Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 26 Μαΐου 2024

Τι είναι η Πνευματική Ωριμότητα;

 


Η πνευματική ωριμότητα είναι συχνά ένα παρεξηγημένο και παρερμηνευμένο δόγμα στην Εκκλησία.

Γι’ αυτό θέλω να μοιραστώ μερικές σκέψεις μαζί σας.

Σε αυτήν την ανάρτηση, θα μάθουμε τι δεν είναι πνευματική ωριμότητα, τι είναι πνευματική ωριμότητα, καθώς και τα εννέα βιβλικά σημάδια ενός πνευματικά ώριμου ατόμου.

Ελπίζω αυτές οι σκέψεις να σας βοηθήσουν να ωριμάσετε πνευματικά και να είστε καρποφόροι για τον Χριστό.

 

Τι ΔΕΝ είναι Πνευματική Ωριμότητα;

Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι η γνώση των Γραφών είναι Πνευματική Ωριμότητα.

Αν και αυτή η γνώση είναι προϋπόθεση για την πνευματική ανάπτυξη, δεν πρέπει να συγχέεται με την πνευματική ωριμότητα αυτή καθ’ αυτή.

 

Τι είναι η πραγματική Πνευματική Ωριμότητα;

Η πνευματική ωριμότητα είναι στην πραγματικότητα ένας άλλος όρος για την ομοίωση με τον Χριστό.

Ο αληθινά ώριμος Χριστιανός είναι ένα πρόσωπο στο χαρακτήρα του οποίου φαίνονται οι ιδιότητες του Χριστού, ιδιαίτερα όταν αντιμετωπίζει δύσκολες καταστάσεις.

Μετά τη σωτηρία, κάθε Χριστιανός αρχίζει τη διαδικασία της πνευματικής αύξησης, με στόχο να γίνει πνευματικά ώριμος.

Σύμφωνα με τον απόστολο Παύλο, είναι μια συνεχής διαδικασία που δεν θα τελειώσει ποτέ σε αυτή τη ζωή.

Φιλ.γ:12-14 Ουχί ότι έλαβον ήδη το βραβείον ή έγεινα ήδη τέλειος, τρέχω όμως κατόπιν, ίσως λάβω αυτό, διά το οποίον και ελήφθην υπό του Ιησού Χριστού. Αδελφοί, εγώ δεν στοχάζομαι εμαυτόν ότι έλαβον αυτό· αλλ' εν πράττω· τα μεν οπίσω λησμονών, εις δε τα έμπροσθεν επεκτεινόμενος, τρέχω προς τον σκοπόν διά το βραβείον της άνω κλήσεως του Θεού εν Χριστώ Ιησού.

Όπως ο Παύλος, πρέπει να «τρέχουμε» συνεχώς για βαθύτερη γνώση του Θεού εν Χριστώ.

Η Χριστιανική ωριμότητα απαιτεί μια ριζική αναδιάταξη των προτεραιοτήτων μας.

Αντί να ικανοποιούμε τον εαυτό μας, να ευχαριστούμε τον Θεό και να μάθουμε να Τον υπακούμε.

Τα κλειδιά για την ωριμότητα είναι η συνέπεια, και η επιμονή στο να κάνουμε αυτά που ξέρουμε και αυτό θα μας φέρει πιο κοντά στον Θεό.

 

Παρακάτω δίνονται μερικά γνωστά παραδείγματα.

   1. Μαρία (μητέρα του Ιησού) – Όταν ο άγγελος Γαβριήλ παρέδωσε το μήνυμα του Θεού στη Μαρία, αρχικά ξαφνιάστηκε και μπερδεύτηκε. Αλλά στο τέλος, είπε:

Λουκ.α:38 Ιδού, η δούλη του Κυρίου· γένοιτο εις εμέ κατά τον λόγον σου.

   2. Ιωσήφ (επίγειος πατέρας του Ιησού) – Όταν έμαθε ότι η Μαρία είναι έγκυος, σχεδίασε στο μυαλό του να τη χωρίσει ήσυχα. Αργότερα, όμως, έδωσε προσοχή στα λόγια του αγγέλου (Ματθ.α:18-25).

  3. Ιωράμ (βασιλιάς της Σαμάρειας) – Έσκισε τα ρούχα του απελπισμένος, όταν έμαθε ότι ο βασιλιάς της Ασσυρίας θέλει να θεραπεύσει τον Νεεμάν:

Β’ Βασ.ε:7 Και καθώς ανέγνωσεν ο βασιλεύς του Ισραήλ την επιστολήν, διέσχισε τα ιμάτια αυτού, και είπε, Θεός είμαι εγώ, διά να θανατόνω και να ζωοποιώ, ώστε ούτος στέλλει προς εμέ να ιατρεύσω άνθρωπον από της λέπρας αυτού; γνωρίσατε λοιπόν, παρακαλώ, και ιδέτε ότι ούτος ζητεί πρόφασιν εναντίον μου.

   4. Σίμων Πέτρος – Τράβηξε το σπαθί του και χτύπησε τον υπηρέτη του αρχιερέα, κόβοντας το δεξί αυτί του:

Ιωάν.ιη:10 Τότε ο Σίμων Πέτρος έχων μάχαιραν έσυρεν αυτήν και εκτύπησε τον δούλον του αρχιερέως και απέκοψεν αυτού το ωτίον το δεξιόν· ήτο δε το όνομα του δούλου Μάλχος.


Τα 9 σημάδια της πνευματικής ωριμότητας

Βρίσκουμε εννέα σημάδια πνευματικής ωριμότητας στην Γαλ.ε:22-23. Αυτά είναι γνωστά σαν Καρπός του Πνεύματος. Αυτά τα χαρακτηριστικά ήταν εμφανή στη ζωή και τη διακονία του Χριστού.

    1. Αγάπη – μια άνευ όρων δέσμευση για το καλό των άλλων.

Ιωάν.γ:16 Διότι τόσον ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμον, ώστε έδωκε τον Υιόν αυτού τον μονογενή, διά να μη απολεσθή πας ο πιστεύων εις αυτόν, αλλά να έχη ζωήν αιώνιον.

   2. Χαρά – μια θεόπνευστη κατάσταση που βασίζεται στην παρουσία του Θεού και στις υποσχέσεις Του αντί στα γεγονότα.

Φιλ.δ:4 Χαίρετε εν Κυρίω πάντοτε· πάλιν θέλω ειπεί, Χαίρετε.

   3. Ειρήνη – η βεβαιότητα της θεϊκής ασφάλειας και σιγουριάς. Ελευθερία από την ανησυχία τους φόβους και τις καταπιεστικές σκέψεις.

Ησ.κς:3 Θέλεις φυλάξει εν τελεία ειρήνη το πνεύμα το επί σε επιστηριζόμενον, διότι επί σε θαρρεί.

   4. Μακροθυμία – αργή για να εκδικηθεί τα λάθη. Δεν συμπεριφέρεται άσχημα σε δύσκολες καταστάσεις από οργή και μίσος.  

Ιακ.ε:11 Ιδού, μακαρίζομεν τους υπομένοντας· ηκούσατε την υπομονήν του Ιώβ και είδετε το τέλος του Κυρίου, ότι είναι πολυεύσπλαγχνος ο Κύριος και οικτίρμων.

   5. Χρηστότητα – η καλή διάθεση που καθησυχάζει τους άλλους. Ένα γλυκό και ελκυστικό ταπεραμέντο που δείχνει φιλική διάθεση (Ιωάν.δ:1-26).

    6. Αγαθοσύνη – ανιδιοτελώς ανοίγοντας τον εαυτό μας στους άλλους και γενόμενοι γενναιόδωροι σε αυτούς, αν και δεν το αξίζουν (Λουκ.κβ:51).

   7. Πίστη (πιστότητα) – σταθερή αφοσίωση στον Θεό, αφοσίωση στους άλλους, υπεύθυνη εκτέλεση των καθηκόντων που έχουν ανατεθεί.

Ματθ.κε:23 Είπε προς αυτόν ο κύριος αυτού· Εύγε, δούλε αγαθέ και πιστέ· εις τα ολίγα εστάθης πιστός, επί πολλών θέλω σε καταστήσει· είσελθε εις την χαράν του κυρίου σου.

   8. Πραότητα – ταπεινή, μη απειλητική συμπεριφορά που προέρχεται από θέση ισχύος και εξουσίας.

Β’ Κορ.ι:1 Αυτός δε εγώ ο Παύλος σας παρακαλώ διά της πραότητος και επιεικείας του Χριστού, όστις παρών μεν είμαι ταπεινός μεταξύ σας, απών δε λαμβάνω θάρρος προς εσάς·

  9. Εγκράτεια – συγκράτηση συναισθημάτων, πράξεων και τις επιθυμιών, ώστε να είναι σε αρμονία με το θέλημα του Θεού.

Λουκ.δ:28-30 Και επλήσθησαν πάντες θυμού εν τη συναγωγή, ακούοντες ταύτα, και σηκωθέντες εξέβαλον αυτόν έξω της πόλεως και έφεραν αυτόν έως της οφρύος του όρους, επί του οποίου η πόλις αυτών ήτο ωκοδομημένη, διά να κατακρημνίσωσιν αυτόν· αυτός όμως περάσας διά μέσου αυτών επορεύετο.

Ανεξάρτητα από το πόσο σκληρά μπορούμε να εργαστούμε σε αυτά τα πράγματα, τίποτα από αυτά δεν είναι δυνατό χωρίς τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος που μας ικανώνει.

Γαλ.ε:16 Λέγω λοιπόν, Περιπατείτε κατά το Πνεύμα και δεν θέλετε εκπληροί την επιθυμίαν της σαρκός.

Γεμάτος με το Πνεύμα, είναι αυτός που περπατά κάτω από τον έλεγχο του Πνεύματος.

Καθώς υποτασσόμαστε όλο και περισσότερο στον έλεγχο του Πνεύματος, θα δούμε επίσης μια αύξηση του καρπού του Πνεύματος στη ζωή μας.

Αυτό είναι χαρακτηριστικό της πνευματικής ωριμότητας.

Όταν πιστεύουμε, μας δίνεται ό, τι χρειαζόμαστε για πνευματική ωριμότητα.

Β’ Πέτρ.α:3 Καθώς η θεία δύναμις αυτού εχάρισεν εις ημάς πάντα τα προς ζωήν και ευσέβειαν διά της επιγνώσεως του καλέσαντος ημάς διά της δόξης αυτού και αρετής,

Μόνο ο Θεός είναι η πηγή μας, και όλη η ανάπτυξη έρχεται με χάρη μέσω Αυτού, αλλά είμαστε υπεύθυνοι να επιλέξουμε να υπακούσουμε.

Ο Πέτρος μας βοηθά και πάλι σε αυτόν τον τομέα:

Β’ Πέτρ.α:5-8 Και δι' αυτό δε τούτο καταβαλόντες πάσαν σπουδήν, προσθέσατε εις την πίστιν σας την αρετήν, εις δε την αρετήν την γνώσιν, εις δε την γνώσιν την εγκράτειαν, εις δε την εγκράτειαν την υπομονήν, εις δε την υπομονήν την ευσέβειαν, εις δε την ευσέβειαν την φιλαδελφίαν, εις δε την φιλαδελφίαν την αγάπην. Διότι, εάν ταύτα υπάρχωσιν εις εσάς και περισσεύωσι, σας καθιστώσιν ουχί αργούς ουδέ ακάρπους εις την επίγνωσιν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού·

Το να είσαι αποτελεσματικός και γόνιμος στη γνώση του Κυρίου Ιησού είναι η ουσία της πνευματικής ωριμότητας.

 

Τελικές παρατηρήσεις

Ένα παιδί χρειάζεται πολλά χρόνια για να ωριμάσει σωματικά και συναισθηματικά. Κατά τον ίδιο τρόπο, κανείς δεν μπορεί να ωριμάσει πλήρως μέσα σε μια νύχτα.

Είναι μάλλον μια δια βίου διαδικασία. Δεν μπορούμε να φτάσουμε στην πληρότητά της σε αυτή τη ζωή. Αλλά προσπαθούμε να γίνουμε σαν τον Χριστό, υπακούοντας στις οδηγίες του Θεού που μας δίνονται στη Βίβλο.

Ματθ.ζ:24-27 Πας λοιπόν όστις ακούει τους λόγους μου τούτους και κάμνει αυτούς, θέλω ομοιώσει αυτόν με άνδρα φρόνιμον, όστις ωκοδόμησε την οικίαν αυτού επί την πέτραν· και κατέβη η βροχή και ήλθον οι ποταμοί και έπνευσαν οι άνεμοι και προσέβαλον εις την οικίαν εκείνην, και δεν έπεσε· διότι ήτο τεθεμελιωμένη επί την πέτραν. Και πας ο ακούων τους λόγους μου τούτους και μη κάμνων αυτούς θέλει ομοιωθή με άνδρα μωρόν, όστις ωκοδόμησε την οικίαν αυτού επί την άμμον· και κατέβη η βροχή και ήλθον οι ποταμοί και έπνευσαν οι άνεμοι και προσέβαλον εις την οικίαν εκείνην, και έπεσε, και ήτο η πτώσις αυτής μεγάλη.