει τρία πρόσωπα στη θεότητα, αλλά μάλλον μας φανερώνει τρεις τίτλους του Θεού, που όλοι ισχύουν κανονικά για τον Ιησού. Αυτοί οι τίτλοι, φανερώνουν διαφορετικούς ρόλους του Θεού ή τρόπους αποκάλυψης του Εαυτού Του. Με την ενικού αριθμού αναφορά στο «όνομα» επικεντρώνει την προσοχή μας στο μοναδικό όνομα του Θεού με το οποίο αποκαλύφθηκε στην Καινή Διαθήκη, το όνομα Ιησούς.

Περισσότερο φως σχετικά μ’ αυτή την ερμηνεία, ότι το όνομα του Θεού είναι Ιησούς, έρχεται απ’ τη σύγκριση των εδαφίων Αποκ.ιδ:1 και κβ:3-4. Υπάρχει ένα όνομα για το Θεό, τον Πατέρα και το Αρνίο. Το Αρνίο είναι ο Ιησούς, άρα αυτό είναι το όνομα του Θεού και του Πατέρα.

 

Α’ Ιωάννου ε:7

 

 «Διότι τρείς είναι οι μαρτυρούντες εν τω ουρανώ, ο Πατήρ, ο Λόγος και το Πνεύμα και ούτοι οι τρείς είναι έν»

 

Αν και αυτό το εδάφιο χρησιμοποιείται συχνά απ’ αυτούς που πιστεύουν ότι υπάρχουν τρία πρόσωπα στην θεότητα, στην πραγματικότητα αντικρούει αυτή την άποψη, γιατί λέει ότι «ούτοι οι τρείς είναι έν». Πολλοί προσπαθούν να ερμηνεύσουν αυτή τη φράση ώστε να εννοεί ενωτική μονάδα, όπως ένας άνδρας και μία γυναίκα είναι μία σάρκα.

Όμως θα δείξουμε ότι αυτή η άποψη είναι βασικά πολυθεϊστική. Αν η λέξη «εν» αναφέρεται σε ενότητα αντί σε αριθμητικό προσδιορισμό, τότε η θεότητα μπορεί να θεωρηθεί σαν ομάδα θεών όπως είναι ένα συμβούλιο ή μια κυβέρνηση. Αν εννοεί ενότητα , τότε η πρόταση θα έπρεπε να λέει κανονικά «ούτοι οι τρείς συμφωνούσι ως έν».

Είναι αξιοσημείωτο, ότι δεν χρησιμοποιείται εδώ η λέξη Υιός αλλά Λόγος. Αν η λέξη Υιός είναι το όνομα ενός προσώπου της θεότητας κι αν αυτό το εδάφιο προσπαθεί να διδάξει ξεχωριστά πρόσωπα μέσα στη θεότητα, τότε γιατί χρησιμοποιεί την λέξη Λόγος και όχι Υιός;

Ο όρος Υιός δεν αναφέρεται πρωταρχικά στην θεότητα όπως αναφέρεται ο όρος Λόγος. Ο Λόγος δεν είναι ξεχωριστό πρόσωπο απ’ τον Πατέρα, όπως ένας άνθρωπος και ο λόγος του δεν είναι δύο διαφορετικά πρόσωπα. Μάλλον, η έννοια του Λόγου, είναι η σκέψη ή το σχέδιο που είχε στο νου Του ο Θεός και στη συνέχεια η έκφραση αυτής της σκέψης.

Κατά το ίδιο σκεπτικό, το Άγιο Πνεύμα δεν είναι ένα ξεχωριστό πρόσωπο απ’ τον Πατέρα, όπως ένας άνθρωπος και το πνεύμα του δεν είναι δύο ξεχωριστά πρόσωπα. Ο όρος Άγιο Πνεύμα, περιγράφει τι ο Θεός είναι.

Μόλις ερμηνεύσαμε το εδάφιο Α’ Ιωάν.ε:7 κατά ένα τρόπο που ταιριάζει με όλη την Γραφή. Ωστόσο, όλοι οι μελετητές της Βίβλου ομόφωνα συμφωνούν ότι αυτό το εδάφιο είναι νόθο, δεν είναι μέρος της Γραφής! Το κριτικό κείμενο U.B.S. με βαθμό βεβαιότητας {Α} που σημαίνει 100% δεν το περιλαμβάνει.

Η μετάφραση του Βάμβα το περιλαμβάνει, γιατί μια έκδοση της Κ.Δ. του 1522 που συνέταξε ο Έρασμος, το περιέχει. Στην πραγματικότητα ο Έρασμος είχε αποκλείσει αυτό το εδάφιο απ’ τις εκδόσεις του 1516 και 1519 γιατί δεν υπήρχε σε κανένα απ’ τα 5.000 Ελληνικά χειρόγραφα που είχε, παρά μόνο στη Βουλγάτα, τη Λατινική έκδοση που χρησιμοποιούσε η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία.

Η Καθολική εκκλησία πίεσε τον Έρασμο να συμπεριλάβει το εδάφιο αυτό στην έκδοσή του κι αυτός υποσχέθηκε ότι θα το κάνει αν του έβρισκαν έστω ένα χειρόγραφο που να το περιέχει. Αυτοί τότε «κατασκεύασαν» ένα τέτοιο και ο Έρασμος απρόθυμα και διστακτικά το πρόσθεσε, αν και το χειρόγραφο που του πήγαν ήταν του 1520! (Norman Geisler and William Nix, A General Introduction to the Bible, Chicago: Moody Press, 1968 σελίδα 370).

Απ’ αυτό το γεγονός, φαίνεται εύλογο ότι κάποιοι φανατικοί μεταφραστές είδαν το «τρείς είναι οι μαρτυρούντες» και αποφάσισαν να προσθέσουν μια μικρή διδασκαλία από μόνοι τους. Γενικά, το αμφισβητούμενο εδάφιο είναι τελείως άσχετο με τις υπόλοιπες θέσεις του Ιωάννη σ’ αυτή την επιστολή και μάλλον διακόπτει τη λογική ροή του θέματος.

Αν και όλα τα γεγονότα δείχνουν ότι αυτό το εδάφιο δεν υπήρχε στην πρωτότυπη επιστολή του Ιωάννη, ο Θεός προστάτεψε και διατήρησε το λόγο Του. Παρά τις ανθρώπινες προσπάθειες, δεν επέτρεψε αυτό το εδάφιο να αντιφάσκει με τον λόγο Του.

 

Περιορίζεται ο Θεός σε τρεις φανερώσεις;

 

Σ’ αυτό το κεφάλαιο έχουμε εξετάσει τρεις χαρακτηριστικές φανερώσεις του Θεού. Όμως, μήπως αυτό σημαίνει ότι ο Θεός περιορίζεται σ’ αυτούς τους τρεις ρόλους; Οι όροι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα περικλείουν τα πάντα που ο Θεός είναι;

Ανεξάρτητα απ’ την εξέχουσα θέση που έχουν αυτές οι φανερώσεις στην Καινή Διαθήκη, σε σχέση με το σχέδιο της λύτρωσης και της σωτηρίας, δεν φαίνεται ότι ο Θεός μπορεί να περιοριστεί σ’ αυτούς τους τρεις ρόλους, τίτλους ή φανερώσεις. Ο Θεός φανερώθηκε με πολλούς τρόπους στην Παλαιά Διαθήκη, με ανθρώπινη μορφή και με αγγελική μορφή (δες κεφάλαιο 2).

Η Γραφή χρησιμοποιεί πολλούς άλλους τίτλους και ονόματα για το Θεό. Για παράδειγμα, έχουμε το όνομα Γιάχβε και τον τίτλο Κύριος, πολύ συχνά μέσα στη Γραφή. Όμως ο Θεός έχει φανερωθεί στον άνθρωπο με πολλές άλλες σχέσεις όπως Βασιλιάς, Νυμφίος, Σύζυγος, Ποιμένας, Λόγος. Αν και οι όροι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα αντιπροσωπεύουν τρεις σημαντικούς ρόλους, τίτλους ή φανερώσεις του Θεού, ο Θεός δεν περιορίζεται σ’ αυτούς τους τρεις, ούτε ο αριθμός τρία έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία σε σχέση με το Θεό.

Δεν μπορούμε να περιορίσουμε τον Θεό ούτε σε τρεις, ούτε σε κάποιο άλλο αριθμό ιδιαίτερων ρόλων ή τίτλων. Ακόμα δεν μπορούμε να Τον διαιρέσουμε γιατί είναι ΕΙΣ, ακόμα κι αν οι ρόλοι ή οι τίτλοι Του συμπίπτουν χρονικά. Μπορεί να φανερώνει τον εαυτό Του με πολλούς τρόπους την ίδια στιγμή, αλλά είναι ΕΙΣ.

Τότε, πώς μπορούμε ν’ αναφερθούμε στον Θεό, με ποιο όνομα μπορούμε να Τον αποκαλέσουμε, ώστε να περικλείει το καθετί που είναι; Φυσικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε απλά τη λέξη Θεός ή το όνομα που είχε αποκαλύψει τον εαυτό Του στην Παλαιά Διαθήκη, Γιάχβε. Όμως, έχουμε ένα καινούριο όνομα του Θεού που αποκαλύφθηκε σε μας, το όνομα Ιησούς. Όταν χρησιμοποιούμε αυτό το όνομα, περικλείουμε το καθετί που ο Θεός είναι.

Ο Ιησούς είναι Πατέρας, Υιός και Πνεύμα. Το όνομα Ιησούς συνοψίζει όλα τα σύνθετα ονόματα του Γιάχβε. Όσους ρόλους ή φανερώσεις έχει ο Θεός, βρίσκονται μέσα στον Ιησού (Κολ.β:9). Μπορούμε να χρησιμοποιούμε το όνομα του Ιησού για ν’ αναφερθούμε στο Θεό, γιατί δηλώνει την ολότητα του χαρακτήρα Του.

 

Συμπέρασμα

 

Η Βίβλος χρησιμοποιεί τους όρους Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα σαν διαφορετικές φανερώσεις, ρόλους, τίτλους, συμπεριφορές ή σχέσεις με τον άνθρωπο του ένα Θεού και όχι σαν τρία πρόσωπα, οντότητες ή θεούς. Ο Θεός είναι ο Πατέρας όλων μας και κατά ένα μοναδικό τρόπο ο Πατέρας του ανθρώπου Ιησού Χριστού. Ο Θεός φανερώθηκε εν σαρκί στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού και έτσι ονομάζεται Υιός του Θεού. Ο Θεός ακόμα ονομάζεται Άγιο Πνεύμα, για να δοθεί έμφαση στη δραστηριότητά Του στις ζωές και τις υποθέσεις του ανθρώπινου γένους.

Ο Θεός δεν περιορίζεται σ’ αυτές τις τρεις φανερώσεις. Στην ένδοξη αποκάλυψη του ενός Θεού, η Καινή Διαθήκη δεν παρεκκλίνει απ’ τον αυστηρό μονοθεϊσμό της Παλαιάς Διαθήκης. Η Βίβλος παρουσιάζει τον Ιησού σαν τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα. Ο Ιησούς δεν είναι απλά η φανέρωση ενός απ’ τα τρία πρόσωπα της θεότητας, αλλά είναι ο Πατέρας που φανερώθηκε εν σαρκί, είναι ο Γιάχβε της Παλαιάς Διαθήκης. Είναι αλήθεια, ότι μέσα στο Χριστό κατοικεί όλο το πλήρωμα της θεότητας σωματικά.