Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Τρίτη 15 Ιουνίου 2021

Αδάμ: ο δημιουργός της Σύγχρονης Ψυχολογίας


Ο πρώτος άνθρωπος εισήγαγε την βασική προϋπόθεση της σύγχρονης ψυχολογίας.

Γεννιόμαστε με μια πεσμένη ανθρώπινη φύση που τείνει να κάνει αμαρτωλές επιλογές:

 Ρωμ.ε:12 Διά τούτο καθώς δι' ενός ανθρώπου η αμαρτία εισήλθεν εις τον κόσμον και διά της αμαρτίας ο θάνατος, και ούτω διήλθεν ο θάνατος εις πάντας ανθρώπους, επειδή πάντες ήμαρτον·  

Ρωμ.ε:18,19 Καθώς λοιπόν δι' ενός αμαρτήματος ήλθε κατάκρισις εις πάντας ανθρώπους, ούτω και διά μιας δικαιοσύνης ήλθεν εις πάντας ανθρώπους δικαίωσις εις ζωήν. Διότι καθώς διά της παρακοής του ενός ανθρώπου οι πολλοί κατεστάθησαν αμαρτωλοί, ούτω και διά της υπακοής του ενός οι πολλοί θέλουσι κατασταθή δίκαιοι.

Πρέπει να μεταμορφώσουμε το μυαλό μας εν Χριστώ:

Ρωμ.ιβ:2 και μη συμμορφόνεσθε με τον αιώνα τούτον, αλλά μεταμορφόνεσθε διά της ανακαινίσεως του νοός σας, ώστε να δοκιμάζητε τι είναι το θέλημα του Θεού, το αγαθόν και ευάρεστον και τέλειον.

Αντίθετα, οι περισσότερες σύγχρονες συμβουλές βασίζονται στην υπόθεση ότι γεννιόμαστε καλοί, αλλά οι περιστάσεις ή/και άλλοι άνθρωποι μας μπερδεύουν.

Δεν έχουν όλοι οι ψυχολόγοι αυτή την άποψη, αλλά πολλές από τις πεποιθήσεις της κοσμικής ψυχολογίας έρχονται σε αντίθεση με τις βιβλικές αρχές.

Ο Αδάμ ήταν ο δημιουργός αυτού του ψέματος. Κατηγόρησε για την αμαρτία του την Εύα και τον Θεό που του έδωσε την Εύα:

Γέν.γ:11,12 Και είπε προς αυτόν ο Θεός, Τις εφανέρωσεν εις σε ότι είσαι γυμνός; Μήπως έφαγες από του δένδρου, από του οποίου προσέταξα εις σε να μη φάγης; Και είπεν ο Αδάμ, Η γυνή την οποίαν έδωκας να ήναι μετ' εμού, αυτή μοι έδωκεν από του δένδρου, και έφαγον.

Ο γιος του ο Κάιν το τράβηξε ακόμα πιο πολύ, βυθιζόμενος σε αυτολύπηση μετά την προμελετημένη, εν ψυχρώ δολοφονία του αδελφού του:

 Γέν.δ:13 Και είπεν ο Κάϊν προς τον Κύριον, Η αμαρτία μου είναι μεγαλητέρα παρ' ώστε να συγχωρηθή·

Είμαι βέβαιος ότι ο Κάιν θα είχε δώσει στους σύγχρονους συμβούλους ένα σωρό επιχειρήματα για το πώς ο Θεός κατέστρεψε την εικόνα του μη εκτιμώντας τις γεωργικές του ικανότητες:

Γέν.δ:3-7 Και μεθ' ημέρας προσέφερεν ο Κάϊν από των καρπών της γης προσφοράν προς τον Κύριον. Και ο Άβελ προσέφερε και αυτός από των πρωτοτόκων των προβάτων αυτού, και από των στεάτων αυτών. Και επέβλεψε με ευμένειαν Κύριος επί τον Άβελ και επί την προσφοράν αυτού· επί δε τον Κάϊν και επί την προσφοράν αυτού δεν επέβλεψε. Και ηγανάκτησεν ο Κάϊν σφόδρα, και εκατηφίασε το πρόσωπον αυτού Και είπε Κύριος προς τον Κάϊν, Διά τι ηγανάκτησας; και διά τι εκατηφίασε το πρόσωπόν σου; αν συ πράττης καλώς, δεν θέλεις είσθαι ευπρόσδεκτος; και εάν δεν πράττης καλώς, εις την θύραν κείται η αμαρτία. Αλλ' εις σε θέλει είσθαι η επιθυμία αυτού, και συ θέλεις εξουσιάζει επ' αυτού.

Υπάρχει και ο Ιωσήφ που είχε νόμιμους λόγους να παραπονιέται για την κατάσταση του, αλλά επέλεξε να αφήσει τον Θεό να είναι Θεός:

Γέν.ν:15-19 Και ιδόντες οι αδελφοί του Ιωσήφ ότι απέθανεν ο πατήρ αυτών, είπον, Ίσως ο Ιωσήφ θέλει μνησικακήσει εις ημάς και θέλει μας ανταποδώσει αυστηρώς πάντα τα κακά όσα επράξαμεν εις αυτόν. Και εμήνυσαν προς τον Ιωσήφ, λέγοντες, Ο πατήρ σου προσέταξε, πριν αποθάνη, λέγων, Ούτω θέλετε ειπεί προς τον Ιωσήφ· Συγχώρησον, παρακαλώ, την αδικίαν των αδελφών σου και την αμαρτίαν αυτών· διότι έπραξαν κακόν εις σέ· τώρα λοιπόν συγχώρησον, παρακαλούμεν, την αδικίαν των δούλων του Θεού του πατρός σου. Και έκλαυσεν ο Ιωσήφ ότε ελάλησαν προς αυτόν. Υπήγαν δε και οι αδελφοί αυτού και πεσόντες έμπροσθεν αυτού, είπον, Ιδού, ημείς είμεθα δούλοί σου. Και είπε προς αυτούς ο Ιωσήφ, Μη φοβείσθε· μήπως αντί Θεού είμαι εγώ;

Δεν αρνήθηκε την κακομεταχείριση του, αλλά την προσπέρασε.

Να, πως το εξήγησε στους κακούς αδελφούς του: «σεις μεν εβουλεύθητε κακόν εναντίον μου· ο δε Θεός εβουλεύθη να μεταστρέψη τούτο εις καλόν, διά να γείνη καθώς την σήμερον, ώστε να σώση την ζωήν πολλού λαού» (Γέν.ν:20).

Μπορούμε να κρατήσουμε την άποψη του Αδάμ, του Κάιν και της σύγχρονης ψυχολογίας. Ή μπορούμε να κρατήσουμε την Βιβλική άποψη του Ιωσήφ και να προχωρήσουμε στα σχέδια και τους σκοπούς του Θεού:

Φιλ.γ:13,14 Αδελφοί, εγώ δεν στοχάζομαι εμαυτόν ότι έλαβον αυτό· αλλ' εν πράττω· τα μεν οπίσω λησμονών, εις δε τα έμπροσθεν επεκτεινόμενος, τρέχω προς τον σκοπόν διά το βραβείον της άνω κλήσεως του Θεού εν Χριστώ Ιησού.

Εσύ, ποια επιλογή θα κάνεις;

Δυστυχώς, ορισμένα από αυτά τα λάθη έχουν εισχωρήσει σε "χριστιανικές" διδασκαλίες. Για παράδειγμα, οι δημοφιλείς διδασκαλίες «ορίων» λένε: «Δεν ενεργείς λάθος χωρίς λόγο. Συχνά προσπαθείς να καλύψεις κάποια υποκείμενη ανάγκη που η οικογένειά σου δεν ανταποκρίνεται».

Η Αγία Γραφή λέει ότι η πεσμένη ανθρώπινη φύση μας είναι ο λόγος που αμαρτάνουμε (Ματθ.ιε:17-18, Εφες.δ:22-24, Ιάκ.α:14-15).

Μπορούμε να ισχυριζόμαστε ότι «ενεργούμε σωστά» επειδή η «οικογένειά μας» μας απογοήτευσε με κάποιο τρόπο, αλλά δεν θα βρούμε υποστήριξη για αυτή την θέση στις Γραφές.