Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 27 Ιουνίου 2023

Α΄& Β΄Θεσσαλονικείς (2)

 


Κεφάλαια δ’ & ε’

 

Α. Η ΠΡΟΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

δ:1-12

Το πρώτο μέρος του τέταρτου κεφαλαίου είναι προτροπές για αγιασμό.

Ο Παύλος τους προτρέπει:

1.     Ν’ απέχουν από πορνεία

2.     Να μην αδικούν αδελφό

3.     Ν’ ασχολείται ο καθένας με τα δικά του πράγματα

4.     Να δουλεύει ο καθένας με τα ίδια του τα χέρια

5.     Να είναι τίμιοι με όλους τους ανθρώπους.

 

Β. ΕΛΠΙΔΑ ΧΩΡΙΣ ΛΥΠΗ

δ:13-18

Η εκκλησία στην Θεσσαλονίκη είχε πρόβλημα σχετικά με τους χριστιανούς που είχαν πεθάνει. Ο Παύλος λοιπόν ξεκαθαρίζει το θέμα του ερχομού του Κυρίου που είναι η ελπίδα της εκκλησίας.

Κάθε κεφάλαιο αυτής της επιστολής κλείνει με κάποιο λόγο σχετικά με την επιστροφή του Ιησού και τί σημαίνει αυτό για το παιδί του Θεού. Όλες αυτές οι δηλώσεις συνδέουν την επιστροφή του Ιησού με:

1.   Τη σωτηρία

2.   Την υπηρεσία

3.   Τον αγιασμό

4.   Την παρηγοριά

5.   Τον αποχωρισμό

 

Σ’ αυτό το τόσο γνωστό μέρος της Γραφής, ο Παύλος αναφέρει γεγονότα σχετικά με την επιστροφή του Κυρίου και την Αρπαγή της εκκλησίας:

1.     Είναι παρηγορητική ελπίδα γι’ αυτούς που έχουν στερηθεί αγαπημένα τους πρόσωπα, γιατί θα τα ξανασυναντήσουν.

2.     Αυτοί που έχουν πεθάνει εν Χριστώ θ’ αναστηθούν πρώτα και μετά οι ζωντανοί άγιοι μαζί τους θ’ αρπαχτούν για να συναντήσουν τον Κύριο στον αέρα.

3.     Με τον ερχομό του Κυρίου για να παραλάβει την εκκλησία Του, θ’ ακουστεί φωνή αγγέλου καθώς και ήχος σάλπιγγας.

Ο μαθητής θα πρέπει να καταλάβει τα παρακάτω:

1.     Η λέξη «προλαμβάνω» (κριτ.κειμ. φθάνω) στο εδάφιο 15 πρέπει να ερμηνευτεί «προηγούμαι».

2.     Η φράση «τους κοιμηθέντας δια του Ιησού» αναφέρεται σε μια συνειδητή κατάσταση ανάπαυσης κοντά στον Κύριο. Είναι το σώμα που κοιμάται, αλλά η ψυχή και το πνεύμα του ανθρώπου είναι με τον Κύριο. Δες Β’Κορ.ε:6-8.

3.     Το ρήμα «απαντώ» που βλέπουμε στο εδάφιο 17 (εις απάντησιν) έχει τη σημασία που βλέπουμε στις Πραξ.κη:15. Αδελφοί ήρθαν από τη Ρώμη να συναντήσουν τον Παύλο και να τον συνοδεύσουν πίσω στη Ρώμη. Αυτή είναι και η έννοια εδώ: Ο Κύριος θα έρθει να συναντήσει την εκκλησία Του στον αέρα και να την συνοδέψει πίσω στους ουρανούς!

 

Γ. ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΕΙΣ ΟΡΓΗΝ

ε:9

Μετά την Αρπαγή της εκκλησίας, ξεκινάει η ημέρα του Κυρίου που περιλαμβάνει και τη Μεγάλη Θλίψη. Αυτή είναι περίοδος κρίσης για όσους δεν πίστεψαν στο ευαγγέλιο.

Ωστόσο, αυτή η ώρα της οργής του Θεού δεν είναι για την εκκλησία η οποία όμως προτρέπεται να εγκρατεύεται και να ησυχάζει, να φορέσει το θώρακα της δικαιοσύνης και την περικεφαλαία της σωτηρίας.

Με άλλα λόγια, η εκκλησία δεν προσβλέπει στην Ημέρα του Κυρίου που είναι ημέρα οργής, αλλά στη στιγμή της Αρπαγής, όταν ο Κύριος θα έρθει για να την συναντήσει στο μεσουράνημα και να την εγκαταστήσει στο αιώνιο σπίτι της.

 

Δ. ΤΙΜΗ Σ’ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

ε:12,13

Είναι βασικό για το λαό του Θεού να τιμάει και να αγαπάει αυτούς που εργάζονται με το να νουθετούν, να διδάσκουν, να οδηγούν, να συμβουλεύουν και να βοηθούν την εκκλησία του Θεού ώστε να είναι έτοιμη την ώρα της Αρπαγής.

 

Ε. ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΡΟΠΗ

ε:14-22

Εδώ βρίσκουμε αρκετές προτροπές τις οποίες ο μαθητής θα πρέπει να μελετήσει ξεχωριστά την κάθε μία. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις αμαρτίες ενάντια στο Άγιο Πνεύμα όπως ονομαστικά αναφέρονται «σβύνω & εξουθενώ».

Προτρέπονται ακόμα να μπορούν να διακρίνουν ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα και να απορρίπτουν αμέσως κάτι που θα καταλάβουν ότι είναι λάθος.

 

Ζ. ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ

ε:23

Η σωτηρία περικλείει ολόκληρο τον άνθρωπο. Είναι αδύνατον να είναι κανείς άγιος στην ψυχή το σώμα και το πνεύμα και να μην είναι άμεμπτος όταν ο Κύριος επιστρέψει. Άμεμπτος σημαίνει να περπατάς μέσα σ’ όλο το φως που έχεις και να ζεις χωρίς κατάκριση.

 

Β’ Θεσσαλονικείς

 

Α. ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ

Στην πρώτη του επιστολή ο Παύλος έγραψε στην εκκλησία σχετικά με την επιστροφή του Κυρίου. Όμως οι Θεσσαλονικείς μάλλον πήραν λάθος τα λόγια του Παύλου κι έτσι άλλοι νόμιζαν ότι βρισκόταν ήδη μέσα στην Μεγάλη Θλίψη κι άλλοι πίστευαν ότι ο ερχομός του Κυρίου είναι τόσο κοντά που δεν χρειάζεται πλέον να δουλεύουν.

Ο Παύλος λοιπόν χρειάστηκε να γράψει αυτή την επιστολή για να διορθώσει αυτές τις λάθος απόψεις. Γράφτηκε από την Κόρινθο, λίγο μετά την πρώτη.

Σ’ αυτή την επιστολή ο Παύλος εκφράζει την ευχαριστία του για την σταθερότητά τους, την αγάπη, την υπομονή και την πίστη τους κατά την διάρκεια των διωγμών. Τους παρηγορεί για τα παθήματά τους και τους διδάσκει περισσότερα σχετικά με την επιστροφή του Κυρίου.

  

Β. Η ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

Ο Παύλος ασχολήθηκε με το θέμα της επιστροφής του Κυρίου για να κρίνει αυτούς που δεν υπάκουσαν στο ευαγγέλιο του Χριστού και τους δίδαξε να ησυχάζουν γιατί ο Κύριος θα δώσει ανάπαυση σ’ αυτούς. Έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι δεν θα έρθει η ημέρα του Κυρίου, αν πρώτα δεν συμβεί μια μεγάλη αποστασία, και ο άνομος αποκαλυφθεί.

Βλέπουμε ότι οι άγγελοι έχουν σημαντική θέση στην κρίση των εθνών. Ο «αιώνιος όλεθρος» που αναφέρει στο α:9 είναι ο αιώνιος θάνατος, ο δεύτερος θάνατος κι όχι εκμηδένιση όπως μερικοί θέλουν να πιστεύουν.

Η αρχή του δεύτερου κεφαλαίου σπάει την συνέχεια της σκέψης, ωστόσο, ο απόστολος Παύλος συνεχίζει να γράφει για την επιστροφή του Κυρίου για κρίση. Το θέμα του είναι «Η ημέρα του Κυρίου» κι όχι «Η Αρπαγή».

 

Γ. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ

β:3

Ο άνθρωπος της αμαρτίας, ο άνομος που περιγράφεται εδώ σαν «ο υιός της απωλείας», είναι ο Αντίχριστος. Είναι αυτός που θα εγερθεί στα τέλη των καιρών και θα ισχυριστεί ότι είναι Θεός.

Ο άνθρωπος της αμαρτίας δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμα. Όμως χωρίς αμφιβολία ζει κάπου πάνω στη γη αυτή την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές. Θα αποκαλυφθεί αμέσως μετά την Αρπαγή, πριν την Θλίψη, όταν η οργή του Θεού θα εκχυθεί πάνω στη γη στις τελευταίες ημέρες.

 

Δ. ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΑΝΟΜΙΑΣ

β:7

Το «μυστήριο της ανομίας» είναι το πνεύμα της ανομίας. Η πρώτη πρόταση θα μπορούσε ν’ αποδοθεί έτσι: «Η ανομία ήδη ενεργεί υπόγεια».

Όπως ο Ιησούς είναι «το μυστήριο της ευσεβείας» (Α’ Τιμ.γ:16), έτσι κι ο Αντίχριστος είναι το μυστήριο της ανομίας. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι ο κόσμος έχει να διαλέξει ανάμεσα στο μυστήριο της ευσεβείας και το μυστήριο της ανομίας. Αυτοί που θα απορρίψουν το μυστήριο της ευσεβείας (τον Ιησού Χριστό) θα δεχτούν στο τέλος αυτής της οικονομίας το μυστήριο της ανομίας (τον Αντίχριστο).

 

Ε. Ο ΚΟΛΥΩΝ

β:7

Ποιος είναι «αυτός» που αναφέρεται σ’ αυτό το εδάφιο και «ο οποίος» κάποια στιγμή «εκβάλεται εκ μέσου»; Ασφαλώς είναι η εκκλησία μέσα στην οποία κατοικεί ο Κύριος, ο Ιησούς Χριστός η ελπίδα της δόξας (Κολ.α:27).

Βέβαια, «αυτός» είναι γένους αρσενικού, και η εκκλησία είναι γένους θηλυκού. Αυτό όμως μπορούμε να το καταλάβουμε όταν δούμε πώς αναφέρεται η γραφή (κριτικό κείμενο) στην εκκλησία των τελευταίων ημερών («υιός άρσεν» Αποκ.ιβ:5).

Αυτή η αλήθεια μας φανερώνει το ρόλο που η εκκλησία παίζει μέσα σ’ αυτόν τον ταραγμένο κόσμο που ζούμε. Είναι όπως ο Κύριος είπε «το άλας της γης», είναι αυτή η σταθεροποιητική δύναμη που συγκρατεί τις δυνάμεις του σκότους και τον ερχομό του Αντίχριστου. Ο Ιησούς που κατοικεί μέσα στην εκκλησία Του είναι ο ουσιαστικός «κολύων».

 

Ζ. Η ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΛΑΝΗΣ

β:11,12

Υπάρχει μια κρίση που θα στείλει ο Θεός και εν μέρει στέλνει ακόμα και στις μέρες μας, αυτή της πλάνης,  εξ αιτίας της οποίας οι άνθρωποι πιστεύουν στο ψέμα.

Είναι βασικό να μην δεχτείς μόνο την αλήθεια, αλλά να την αγαπήσεις. Ο Παύλος έγραψε στην επιστολή προς Ρωμαίους α:25 γι’ αυτούς που άλλαξαν την αλήθεια του Θεού με το ψέμα. Αυτοί που αγάπησαν το ψέμα θα τιμωρηθούν με το να τους σταλεί μια δυνατή ενέργεια πλάνης ώστε να πιστέψουν στο ψέμα που αγάπησαν για να κατακριθούν επειδή έδειξαν ευχαρίστηση στην αδικία.

 

Η. ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

γ:1,2

Ο Παύλος ζητά απ’ την εκκλησία της Θεσσαλονίκης να τον θυμάται στην προσευχή. Το αίτημά του είναι να κηρύττεται ο λόγος του Θεού ελεύθερα και να δοξάζεται.

 

Θ. ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

γ:7-13

Τους υπενθυμίζει πώς εργαζόταν μέρα και νύχτα για να κερδίζει τα αναγκαία για να συντηρείται. Αν και είχε το δικαίωμα να συντηρείται απ’ αυτούς, δεν το χρησιμοποίησε για να τους δώσει παράδειγμα προς μίμηση.

Το αποτέλεσμα της ανεργίας και τεμπελιάς ήταν κάποιοι να περιεργάζονται τα αλλότρια και να περπατάνε ατάκτως. Ο Παύλος όμως δίνει εδώ τις αρχές που πρέπει να διέπουν τους Χριστιανούς, αυτός που δεν εργάζεται να μην τρώει.

 

Ι. ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

γ:14,15

Στο εδάφιο 6 οι Θεσσαλονικείς διατάσσονται να αποφεύγουν αυτούς που περπατάνε ατάκτως και στο εδ.14 το επαναλαμβάνει λέγοντας να τους σημειώνουν και να μην τους συναναστρέφονται για να ντραπούν. Ωστόσο, να μην τους βλέπουν σαν εχθρούς, αλλά σαν αδελφούς που χρειάζονται νουθεσία.