ΟΡΙΣΜΟΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Είναι
αντιπροσωπευτικός ο ορισμός της Εκκλησίας που αναφέρεται στα εδάφια Β'
Κορ.ς:14 - τέλος. Ταυτόχρονα, εκεί περιγράφεται και το πώς την σχεδίασε ο
Κύριος, καθώς και ο σκοπός που την έπλασε:
«Θέλω κατοικεί εν αυτοίς και περιπατεί και θέλω είσθαι Θεός αυτών και αυτοί θέλουσιν είσθαι λαός μου» «εξέλθετε εκ μέσου αυτών και αποχωρίσθητε και μη εγγίσητε ακάθαρτον».
Η
Εκκλησία είναι ένας λαός ξεχωρισμένος, με μια πορεία άγια μέσα σε ένα κόσμο
φθοράς, απ' όπου την κάλεσε ο Κύριος να βγει για να φανερώσει την δόξα Του και
να γίνει ζωντανή μαρτυρία της αγάπης Του και των σχεδίων Του στον κόσμο μας:
«λαός
τον οποίον απέκτησεν ο Θεός, δια να εξαγγείλητε τας αρετάς Εκείνου, όστις σας
εκάλεσεν εκ του σκότους εις το θαυμαστόν Αυτού φως» (Α' Πέτρου β' 9, 10)
Ένα
θαυμαστό σημείο που πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε είναι η παγκοσμιότητα της
Εκκλησίας: Σαν εμάς, υπάρχουν και άλλοι πολλοί σπαρμένοι σε όλο το πρόσωπο της
γης. Η παγκοσμιότητα της Εκκλησίας του Χριστού μας γεμίζει με χαρά και δύναμη,
μας στηρίζει με ελπίδα και παρηγοριά.
Τόσοι
πολλοί, τόσο διαφορετικοί, και όμως ενωμένοι και αδελφωμένοι πάνω στις
υποσχέσεις του Ευαγγελίου. Δυστυχώς τα όριά μας είναι πολύ μικρά και ο
ορίζοντάς μας περιορισμένος. Συνήθως βλέπουμε τα 5-10 άτομα του στενού εκκλησιαστικού
κύκλου μας και οπωσδήποτε είναι κι αυτό ευλογία Θεού.
Πόσο
όμως μας στηρίζει και γιγαντώνει την ελπίδα μέσα μας, όταν ξέρουμε πως κι άλλα
αδέλφια μας αγαπούν και ζουν το ίδιο Ευαγγέλιο και υπηρετούν με αγιασμό την
αλήθεια που σώζει!
Στο
σημείο αυτό, πρέπει να υπογραμμίσουμε μια μεγάλη αλήθεια. Ο κόσμος λέει πως η
Εκκλησία είναι χίλια κομμάτια, χωρισμένη, ο καθένας λέει το δικό του, ο καθένας
υποστηρίζει το δικό του.
Ίσως
φαίνεται πως είναι έτσι τα πράγματα, όμως η αλήθεια είναι άλλη.
Ολόκληρο
το σώμα του Ιησού Χριστού είναι πραγματικά ενωμένο με αγάπη και πίστη στο
πρόσωπο Αυτού. Ο ίδιος ίδρυσε μια παγκόσμια Εκκλησία και όχι πολλές μικρές που
δε μιλιούνται μεταξύ τους...
Αυτά
είναι ανθρώπινα κατασκευάσματα. Οι γνήσιοι πιστοί του Χριστού είναι
πραγματικά ένα, όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν βρεθούν. Τους ενώνει το Άγιο
Πνεύμα του Κυρίου που κατοικεί μέσα τους. Αυτό το ζήτησε ο Κύριός μας στην
προσευχή Του προς τον Πατέρα (Iωάν.ιζ:21) και Του το χάρισε.
Η
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Αυτό
που γνωρίζουμε εμείς είναι ένα μέρος, ένα κομμάτι ζωντανό της παγκόσμιας Εκκλησίας,
είναι η μικρογραφία της επιμέρους τοπικής εκκλησίας.
Ο
στόχος της είναι να εξυπηρετεί τις ειδικές γεωγραφικές ανάγκες των ανθρώπων
που κατοικούν σε μια περιοχή. Όμως η τοπική αυτή μικρή συνάθροιση της επιμέρους
εκκλησίας πρέπει να διατηρεί τον παγκόσμιο χαρακτήρα της αναλλοίωτο, το
παγκόσμιο όραμά της στον κόσμο της αμαρτίας, που ζούμε.
Στις
μέρες μας διατρέχουμε ένα σοβαρό κίνδυνο. Επειδή πολλοί έχουν ποιοτικά φτωχή
πνευματική ζωή, επειδή η αμαρτία πληθαίνει, η πίστη και η αγάπη υποχωρούν,
κάποιοι λατρεύουν σαν είδωλο την εκκλησία που ανήκουν και το δόγμα που πρεσβεύουν,
με καθαρά κομματικό ή παραταξιακό χαρακτήρα, βάζοντας την εκκλησία πάνω από τον
Χριστό και την αλήθεια του Ευαγγελίου.
Έτσι,
δημιουργούνται χωρίσματα, στεγανά, και στήνονται δογματικές «οδομαχίες», που
χωρίζουν, εναντιώνουν τις ψυχές και βλάπτουν την υπόθεση του Ευαγγελίου.
Στις μέρες μας είναι πιο συνηθισμένο οι άνθρωποι να μιλούν για την εκκλησία που ανήκουν, παρά για τον Σωτήρα τους και την αγάπη Του.
Η παγίδα είναι να καλούμε
τις ψυχές στην τοπική εκκλησία μας, σαν να τις καλούμε στο κόμμα ή την
παράταξη, και όχι στην αγάπη και τη χάρη του Κυρίου.
Ας
θυμόμαστε πάντοτε ότι η Εκκλησία δεν σώζει, μπορεί όμως να οδηγήσει σε απώλεια
ψυχές, όταν είναι σαρκική, γεμάτη με σκοπιμότητες, ανθρώπινες επιδιώξεις και
εγωισμό.
Παραδείγματα
έχουμε στη συνοπτική αλλά τόσο περιεκτική ιστορία της Εκκλησίας στα πρώτα
κεφάλαια της Αποκάλυψης: Εκκλησία Σάρδεων: το όνομα έχεις ότι ζεις και είσαι
νεκρός. Εκκλησία Λαοδικέων: μέλλω να σε εξεμέσω εκ του στόματός μου... είσαι
ταλαίπωρος, και ελεεινός, και πτωxός, και τυφλός και γυμνός.
Τέτοιες
εκκλησίες - που στις τελευταίες μέρες μας θα γεμίσει ο τόπος απ' αυτές - χωρίς
πίστη, χωρίς αγάπη, χωρίς τον Κύριο, θα δέχονται το ψέμα και την πλάνη του σατανά
εύκολα και απροβλημάτιστα.
Οι
εκκλησιαζόμενοι θα ευχαριστιούνται με τα όμορφα καλλίγραμμα κηρύγματα και θα
μένουν χωρίς αναγέννηση, χωρίς σωτηρία, στο σκοτάδι της συμβιβασμένης ζωής.
Αυτή
είναι η εικόνα της Εκκλησίας των εσχάτων ημερών, που έχει κλείσει απ' έξω τον
Κύριο και ζει για τον εαυτό της (Αποκ.γ:20).
ΣΩΜΑ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ
Η
εικόνα που δίνει το Άγιο Πνεύμα μέσα στον λόγο του Θεού για την ζωντανή Εκκλησία
είναι η εικόνα ενός σώματος με πολλά λειτουργικά μέλη που του ανήκουν (Α'
Κορ.ιβ:12-27).
Είναι
πολύ σοβαρά και κρίσιμα όσα μας αποκαλύπτει το Πνεύμα του Κυρίου στο σημείο
αυτό του λόγου Του. Δεν μπορεί να υπάρξει πιστός του Χριστού με πραγματική
αναγέννηση, με ζωντανή πίστη, χωρίς να ανήκει στο σώμα του Χριστού μιας επιμέρους
τοπικής - μικρής ή μεγάλης - εκκλησίας. Δεν θα αυξηθεί, δεν θα γυμναστεί, δεν
θα ωριμάσει πνευματικά, δεν θα μορφωθεί πάνω του η εικόνα του Ιησού Χριστού.
Πολλοί
ταυτίζουν την εκκλησία με τα κηρύγματα και έχουν στο μυαλό τους όταν ακούν τη
λέξη εκκλησία, μια αίθουσα που γίνονται κηρύγματα. Μεγάλο λάθος και επικίνδυνη
πλάνη, που χρειάζεται πολύ γρήγορα να την αποβάλουμε.
Εκκλησία
πραγματική και ζωντανή είναι ο τόπος όπου το Πνεύμα το Άγιο του Θεού εργάζεται
ανάμεσα στους πιστούς Του.
Ας
το ξεκαθαρίσουμε αγαπητοί μου, όσο τολμηρό κι αν ακούγεται: Δεν είναι μόνον ο
σταυρός του Χριστού, το αίμα το άγιο που έτρεξε, η συγχώρηση των αμαρτιών μας,
τα πολύτιμα θεμέλια της σωτηρίας μας.
Είναι
και η Εκκλησία, το ζωντανό σώμα, που μέλη της πιστά και ζωντανά είναι όλοι όσοι
πέρασαν το μονοπάτι της ταπείνωσης, της αναγέννησης, της απελευθέρωσης που
χαρίζει ο Κύριος.
Δεν
μπορεί κανένας γνήσιος πιστός να ισχυριστεί ότι έχει τον Χριστό, έχει την
σωτηρία Του και δεν χρειάζεται την Εκκλησία.
Είναι
επικίνδυνο λάθος, με αιώνιες προεκτάσεις και συνέπειες. Είναι παγίδα του
σατανά, που σαν λιοντάρι ωρυόμενο περιτριγυρίζει να βρει ποιον θα κατασπαράξει
(Α' Πέτρ.ε:8).
Με
απλά λόγια η σωτηρία του Ιησού Χριστού δεν απευθύνεται σε ανεξάρτητους και
μεμονωμένους που «δεν θέλουν άλλους δίπλα τους ή πάνω από το κεφάλι τους».
Εδώ
είναι σκόπιμο να τονίσουμε μια μεγάλη αλήθεια. Το να ανήκεις σαν μέλος ζωντανό
στην Εκκλησία του Χριστού έχει κόστος και αυτό είναι που θέλουν να αποφύγουν οι
περισσότεροι.
Είναι
θυσία το να υπηρετείς τους άλλους, είναι κόστος το να χάσεις την ησυχία σου,
την αυτονομία της προσωπικής σου ζωής, να υπομένεις, να αγαπάς, να περιθάλπεις.
Το κόστος αυτό ελάχιστοι είναι έτοιμοι να το καταβάλουν.
Για
τον λόγο αυτό διαλέγουν ν’ ανήκουν σε μια πεθαμένη ή ετοιμοθάνατη εκκλησία - η
οποία μπορεί να είναι και τεράστια σε μέγεθος όπου κανένας δεν ενδιαφέρεται
για κανέναν, παρά μόνο για ν’ ακούν ομιλίες.
Άλλοι
πάλι επιλέγουν να έχουν «ελευθερία κινήσεων», να πηγαίνουν σε διάφορες
εκκλησίες, να κάθονται όπου θέλουν, όσο θέλουν, μετά να φεύγουν, χωρίς να
ανήκουν πουθενά και χωρίς να ενδιαφέρονται για κανέναν.
Αυτού
του είδους η «ελευθερία» είναι σατανική εφεύρεση και σημάδι εκφυλισμού. Αυτοί
οι πιστοί δεν είναι ευλογημένοι του Κυρίου και αν σκύψεις στην προσωπική τους
πορεία και σχέση με τον Κύριο, θα το καταλάβεις αμέσως.
Εκκλησία
σημαίνει ευθύνη, κόστος και θυσία. Δόγμα των σύγχρονων χριστιανών είναι μια
ζωή χωρίς κόστος, ένας Χριστός που να μη ζητάει τίποτα, μόνο να δίνει, ένα Ευαγγέλιο
χωρίς θυσίες
ΜΕΡΙΚΕΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ
Στην εκκλησία δεν πηγαίνουμε, αλλά ανήκουμε!
Έχει
μεγάλη διαφορά το ένα από το άλλο. Στο σπίτι μας για παράδειγμα δεν κάνουμε
επισκέψεις, ούτε βόλτες όποτε και όταν μας αρέσει. Στο σπίτι μας, στην
οικογένειά μας ανήκουμε και αυτή μας ανήκει. Είμαστε ενωμένοι, είμαστε
ταυτισμένοι. Πόσο μάλλον το σώμα μας, τα αδέλφια μας, τα μέλη μας, όπως μας
αποκαλεί όλους ο Κύριός μας.
Όλοι
όσοι αρνούνται να πειθαρχήσουν σ' αυτή την αρχή, θα χάσουν τις πλούσιες
ευλογίες που στέλνει ο Θεός στην Εκκλησία Του, θα μείνουν αγύμναστοι, ανώριμοι
και ακατέργαστοι. Η κατάληξή τους είναι γνωστή από δεκάδες παραδείγματα στις
μέρες μας.
Αντί
να μιλάμε για εκκλησία, πιο σωστή έκφραση είναι να λέμε «ζωή εκκλησίας». Είναι
μια πλήρης ζωή, γεμάτη με εκδηλώσεις καθημερινές, με αύξηση, με μηνύματα και με
ενέργειες του Αγίου Πνεύματος. Σ’ αυτή τη ζωή της εκκλησίας, στις θυσίες, στους
κινδύνους αλλά και στις χαρές της ο πιστός του Χριστού συμμετέχει ενεργά.
Όταν
δούμε την παγκόσμια Εκκλησία του Χριστού σαν ένα πλήρη, λειτουργικό ζωντανό οργανισμό
και την εκκλησία που ανήκουμε σαν ένα δραστήριο ζωντανό κύτταρο αυτού του
οργανισμού, τότε έχουμε μια σωστή εικόνα του θαύματος της Εκκλησίας του Χριστού.
Δεν
είναι προαιρετική η συμμετοχή μας στην ζωή της εκκλησίας, ούτε εθελοντική.
Είναι κομμάτι της σωτηρίας μας δια του Ιησού Χριστού. Είναι Εκείνος που μας
φυτεύει στοργικά για την πνευματική μας αύξηση σε κάποιο συγκεκριμένο σώμα, για
να ευλογηθούμε και για να μας χρησιμοποιήσει ο Ίδιος ο Κύριος στα ευρύτερα
σχέδιά Του.
Στο
Ευαγγέλιο του Λουκά, στο κεφάλαιο ι' διαβάζουμε την παραβολή του καλού Σαμαρείτη.
Στο εδάφιο 30 μας μιλάει για το πανδοχείο, που παρέδωσε τον πληγωμένο από
τους ληστές, για να τον περιποιηθεί και να γιατρευτεί.
Είναι
από τις πιο όμορφες απεικονίσεις της Εκκλησίας του Χριστού εδώ κάτω στην γη.
Διάσπαρτα πανδοχεία αγάπης, χάριτος και ελέους Θεού, για να δέχονται τους
πληγωμένους της αμαρτίας. Έτσι τα σχεδίασε ο Κύριος και μας καλεί να τα
ζήσουμε.
ΣΤΟ
ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ ΤΟΥ ΕΧΘΡΟΥ
Όπως
ήταν φυσικό, ο εχθρός του Κυρίου μας, που είναι και δικός μας εχθρός, δεν έμεινε
αδρανής μπροστά στην δημιουργία και την πορεία της Εκκλησίας.
Ξεκίνησε
με διωγμούς και άγριο πόλεμο, όπως έχει καταγράψει η Ιστορία. Έκανε όμως
λάθος. Η Εκκλησία όχι μόνο δεν υποχώρησε, αλλά φούντωσε, άπλωσε ρίζες και
εξαπλώθηκε.
Τότε,
ο σατανάς άλλαξε την πολιτική του και αυτή την φορά απέδωσε θαυμάσια. Μπήκε ο
κόσμος μέσα στην Εκκλησία. Συμβιβασμός, ανθρώπινος τρόπος, λογική,
ειδωλολατρία, επιδιώξεις σαρκικές, ανθρώπινες.
Στις
μέρες μας είναι φανερό πως πολλές συναθροίσεις έχουν χάσει την πορεία τους
προς τα επάνω και οδηγούνται στο συμβιβασμό και την κοσμικότητα. Αυτό που λέει
ο λόγος του Θεού το βλέπουμε και το ζούμε:
Η
αμαρτία θεριεύει |
Η
αγάπη παγώνει |
Η
πίστη υποχωρεί, χάνεται |
Οι
σημερινοί Χριστιανοί, το πρώτο που θυσιάζουν εύκολα και απροβλημάτιστα είναι η
εκκλησία τους, οι ώρες της εκκλησίας, οι εκδηλώσεις της, το σώμα τους, τα
αδέλφια τους.
Και
τούτο γιατί το βασικό δόγμα της ζωής τους είναι «Ο χωρίς κόστος Ιησούς Χριστός,
το χωρίς θυσίες ευαγγέλιο». Αυτό κατάφερε να περάσει με επιτυχία ο σατανάς
στις μέρες μας. «Και τον Χριστό και τον κόσμο». Ο Ίδιος όμως ο Κύριος
απορρίπτει αυτούς τους πιστούς όποιοι κι αν είναι, απ' οπουδήποτε κι αν
προέρχονται.