ΠΡΟΒΛΗΜΑ 4. Δεν μπορούν
να υπάρχουν τρία παντοδύναμα πρόσωπα του Θεού.
Η παραπάνω φράση αφορά στην παντοδυναμία που
αναφέρεται στο σύμβολο της Πίστης του Αθανάσιου, η οποία είναι λογικά αδύνατη.
Αναφέρεται λοιπόν, ότι ο Πατέρας είναι
παντοδύναμος, ο Υιός είναι παντοδύναμος, το Άγιο Πνεύμα είναι παντοδύναμο και
δεν είναι τρεις παντοδύναμοι αλλά ένας παντοδύναμος.
Αυτή η διακήρυξη είναι, από μόνη της, αντιφατική. Αν δεν υπάρχουν τρεις παντοδύναμοι, τότε δεν μπορεί κανείς να πει ότι ο Πατέρας είναι παντοδύναμος, ο Υιός είναι παντοδύναμος και το Άγιο Πνεύμα είναι παντοδύναμο.
Διαφορετικά, αν είναι αλήθεια ότι ο Πατέρας είναι
παντοδύναμος, και ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα είναι επίσης παντοδύναμοι,
τότε υπάρχουν τρεις παντοδύναμοι.
Ένα ακόμη λογικό σφάλμα στη θεωρία της Τριάδας
βρίσκεται στον ορισμό της παντοδυναμίας.
Απλά δεν μπορεί να υπάρχουν τρεις ξεχωριστά
παντοδύναμοι. Κατά τον ορισμό, εάν οποιοδήποτε από τα τρία πρόσωπα ήταν
παντοδύναμο, αυτό θα είχε εξουσία πάνω στα άλλα δύο.
Το ότι ένα πρόσωπο έχει όλη την εξουσία (ή όπως
το σύμβολο της πίστης το τοποθετεί, είναι παντοδύναμο) δεν αφήνει καμία εξουσία
για τα άλλα δύο, καμία δύναμη.
Ούτε μπορούν τα τρία πρόσωπα να συμμετέχουν
αμοιβαία σε μια παντοδύναμη θεότητα, γιατί τότε δεν θα μπορούσε να ειπωθεί,
όπως λέει το δόγμα, ότι ατομικά ο Πατέρας είναι παντοδύναμος, ο Υιός είναι
παντοδύναμος, και το Άγιο Πνεύμα είναι παντοδύναμο.
Με το να αποδίδουν παντοδυναμία στα τρία
πρόσωπα του Θεού, οι τριαδικοί έρχονται σε αντίθεση με την Βίβλο σε πολλά
σημεία.
Κατ’ αρχήν λένε ότι ο Υιός είναι παντοδύναμος
αλλά η Βίβλος λέει ότι δεν είναι:
Ιωάν.ε:19 Απεκρίθη λοιπόν ο Ιησούς και είπε προς
αυτούς· Αληθώς, αληθώς σας λέγω, δεν δύναται ο Υιός να πράττη ουδέν αφ' εαυτού,
εάν δεν βλέπη τον Πατέρα πράττοντα τούτο· επειδή όσα εκείνος πράττει, ταύτα και
ο Υιός πράττει ομοίως.
Λουκ.δ:14 Και ο Ιησούς υπέστρεψεν εν τη δυνάμει
του Πνεύματος εις την Γαλιλαίαν· και εξήλθε φήμη περί αυτού καθ' όλην την περίχωρον.
Απ’ την άλλη μεριά πάλι, σαν ο Θεός, ο Ιησούς
αναφέρεται σαν το μόνο παντοδύναμο πρόσωπο:
Ματθ.κη:18 Και προσελθών ο Ιησούς, ελάλησε προς
αυτούς, λέγων· Εδόθη εις εμέ πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης.
Α’ Τιμ.ς:14,15 να φυλάξης την εντολήν
αμόλυντον, άμεμπτον, μέχρι της επιφανείας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, την οποίαν
εν τοις ωρισμένοις καιροίς θέλει δείξει ο μακάριος και μόνος Δεσπότης, ο Βασιλεύς
των βασιλευόντων, και Κύριος των κυριευόντων
Αυτά τα εδάφια δεν συμφωνούν με τη θεωρία της
Τριάδας.
ΠΡΟΒΛΗΜΑ 5. Δεν μπορούν να υπάρχουν τρία πάνσοφα πρόσωπα του Θεού.
Το δόγμα της Τριάδας αντιφάσκει όταν
υποστηρίζει ότι υπάρχουν τρία πάνσοφα πρόσωπα του Θεού.
Πράγματι υπάρχει ένα πράγμα, τουλάχιστον, το
οποίο ο Υιός δεν ήξερε και συνεπώς δεν είναι παντογνώστης:
Μάρκ.ιγ:32 Περί δε της ημέρας εκείνης και της
ώρας ουδείς γινώσκει, ουδέ οι άγγελοι οι εν ουρανώ, ουδέ ο Υιός, ειμή ο Πατήρ.
Ακόμα, αν ο Θεός είναι τρία πρόσωπα, τότε το
Άγιο Πνεύμα επίσης στερείται της παντογνωσίας εφόσον δεν ξέρει πλήρως τον
Πατέρα και τον Υιό:
Ματθ.ια:27 Πάντα παρεδόθησαν εις εμέ από του Πατρός
μου· και ουδείς γινώσκει τον Υιόν ει μη ο Πατήρ· ουδέ τον Πατέρα γινώσκει τις ειμή
ο Υιός και εις όντινα θέλει ο Υιός να αποκαλύψη αυτόν.
Φυσικά, όπως καταλαβαίνει κανείς από τη Γραφική
αφήγηση του Ματθ.ια:27, δεν διδάσκεται
ότι το Άγιο Πνεύμα δεν είναι παντογνώστης, αλλά είναι το λογικό συμπέρασμα του
εδαφίου μόνο όταν κάποιος υποθέτει ότι το Άγιο Πνεύμα είναι ένα ξεχωριστό πρόσωπο
από τον Πατέρα και τον Υιό.
Άλλες γραφές μπορούν να αναφερθούν, οι οποίες
αποδεικνύουν ότι ο Υιός δεν είναι πάνσοφος. Για παράδειγμα στο Λουκ.β:52 αναφέρει ότι αύξανε σε σοφία,
Ιωάν.η:28 μας λέει ότι εδιδάχθεί και
στους Εβρ.ε:8 διαβάζουμε ότι έμαθε.