Παρότι το
καρναβάλι έχει, τις ρίζες του αιώνες πριν, το εύρος των εκδηλώσεων, η φαντασία
και η συμμετοχή του κόσμου αυξάνονται χρόνο με το χρόνο. Χιλιάδες είναι οι
καρναβαλιστές που συμμετέχουν στα δρώμενα και αυτό προξενεί σοβαρό προβληματισμό
για τη θέση που πρέπει να κρατήσει ο Χριστιανός.
Σύμφωνα με την
εγκυκλοπαίδεια «Πάπυρος Λαρούς Μπριτάννικα» ο ορισμός του καρναβαλιού έχει ως
εξής: «ονομασία της Αποκριάς και ιδίως του εορτασμού της με τις μεταμφιέσεις
και τις άλλες εκδηλώσεις». Εδώ θα αναλύσουμε τους λόγους που φανερώνουν ότι το
καρναβάλι δεν είναι χριστιανικό και, κατά συνέπεια, ένας πιστός άνθρωπος του
Θεού δεν μπορεί να συμμετέχει σ' αυτό. Η προέλευση του καρναβαλιού φανερώνει
τον ειδωλολατρικό του χαρακτήρα, ο οποίος οδηγεί σε ηθική ασυδοσία και
εναντιώνεται στις αρχές της Γραφής.
Περισσότερες
πληροφορίες για την Αποκριά παίρνουμε από την εγκυκλοπαίδεια «Υδρία». Είναι οι
τρεις εβδομάδες πριν από την περίοδο της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής. Κατά
την ορθόδοξη παράδοση, είναι προπαρασκευαστική περίοδος για την ασκητική βίωση
της Σαρακοστής.
Η ημερομηνία της
κινητής εορτής του Πάσχα είναι εκείνη που καθορίζει κάθε χρονιά τις
ημερομηνίες έναρξης και τερματισμού των εορτών και των ιεροτελεστιών. Η Αποκριά
αρχίζει την Κυριακή του Τελώνη και Φαρισαίου (αρχή τριωδίου) και λήγει την
Κυριακή της Τυροφάγου. Καθιερώθηκε δε από την εκκλησία περί τα τέλη του 6ου
αιώνα. Οι κυριότερες εκδηλώσεις του καρναβαλιού γίνονται κατά τις τρεις μέρες
της κρεοφαγίας (Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη) πριν από την Καθαρή Τετάρτη, αρχή
της νηστείας των 40 ημερών ως το Πάσχα.
α) Προέρχεται από
ειδωλολατρική γιορτή.
Στην αρχική του
μορφή το καρναβάλι ήταν μια αποκλειστικά αθηναϊκή γιορταστική εκδήλωση, που
γινόταν στο χώρο γύρω από το ναό του Ολυμπίου Διός. Έχει την προέλευσή του στα
αρχαία Διονύσια και Κρόνια και καταπολεμήθηκε από την πρώτη Εκκλησία επειδή
ήταν έθιμο των εθνικών. Παρ' όλο που η Γραφή απαγορεύει τις μεταμφιέσεις και
το έθιμο καταδιώχτηκε και απαγορεύτηκε, το καρναβάλι εξυπηρετούσε κοινωνικές
ανάγκες και διατηρήθηκε μέσα στους αιώνες. Η λαϊκή ζωή έδωσε στην Αποκριά ένα
περιεχόμενο χαράς και γιορτής, ανασυνδέοντάς τη με αρχαιότατα παγανιστικά ήθη
και έθιμα. Το έθιμο έχει προχριστιανική προέλευση, αντιστοιχεί δε στις
διονυσιακές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και στα Λουπερκάλια των Ρωμαίων.
Τα σατιρικά
άρματα, τα μπουλούκια, τα παραδοσιακά συγκροτήματα, ξέφρενα πάρτι, θεατρικά
και μουσικά δρώμενα και αισθησιακοί χοροί διοργανώνονται και είναι
χαρακτηριστικά αυτής της περιόδου. Οι γιορτές συνδυάζουν παραδόσεις και
δεισιδαιμονίες. Με την έναρξη του Τριωδίου δίνεται το πρόσταγμα στους
μασκοφόρους να επιδοθούν σε ποτό, φαγητό και χορό στους αποκριάτικους
εορτασμούς.
β) Δεν έχει
ηθικούς φραγμούς.
Το καρναβάλι είναι
περίοδος ηθικής ελευθερίας ή χαλάρωσης, κατά την οποία οι κανόνες του κόσμιου
βίου αναστέλλονται προσωρινά. Τα ταμπού και οι απαγορεύσεις παραμερίζονται και
όλες οι εκτροπές επιτρέπονται. Η κραιπάλη και κάποιος βαθμός έκλυσης των ηθών
είναι βασικά στοιχεία των εκδηλώσεων ευθυμίας κατά τις μέρες του καρναβαλιού.
Η χρησιμοποίηση σεξουαλικών και ερωτικών συμβόλων συνδυάζεται συχνά με τις
παραδοσιακές λαϊκές εκδηλώσεις αυτής της περιόδου.
Χαρακτηριστικές
του μεγέθους της ανηθικότητας που κυριαρχεί στο καρναβάλι είναι οι εκδηλώσεις
στο γαλλικό νησί Μαρτινίκα, που κρατούν έξι μέρες. Την Κυριακή του καρναβαλιού
άρματα, μπάντες και μασκαράδες χορεύουν στους δρόμους ως το πρωί υπό τους
ήχους της μουσικής ζουκ. Η Δευτέρα είναι ημέρα παρωδίας: οι άντρες ντύνονται
γυναίκες και οι γυναίκες άντρες. Την Τρίτη, την ημέρα των «κόκκινων διαβόλων»,
όλοι ντύνονται στα κόκκινα. Την Τετάρτη ντύνονται στα μαύρα και στα άσπρα και
καίνε το χάρτινο «βασιλιά Βαβάλ του καρναβαλιού». Εκκωφαντική μουσική, χορός,
άφθονο ποτό, κραιπάλες και μέθη, εντυπωσιακά κοστούμια, χορευτικές παρελάσεις
αρμάτων, μελαψές καλλονές που λικνίζονται προκλητικά στους ρυθμούς της
σάμπας, όλα αυτό αποτελούν κυρίαρχα στοιχεία των ξέφρενων καρναβαλιών όλου
του κόσμου.
Ο πλανήτης
κρύβεται πίσω από την τεράστια παραπλανητική μάσκα του και χορεύει ασταμάτητα
στους ξέφρενους ρυθμούς του καρναβαλιού. Μια ευκαιρία ακόμη για τον κόσμο να
ξεφύγει από τα γνωστά και τα καθιερωμένα... Μια αφορμή για να αποδράσει από την
καθημερινότητα και να διασκεδάσει τυλιγμένος στο κομφετί της Αποκριάς χωρίς
κανέναν ηθικό φραγμό.
Η Γραφή στην προς
Εφεσίους Επιστολή μάς διδάσκει: «Καί μή μεθύσκεσθε μέ οίνον, εις τόν οποίον
είναι ασωτία, αλλά πληρούσθε διά τού Πνεύματος» (ε:18)
γ) Δεν έχει βάση
στη Γραφή.
Ο Θεός από Την
αρχή δημιούργησε τον άνθρωπο, άνδρα και γυναίκα, σύμφωνα με την εικόνα Του
(Γέν.α:27). Έδωσε στον καθένα μια ιδιαίτερη μορφή και ξεχωριστά χαρακτηριστικά
και αυτή είναι η αιτία που ο καθένας μας έχει ένα δικό του όνομα. Κάθε
προσπάθεια αλλοίωσης αυτής της εμφάνισης προσβάλλει και λυπεί το Θεό, γιατί
είναι ένα είδος απόρριψης αυτού που Εκείνος δημιούργησε.
Ο Ιησούς μας καλεί
σε μια πορεία ζωής ειλικρίνειας και διαφάνειας. Η Β' Κορ.γ:2 μας λέει: «Σείς
είσθε η επιστολή ημών, εγγεγραμμένη εν ταίς καρδίαις ημών, γινωσκομένη καί
αναγινωσκομένη υπό πάντων ανθρώπων». Ο διάβολος, αντίθετα, είναι αυτός που
αλλάζει πρόσωπα, που μεταμορφώνεται σε άγγελο φωτός, γιατί σκοπός του είναι να
εξαπατήσει. Έτσι εξαπάτησε τους πρωτόπλαστους πλησιάζοντάς τους μέσα από το
φίδι. Ο σατανάς μεταμορφώνεται για να κλέψει, να σκοτώσει και να εξολοθρεύσει.
Ο διάβολος από την αρχή δεν ικανοποιήθηκε με το ποιος ήταν και ποια η θέση του
στον ουρανό. Ήθελε να είναι σαν το Θεό. Ο διάβολος είναι ο πατέρας του
ψεύδους.
Όταν μεταμφιέζεται
κάποιος για να παραστήσει ένα άλλο πρόσωπο, λέει ψέματα και το κάνει για να
εξαπατήσει. Ακόμη, μεταμφιέζεται κάποιος για να κάνει κάτι στα κρυφό, κάτι
που δεν είναι σωστό μπροστά στο Θεό και στους ανθρώπους.
Από τα παραπάνω
προκύπτει ότι το καρναβάλι έχει ειδωλολατρική προέλευση, ενθαρρύνει την ηθική
ασυδοσία και έρχεται σε αντίθεση με τις βιβλικές αρχές.
Οι πνευματικές
αρχές του Θεού της αλήθειας, της ειλικρίνειας και της πραγματικότητας είναι
αυτές που πρέπει να κυβερνούν τους Χριστιανούς και κάθε άλλο πνεύμα η ιδέα που
αντιτίθεται σ' αυτό πρέπει να απορρίπτεται.