Στην Καινή Διαθήκη, υπάρχουν μόνο
δύο θαύματα καταγεγραμμένα και στα τέσσερα ευαγγέλια. Η ανάσταση και η σίτιση
των 5.000. Το σημερινό μήνυμα βασίζεται στο τελευταίο.
Αν και τα τέσσερα ευαγγέλια
περιγράφουν το θαύμα με ελαφρώς διαφορετικούς τρόπους, όλα περιγράφουν το
αποτέλεσμα με παρόμοιο τρόπο – «έφαγον πάντες και εχορτάσθησαν».
Η παραγωγικότητα είναι ένα αξιοσημείωτο γεγονός στη διακονία του Ιησού και των δώδεκα.
Στη διακονία αντιμετωπίζουμε
πολλά προβλήματα και η μη παραγωγικότητα είναι ένα από αυτά.
Έχει καταβάλει πολλούς ποιμένες,
επειδή η μη παραγωγικότητα σκοτώνει το πάθος.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για την
έλλειψη παραγωγικότητας στη διακονία και δεν μπορώ να τους αντιμετωπίσω όλους
σε ένα κήρυγμα.
Ωστόσο, το θαύμα της σίτισης των
5.000 μας διδάσκει 5 χρήσιμες αρχές για μια παραγωγική διακονία.
Ματθ.ιδ:13-21 Και
ακούσας ο Ιησούς ανεχώρησεν εκείθεν εν πλοίω εις έρημον τόπον κατ' ιδίαν· και
ακούσαντες οι όχλοι ηκολούθησαν αυτόν πεζοί από των πόλεων. Και ότε ο Ιησούς,
είδε πολύν όχλον και εσπλαγχνίσθη δι' αυτούς και εθεράπευσε τους αρρώστους
αυτών. Ότε δε έγεινεν εσπέρα, προσήλθον προς αυτόν οι μαθηταί αυτού, λέγοντες·
Έρημος είναι ο τόπος και η ώρα ήδη παρήλθεν· απόλυσον τους όχλους, διά να
υπάγωσιν εις τας κώμας και αγοράσωσιν εις εαυτούς τροφάς. Ο δε Ιησούς είπε προς
αυτούς· Δεν έχουσι χρείαν να υπάγωσι· δότε εις αυτούς σεις να φάγωσιν. Οι δε
λέγουσι προς αυτόν· Δεν έχομεν εδώ ειμή πέντε άρτους και δύο οψάρια. Ο δε είπε·
Φέρετέ μοι αυτά εδώ. Και προστάξας τους όχλους να καθήσωσιν επί τα χόρτα, και
λαβών τους πέντε άρτους και τα δύο οψάρια, αναβλέψας εις τον ουρανόν ευλόγησε,
και κόψας έδωκεν εις τους μαθητάς τους άρτους, οι δε μαθηταί εις τους όχλους.
Και έφαγον πάντες και εχορτάσθησαν, και εσήκωσαν το περίσσευμα των κλασμάτων,
δώδεκα κοφίνους πλήρεις. οι δε τρώγοντες ήσαν έως πεντακισχίλιοι άνδρες, εκτός
γυναικών και παιδίων.
(1) Υποκινούμενοι από συμπόνια
και άμεση ανάγκη (Ματθ.ιδ:13-14)
Και
ακούσας ο Ιησούς ανεχώρησεν εκείθεν εν πλοίω εις έρημον τόπον κατ' ιδίαν· και
ακούσαντες οι όχλοι ηκολούθησαν αυτόν πεζοί από των πόλεων. Και ότε ο Ιησούς,
είδε πολύν όχλον και εσπλαγχνίσθη δι' αυτούς και εθεράπευσε τους αρρώστους
αυτών.
Κάποτε, σε ένα αεροπλάνο, όταν
ένα βρέφος ούρλιαζε και δεν σταματούσε παρόλο που η μητέρα και οι αεροσυνοδοί
έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν, ένας επιβάτης ρώτησε αν μπορούσε να κρατήσει το
μωρό. Το κούνησε απαλά μέχρι που κοιμήθηκε.
Αργότερα ένας άλλος επιβάτης του είπε:
«Όλοι εκτιμούμε αυτό που κάνατε για εμάς». Ο πρώτος επιβάτης απάντησε: «Δεν το
έκανα για εμάς, για το μωρό το έκανα».
Ο Ιησούς ήθελε να μείνει μόνος,
πιθανώς επειδή ήταν κουρασμένος και λυπημένος για το θάνατο του ξαδέλφου του
Ιωάννη του Βαπτιστή.
Αλλά σπλαχνίστηκε το πλήθος όταν
τους είδε, επειδή ήταν σαν πρόβατα χωρίς ποιμένα (Μάρκ.ς:34).
Τους δίδαξε πολλά πράγματα και
θεράπευσε τους άρρωστους τους.
Ο Ιωάννης λέει ότι ήταν σχεδόν ο
καιρός για τον εορτασμό του Πάσχα, για να δείξει ότι η επίγεια διακονία του
Ιησού πλησίαζε στο τέλος της, (Ιωάν.ς:4).
Προφανώς, ο Ιησούς ήθελε να
ελευθερώσει όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους, πριν πεθάνει.
Ενώ υπάρχουν πολλοί, άνδρες και
γυναίκες, στην Εκκλησία, οι οποίοι υπηρετούν τον Θεό πιστά και θυσιαστικά,
υπάρχουν και άνθρωποι των οποίων η υπηρεσία υποκινείται από λάθος κίνητρα.
Η Αγία Γραφή λέει ότι αυτοί είναι
οι άνθρωποι που λατρεύουν την κοιλιά τους:
Φιλιπ.γ:19 των οποίων το τέλος είναι απώλεια, των
οποίων ο Θεός είναι η κοιλία, και η δόξα αυτών είναι εν τη αισχύνη αυτών,
οίτινες φρονούσι τα επίγεια.
Μπορείς να κάνεις το σωστό, για
λάθος λόγους.
Επομένως, η υπηρεσία θα πρέπει να
υποκινείται από συμπόνια για τους χαμένους και επείγουσα ανάγκη να κηρυχτεί το
Ευαγγέλιο σε όλους, πριν από την ημέρα της κρίσης. Διαφορετικά, διακονούμε για
λάθος λόγους.
(2) Να βασίζεσαι στον Θεό για
σοφία και δύναμη (Ματθ.ιδ:15-16)
Ότε
δε έγεινεν εσπέρα, προσήλθον προς αυτόν οι μαθηταί αυτού, λέγοντες· Έρημος
είναι ο τόπος και η ώρα ήδη παρήλθεν· απόλυσον τους όχλους, διά να υπάγωσιν εις
τας κώμας και αγοράσωσιν εις εαυτούς τροφάς. Ο δε Ιησούς είπε προς αυτούς· Δεν
έχουσι χρείαν να υπάγωσι· δότε εις αυτούς σεις να φάγωσιν.
Σε ένα υφαντουργείο, μια πινακίδα
έγραφε: «Όταν το νήμα σας μπερδευτεί, καλέστε τον επιστάτη».
Μια νεαρή γυναίκα ήταν νέα στη
δουλειά. Το νήμα της μπλέχτηκε και σκέφτηκε: «Θα το ισιώσω μόνη μου».
Προσπάθησε, αλλά η κατάσταση επιδεινώθηκε. Τέλος, κάλεσε τον επιστάτη.
«Έκανα το καλύτερο που μπορούσα»,
είπε. Ο επιστάτης απάντησε: «Όχι, δεν το έκανες. Το καλύτερο που θα μπορούσες
να κάνεις ήταν να με καλέσεις αμέσως».
Πάνω από 5.000 άνθρωποι πεινούσαν
και οι μαθητές ήθελαν να τους διώξουν για να αγοράσουν τρόφιμα.
Ο Ιησούς τους είπε να ταΐσουν
αυτοί το πλήθος και φρίκαραν εντελώς!
Ο Φίλιππος είπε ότι ακόμη και οι
μισθοί 6 μηνών δεν θα είναι αρκετοί για να τροφοδοτήσουν ένα τόσο μεγάλο πλήθος:
Ο φυσικός νους τους δεν μπορούσε
να συλλάβει τη δύναμη του Θεού.
Ο Ιησούς, όμως, ήξερε τι να
κάνει. Απλά δοκίμαζε τους μαθητές του:
Ιωάν.ς:5-9 Υψώσας
λοιπόν ο Ιησούς τους οφθαλμούς και ιδών ότι πολύς όχλος έρχεται προς αυτόν,
λέγει προς τον Φίλιππον· Πόθεν θέλομεν αγοράσει άρτους, διά να φάγωσιν ούτοι;
Έλεγε δε τούτο δοκιμάζων αυτόν· διότι αυτός ήξευρε τι έμελλε να κάμη. Απεκρίθη προς αυτόν ο Φίλιππος· Διακοσίων
δηναρίων άρτοι δεν αρκούσιν εις αυτούς, διά να λάβη ολίγον τι έκαστος αυτών. Λέγει
προς αυτόν εις εκ των μαθητών αυτού, Ανδρέας ο αδελφός Σίμωνος Πέτρου· Εδώ
είναι εν παιδάριον, το οποίον έχει πέντε άρτους κριθίνους και δύο οψάρια· αλλά
ταύτα τι είναι εις τοσούτους;
Στη χριστιανική διακονία, πρέπει
να εξαρτόμαστε πλήρως από τη σοφία και τη δύναμη του Θεού, επειδή η διακονία
μας παρουσιάζει προκλήσεις που δεν μπορούμε να χειριστούμε μόνοι μας.
Ο Θεός έχει πάντα όλες τις
απαντήσεις και γνωρίζει την καλύτερη πορεία δράσης για κάθε κατάσταση.
(3) Ο Θεός θα χρίσει ό,τι έχουμε
(Ματθ.ιδ:17-18)
Οι
δε λέγουσι προς αυτόν· Δεν έχομεν εδώ ειμή πέντε άρτους και δύο οψάρια. Ο δε
είπε· Φέρετέ μοι αυτά εδώ.
Ένα πολύ γνωστό γεγονός είναι ότι
οι περισσότερες από τις 500 εταιρείες του κόσμου σήμερα, ξεκίνησαν στην
πραγματικότητα μέσα σε ένα γκαράζ ή ένα υπόγειο.
Η Google, της οποίας η καθαρή
περιουσία είναι 36,9 δισεκατομμύρια δολάρια σήμερα, ξεκίνησε στο γκαράζ ενός
σπιτιού.
Ο Ιησούς είπε στους μαθητές: δότε εις αυτούς σεις να φάγωσιν.
Οι δε λέγουσι προς αυτόν· Δεν
έχομεν εδώ ειμή πέντε άρτους και δύο οψάρια.
Η ζήτηση σίγουρα ήταν πολύ
μεγαλύτερη από την προσφορά.
Αλλά με αυτά τα λιγοστά τρόφιμα,
βλέπουμε τον Ιησού να ταΐζει 5000+ ανθρώπους.
Αυτό είναι πράγματι ένα πολύ
κοινό πρότυπο στην Αγία Γραφή:
(Α) Στην Έξοδ.δ:2 ο
Κύριος ρώτησε τον Μωυσή, «Τι είναι τούτο, το εν τη χειρί σου;» Ο Μωυσής είπε,
«Ράβδος». Ο Θεός έχρισε το ραβδί και ο Μωυσής μπορούσε να κάνει θαύματα
με αυτό.
(Β) Στην Α΄ Βας.ιζ:7-15
η χήρα στα Σαρεπτά είχε μόνο μια χούφτα αλεύρι και λίγο λάδι. Ο Θεός τα
ευλόγησε και δεν της έλειψαν.
(Γ) Στο Β΄Βας.δ:2,
ο Ελισσαιέ ρώτησε τη χήρα: «τι έχεις εν τω οίκω σου;» Η χήρα είπε, «ουδέν
εν τω οίκω, ειμή εν αγγείον ελαίου». Ο Θεός το ευλόγησε και ξέρουμε τη
συνέχεια!
Το χρίσμα έρχεται σε ό,τι έχεις
ήδη. Ποτέ μην λυπάσαι όταν οι πόροι σου είναι ανεπαρκείς ή δεν είναι οι πιο μοντέρνοι
και οι καλύτεροι.
Ο Θεός είναι απόλυτα ικανός να
χρίσει και να αυξήσει τα μικρά πράγματα που έχεις, αν απλά τα χρησιμοποιείς.
(4) Πρέπει να μοιραζόμαστε
αυτό που έχουμε (Ματθ.ιδ:19)
Και
προστάξας τους όχλους να καθήσωσιν επί τα χόρτα, και λαβών τους πέντε άρτους
και τα δύο οψάρια, αναβλέψας εις τον ουρανόν ευλόγησε, και κόψας έδωκεν εις
τους μαθητάς τους άρτους, οι δε μαθηταί εις τους όχλους.
Το 1991, ο Linus Torvalds που
ήταν φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι έγραψε ένα νέο λειτουργικό σύστημα
γνωστό στον κόσμο ως Linux.
Αντί να πουλήσει αυτό το έργο
στον πλειοδότη, ο Linus το κυκλοφόρησε δωρεάν στο διαδίκτυο, γεγονός που
επέτρεψε σε άλλους να το αξιοποιήσουν.
Ίσως δεν έχετε ακούσει πριν για
το Linux ή τον ιδρυτή του τον Linus, αλλά το όνομα Android είναι σίγουρα γνωστό.
Σήμερα όλοι μπορούν να αντέξουν
οικονομικά ένα smartphone χάρη στο Android και το Android βασίζεται στο
λειτουργικό σύστημα Linux.
Το Linux βρίσκεται στο Cable TV
Box σας, στο CD Player του αυτοκινήτου σας. Είναι ακόμη και στο φούρνο
μικροκυμάτων σας.
Τίποτα από αυτά δεν θα ήταν
δυνατό αν ο Linus είχε αποφασίσει να επωφεληθεί από την εφεύρεσή του ή να την
κρατήσει για τον εαυτό του.
Οι 5 άρτοι και τα 2 ψάρια ανήκαν
σε ένα νεαρό αγόρι (Ιωάν.ς:8-9).
Θα μπορούσε να δημοπρατήσει αυτό
το γεύμα και να το πουλήσει στον πλειοδότη!
Αλλά μοιράστηκε το γεύμα του και
οι μάζες των ανθρώπων ευλογήθηκαν.
Έτσι και η Εκκλησία, θα είναι σε
θέση να επηρεάσει τον κόσμο σε πολύ ευρύτερη κλίμακα εάν μοιραζόμαστε τους
πόρους μας μεταξύ μας.
(5) Πρέπει να εργαζόμαστε ομαδικά,
αλλιώς θα αποτύχουμε (Ματθ.ιδ:20-21)
Και
έφαγον πάντες και εχορτάσθησαν, και εσήκωσαν το περίσσευμα των κλασμάτων,
δώδεκα κοφίνους πλήρεις. οι δε τρώγοντες ήσαν έως πεντακισχίλιοι άνδρες, εκτός
γυναικών και παιδίων.
Αν ο Ιησούς μπορούσε να
πολλαπλασιάσει 5 ψωμιά και 2 ψάρια, γιατί χρειαζόταν τους μαθητές για να
μοιράσει το φαγητό;
Οι μαθητές συχνά προσπαθούσαν να
ξεγελάσουν ο ένας τον άλλον και ο Ιησούς σκόπευε να τους διδάξει τη δύναμη της
ομαδικής εργασίας.
Πολλοί πιστεύουν ότι η ομαδική
εργασία είναι μια σύγχρονη έννοια. Δεν είναι έτσι.
Η έννοια της Ομαδικής Εργασίας
είναι τόσο παλιά όσο και η Αγία Γραφή:
(Α) Στην Έξοδ.λα:1-6
άτομα που διέθεταν διάφορες ικανότητες εργάζονταν ομαδικά για την οικοδόμηση
της σκηνής του μαρτυρίου.
(Β) Στον Εκκλ.δ:9-12
τονίζονται τα οφέλη της ομαδικής εργασίας και οι πιθανές παγίδες της μη
ομαδικής εργασίας:
«Καλήτεροι οι δύο υπέρ τον
ένα· επειδή αυτοί έχουσι καλήν αντιμισθίαν εν τω κόπω αυτών. Διότι, εάν
πέσωσιν, ο εις θέλει σηκώσει τον σύντροφον αυτού· αλλ' ουαί εις τον ένα, όστις
πέση και δεν έχη δεύτερον να σηκώση αυτόν. Πάλιν, εάν δύο πλαγιάσωσιν ομού, τότε
θερμαίνονται· ο εις όμως πως θέλει θερμανθή; Και εάν τις υπερισχύση κατά του
ενός, οι δύο θέλουσιν αντισταθή εις αυτόν· και το τριπλούν σχοινίον δεν
κόπτεται ταχέως».
(Γ) Α΄ Κορ.ιβ:20-25
Ο Παύλος μας διδάσκει τη σπουδαιότητα της ομαδικής εργασίας στο σώμα του
Χριστού:
Αλλά τώρα είναι μεν πολλά
μέλη, εν όμως σώμα. Και δεν δύναται ο οφθαλμός να είπη προς την χείρα· Δεν έχω
χρείαν σου· ή πάλιν η κεφαλή προς τους πόδας· Δεν έχω χρείαν υμών. Αλλά πολύ
περισσότερον τα μέλη του σώματος, τα οποία φαίνονται ότι είναι ασθενέστερα,
ταύτα είναι αναγκαία, και εκείνα τα οποία νομίζομεν ότι είναι τα ατιμότερα του
σώματος, εις ταύτα αποδίδομεν τιμήν περισσοτέραν, και τα άσχημα ημών έχουσι
περισσοτέραν ευσχημοσύνην· τα δε ευσχήμονα ημών δεν έχουσι χρείαν. Αλλ' ο Θεός
συνεκέρασε το σώμα, δώσας περισσοτέραν τιμήν εις το ευτελέστερον, διά να μη
ήναι σχίσμα εν τω σώματι, αλλά να φροντίζωσι τα μέλη το αυτό υπέρ αλλήλων.
Η διακονία δεν είναι μια
μονοπρόσωπη παράσταση.
Είναι ένα τεράστιο έργο που
απαιτεί ομαδική εργασία, διαφορετικά θα αποτύχει.
Συμπέρασμα
Ίσως τα κάνετε όλα αυτά στη
διακονία σας και εξακολουθείτε να μην βλέπετε αποτελέσματα.
Θέλω να σας παροτρύνω να
συνεχίσετε να σπέρνετε αυτούς τους σπόρους γιατί:
Ψαλμ.ρκς:5 Οι
σπείροντες μετά δακρύων εν αγαλλιάσει θέλουσι θερίσει.