Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022

Επισκόπηση της Βίβλου (17)

 


ΚΡΙΤΑΙ

 

Α. ΤΙΤΛΟΣ

Ο τίτλος Κριταί προέρχεται απ’ τους ανθρώπους που έκλεξε ο Θεός να κυβερνήσουν τον λαό Του μετά τον θάνατο του Ιησού του Ναυή. Αυτοί οι άνδρες ονομάστηκαν Κριτές.

 

Β. ΘΕΜΑ

Ενώ ο Ιησούς του Ναυή είναι ένα βιβλίο νίκης οι Κριταί είναι ένα βιβλίο αποτυχίας. Το κεφ. β:7-19 συνοψίζει όλο το θέμα του βιβλίου. Μετά το θάνατο του Ιησού του Ναυή, η νέα γενιά των Ισραηλιτών συμμάχησε με τα έθνη που η παλιά γενιά άφησε να μείνουν στην γη. Το αποτέλεσμα ήταν να πέσουν στην ειδωλολατρία και την ανηθικότητα. Η κρίση του Θεού τους έφερνε σε αιχμαλωσία σ’ αυτά τα έθνη. Κάθε φορά που έκραζαν στον Θεό ερχόταν ένας ελευθερωτής και αυτοί έμεναν πιστοί στον Κύριο όσο εκείνος ζούσε. Οι λέξεις αμαρτία, αιχμαλωσία, θλίψη και σωτηρία περιγράφουν γλαφυρά το βιβλίο αυτό.

 

Γ. ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Ο συγγραφέας των Κριτών δεν γνωρίζουμε ποιος ήταν. Η παράδοση των Εβραίων αποδίδει τη συγγραφή αυτού του βιβλίου στον Σαμουήλ.

 

Δ. ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Το βιβλίο καλύπτει την περίοδο ανάμεσα στον θάνατο του Ιησού του Ναυή και το διάστημα που ήταν κριτής ο Σαμουήλ δηλ. καλύπτει 350 χρόνια περίπου.

 

Ε. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

1.     Η περίοδος μετά τον Ιησού του Ναυή (Κεφ. α΄-γ:4)

Ο Θεός έδωσε εντολή οι Ισραηλίτες να εξολοθρεύσουν τελείως τους Χαναναίους. Ωστόσο αυτοί δεν υπάκουσαν ολοκληρωτικά σ’ αυτή την εντολή. Η ανυπακοή τους αυτή ήταν η αρχή της πτώσης τους. Ο άγγελος του Κυρίου παρουσιάστηκε στον λαό Ισραήλ και τους επιτίμησε για την αποτυχία τους (β:1-5). Ωστόσο οι απόγονοι του Ιακώβ δεν μετανόησαν πραγματικά.

Το κεφ. β:7 είναι πραγματικά καταθλιπτικό «Και ελάτρευσαν ο λαός τον Κύριον πάσας τας ημέρας του Ιησού, και πάσας τας ημέρας των πρεσβυτέρων, οίτινες επέζησαν μετά τον Ιησούν, και είδον πάντα τα έργα τα μεγάλα του Κυρίου, όσα έκαμεν υπέρ του Ισραήλ».

Ο Θεός ήθελε να είναι βασιλιάς του Ισραήλ και οι νόμοι Του να τους κυβερνούν. Ωστόσο αυτοί απέτυχαν στις σχέσεις τους μαζί Του και ο καθένας έπραττε ότι φαινόταν αρεστό στους οφθαλμούς αυτού.

Σαν τιμωρία ο Θεός θα επέτρεπε στα άλλα έθνη να παραμείνουν με σκοπό να δοκιμάζεται ο Ισραήλ. Η επιρροή των ειδωλολατρικών εθνών που τους περιέβαλαν ήταν αυτό που οδήγησε τον Ισραήλ στην ειδωλολατρία. Ο Θεός σήκωσε Κριτές να τους βοηθήσουν αλλά αυτοί δεν άκουγαν.

 

            2. Οι αποστασίες, οι αιχμαλωσίες και η απελευθέρωση του Ισραήλ (Κεφ. γ:5-ις:31)

 

Οι Κριτές αναφέρουν εφτά κύριες αιχμαλωσίες των Ισραηλιτών:

·     Πρώτη αιχμαλωσία (γ:7-11)

Η αμαρτία της ειδωλολατρίας προκάλεσε την πρώτη αιχμαλωσία του Ισραήλ κάτω από τον Χουσάν-ρισαθαΐμ της Μεσοποταμίας. Υπηρέτησε την Μεσοποταμία για οχτώ χρόνια και μετά ο Θεός σήκωσε τον Γοθονιήλ, τον ανιψιό του Χάλεβ να γίνει κριτής και ελευθερωτής του.

·     Δεύτερη αιχμαλωσία (γ:12-31)

Η δεύτερη αιχμαλωσία ήρθε σαν αποτέλεσμα της αποστασίας του Ισραήλ και της πτώσης τους στην ειδωλολατρία και την ανηθικότητα. Αυτή την εποχή βρέθηκαν αιχμάλωτοι στο Εγλών του Μωάβ για 18 χρόνια. Ο Αώδ κι ο Σαμεγάρ ήταν ελευθερωτές τους. Ο Σαμεγάρ πάταξε 600 Φιλισταίους με μια βουκέντρα.

·     Τρίτη αιχμαλωσία (κεφ.δ΄ & ε΄)

Η τρίτη αιχμαλωσία, 20 χρόνια κάτω από τους Χαναναίους, ήρθε σαν αποτέλεσμα της απομάκρυνσης τους από τον Θεό. Αυτή τη φορά ο Θεός διάλεξε μια γυναίκα την Δεβόρρα να γίνει ο κριτής τους και ο ελευθερωτής τους.

·     Τέταρτη αιχμαλωσία (κεφ.ς:1 - η:32)

Η απομάκρυνση από τον Θεό ήταν η αιτία και της τέταρτης αιχμαλωσίας του λαού Ισραήλ. Κράτησε 7 χρόνια μέχρι που σήκωσε τον Γεδεών και τους περίφημους 300 άνδρες του, οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν από τον Θεό σε μια θαυμαστή απελευθέρωση εναντίον των Μαδιανιτών.

·     Πέμπτη αιχμαλωσία (κεφ.η:33 - ι:5)

Μετά τον θάνατο του Γεδεών οι Ισραηλίτες πάλι στράφηκαν μακριά από τον Θεό. Οι αμαρτίες τους τους οδήγησαν σε εμφύλιο πόλεμο μέχρι που ο Θωλά κι ο Ιαείρ έγιναν κριτές και ελευθερωτές του λαού.

·     Έκτη αιχμαλωσία (κεφ.ι:6 - ιγ:15)

Η αύξηση της ειδωλολατρίας οδήγησε στην επόμενη αιχμαλωσία. Τελικά οχτώ χρόνια ο Ισραήλ ήταν υποταγμένος στους Φιλισταίους και στους Αμμωνίτες. Ο Ιεφθάε μετά σηκώθηκε και τους ελευθέρωσε.

·     Έβδομη αιχμαλωσία (κεφ.ιγ΄ - ις΄)

Η έβδομη περίοδος της αιχμαλωσίας διάρκεσε 40 χρόνια κάτω από τους Φιλισταίους. Η αμαρτία ήταν η απομάκρυνση από τον Θεό. Ο Κριτής κι ελευθερωτής ήταν ο Σαμψών, ο άνδρας αυτός ήταν δυνατός και αδύναμος μαζί.

           

            3. Η αναρχία στον Ισραήλ (κεφ.ιζ΄ - κα΄)

Τα τελευταία κεφάλαια μας δίνουν μια συνολική άποψη της παρακμής του Ισραήλ. Τα κεφ. ιζ΄ και ιη΄ φανερώνουν την αναρχία που επικρατούσε στην θρησκευτική ζωή. Το κεφ. ιθ΄ αποκαλύπτει την αναρχία στην φυσική ζωή. Τα κεφ. κ΄ και κα΄ διηγούνται την αναρχία που επικρατούσε στην ζωή του έθνους.

Το βιβλίο κλίνει με την διακήρυξη, «Κατ’ εκείνας τας ημέρας δεν ήτο βασιλεύς εν τω Ισραήλ, έκαστος έπραττε το αρεστόν εις τους οφθαλμούς αυτού» (κα:25). Τι τραγική κατάληξη για ένα έθνος που είχε ευλογηθεί τόσο από τον Θεό! Δεν είναι πραγματικά να απορεί κανείς για την πτώση του Ισραήλ.