Δαν.ια:13-16 Και ο βασιλεύς του βορρά θέλει
επιστρέψει και θέλει παρατάξει πλήθος περισσότερον παρά το πρώτον, και θέλει
ελθεί εν ορμή εν τω τέλει των ωρισμένων ετών μετά δυνάμεως μεγάλης και μετά
πλούτου πολλού. Και εν τοις καιροίς εκείνοις πολλοί θέλουσι σηκωθή εναντίον του
βασιλέως του νότου· και οι λυμεώνες εκ του λαού σου θέλουσιν επαρθή διά να
εκπληρώσωσιν όρασιν· πλην θέλουσι πέσει. Και ο βασιλεύς του βορρά θέλει ελθεί
και υψώσει πρόχωμα και κυριεύσει τας οχυράς πόλεις· και οι βραχίονες του νότου
δεν θέλουσιν αντισταθή ουδέ το πλήθος των εκλεκτών αυτού, και δεν θέλει είσθαι
δύναμις προς αντίστασιν. Και ο ερχόμενος εναντίον αυτού θέλει κάμει κατά την
θέλησιν αυτού και δεν θέλει είσθαι ο ανθιστάμενος εις αυτόν· και θέλει σταθή εν
τη γη της δόξης, ήτις θέλει αναλωθή υπό των χειρών αυτού.
Αυτά τα εδάφια τεκμηριώνουν την ενδεχόμενη απομάκρυνση των Αγίων Τόπων από τον αιγυπτιακό έλεγχο από τον Αντίοχο τον Μέγα.
Δαν.ια:17-19 Και θέλει στηρίξει το πρόσωπον αυτού
εις το να εισέλθη μετά της δυνάμεως παντός του βασιλείου αυτού, και ευθύτης
θέλει είσθαι μετ' αυτού· και θέλει ενεργήσει· και θέλει δώσει εις αυτόν
θυγατέρα γυναικών, διαφθείρων αυτήν· πλην αυτή δεν θέλει σταθή ουδέ θέλει
είσθαι υπέρ αυτού. Έπειτα θέλει στρέψει το πρόσωπον αυτού προς τας νήσους και
θέλει κυριεύσει πολλάς· αλλ' ηγεμών τις θέλει παύσει το εξ αυτού όνειδος· εκτός
τούτου θέλει επιστρέψει το όνειδος αυτού επ' αυτόν. Τότε θέλει στρέψει το
πρόσωπον αυτού προς τα οχυρώματα της γης αυτού· πλην θέλει προσκόψει και πέσει
και δεν θέλει ευρεθή.
Ελπίζοντας να αποκτήσει πλεονέκτημα έναντι της Αιγύπτου, ο Αντίοχος
ο Μέγας πάντρεψε την κόρη του Κλεοπάτρα, με τον Πτολεμαίο Ε ́ το 195 π.Χ. Αλλά
η Κλεοπάτρα τάχθηκε με τον σύζυγό της κι έτσι κανένα πλεονέκτημα δεν κερδήθηκε.
Ο Αντίοχος έχασε τότε μια μάχη εναντίον των ρωμαϊκών δυνάμεων.
Μετά την ήττα του, «έπρεπε να παραδώσει ολόκληρη την
ταξιαρχία ελεφάντων του, όλο το ναυτικό του, και είκοσι επιλεγμένους ομήρους.
Τέλος, ήταν υποχρεωμένος να καταβάλει αποζημίωση δεκαπέντε χιλιάδων ή είκοσι
χιλιάδων ταλάντων για μια περίοδο αρκετών ετών. Ο δεύτερος γιος του Αντίοχου, ο
οποίος πήρε το όνομά του, ήταν μεταξύ των είκοσι ομήρων που μεταφέρθηκαν στην
Ρώμη, όπου πέρασε τα επόμενα χρόνια της ζωής του. Αργότερα έγινε ο τρομερός
διώκτης των Εβραίων, Αντίοχος ο Επιφανής».
Όντας ανίκανος να κάνει τις πληρωμές αποζημίωσης του, ο Αντίοχος
ο Μέγας σκοτώθηκε ενώ προσπαθούσε να λεηλατήσει έναν ναό στην Ελυμαϊς.
Η Ελυμαΐς ή Ελαμαΐς (ελληνική μορφή της αρχαιότερης
ονομασίας Ελάμ) ήταν αυτόνομο κράτος του 2ου αιώνα π.Χ. έως τις
αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ., συχνά υποτελές στην Παρθία.
Βρίσκεται στην κορυφή του Περσικού Κόλπου στη σημερινή
περιοχή του Χουζιστάν στο Ιράν (Σούσα).
Δαν.ια:20 Και αντ' αυτού θέλει σηκωθή τύραννος,
όστις θέλει κάμει να παρέλθη η δόξα του βασιλείου· πλην εν ολίγαις ημέραις
θέλει αφανισθή και ουχί εν οργή ουδέ εν μάχη.
Η σύντομη 12ετής βασιλεία του μεγαλύτερου γιου του Αντίοχου
Γ', του Σέλευκου Δ ́, σημαδεύτηκε από βαρείς φόρους σε όλη την Παλαιστίνη. Ο Σέλευκος
σύντομα δηλητηριάστηκε από τον υπουργό του Ηλιόδωρο και πέθανε.
Αντίοχος ο Επιφανής, οι Μακαβαίοι και το βδέλυγμα της
ερήμωσης
Δαν.ια:21-34 Και αντ' αυτού θέλει σηκωθή
εξουθενημένος τις, εις τον οποίον δεν θέλουσι δώσει τιμήν βασιλικήν· αλλά θέλει
ελθεί ειρηνικώς και κυριεύσει το βασίλειον εν κολακείαις. Και οι βραχίονες του
κατακλύζοντος θέλουσι κατακλυσθή έμπροσθεν αυτού και θέλουσι συντριφθή, και
αυτός έτι ο άρχων της διαθήκης. Και μετά την συμμαχίαν την μετ' αυτού θέλει
φέρεσθαι δολίως· διότι θέλει αναβή και υπερισχύσει μετά ολίγον λαού. Θέλει
ελθεί μάλιστα ειρηνικώς επί τους παχυτέρους τόπους της επαρχίας, και θέλει
κάμει ό,τι δεν έκαμον οι πατέρες αυτού ουδέ οι πατέρες των πατέρων αυτού· θέλει
διαμοιράσει μεταξύ αυτών διάρπαγμα και λάφυρα και πλούτη, και θέλει μηχανευθή
τας μηχανάς αυτού κατά των οχυρωμάτων και τούτο μέχρι καιρού. Και θέλει
διεγείρει την δύναμιν αυτού και την καρδίαν αυτού εναντίον του βασιλέως του
νότου μετά δυνάμεως μεγάλης· και ο βασιλεύς του νότου θέλει εγερθή εις πόλεμον
μετά δυνάμεως μεγάλης και ισχυράς σφόδρα· πλην δεν θέλει δυνηθή να σταθή, διότι
θέλουσι μηχανευθή μηχανάς κατ' αυτού. Και οι τρώγοντες τα εδέσματα αυτού
θέλουσι συντρίψει αυτόν, και το στράτευμα αυτού θέλει πλημμυρήσει, και πολλοί
θέλουσι πέσει πεφονευμένοι. Αι δε καρδίαι αμφοτέρων τούτων των βασιλέων
θέλουσιν είσθαι εν τη πονηρία και θέλουσι λαλεί ψεύδη εν τη αυτή τραπέζη· αλλά
τούτο δεν θέλει ευδοκιμήσει, επειδή έτι το τέλος θέλει είσθαι εν τω ωρισμένω
καιρώ. Τότε θέλει επιστρέψει εις την γην αυτού μετά μεγάλου πλούτου· και η
καρδία αυτού θέλει είσθαι εναντίον της διαθήκης της αγίας· και θέλει ενεργήσει
και θέλει επιστρέψει εις την γην αυτού. Εν τω ωρισμένω καιρώ θέλει επιστρέψει
και ελθεί προς τον νότον· πλην η εσχάτη φορά δεν θέλει είσθαι ως η πρώτη, διότι
τα πλοία των Κηττιαίων θέλουσιν ελθεί εναντίον αυτού, και θέλει ταπεινωθή και
επιστρέψει και θυμωθή εναντίον της διαθήκης της αγίας· και θέλει ενεργήσει και
επιστρέψει και θέλει συνεννοηθή μετά των εγκαταλιπόντων την διαθήκην την αγίαν.
Και βραχίονες θέλουσιν εγερθή εξ αυτού, και θέλουσι βεβηλώσει το αγιαστήριον
της δυνάμεως και αφαιρέσει την παντοτεινήν θυσίαν και στήσει το βδέλυγμα της
ερημώσεως. Και τους ανομούντας εις την διαθήκην θέλει διαφθείρει εν κολακείαις·
ο λαός όμως, όστις γνωρίζει τον Θεόν αυτού, θέλει ισχύσει και κατορθώσει. Και
οι συνετοί του λαού θέλουσι διδάξει πολλούς· πλην θέλουσι πέσει διά ρομφαίας
και διά φλογός, δι' αιχμαλωσίας και διά λαφυραγωγίας, πολλών ημερών. Και όταν
πέσωσι, θέλουσι βοηθηθή μικράν βοήθειαν· πολλοί όμως θέλουσι προστεθή εις
αυτούς εν κολακείαις.
Αυτά τα εδάφια τεκμηριώνουν την τυραννική καταπίεση του
εβραϊκού λαού από τον Αντίοχο τον Επιφανή, ο οποίος με τη βία προσπάθησε να
κάνει τον εβραϊκό λαό να παραιτηθεί από την θρησκεία του και να ενστερνισθεί
οτιδήποτε ελληνικό.
Αυτή ήταν η εποχή των Μακκαβαίων, οι οποίοι αντιστάθηκαν σε
αυτή την ελληνιστική επιρροή. Στον Αντίοχο τον Επιφανή είδαν τον χειρότερο
τύραννο της ιστορίας. Ο Αντίοχος δανείστηκε το επώνυμο «Επιφανής», για να
δείξει ότι ήταν εκδήλωση της θεότητας. Ενισχύοντας σθεναρά την παράδοση των
Σελευκιδών, απαιτούσε από τους ανθρώπους να τον λατρεύουν σαν τον Ολύμπιο Δία.
Ο Αντίοχος έσφαξε τους Εβραίους που συνέχισαν να υπακούν
στις βιβλικές οδηγίες, και βεβήλωσε τον ναό.
Διπλή εκπλήρωση της προφητείας
Δαν.ια:35-39 Και εκ των συνετών θέλουσι πέσει, διά
να δοκιμασθώσι και να καθαρισθώσι και να λευκανθώσιν, έως του εσχάτου καιρού·
διότι και τούτο θέλει γείνει εν τω ωρισμένω καιρώ. Και ο βασιλεύς θέλει κάμει
κατά την θέλησιν αυτού, και θέλει υψωθή και μεγαλυνθή υπεράνω παντός Θεού, και
θέλει μεγαλορρημονήσει κατά του Θεού των θεών, και θέλει ευημερεί, εωσού
συντελεσθή η οργή· διότι το ωρισμένον θέλει γείνει. Και δεν θέλει φροντίζει
περί των θεών των πατέρων αυτού ουδέ περί επιθυμίας γυναικών ουδέ θέλει
φροντίζει περί ουδενός θεού, διότι θέλει μεγαλυνθή υπεράνω πάντων. Τον δε θεόν
Μαουζείμ θέλει δοξάσει επί του τόπου αυτού· και θεόν, τον οποίον οι πατέρες
αυτού δεν εγνώρισαν, θέλει τιμήσει με χρυσόν και άργυρον και με πολυτίμους
λίθους και με πράγματα επιθυμητά. Ούτω θέλει κάμει εις τα οχυρώματα Μαουζείμ
μετά θεού αλλοτρίου· όσοι γνωρίσωσιν αυτόν, εις αυτούς θέλει πληθύνει δόξαν και
θέλει κάμει αυτούς να εξουσιάσωσιν επί πολλών, και την γην θέλει διαμοιράσει με
τιμήν.
Η αναφορά στoν
«αίσχατο καιρό» στο εδ.35 είναι μια πρόκληση στην ερμηνεία. Μερικοί το καταλαβαίνουν
σαν αναφορά στον χρόνο ακριβώς πριν από την επιστροφή του Χριστού, και άλλοι το
βλέπουν σαν το τέλος των αγώνων των Μακκαβαίων. Μερικές από τις ενέργειες
μπορούν να αποδοθούν στον Αντίοχο τον Επιφανή και μερικές φαίνεται να είναι
προφητείες της δύναμης του θηρίου που θα υπάρχουν στο τέλος του παρόντα αιώνα.
Αυτά τα εδάφια έχουν προφανώς διπλή εκπλήρωση, που εκτείνεται από την εποχή των
Μακκαβαίων μέχρι την επιστροφή του Χριστού.
Τα προηγούμενα εδάφια στο Δανιήλ ια αντιπροσωπεύουν
εξαιρετικά λεπτομερείς προφητείες που έχουν εκπληρωθεί ακριβώς όπως
αποκαλύφθηκαν στον Δανιήλ. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Ρωμαϊκή
Αυτοκρατορία νίκησε την Συρία των Σελευκιδών το 65 π.Χ. και την Αίγυπτο το 30 π.Χ.
Έτσι, οι πρώτες ταυτότητες του βασιλιά του Βορρά και του βασιλιά του Νότου έφτασαν
στο τέλος τους.
Δανιήλ ια και η ώρα του τέλους
Δαν.ια:40-45 Και εν τω
εσχάτω καιρώ ο βασιλεύς του νότου θέλει συγκερατισθή μετ' αυτού· και ο
βασιλεύς του βορρά θέλει ελθεί εναντίον αυτού ως ανεμοστρόβιλος, μετά αμαξών
και μετά ιππέων και μετά πολλών πλοίων· και θέλει ελθεί εις τους τόπους και
θέλει πλημμυρήσει και διαβή· θέλει εισέλθει έτι εις την γην της δόξης και
πολλοί τόποι θέλουσι καταστραφή· ούτοι όμως θέλουσι διασωθή εκ της χειρός
αυτού, ο Εδώμ και ο Μωάβ και οι πρώτοι των υιών Αμμών. Και θέλει εκτείνει την
χείρα αυτού επί τους τόπους· και η γη της Αιγύπτου δεν θέλει εκφύγει. Και θέλει
κυριεύσει τους θησαυρούς του χρυσίου και του αργυρίου και πάντα τα επιθυμητά
της Αιγύπτου· και οι Λίβυες και οι Αιθίοπες θέλουσιν είσθαι κατόπιν των βημάτων
αυτού. Πλην αγγελίαι εκ της ανατολής και εκ του βορρά θέλουσι ταράξει αυτόν·
διά τούτο θέλει εκβή μετά θυμού μεγάλου, διά να αφανίση και να εξολοθρεύση
πολλούς. Και θέλει στήσει τας σκηνάς της βασιλικής αυτού κατοικήσεως μεταξύ των
θαλασσών επί του ενδόξου όρους της αγιότητος· πλην θέλει ελθεί εις το τέλος
αυτού και δεν θέλει υπάρχει ο βοηθών αυτόν.
Στα παραπάνω εδάφια διαβάζουμε για τις ενέργειες ενός
βασιλιά του Βορρά και ενός βασιλιά του Νότου «εν τω εσχάτω καιρώ» (εδ.40).
Οι ταυτότητες των εθνών στους έσχατους καιρούς δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Η
ίδρυση του σύγχρονου έθνους του Ισραήλ το 1948 φαίνεται να είναι μια βασική
εξέλιξη που επιτρέπει την εκπλήρωση αυτών των εδαφίων των έσχατων καιρών. Από
την εποχή της καταστροφής της Ιερουσαλήμ από τους Ρωμαίους το 70 μ.Χ. μέχρι το
1948, δεν υπήρχε εβραϊκό έθνος.
Τώρα, με ένα εβραϊκό έθνος να υπάρχει για άλλη μια φορά στη
Μέση Ανατολή, υπάρχει συνάφεια για τον προσδιορισμό των μεγάλων παγκόσμιων
κυβερνήσεων σαν βασιλιά του Βορρά και βασιλιά του Νότου σε σχέση με τους
Εβραίους που ζουν στην Ιερουσαλήμ.
Το Δανιήλ ια συνεχίζει με γεγονότα που πρόκειται να έρθουν,
θα ταρακουνήσουν τον κόσμο και θα είναι μέρος των τρομακτικών γεγονότων λίγο
πριν την επιστροφή του Ιησού Χριστού.
Δαν.ια:40,41 Και εν τω εσχάτω καιρώ ο βασιλεύς του
νότου θέλει συγκερατισθή μετ' αυτού· και ο βασιλεύς του βορρά θέλει ελθεί
εναντίον αυτού ως ανεμοστρόβιλος, μετά αμαξών και μετά ιππέων και μετά πολλών
πλοίων· και θέλει ελθεί εις τους τόπους και θέλει πλημμυρήσει και διαβή· θέλει
εισέλθει έτι εις την γην της δόξης και πολλοί τόποι θέλουσι καταστραφή· ούτοι
όμως θέλουσι διασωθή εκ της χειρός αυτού, ο Εδώμ και ο Μωάβ και οι πρώτοι των
υιών Αμμών.
Αυτός ο «βασιλιάς του Βορρά» των έσχατων καιρών, πιθανότατα
μια αναβίωση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, θα αντεπιτεθεί με επιτυχία στον «βασιλιά
του Νότου». Τα εδ.41-43 δείχνουν ότι θα μπει στην γη της δόξας και θα «κυριεύσει
τους θησαυρούς του χρυσίου και του αργυρίου και πάντα τα επιθυμητά της Αιγύπτου».
Όλα αυτά θα οδηγήσουν σε μια πρωτοφανή «εποχή θλίψεων» (Δαν.ιβ:1)
γνωστή σαν η Μεγάλη Θλίψη.
Η σημασία του Δανιήλ ια για μας σήμερα
Αν λάβουμε υπόψη τις πολλές προφητικές λεπτομέρειες του
Δανιήλ ια που εκπληρώθηκαν όπως προβλεπόταν, μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη ότι
οι υπόλοιπες προφητείες αυτού του κεφαλαίου και άλλες στη Βίβλο που δεν έχουν
ακόμη εκπληρωθεί θα συμβούν ακριβώς έτσι όπως έχει ορίσει ο Θεός.
Μέσα από ένα όνειρο, ο Θεός αποκάλυψε στον βασιλιά
Ναβουχοδονόσορ και σε εμάς σήμερα ότι τελικά τα βασίλεια αυτού του κόσμου θα
αντικατασταθούν από την Βασιλεία του Θεού.
Όπως ο Δανιήλ εξήγησε στον βασιλιά:
Δαν.β:44 Και εν ταις ημέραις των βασιλέων εκείνων,
θέλει αναστήσει ο Θεός του ουρανού βασιλείαν, ήτις εις τον αιώνα δεν θέλει
φθαρή· και η βασιλεία αύτη δεν θέλει περάσει εις άλλον λαόν· θέλει
κατασυντρίψει και συντελέσει πάσας ταύτας τας βασιλείας, αυτή δε θέλει διαμένει
εις τους αιώνας,