Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024

Ταύτα τα εξ μισεί ο Κύριος, επτά μάλιστα βδελύττεται η ψυχή αυτού·

Εισαγωγή

Μην εκπλαγείτε αν ο τίτλος του κηρύγματός μου σας κάνει να αισθάνεστε άβολα. Για να πω την αλήθεια, ένιωσα πολύ άβολα γιατί δεν γνωρίζουμε τον Θεό σαν κάποιον που μισεί.

Το λεξικό ορίζει το μίσος σαν έντονη αντιπάθεια. Μπορεί πραγματικά ο Θεός να αντιπαθεί κάτι τόσο πολύ;

Η Αγία Γραφή λέει ότι μπορεί και στις Παρ.ς:16-19 έχουμε έναν κατάλογο έξι πραγμάτων που μισεί και επτά πραγμάτων που βδελύττεται.

Είναι ένας κατάλογος αμαρτιών που ασχολούνται με τα βαθύτερα κίνητρα της καρδιάς του ανθρώπου.

Αν και δεν είναι οι μόνες αμαρτίες που πρέπει να αποφεύγονται, συνοψίζουν τα περισσότερα από τα πονηρά πράγματα που καταδίκασε ο Θεός.

Αποφάσισα να μιλήσω από αυτό το απόσπασμα, επειδή μερικές φορές αυτές είναι αμαρτίες που ακόμη και οι Χριστιανοί πρέπει να υπερνικήσουν με τη χάρη του Θεού.

 

1.     Ο Κύριος μισεί οφθαλμούς υπερηφάνους

Αριθ.ις:3 και συνήχθησαν εναντίον του Μωϋσέως και εναντίον του Ααρών και είπον προς αυτούς, Αρκεί εις εσάς, διότι πάσα η συναγωγή, πάντες είναι άγιοι και ο Κύριος είναι μεταξύ αυτών· και διά τι υψόνεσθε υπεράνω της συναγωγής του Κυρίου;

Τα «υπερήφανα μάτια» είναι το πνεύμα που κάνει κάποιον να υπερεκτιμά τον εαυτό του και να υποτιμά τους άλλους όσον αφορά την πνευματικότητα, τη γνώση, τη διάνοια κ.λπ.

Τέτοιοι άνθρωποι είναι αλαζόνες, αδίδακτοι τον λόγο του Θεού, επαναστάτες και επικριτικοί.

Ο Κύριος τους μισεί επειδή συχνά δημιουργούν ανταρσία και διαιρέσεις στο σώμα του Χριστού.

Στην Αγία Γραφή, βρίσκουμε πολλά παραδείγματα τέτοιων ανθρώπων, αλλά ο Κορέ ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους επειδή κατείχε σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά του υπερήφανου ατόμου.

Ο Κύριος μισεί αυτό το πνεύμα και αργότερα αντιμετώπισε σοβαρά τον Κορέ και την παρέα του.

 

2.     Ο Κύριος μισεί γλώσσαν ψευδή

Πράξ.ε:4,5 Ενώ έμενε, δεν ήτο σου; και αφού επωλήθη, δεν ήτο εν τη εξουσία σου; διά τι έβαλες εν τη καρδία σου το πράγμα τούτο; δεν εψεύσθης εις ανθρώπους, αλλ' εις τον Θεόν. Ενώ δε ήκουεν ο Ανανίας τους λόγους τούτους, έπεσε και εξεψύχησε, και επέπεσε φόβος μέγας επί πάντας τους ακούοντας ταύτα.

Μια γλώσσα που ψεύδεται σημαίνει προσπάθεια εξαπάτησης. Συνήθως, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μια ολόκληρη λίστα ψεμάτων που δεν τα θεωρούν λάθος και στη συνέχεια μια ξεχωριστή λίστα εξαπατήσεων που είναι απολύτως λάθος.

Για να πούμε την αλήθεια, δεν υπάρχει διαφορά σε κανένα από αυτά. Ένα ψέμα είναι ένα ψέμα. Δεν έχει σημασία πόσο λευκό ή μικρό είναι.

 

3.     χείρας εκχεούσας αίμα αθώον

Α’ Ιωάν.γ:15 Πας όστις μισεί τον αδελφόν αυτού είναι ανθρωποκτόνος· και εξεύρετε ότι πας ανθρωποκτόνος δεν έχει ζωήν αιώνιον μένουσαν εν εαυτώ.

Οι περισσότεροι από εμάς δεν είμαστε ένοχοι για φόνο. Αλλά σύμφωνα με την Αγία Γραφή, είμαστε όλοι, επειδή κανένας από εμάς δεν μπορεί να πει ότι ποτέ δεν μίσησε κάποιον.

Ο Ιωάννης παρομοιάζει το μίσος με το φόνο, επειδή το μίσος είναι η βασική αιτία του φόνου και ο φόνος είναι ο καρπός του μίσους.

Στην πραγματικότητα, αν οι περιστάσεις ήταν σωστές και η ποινή μπορούσε να αποφευχθεί, θα δολοφονούσαμε πραγματικά το αντικείμενο του μίσους μας!

Ο Ιωάννης λέει ακόμα, ότι κανένας δολοφόνος δεν έχει αιώνια ζωή μέσα του, πράγμα που σημαίνει ότι η αιώνια ζωή που έχει δώσει ο Χριστός δεν ελέγχει πλέον αυτό το άτομο. Δεν μένει πια μέσα του.

 

4.     καρδίαν μηχανευομένην λογισμούς κακούς

Ματθ.ιε:19 Διότι εκ της καρδίας εξέρχονται διαλογισμοί πονηροί, φόνοι, μοιχείαι, πορνείαι, κλοπαί, ψευδομαρτυρίαι, βλασφημίαι.

Οι άνθρωποι έχουν 5 ζωτικά όργανα που είναι απαραίτητα για την επιβίωση. Αυτά είναι ο εγκέφαλος, η καρδιά, τα νεφρά, το ήπαρ και οι πνεύμονες.

Από ιατρική και βιολογική άποψη, όλα αυτά τα όργανα είναι εξίσου σημαντικά.

Από πνευματική άποψη, η καρδιά είναι το πιο σημαντικό όργανο, επειδή είναι η καρδιά που καθορίζει τις πράξεις μας και όχι ο εγκέφαλος, όπως λένε μερικοί.

Ο εγκέφαλος εκτελεί μόνο ό,τι θέλει η καρδιά. Στην πραγματικότητα, η καρδιά είναι η πηγή όλων όσων αναφέρει εδώ ο συγγραφέας των Παροιμιών: (υπερηφάνεια, ψέματα, μίσος κ.λπ.)

Πώς μπαίνει ένα σκουλήκι μέσα σε ένα μήλο; Ίσως νομίζετε ότι το σκουλήκι σκάβει από έξω. Όχι, οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι το σκουλήκι προέρχεται από μέσα. Αλλά πώς μπαίνει εκεί;

Απλά! Ένα έντομο βάζει ένα αυγό στο άνθος μήλου. Λίγο αργότερα, το σκουλήκι εκκολάπτεται στην καρδιά του μήλου και στη συνέχεια σκάβει το μήλο για να βγει έξω.

Η αμαρτία, όπως το σκουλήκι, αρχίζει από την καρδιά και λειτουργεί μέσα από τις σκέψεις, τα λόγια και τις πράξεις ενός ατόμου.

 

5.     πόδας τρέχοντας ταχέως εις το κακοποιείν

Ησ.νθ:7 Οι πόδες αυτών τρέχουσι προς το κακόν και σπεύδουσι να χύσωσιν αίμα αθώον· οι διαλογισμοί αυτών είναι διαλογισμοί ανομίας· ερήμωσις και καταστροφή είναι εν ταις οδοίς αυτών.

«πόδες που τρέχουσι προς το κακόν» μπορούν να θεωρηθούν σαν «η ενθουσιώδης και πλήρης ανάμειξη» σε πράγματα που ατιμάζουν τον Θεό.

Αυτό συμβαίνει όταν ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε και επιλέγουμε να μην το κάνουμε.

Ο μέσος Χριστιανός θα αγνοήσει αυτό το εδάφιο σαν άσχετο, επειδή συνήθως κακές πράξεις είναι οι πράξεις που χαρακτηρίζουμε σαν κακές και ηθικά λάθος.

Αλλά ο συγγραφέας των Παροιμιών αναφέρεται επίσης σε αδικήματα που φέρνουν πόνο σε όλους τους ενδιαφερόμενους.

Τέτοιες δραστηριότητες περιλαμβάνουν αλλά δεν περιορίζονται σε κουτσομπολιά (το λένε και θάψιμο), σκότωμα χαρακτήρα, εξέγερση κ.λπ. Δημιουργούν πληγές που θα μπορούσαν να διαρκέσουν μια ζωή.

 

6.     μάρτυρα ψευδή λαλούντα ψεύδος

Παρ.ιθ:5 Ο ψευδής μάρτυς δεν θέλει μείνει ατιμώρητος· και ο λαλών ψεύδη δεν θέλει εκφύγει.

Οι περισσότεροι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι οι Παροιμίες λένε ότι δεν πρέπει να δίνουμε ψευδή κατάθεση εναντίον κάποιου άλλου.

Μια τέτοια ερμηνεία δεν είναι λάθος, αλλά υπάρχουν πολλά περισσότερα σε αυτό από την κατάθεση εναντίον άλλου προσώπου, διότι ένα δικαστήριο δεν είναι το μόνο μέρος όπου μπορεί να συμβεί ψευδής μαρτυρία.

Στην εκκλησία, μπορεί να συμβεί με τη μορφή ψιθυρισμών. Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν γόνιμο έδαφος για φήμες σήμερα.

Οι φήμες μπορεί να περιέχουν ή να μην περιέχουν στοιχεία αλήθειας, αλλά η αλήθεια τους είναι εικασία του καθενός – οι φήμες δεν φέρουν καμία πραγματική βεβαιότητα. Πάντα θα μολύνουν την εκκλησία.

 

7.     τον εμβάλλοντα έριδας μεταξύ αδελφών.

Παρ.κη:25 Ο αλαζών την καρδίαν διεγείρει έριδας· ο δε θαρρών επί Κύριον θέλει παχυνθή.

Αυτός ο άνθρωπος είναι το σύνολο όλων όσων ανέφερε προηγουμένως ο συγγραφέας των Παροιμιών. Αυτός, που από τον καρπό της διεφθαρμένης καρδιάς του προκαλεί έριδες μεταξύ των αδελφών.

Έχουμε τέτοιους ανθρώπους και στην εκκλησία. Προκαλούν διχόνοια στο σώμα του Χριστού, για δικό τους ιδιοτελές όφελος. Ο Κύριος το απεχθάνεται αυτό.

 

Εφαρμογή

Υπάρχουν πολλά βιβλία οδηγιών σχετικά με την αντιμετώπιση της υπερηφάνειας.

Αλλά όλα αυτά τα βιβλία επικεντρώνονται στην εξωτερική συμπεριφορά ενός ατόμου.

Το να προσπαθείς να αλλάξεις την εξωτερική συμπεριφορά ενός ανθρώπου χωρίς να αλλάξεις την καρδιά του, είναι σαν να προσπαθείς να αντλήσεις γλυκό νερό από μια βρύση που τρέχει αλμυρό νερό. Δεν μπορείς να πάρεις γλυκό νερό αν δεν αλλάξεις βρύση.

Παρόμοια, δεν μπορούμε να αλλάξουμε την εξωτερική μας συμπεριφορά αν δεν αλλάξουμε την καρδιά μας. Είναι κάτι που μόνο ο Χριστός μπορεί να κάνει.

Β’ Κορ.ε:17 Όθεν εάν τις ήναι εν Χριστώ είναι νέον κτίσμα· τα αρχαία παρήλθον, ιδού, τα πάντα έγειναν νέα.

Αλλά ο Χριστός δεν μπορεί να αλλάξει τις καρδιές μας αν δεν παραδοθούμε πλήρως στην αγάπη και τη δύναμή Του.

Η αλλαγμένη καρδιά μας δίνει τη δύναμη να αλλάξουμε την εξωτερική μας συμπεριφορά. Αλλά πώς;

Προσφέροντας το σώμα μας στον Θεό σαν ζωντανή θυσία. Τι σημαίνει αυτό;

Προσέξτε ότι ο συγγραφέας των Παροιμιών μιλάει στην πραγματικότητα για μέλη του ανθρώπινου σώματος που χρησιμοποιούνται για να εξυπηρετούν ασεβείς σκοπούς (υπεροπτικά μάτια, γλώσσα που ψεύδεται κ.λπ.)

Όταν παραδίδουμε τη ζωή μας στο Χριστό, παραδίδουμε επίσης τα μέλη του σώματος για να υπηρετήσουν τους σκοπούς του Θεού.

Το κάνουμε αυτό αντικαθιστώντας την παλιά ασεβή συμπεριφορά μας με νέα θεοσεβή συμπεριφορά.

Α. Τα μάτια μας ήταν υπερήφανα. Τώρα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα μάτια μας για να ανακαλύψουμε τα καλά πράγματα που κάνουν οι άλλοι για τη δόξα του Θεού και να τους εκτιμήσουμε γι’ αυτό:

Φιλιπ.β:3 μη πράττοντες μηδέν εξ αντιζηλίας ή κενοδοξίας, αλλ' εν ταπεινοφροσύνη θεωρούντες αλλήλους υπερέχοντας εαυτών.

B. Στο παρελθόν, χρησιμοποιούσαμε τη γλώσσα για να λέμε ψέματα ο ένας στον άλλο. Τώρα μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να ενθαρρύνουμε ο ένας τον άλλον:

Α ́ Θες.ε:11 Διά τούτο παρηγορείτε αλλήλους και οικοδομείτε ο εις τον άλλον, καθώς και κάμνετε.

Γ. Στο παρελθόν, χρησιμοποιούσαμε τα χέρια μας για να χύσουμε αθώο αίμα. Τώρα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να υπηρετήσουμε τον Κύριο:

Β ́ Τιμ.α:6 Διά την οποίαν αιτίαν σε υπενθυμίζω να αναζωπυρής το χάρισμα του Θεού, το οποίον είναι εν σοι διά της επιθέσεως των χειρών μου·

Δ. Στο παρελθόν, εκθέταμε την καρδιά σε κάθε είδους κακό. Τώρα που ο Χριστός μας έδωσε μια νέα καρδιά, πρέπει να την φυλάξουμε προσεκτικά:

Παρ.δ:23 Μετά πάσης φυλάξεως φύλαττε την καρδίαν σου· διότι εκ ταύτης προέρχονται αι εκβάσεις της ζωής.

E. Στο παρελθόν, χρησιμοποιούσαμε τα πόδια μας για να ορμήσουμε στο κακό. Τώρα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να σπεύσουμε σε βοήθεια αυτών που έχουν ανάγκη:

Εβρ.ιγ:16 Την δε αγαθοποιΐαν και το μεταδοτικόν μη λησμονείτε, διότι εις τοιαύτας θυσίας ευαρεστείται ο Θεός.

Ζ. Στο παρελθόν, διαδίδαμε ψευδομαρτυρίες. Τώρα διαδίδουμε τη μαρτυρία της ελευθερίας που προσφέρει ο Χριστός σε όλους όσους έρχονται σε Αυτόν:

Πράξ.ι:42 και παρήγγειλεν εις ημάς να κηρύξωμεν προς τον λαόν και να μαρτυρήσωμεν ότι αυτός είναι ο ωρισμένος υπό του Θεού κριτής ζώντων και νεκρών.

Η. Στο παρελθόν προκαλέσαμε διχόνοια μεταξύ των αδελφών μας. Τώρα προωθούμε την ενότητα:

Εφες.δ:1-6 Σας παρακαλώ λοιπόν εγώ ο δέσμιος εν Κυρίω να περιπατήσητε αξίως της προσκλήσεως, καθ' ην προσεκλήθητε, μετά πάσης ταπεινοφροσύνης και πραότητος, μετά μακροθυμίας, υποφέροντες αλλήλους εν αγάπη, σπουδάζοντες να διατηρήτε την ενότητα του Πνεύματος διά του συνδέσμου της ειρήνης. Εν σώμα και εν Πνεύμα, καθώς και προσεκλήθητε με μίαν ελπίδα της προσκλήσεώς σας· εις Κύριος, μία πίστις, εν βάπτισμα· εις Θεός και Πατήρ πάντων, ο ων επί πάντων και διά πάντων και εν πάσιν υμίν.

 

Συμπέρασμα

Κλείνοντας, ας σκύψουμε το κεφάλι, ας κλείσουμε τα μάτια μας και ας αφήσουμε το Άγιο Πνεύμα να ερευνήσει τις καρδιές μας.

Παρακαλώ μην ανησυχείτε αν είστε ένοχοι για οποιαδήποτε από αυτές τις αδικίες, αλλά ομολογήστε το στον Θεό και μετανοήστε.

Αν το κάνεις, ο Θεός είναι πιστός στο να συγχωρεί.