Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023

ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ (1)

 


Κεφάλαια κε - λα

 

Ε Ι Σ Α Γ Ω Γ Η

 

Η μελέτη της σκηνής στην έρημο αρχίζει στη Γένεση β:1-3 τότε που ο Θεός έκανε διαθήκη με τον Αβραάμ. Αυτή η διαθήκη πέρασε στο γιο του Αβραάμ, τον Ισαάκ (Γέν.κs:1-5) και μετά στο γιο του Ισαάκ, τον Ιακώβ (Γέν.κn:10-15), του οποίου το όνομα άλλαξε σε Ισραήλ τη στιγμή που νικήθηκε από τον άγγελο του Κυρίου (Γέν.λβ:25-30). Η διαθήκη κληρονομήθηκε αργότερα από τους απογόνους του Ιακώβ που έγιναν γνωστοί σαν ο λαός Ισραήλ.

Ο Θεός υποσχέθηκε στον Αβραάμ ότι θα έδινε στους απογόνους του τη γη Χαναάν, μια περιοχή που κατοικούνταν τότε από ειδωλολατρικές φυλές. Είπε ακόμα στον Αβραάμ ότι παρ’ όλο που το σπέρμα του θα κατοικούσε σε μια γη που δεν θα ήταν δική τους, και θα καταθλίβονταν, θα επέστρεφαν στη γη της Επαγγελίας στην τέταρτη γενιά (Γέν.ιε:1-21). Τελικά, με το Μωυσή, οδήγησε το λαό Ισραήλ έξω απ’ την Αίγυπτο όπως είχε υποσχεθεί (Έξ.ιβ:40-42).

Ο Θεός σχεδίασε ότι η Σκηνή του Μαρτυρίου, μια σκηνοειδής κατασκευή στην οποία Αυτός θα κατοικούσε ανάμεσα στο λαό Του, δεν θα οδηγούσε το λαό μόνο πίσω στη Χαναάν, αλλά επίσης πίσω στην πίστη του Αβραάμ. Ο λαός Ισραήλ περιπλανιόταν στην έρημο σαράντα χρόνια. Τελικά, μετά το θάνατο του Μωυσή, ο Ιησούς του Ναυή τους οδήγησε μέσα στη Γη της Επαγγελίας.

Σχεδόν τρεις μήνες μετά που ο Θεός απελευθέρωσε τον Ισραήλ από την Αιγυπτιακή σκλαβιά και τον στρατό του Φαραώ - με θαυματουργικό πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας - έφτασαν στο Σινά (Έξ.ιθ:1,2). Αυτό ήταν το ίδιο βουνό - λεγόταν και Χωρήβ -όπου ο Θεός εμφανίστηκε στο Μωυσή στην καιγόμενη βάτο και τον κάλεσε να επιστρέψει στην Αίγυπτο για να οδηγήσει το λαό Του έξω από τη δουλεία (Έξ.γ:1-12).

Αμέσως μετά που η μεγάλη αυτή ομάδα στρατοπέδευσε απέναντι από το όρος Σινά, ο Θεός άρχισε να έχει κοινωνία με το Μωυσή από την κορυφή του όρους για να προετοιμάσει το λαό για μια ξεχωριστή φανέρωση της δόξας Του την τρίτη μέρα.

Εκείνη την ώρα θα έδινε το Νόμο Του δια του οποίου θα κυβερνούσε τον Ισραήλ (Έξ.ιθ:3-17).

Στον προσδιορισμένο καιρό ο Μωυσής έφερε το λαό έξω από το στρατόπεδο για να συναντηθεί με το Θεό. Αν και στεκόταν στους πρόποδες του βουνού, δεν το άγγιξαν διότι ο Θεός είχε δώσει οδηγία στο Μωυσή να βάλει όρια γι’ αυτούς.

Μια πυκνή νεφέλη στάθηκε πάνω απ’ το βουνό. Βροντές, αστραπές και καπνός, σαν από καμίνι, κύκλωσε την κορυφή, και όλο το όρος τραντάχθηκε βίαια. Πολλούς αιώνες αργότερα ο απόστολος Παύλος αναφέρθηκε σ’ αυτή την περίπτωση όταν είπε: «Και τόσον φοβερόν ήτο το φαινόμενον, ώστε ο Μωυσής είπε, κατάφοβος είμαι και έντρομος» (Εβρ.ιβ:21).

Η φωνή του Κυρίου αντήχησε από την κορυφή σαν τον ήχο μιας μεγάλης σάλπιγγας. Ο ήχος ακουγόταν επί πολλή ώρα και αυξανόταν συνεχώς. Όταν ο λαός είδε τη δυναμική φανέρωση του Κυρίου, εσύρθησαν και εστάθησαν μακρόθεν (Έξ.κ:18). Όπως αναφέρεται στην Έξοδο κ:1-17, ο Κύριος έδωσε τις 10 Εντολές. Έπειτα, ο λαός είπε στο Μωυσή “Συ λάλησον προς ημάς, και θέλομεν ακούσει και ας μη λαλήση προς ημάς ο Θεός, δια να μη αποθάνωμεν” (Έξ. κ:19). Ο Μωυσής έφερε τους λόγους του λαού στον Κύριο. Ο Θεός του είπε: «Ούτως ειπέ προς τους υιούς Ισραήλ Σεις είδετε ότι εκ του ουρανού ελάλησα με σας. Μη κάμητε θεούς μετ’ εμού αργύρους, μηδέ κάμητε εις εαυτούς θεούς χρυσούς θυσιαστήριον εκ γης κάμε εις εμέ και θυσίαζε επ’ αυτού τα ολοκαυτώματά σου, και τας ειρηνικάς προσφοράς σου, τα πρόβατα σου και τους βόας σου εν παντί τόπω όπου αναμνήσω το όνομά μου, θέλω έρχεσθαι προς σε, και θέλω σε ευλογεί εάν δε εκ λίθων κάμης θυσιαστήριον εις εμέ, δεν θέλεις οικοδομήσει αυτό εκ πέτρας πελεκητής διότι, εάν περάσεις επάνω αυτού το εργαλείον σου, θέλεις μολύνει αυτό και μη ανεβής δι’ αναβαθμίδων επί το θυσιαστήριόν μου, δια να μη αποκαλυφθή επ’ αυτούς η γύμνωσις σου» (Έξ.κ:22-26).

Ο Θεός είπε αυτούς τους λόγους στο Μωυσή για τους υιούς Ισραήλ για να δώσει έμφαση στην σοβαρότητα της ανυπακοής των εντολών Του, και να τους βεβαιώσει για τις ευλογίες Του όταν υπακούουν. Τους είπε ότι πρέπει να φτιάχνουν τα θυσιαστήριά τους από τη γη ή από απελέκητη πέτρα για να τους διδάξει ότι δεν μπορούσαν να δικαιώσουν τους εαυτούς τους με τα δικά τους έργα. Στο εδάφιο 26 ο Θεός φαίνεται να έχει δείξει ότι η ανυπακοή τους θα ήταν σαν την γυμνότητα, ή την ενοχή, πιθανόν αναφερόμενος στην ανυπακοή του Αδάμ και της Εύας.

Ο Θεός έδωσε πολλούς νόμους και οδηγίες στο Μωυσή για το λαό. Ό-πως αναφέρεται στην Έξοδο κα-κγ, (κδ:4), ο Μωυσής έγραψε όλους τους λόγους Του στο βιβλίο της διαθήκης, έπειτα έφτιαξε ένα θυσιαστήριο και μάζεψε το λαό.

Έστειλε νεανίσκους να προσφέρουν ολοκαυτώματα και ειρηνικές θυσίες στον Κύριο. Κράτησε το μισό του αίματος των θυσιών σε λεκάνες και ράντισε το άλλο μισό στο θυσιαστήριο (Έξ.κδ:4-6). Μετά διάβασε στο λαό όλους τους λόγους του Κυρίου από το βιβλίο της διαθήκης. Όταν αυτοί υποσχέθηκαν να υπακούσουν (Έξ.κδ:7-8), ράντισε το εναπολειφθέν αίμα πάνω τους και είπε «Ιδού το αίμα της διαθήκης, την οποία ο Κύριος έκαμε προς εσάς κατά πάντας τούτους τους λόγους”.